IS: Karu muutos työttömille: tuet voi menettää entistä helpommin
Eduskunta on hyväksynyt lait työttömyystuen karenssien kiristyksestä ja toimeentulotuen uudistuksesta.
Karenssit ovat jaksoja, joilta työtön ei saa työttömyystukea. Jatkossa karenssin voi saada jo yhdestä työnhaun tai työllisyyspalveluihin osallistumisen laiminlyönnistä.
Lisäksi Kela voi jatkossa alentaa työttömältä toimeentulotuen perusosaa karenssin takia.
Hallitus pyrkii muutoksella patistamaan työttömät nykyistä nopeammin töihin.
Laiminlyönnistä työttömälle tulee 6 viikon työssäolovelvoite. Tämä tarkoittaa, että työtön saa työttömyystukea vasta, kun hän on täyttänyt työssäolovelvoitteen olemalla töissä tai osallistumalla työllistymistä edistävään palveluun vähintään 6 viikon ajan.
Jatkossa Kela voi kuitenkin pienentää eli alentaa työttömältä toimeentulotuen perusosan määrää karenssin tai työssäolovelvoitteen vuoksi. Jos edellytykset täyttyvät pidempään kuin yhden kuukauden, voidaan perusosaa alentaa seuraavilta kuukausilta 40 prosenttia.
Toimeentulotuen perusosan alentamista koskeva muutos tulee voimaan helmikuun alussa.
Hyviä uudistuksia.
Kommentit (586)
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sepä mistä rahat. Pitäisi näiden rikkampien tehdä isompia yrityksiä ja siirtää myyntiä ulkomaille. Jotta ihmiset pääsisi heidän firmoihin töihin ja valtion kassaan tulisi verorahoja ulkomailta. Rahan pyörittäminen ristiin rastiin suomen sisällä ei suomen taloutta pelasta. Säästöt vain hidastaa nopeampaa kaatumista.
Mä olen aina sanonut, että Suomen talous ei nouse sillä, että mä pesen sun pyykit ja sä keität mulle kahvia. Me tarvittaisiin tosiaan tänne sekä ulkomaisia sijoittajia että ennenkaikkea vienti vetämään.
Kyllä se on käyty läpi viime aikoina ekonomistien toimesta, että 2/3 valtion taloudesta tulee kotimaisesta kulutuksesta ja 1/3 viennistä.
Nykyinen lama johtuu kotimaisen kulutuskysynnän puutteesta, sanoo ekonomistit.&
Johtunee varmaan siitä kun ei ole töitä ja ihmisillä ei ole ostovoimaa. Plus maailman markkina talous on kuralla. Tuotteet maksaa enempi.
Vierailija kirjoitti:
En tee minuuttiakaan töitä ennen kuin lakisääteinen seksinsaantitakuu työpaikan vastaanottamisesta tulee voimaan. Täällä on paljon armeijaa käymättömiä yli 18v naisia, jotka voivat ihan hyvin alkaa motivoimaan miehiä työssäkäyntiin seksinantovelvollisuuden avulla.
Tuskin olet tosissasi, mutta mikset "alenna vaatimustasoa"? Täällä neuvotaan, jos ei saa kunnon töitä, pitäisi tyytyä sitten ns. paskatyöhön. Eli samoin, jos et saa naista (vertaa surkeaan työnhakijaan), ota toinen incel-mies. Saatte sitten keskenänne sekstailla. Varmaan siis löytyy armeijan käyneitä ja käymättömiä yli 18-vuotiaita inceleitä, jotka voisivat hyvin alkaa motivoimaan toisiaan työssäkäyntiin seksinantovelvollisuuden avulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sepä mistä rahat. Pitäisi näiden rikkampien tehdä isompia yrityksiä ja siirtää myyntiä ulkomaille. Jotta ihmiset pääsisi heidän firmoihin töihin ja valtion kassaan tulisi verorahoja ulkomailta. Rahan pyörittäminen ristiin rastiin suomen sisällä ei suomen taloutta pelasta. Säästöt vain hidastaa nopeampaa kaatumista.
Mä olen aina sanonut, että Suomen talous ei nouse sillä, että mä pesen sun pyykit ja sä keität mulle kahvia. Me tarvittaisiin tosiaan tänne sekä ulkomaisia sijoittajia että ennenkaikkea vienti vetämään.
Kyllä se on käyty läpi viime aikoina ekonomistien toimesta, että 2/3 valtion taloudesta tulee kotimaisesta kulutuksesta ja 1/3 viennistä.
Ihmiset ei uskalla kuluttaa juurikin työttömyyden pelossa. Heikko kulutuskysyntä on aiheuttanut laman talouteen. Eli näin on hallitus aikaansaanut laman kurmottamalla työttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta tämähän on sitten ihan typerää. Oletetaan, että mä maksan sulle 100 € hommasta x. Siitä menee sitten heti 25,5 € arvonlisäveroa, joten sulle jää 74,50 €. Oletetaan, että et tarvitse työstäsi itsellesi yhtikäs mitään vaan sitten sä maksat mulle hommasta y 74,50 €. Tästä menee alvia 18,99 € ja alvin jälkeen jää mulle 55,51 €. Oletetaan, että mäkään en tarvitse siitä summasta yhtään mitään vaan maksan sulle taas hommasta z 55,51 €. Alveja menee siitä taas 12,49 € ja sulle jää 43,02 €. Muutama kauppa vielä eikä kumpikaan ole saanut siitä satasesta itselleen vielä yhtään mitään, mutta summa on jo lähes 0 €, koska kaikki on mennyt arvonlisäveroihin. Tätä mä tarkoitin sillä, että homma ei toimi niin, että mä pesen sun pyykit ja sä keität mulle kahvia.
Vierailija kirjoitti:
Onko ihan noinkaan? Muutama kk sitten Hesari kertoi, että vienti vetää todella hyvin. Tässä ote:
"Suomen viennin vetureilla menee paremmin kuin kukaan olisi uskonut
Vienti|
Suomen viennin vetureiden eli konepajayhtiöiden tilauskirjat pullistelevat ja tulokset kasvavat kovaa tahtia."
https://www.hs.fi/talous/art-2000011386755.html
Tottakai on ongelmia, mm. se, että yrittäjät myyvät kasvamaan saaneet yrityksensä ulkomaisille, esimerkkinä nyt (mielestäni muutenkin kyseenalaisen liiketoiminnan pyörittäjä) Wolt. Tästä aiheesta on hs kirjoitellut jo pidempään, eri asiantuntijoita haastatellen.
Mutta teollisuus, etenkin perinteinen konepajateollisuus on todella plussalla vientinsä kanssa. Valmet, Wärtsilä ym. mainitaan tuossa linkkaamassani jutussa.
Voi olla sukupolvierostakin kysymys, mutta yleinen ongelma tuntuu olevan, että Suomessa ei ymmärretä palvelualojen merkitystä bruttokansantuotteen luojina. Ehkä sama asia on myös kulttuurin suhteen (esim. elokuvateollisuuden tuet, jotka tutkimusten mukaan tuovat useamman euron tuottoa suhteessa panokseen kuin esim. metsäteollisuus).
Suomalaisten talousosaamisessa sekä henkilökohtaisen talouden että kansantalouden realiteettien ymmärtämisessä on nähtävissä joitakin merkittäviä puutteita. Ei muuten siinä mitään, mutta kun poliitikkojen työ on talouslaman ollessa päällä (tai oltaessa sen partaalla) nimenomaan talousasioiden hoitaminen, niin ymmärtämättömyys taloudesta ja ymmärtämättömyys omasta ymmärtämättömyydestä saattaa saada ihmiset äänestämään päättäviin asioihin ihmisiä, jotka joko eivät itsekään ymmärrä taloudesta mitään tai ymmärtävät oikein hyvin mutta käyttävät ymmärtämystään vain parantaakseen oman viiteryhmänsä ja/tai omien taustalobbariensa taloutta, kokonaiskansantaloudesta ja ihmisten hyvinvoinnista viis.
Vierailija kirjoitti:
Ihan mahtavaa. Näin ne työttömät saadaan töihin. Kaikkiin 100 000:een laskennalliseen työpaikkaan.
Töihin ei helpolla nyt pääse vaikka jatkuvasti haetaan.
Taisi olla uutisissakin että rikkaat muhittaa omia rahoja tileillään ja vaikuttaa talouteen. Voin muistaa väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kommentit menee moderointiin.
Eikä mene.
Ja vaikka menis mitä väliä? Kaikki vieraana kirjoittaa ja napin painalluksella ip muuttuu nykyään.
Paitsi minä.
-winner-
Vierailija tossa vasemmassa yläkulmassa lukee.
-winner-
Aika hauska kun lähdin ketjusta pois, niin yhdelle tuli aika pitkäksi, kun ei saanut multa palautetta ja niinpä alkoi tehdä taas puppa-aloituksiaan ;D
-winner-
Vierailija kirjoitti:
olen yrittänyt hakea työpaikkoja nyt vuoden verran. Hakemuksia on paljon ja yleensä niihin ei edes tule mitään vastausta. Ei yhtäkään haastattelupyyntöä edes. Siitä huolimatta että asun pääkaupunkiseudulla jossa kuitenkin työpaikkoja on paljon.
Onneksi en ole työtön.
Jos olisit työtön, tekoäly seuloisi hakemuksesi heti hylättyjen pinoon. Nyt sentään ehkä hakemuksesi on käsitelty, mutta näköjään työn vaihtajiakin on liikkeellä enemmän kuin avoimia työpaikkoja on tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ihan noinkaan? Muutama kk sitten Hesari kertoi, että vienti vetää todella hyvin. Tässä ote:
"Suomen viennin vetureilla menee paremmin kuin kukaan olisi uskonut
Vienti|
Suomen viennin veture
Mutta viennillä ei mene tarpeeksi hyvin, jos tässä maassa turvaverkostoihin ei riitä enää rahaa, työttömien määrä vain kasvaa ja tavallisen kuluttajan on pakko säästää pahan päivän varalle.
Täällä on moderaattori mukana keskustelemassa! On jo kahdesti ottanut saman vastauksen moderoitavaksi, vaikka kommentti on täysin asiallinen. Ilmankos täällä välillä blokataan kommnetteja lennosta ja lukitaan keskustelu, ettei kukaan pääse siihen kommentoimaan - varjobannauksesta puhumattakaan. Voi v*ttu mitä meininkiä. Hävetkää, jos edes osaatte.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on moderaattori mukana keskustelemassa! On jo kahdesti ottanut saman vastauksen moderoitavaksi, vaikka kommentti on täysin asiallinen. Ilmankos täällä välillä blokataan kommnetteja lennosta ja lukitaan keskustelu, ettei kukaan pääse siihen kommentoimaan - varjobannauksesta puhumattakaan. Voi v*ttu mitä meininkiä. Hävetkää, jos edes osaatte.
Mulla meni jo kolmaskin kommentin haaviin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppoa on demareilla. Riittää että purkavat nämä ideologiset hölmöilyt jotka eivät pelasta valtion taloutta mitenkään ja jo sillä ovat pääministeripuolue hallituksesta toiseen. Kaikki ymmärtävät sen että ajat ovat huonot kun ne on huonot.
Mistä rahat otetaan?
Demareille velka on veli otettaessa, mutta veljenpoika maksettaessa. Demarit, kuten Marinin hallitus, ottavat surutta velkaa, koska tietävät, että heidän itsensä ei sitä tarvitse maksaa takaisin.
Ei tunnu velka huolettavan tätäkään hallitusta. Kai se on annettava Vaemmistoliiton yrittää seuraavaksi tai Harkimon.
Mutta tämähän on sitten ihan typerää. Oletetaan, että mä maksan sulle 100 € hommasta x. Siitä menee sitten heti 25,5 € arvonlisäveroa, joten sulle jää 74,50 €. Oletetaan, että et tarvitse työstäsi itsellesi yhtikäs mitään vaan sitten sä maksat mulle hommasta y 74,50 €. Tästä menee alvia 18,99 € ja alvin jälkeen jää mulle 55,51 €. Oletetaan, että mäkään en tarvitse siitä summasta yhtään mitään vaan maksan sulle taas hommasta z 55,51 €. Alveja menee siitä taas 12,49 € ja sulle jää 43,02 €. Muutama kauppa vielä eikä kumpikaan ole saanut siitä satasesta itselleen vielä yhtään mitään, mutta summa on jo lähes 0 €, koska kaikki on mennyt arvonlisäveroihin. Tätä mä tarkoitin sillä, että homma ei toimi niin, että mä pesen sun pyykit ja sä keität mulle kahvia.
Tuossa se oli sitten Suomen sisämarkkinatalous pähkinänkuoressa ja rautalangasta. Ja juu sensuuri, ei tämäkään kommentti ekalla lainauksella läpi mennyt, katsotaan meneekö kun lainaan omaksi uudeksi...
-winner-
Voisko ne laskennalliset työpaikat lasken vaikka miljooniksi niin voitaisi leikata lisää ja työllistää kaikki monta kertaa.
Ai Botti blockkaa jotain nykyään, moderaattorista en tiedä onko paikalla. Mutta yleensä jos blokkaa niin joku sana on väärä. Oma vika yleensä jos blokataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen joka ei saa töitä yrityksistään huolimatta eikä saa tukia, käy lopulta vaaralliseksi, koska menetettävää ei ole. Tulot hankitaan tarvittaessa rikollisuudella, jos muuta ei ole. Ilmeisesti Suomesta halutaan tehdä luokkayhteiskunta, jossa eliitti joutuu elämään häkeissä rahvasta peläten?
Ihan vtun säälittävää tuo teidän uhittelunne rikoksilla.
Jos on nälkä niin osa tekee rikoksia,ja osaa tekee itsemurhan. Niin se vain on.
Jos on nälkä, luulisi että hakisi sitä muutamaa työpaikkaa kuussa joka takaa tukien maksamisen.
Mutta ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tee minuuttiakaan töitä ennen kuin lakisääteinen seksinsaantitakuu työpaikan vastaanottamisesta tulee voimaan. Täällä on paljon armeijaa käymättömiä yli 18v naisia, jotka voivat ihan hyvin alkaa motivoimaan miehiä työssäkäyntiin seksinantovelvollisuuden avulla.
Tuskin olet tosissasi, mutta mikset "alenna vaatimustasoa"? Täällä neuvotaan, jos ei saa kunnon töitä, pitäisi tyytyä sitten ns. paskatyöhön. Eli samoin, jos et saa naista (vertaa surkeaan työnhakijaan), ota toinen incel-mies. Saatte sitten keskenänne sekstailla. Varmaan siis löytyy armeijan käyneitä ja käymättömiä yli 18-vuotiaita inceleitä, jotka voisivat hyvin alkaa motivoimaan toisiaan työssäkäyntiin seksinantovelvollisuuden avulla.
Kappas. Meinasin kirjoittaa tuon saman "Ota toinen mies, jos et saa naista" -kommentin tuolle edeltävälle. Hyvä, että muillekin tullut sama ajatus mieleen.
erinomaisen hyvin. Ongelma ei ole siinä. Ongelma on siinä, että nykyaikana noin puolet bruttokansantuotteesta tulee maan sisäisestä kaupankäynnistä.
Onko kukaan nähnyt tämän laman yhteyttä siihen, että Kiinasta tilataan alaluokkaisesti alaluokkaista rojua miljoonittain? Että se suomalainen kulutus ei jää Suomeen, ei hyödytä Suomea ei verojen eikä paranevan työllisyyden muodossa.
Kiinan kanssa on muuten nahdotonta kilpailla. Luin jostain, että heidän vuotuiset yritystukensa ovat 5 kertaa Suomen valtion budjetin suuruinen määrä.
Dumppaavat siis tuota temuros kaa nsa meille tappiolla. Siksi se on niin halpaa. Mitkä mahtavat olla heidän motiivinsa?