Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Karu muutos työttömille: tuet voi menettää entistä helpommin

Vierailija
07.01.2026 |

Eduskunta on hyväksynyt lait työttömyystuen karenssien kiristyksestä ja toimeentulotuen uudistuksesta.

Karenssit ovat jaksoja, joilta työtön ei saa työttömyystukea. Jatkossa karenssin voi saada jo yhdestä työnhaun tai työllisyyspalveluihin osallistumisen laiminlyönnistä.

Lisäksi Kela voi jatkossa alentaa työttömältä toimeentulotuen perusosaa karenssin takia.

Hallitus pyrkii muutoksella patistamaan työttömät nykyistä nopeammin töihin.

Laiminlyönnistä työttömälle tulee 6 viikon työssäolovelvoite. Tämä tarkoittaa, että työtön saa työttömyystukea vasta, kun hän on täyttänyt työssäolovelvoitteen olemalla töissä tai osallistumalla työllistymistä edistävään palveluun vähintään 6 viikon ajan.

Jatkossa Kela voi kuitenkin pienentää eli alentaa työttömältä toimeentulotuen perusosan määrää karenssin tai työssäolovelvoitteen vuoksi. Jos edellytykset täyttyvät pidempään kuin yhden kuukauden, voidaan perusosaa alentaa seuraavilta kuukausilta 40 prosenttia.

Toimeentulotuen perusosan alentamista koskeva muutos tulee voimaan helmikuun alussa.

Hyviä uudistuksia.

Kommentit (586)

Vierailija
301/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokapäiväinen tuki jankutus meneillään.

Vierailija
302/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loistava uutinen meille maksajille!!

Avaatko vähän mikä logiikka tässä on takana? 
En ymmärrä miten työttömän kiusaaminen minua auttaa tai aiheuttaa mitään hyvää minulle. Työllisten määrää tämä uudistus ei tule kasvattamaan yhtään. 

Työnhaku on sinun velvollisuutesi, ei mitään kiusaa. 

Tilanteessa, jossa työtä ei ole tarjolla, työn haettaminen työttämällä on nimenomaisesti kiusaa, mutta et sitä vain yksinkertaisuudessasi ymmärtänyt. Toivottavasti pääset itse kokemaan työnhaun ihanuuden lähitulevaisuudessa pupukursseineen ja työpaja-puuhasteluineen. Ehkä silloin sinunkin silmäsi avautuisivat?

Se ainoa asia mitä sinulta edellytetään on puuhastelukerhoon osallistuminen. Mitäön muuta ei vaadita, se on siinä. Ja sinä s* atanan loinen sanot että ei ole aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on moderaattori mukana keskustelemassa! On jo kahdesti ottanut saman vastauksen moderoitavaksi, vaikka kommentti on täysin asiallinen. Ilmankos täällä välillä blokataan kommnetteja lennosta ja lukitaan keskustelu, ettei kukaan pääse siihen kommentoimaan - varjobannauksesta puhumattakaan. Voi v*ttu mitä meininkiä. Hävetkää, jos edes osaatte.

Kiitos tiedosta. Sama juttu minulla parissa viestissä, koskien hyvinvointiyhteiskunnan perusteita ja sen rahoitusta. Sekä viennin merkitystä nykytilanteessa, jossa valtiolla on velkaa ja jossa ennen muuta sote-kustannukset (suurten ikäluokkien viimeiset vuosikymmenet, joihin ei olla varauduttu vaikka aikaa olisi ollut kun ei tuo yllätys ole voinut olla kenellekään) ja massiivisen työttömyysongelman kustannukset ovat sitä luokkaa, ettei minkään volyymin vienti riitä niitä kustantamaan.

Vierailija
304/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni asuu yksin vailla läheisiä, jopa peläten. Miksi heidän asemaa heikennettäisi entisestään? Ihminen ei elä ilmalla. Ja laskuttajat eivät lopeta. Eikö sinkku saakaan olla tai itsenäinen? Pitäisi väkisin mennä kommunismikommuuniin? Ei.

Vierailija
305/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei taida vielä olla huomannut aloituksessa esiintyvää me vastaan te -ajattelua. Toisin sanoen, aloituksessa sanotaan rivien välissä jotenkin näin: me töissä käyvät veronmaksajat olemme parempia ihmisiä kuin te, työtävieroksuvat vapaamatkustajat, joten teidän tulee nurisematta alistua kaikkiin niihin toimenpiteisiin, joita teille on säädetty, koska me kustannamme joutilaisuutenne.

Vierailija
306/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli marraskuussa kirje viikkoa myöhemmin kun kävin te-toimistossa haastattelussa, etten ole käynyt siellä ja kohta sitten olisi jotain merkkausongelmaa asian suhteen. Virkailijaan otin yhteyttä, että mikäs tämä nyt on ja ei vaan ollut muistanut klikata jotain nappia ja automatiikka laittoi kirjeen.

Itse piti siis asia korjata. Että sattuuhan noita.

-winner-

Vierailija
307/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos valtio haluaa säästöjä, niin yksi keino on yksinkertaistaa tämä tukipolitiikka niin, että ei ole mitään rallia ja säntäilyä. Tietokone hoitaa perustulon ja työkkärin tädit menevät oikeisiin töihin tai sille perustulolle. Jos tuki on vielä kaikille sama, niin se hoitaa vuokramarkkinatkin markkinatalouteen, koska halvemmalla asumisella jää tuensaajalle enemmän muuhun. Yksinkertainen on simppeliä.

Vierailija
308/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ainoa asia mitä sinulta edellytetään on puuhastelukerhoon osallistuminen. Mitäön muuta ei vaadita, se on siinä. Ja sinä s* atanan loinen sanot että ei ole aikaa.

Täällä orja taas itkee hermojaan heheheheheh keksii vielä juttuja omasta ahteristaan. Missään ei ole sanottu että ei ole aikaa. Mene Orjapossu takaisin sinne töihin niitä verorahoja tienaamaan eläkä itke. :)

Vierailija
309/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helppoa on demareilla. Riittää että purkavat nämä ideologiset hölmöilyt jotka eivät pelasta valtion taloutta mitenkään ja jo sillä ovat pääministeripuolue hallituksesta toiseen. Kaikki ymmärtävät sen että ajat ovat huonot kun ne on huonot.

Mistä rahat otetaan?

Lukemisen ymmärtämisessä haasteita ? Ei tarvitse ottaa rahoja mistään kun lakkautetaan ne ideologiset hölmöilyt jotka tuottavat vain lillukanvarsia. Sillä on suurempi elvyttävä vaikutus talouteen kuin säästöillä. Ei ihme että vienti ei vedä kun kommentoijat on näin matalaotsaista väkeä. 

Vierailija
310/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei taida vielä olla huomannut aloituksessa esiintyvää me vastaan te -ajattelua. Toisin sanoen, aloituksessa sanotaan rivien välissä jotenkin näin: me töissä käyvät veronmaksajat olemme parempia ihmisiä kuin te, työtävieroksuvat vapaamatkustajat, joten teidän tulee nurisematta alistua kaikkiin niihin toimenpiteisiin, joita teille on säädetty, koska me kustannamme joutilaisuutenne.

Sehän on tarkoituksellista kahtia jakamista.

Vierailija
311/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei haittaa. Vankilassa on täysi ylläpito. 

TÄMÄ. Voidaan perseillä ja järkätä itsemme vankilaan ja tehdä itsemme vielä kalliimmiksi yhteiskunnalle 😁

Oikeisto haluaa vastakkainasettelua ja tulee sitä todellakin saamaan. Onnea kaikki perskokkareet, tätähän te tilasitte! 

Vierailija
312/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tuli marraskuussa kirje viikkoa myöhemmin kun kävin te-toimistossa haastattelussa, etten ole käynyt siellä ja kohta sitten olisi jotain merkkausongelmaa asian suhteen. Virkailijaan otin yhteyttä, että mikäs tämä nyt on ja ei vaan ollut muistanut klikata jotain nappia ja automatiikka laittoi kirjeen.

Itse piti siis asia korjata. Että sattuuhan noita.

-winner-

Voitko muuttaa ton nimimerkkisi loser se olisi lähempänä.

Vierailija
313/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos sinun palkkaasi työssä alennettaisiin ensimmäisestä työtehtävään liittyvästä unohduksesta tai sekaannuksesta? 

Vierailija
314/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennemmin olen vaikka loinen kuin joku paskapersu 😉

Vierailija
315/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei haittaa. Vankilassa on täysi ylläpito. 

TÄMÄ. Voidaan perseillä ja järkätä itsemme vankilaan ja tehdä itsemme vielä kalliimmiksi yhteiskunnalle 😁

Oikeisto haluaa vastakkainasettelua ja tulee sitä todellakin saamaan. Onnea kaikki perskokkareet, tätähän te tilasitte! 

Ei ihme että olet työtön kun noin lapselliset jutut.joo ennemmin  vankilaa ku töihin.

Vierailija
316/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loistava uutinen meille maksajille!!

Avaatko vähän mikä logiikka tässä on takana? 
En ymmärrä miten työttömän kiusaaminen minua auttaa tai aiheuttaa mitään hyvää minulle. Työllisten määrää tämä uudistus ei tule kasvattamaan yhtään. 

Työnhaku on sinun velvollisuutesi, ei mitään kiusaa. 

Tilanteessa, jossa työtä ei ole tarjolla, työn haettaminen työttämällä on nimenomaisesti kiusaa, mutta et sitä vain yksinkertaisuudessasi ymmärtänyt. Toivottavasti pääset itse kokemaan työnhaun ihanuuden lähitulevaisuudessa pupukursseineen ja työpaja-puuhasteluineen. Ehkä silloin sinunkin silmäsi avautuisivat?

Työttömien, etenkin heidän, joita työnhaku syystä tai toisesta kiusaa - vaikkapa tuolla perusteella, ettei työtä ole tarjolla - pitäisi miettiä asiaa laajemmin, laajemman yhteiskunnan kannalta, taloudelliselta, sosiaaliselta jne. Sen omakohtaisen kokemusasiantuntijuuden kantilta, mitä työttömyys ja (olemattoman?) työn hakeminen tekee ihmiselle. Ja miksi sitä hakemista pitäisi tai ei pitäisi teettää?
Sen jälkeen kannattaisi selvitellä poliitikkoja ja puolueita, jotka ovat ottaneet asiaan kantaa joko julkisuudessa tai blogeissaan tai missä tahansa, ja löytää ns. itselleen edustaja. (Jos ei itse halua lähteä tämän asian kanssa esim. kuntavaaliehdokkaaksi.) 

Nämä tämänhetkiset ja aiemmat lait ja säädökset siitä, mitä työttömän pitää tai ei pidä tehdä, ovat kaikki poliittisesti päätettyjä asioita. Niitä voidaan muuttaa, aivan samoin kuin nyt tämän ketjun otsikon mukaisesti on tehty muutoksia ja niistä nyt tässä keskustellaan.

Kysyisinkin kaikilta tähän ketjuun kirjoittaneilta: jos nykymallissa on virhe, mitä sille pitäisi tehdä? 

Voisivatko kaikki työttömät yhdistää voimansa ja perustaa oman puolueen, joka ajaisi työttömien asiaa? 

Tai ehkä pitäisi perustaa kaksi puoluetta, koska asian parhaimmasta hoidosta on vähintään kaksi eri mielipidettä?

Mutta kysymys siis on: MITÄ PITÄISI TEHDÄ? 

Miten asia hoituisi parhaiten yhtäältä työttömän, toisaalta yhteiskunnan kannalta?

Miten toimitaan tilanteessa, jonka aiempi kommentoija totesi, että pitää hakea töitä "tilanteessa, jossa työtä ei ole tarjolla" (ja joka hänen mielestään on "kiusaa")? Eikö pitäisi hakea töitä? Saisiko silti työttömyyskorvausta ja muita tukia? Mitä siitä seuraisi?

Vierailija
317/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hieno ajattelutapa ei ihme että olet työtön paska.

Vierailija
318/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano orjaksi nuita toimii hyvin :) loisena on kiva nuita orjia ruoskia. Se ärsyttää niitä niin maan per*eleesti heheheheheh

Vierailija
319/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan nähnyt tämän laman yhteyttä siihen, että Kiinasta tilataan alaluokkaisesti alaluokkaista rojua miljoonittain? Että se suomalainen kulutus ei jää Suomeen, ei hyödytä Suomea ei verojen eikä paranevan työllisyyden muodossa.

Minä saan vain työmarkkinatuen ja puoliso n. 1000 euron eläkkeen. Tilaan aina silloin tällöin erän tavaraa Temusta. Minimitilaus on 25 euroa, mutta välillä saan sen täyteen vaikka yhteistilauksella aikuisen lapseni kanssa. En juurikaan liiku kuin lähikaupassa. Kauppakeskuksiin en lähde, sillä säästän matkakuluissa. Temusta tilatessa en maksa edes postimaksuja ja paketti on noudettavissa kävelymatkan päästä noutolokerosta. Temusta olen ostanut mm. airfryeriin papereita, pölynimuriin pölypusseja, biojätepusseja, työkaluja ja korjaustarvikkeita, kitaran kieliä, puutarhapalstalle seulan, vahvoja kumilenkkejä, kutistesukkaa, usb-pyöränvalon, nippusiteitä, tarranauhaa ...

En halua maksaa samoista tuotteista suomalaisen verkkokaupan kalliita postimaksuja tai ostaa bussilippuja kierrelläkseni etsimässä samoja tarvikkeita paljon kalliimmista kivijalkakaupoista. Minusta tässä ei ole mitään väärää, että näin säästän niukoista tuloista hieman enemmän rahaa käytettäväksi ruokakauppaan. Moni, kun laskee, että köyhällä ei saisi ollakaan mitään muita kuluja kuin ruokaostokset. Niinhän se ei oikeasti mene.

Tiedän kuitenkin joitakin hyvätuloisempia, jotka viettävät suuren osan vuodesta etelän lämmössä.  Kukaan ei tunnu paheksuvan sitä, että he kuluttavat rahansa ulkomailla eivätkä tue kotimaan yrityksiä. Heidän tapauksessaan on sentään paljon isommista rahoista kyse, kun minun 25 euroa vaikka kerran kuukaudessa.

Vierailija
320/586 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki työllisyyttä parantavat toimet ovat positiivisia, kukaan ei sua tule kotoasi töihin hakemaan ilman omaa aktiivisuuttasi. Jos joku on elämäntapalusmu, niin ei hän jaksa edes olla missään työssä pitkään ja vie sinäkin aikana paikan joltakulta joka sen oikeasti olisi tarvinnut. Fyysisesti sairaat ja kipeät voisivat ihan hyvin olla yhteiskunnan elätettävänä, se on se hyvinvointivaltion ajatus.

Ihminen voi olla ihan täysin työkykyinen ja aktiivinen, mutta esim. mun alueella ei vaan ole nyt mitään mihin voisi mennä töihin, koska ei ole alan kokemusta tai koulutusta niille aloille, eikä myöskään ole koulutusta niihin tulossa lähiaikoina. Joten osa-aikaisena mennään, en ole mitenkään täysin haluton tekemään omaa osaani, vaikka se ei kovin kannattavaa kuitenkaan ole ja paikat ovat epäsäännöllistä työtä.

-winner-