Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Narsistinen itsekkyys hälyyttävästi lisääntynyt. "Löysin itseni uudelleen" jne Linkki

Vierailija
07.01.2026 |

https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000011676349.html

Maksullinen, mutta asia tulee selväksi. Tuo asiantuntija on aivan oikeassa. Tämä itsekkyyden lisääntyminen aiheuttaa valtavasti pahaa. 

Mitä tälle voisi tehdä?

Kommentit (441)

Vierailija
321/441 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan, etteivät naiset suostu nyrkin ja hellan väliin edes narsismikortilla. Sopiihan sitä yrittää. 

Vierailija
322/441 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon oman kommenttini tuohon erotaan liian helposti -asiaan. Nykyäänhän some ja lehdet ovat täynnä somettajien ja julkkisten eroilmoituksia, joissa lässytetään, että rakkaus on muuttanut muotoaan, jatkamme parhaina ystäviä ja vanhemmuuskumppaneina ym. lässytystä. Tässä narsistisessa kaikki mulle heti -kulttuurissa ei ymmärretä sitä, että ruuhkavuosina se rakkaus muuttaa vääjäämättä muotoaan, ja on mahdollista, että tilanne muuttuu elämäntilanteen helpottaessa. Tätä ei kuitenkaan voi kukaan luvata, eikä itsekäs ihminen pysty siirtämään sitä omaa romanttisen ja tulisen rakkauden tarvettaan toistaiseksi sivuun, jotta lapset saisivat pitää perheensä, etenkään kun lopputulos on epävarma (ei voi etukäteen tietää, paraneeko parisuhde jälleen lasten kasvaessa). 

Se, mitä julkkikset sanovat eroistaan medialle on vain se, mitä he sanovat medialle. Taustalla voi olla vaikka mitä ja ilmapiiri lapsille huono, jolloin ero on paras valinta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/441 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan, etteivät naiset suostu nyrkin ja hellan väliin edes narsismikortilla. Sopiihan sitä yrittää. 

Missä noin oli vaadittu? 

Vierailija
324/441 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuon oman kommenttini tuohon erotaan liian helposti -asiaan. Nykyäänhän some ja lehdet ovat täynnä somettajien ja julkkisten eroilmoituksia, joissa lässytetään, että rakkaus on muuttanut muotoaan, jatkamme parhaina ystäviä ja vanhemmuuskumppaneina ym. lässytystä. Tässä narsistisessa kaikki mulle heti -kulttuurissa ei ymmärretä sitä, että ruuhkavuosina se rakkaus muuttaa vääjäämättä muotoaan, ja on mahdollista, että tilanne muuttuu elämäntilanteen helpottaessa. Tätä ei kuitenkaan voi kukaan luvata, eikä itsekäs ihminen pysty siirtämään sitä omaa romanttisen ja tulisen rakkauden tarvettaan toistaiseksi sivuun, jotta lapset saisivat pitää perheensä, etenkään kun lopputulos on epävarma (ei voi etukäteen tietää, paraneeko parisuhde jälleen lasten kasvaessa). 

Se, mitä julkkikset sanovat eroistaan medialle on vain se, mitä he sanovat medialle. Taust

Mitä sinä muka tiedät muusta kuin mitä ovat sanoneet? Vai ovatko kaikki eroilevat julkkikset patologisia valehtelijoita?

Vierailija
325/441 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, mitä julkkikset sanovat eroistaan medialle on vain se, mitä he sanovat medialle. Taust

Siksi pitääkin tehdä työtä parisuhteen eteen.

Vierailija
326/441 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä noin oli vaadittu? 

Vastaapa kysymykseen!

Vierailija
327/441 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä noin oli vaadittu? 

Tämä palsta täynnä juttuja, miten naisen tulisi ottaa vain joku mies, ettei mies olisi yksin. Nainen voi olla täysin tyytyväinen elämäänsä yksin, mutta silti kirotaan, miten tuollekaan vosulle ei kukaan kelpaa. 

Vierailija
328/441 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jo tänne otettu katkelmia itse maksumuurin takana olevasta jutusta? Jos, niin kertoisitteko, millä sivulla?

Kiitos!

Ainakin alkuvaiheessa ketju oli kuin "kuinka keskustellaan kirjoista joita kukaan ei ole lukenut"-tyylistä. Otsikon mukaan mennään ja mutulla kovaa. Olisi sen sijaan kiinnostavaa tietää itse professori emeritan näkemyksistä. Oletettavasti tuo IS:n juttu painottaa eri asioita kuin HS:n haastattelu. 

Vierailija
329/441 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mitä sinä muka tiedät muusta kuin mitä ovat sanoneet? Vai ovatko kaikki eroilevat julkkikset patologisia valehtelijoita?"

No mistä sinä muka tiedät? Ihmiset yleensä foltteröivät sitä, mitä puhuvat julkisuuteen, jos on yhtään älyä päässä. Harva pesee likapyykkiään julkisesti.

Vierailija
330/441 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon auttaisi ja pikaisesti somekielto alle 15v.

Olisi pitänyt näin olla jo 10 vuotta.

Mitä näistä takapuolen esittäjistä voi muuta kasvaa.

Vierailija
331/441 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä noin oli vaadittu? 

Vastaapa kysymykseen!

Entä jos en vastaa. Tuleeko nyrkistä?

Vierailija
332/441 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse keksin yhden: jos ystävästäsi on enemmän kuormaa kuin hyötyä, hylkää hänet. 

Terveisin, kuormittava ystävä

Vierailija
333/441 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä noin oli vaadittu? 

No täällä on eronneita esimerkiksi syytetty narsisteiksi useammassa viestissä. Voit kaivella ne tuolta ihan itse.

Vierailija
334/441 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä noin oli vaadittu? 

No täällä on eronneita esimerkiksi syytetty narsisteiksi useammassa viestissä. Voit kaivella ne tuolta ihan itse.

Missä on vaadittu olemaan väkivaltaisessa suhteessa? 

Laitatko suoran lainauksen tällaisesta?

Vierailija
335/441 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa. No, minä sitten ilmeisesti olen nyt narsisti? Olin lapsesta ja nuoresta pitäen täysi ovimatto, joten sellaiseksi sitten olisi pitänyt aikuisenakin jäädä, vai? Sen sijaan, että opettelee rajoja ja löytää itsestään niitä voimavaroja.

Mutta okei, mieluummin olen sitten narsisti.

Kuulostat sellaiselta ainakin. Tuolla tavalla myös narsisteja syntyy, ja asenne on sen mukainen tekstissä. Ei narsismi ole pysyvä malli ja filosofia, koska katsoppa varsin (jos minkäänlaiseen aitoon objektiivisuuteen kykenet), että miten paljon narsistit kärsii. Ne joutuu aina pettymään omiin rajoihin ja surkeus vaanii aina kulman takana.

Vierailija
336/441 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä noin oli vaadittu? 

Missä on vaadittu olemaan väkivaltaisessa suhteessa? 

Laitatko suoran lainauksen tällaisesta?

En minä niin kirjoittanut. Luepa uudestaan.

Vierailija
337/441 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. No, minä sitten ilmeisesti olen nyt narsisti? Olin lapsesta ja nuoresta pitäen täysi ovimatto, joten sellaiseksi sitten olisi pitänyt aikuisenakin jäädä, vai? Sen sijaan, että opettelee rajoja ja löytää itsestään niitä voimavaroja.

Kuulostat sellaiselta ainakin. Tuolla tavalla myös narsisteja syntyy, ja asenne on sen mukainen tekstissä. Ei narsismi ole pysyvä malli ja filosofia, koska katsoppa varsin (jos minkäänlaiseen aitoon objektiivisuuteen kykenet), että miten paljon narsistit kärsii. Ne joutuu aina pettymään omiin rajoihin ja surkeus vaanii aina kulman takana.

Kuulostat itse aika narsistiselta, kun tulet ränkyttämään tuollaisia juttuja tänne noin heppoisesti.

Vierailija
338/441 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat itse aika narsistiselta, kun tulet ränkyttämään tuollaisia juttuja tänne noin heppoisesti.

Sellaiset defenssit sitten siellä.

Vierailija
339/441 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli juuri ne defenssit kuin sinulla, kun haukut narsisteiksi kaikki kanssasi eri mieltä olevat. Paljastit nyt itse itsesi.

Vierailija
340/441 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murros kohti narsististen narratiivien romukoppaan laittamista on käynnissä.