Narsistinen itsekkyys hälyyttävästi lisääntynyt. "Löysin itseni uudelleen" jne Linkki
https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000011676349.html
Maksullinen, mutta asia tulee selväksi. Tuo asiantuntija on aivan oikeassa. Tämä itsekkyyden lisääntyminen aiheuttaa valtavasti pahaa.
Mitä tälle voisi tehdä?
Kommentit (441)
Vierailija kirjoitti:
Miten muka itsensä löytäminen olisi jonkun muun sortamista??
Hedelmätöntä keskustella, jos kukaan ei ole lukenut tuota artikkelia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tässä maailmassa ei saisi olla itsekäs jos siltä tuntuu. Jokaisen pitäisi saada tehdä mitä haluaa ihan vapaasti ja yhteiskunnan ei pitäisi rajoittaa tekemistä mitenkään. On aika päästä laeista eroon kokonaan ja sallia anarkia Suomessa. Vahvimman oikeuden mukaan saisi väkivaltaa käyttää vapaasti ja laittaa alemman tason ihmiset orjan asemaan kuten tehtiin aikaiemmin.
Noin kovin ketuttaa kun joku liian kiltiksi ja alistuvaksi kasvatettu löytääkin äänenä ja alkaakin uskaltaa elää ja tehdä kuten itse haluaa? Tai esimerkiksi ilmoittaa tahtovansa erota sinusta?
Kuka kiltteyteen sairastunut menee avioliittoon ja hankkii lapsia. Sairasta riippuvuutta ja piilonarsismia.
Vierailija kirjoitti:
suomalaisilta puuttuu yhteisöllisyys. Ruotsinsuomalaisilla tämä on ja se liittyy osin kieleen.
Itse kun muutin kerrostaloon niin ajattelin että tervehdin kaikkia. Eihän siitä mitään tullut. Osa mulkoili yms.
Ikävää. Asun isossa kerrostalossa, ja meillä tervehtii kaikki. Mukavaa. Helsingissä asun.
Mikäköhän psykologia itseään hiertää? Minusta on hieno asia, jos kumppani on oma itsensä ja jakaa heikkoudensakin kanssani. On myös hienoa, että tuntee itsensä ja rajansa.
Toksinen positiivisuus. Tunnistan toki tuonkin, mutta yleensä ne, jotka muiden ilosta kärsivät, ovat yleensä aika hankalia persoonia. Samoin väittelynhaluiset. Missäs ne Liisan ilonaiheet ja onnellisuus mahtavat olla? Siinä, että voi lytätä muita?
Vierailija kirjoitti:
suomalaisilta puuttuu yhteisöllisyys. Ruotsinsuomalaisilla tämä on ja se liittyy osin kieleen.
Itse kun muutin kerrostaloon niin ajattelin että tervehdin kaikkia. Eihän siitä mitään tullut. Osa mulkoili yms.
Jossain HS:n artikkelissa käytiin läpi onnelisen elämän palikoita käytännön tasolla. Yhtenä asiana mainittiin että jokaisen olisi hyvä tuntea tulevansa hyväksytyksi ja kuulua johonkin porukkaa missä viihtyy. Se antaa ihmiselle ystävyyssuhteita ja välittämisen tunnetta eli ei tarvitse olla yksin ja yrittää pärjätä omin voimin.
Aikaisemmin perheet olivat suuria mutta nyt entistä useampi elää yksin ja pahimmassa tapauksessa ei ole mitään ihmissuhteita. Tuntuu järjettömältä että nykyihmisen yksilökeskeisyys ja itsekkyys tekee monet sairaaksi ja yhteiskunnan pitää alkaa järjestää hoitoa ahdistukseen tai seuralaista aloitekyvyttömälle.
Sometauko on narsistiselle ihmiselle tuskallinen kokemus usein. Kun ei saakaan jatkuvaa huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. No, minä sitten ilmeisesti olen nyt narsisti? Olin lapsesta ja nuoresta pitäen täysi ovimatto, joten sellaiseksi sitten olisi pitänyt aikuisenakin jäädä, vai? Sen sijaan, että opettelee rajoja ja löytää itsestään niitä voimavaroja.
Mutta okei, mieluummin olen sitten narsisti.
Tällaisella uhriutumiskirjoituksella annat kyllä kuvan itsestäsi narsistina.
Tai muuten vain ei niin tasapainoisena ihmisenä. Ehkä juuri tuollaisena, joista artikkelissa puhutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. No, minä sitten ilmeisesti olen nyt narsisti? Olin lapsesta ja nuoresta pitäen täysi ovimatto, joten sellaiseksi sitten olisi pitänyt aikuisenakin jäädä, vai? Sen sijaan, että opettelee rajoja ja löytää itsestään niitä voimavaroja.
Tai muuten vain ei niin tasapainoisena ihmisenä. Ehkä juuri tuollaisena, joista artikkelissa puhutaan.
Juuri näin. Uhrituva tyyppi joka on oikeasti täysin rajaton minäminä-ihminen.
Ehkäpä pieleen mennyt terapia on kaivanut tuon piirteen esiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta taas Ap vaikuttaa ihmiseltä, joka on vihdoin alkanut tervehtymään ovimattoudestaan kohti normaalia rajojenpitoa ja itsensäkin huomioonottamista eikä ole yhtä hurupää kuin osa täällä tervettä itsekkyyttä parjaavista ihmisistä, joiden kommentointityyli on hyvinkin manipulatiivinen ja juuri sitä oikeaa narsistia muistuttavaa, joka kääntää kaiken päälaelleen.
Vierailija kirjoitti:
Minua aina ihmetyttää, kun ihminen viettää aikaa yksin, niin se aina oman navan ympärillä pyörimistä. Minä ainakin mietin yksin ollessani ihan muita asioita kuin itseäni. Luen, kuuntelen musiikkia, pohdin yhteiskuntaa ja elämää. Vihaan omien tunteiden vatvomista. Toki sitäkin täytyy joskus tehdä, mutta kyllästyn siihen aika nopeasti.
Missä sanotaan, että ajan viettäminen yksin on oman navan ympärillä pyörimistä? Eikös pikemminkin se omien tunteiden ylenpalttinen ja liiallinen vatvominen olisi sitä?
Vierailija kirjoitti:
Sometauko on narsistiselle ihmiselle tuskallinen kokemus usein. Kun ei saakaan jatkuvaa huomiota.
Moni yksinäinen taapertaja ei juuri somessa ole. Itsekäs hän lienee kuitenkin, koska tietää mitä tahtoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tässä maailmassa ei saisi olla itsekäs jos siltä tuntuu. Jokaisen pitäisi saada tehdä mitä haluaa ihan vapaasti ja yhteiskunnan ei pitäisi rajoittaa tekemistä mitenkään. On aika päästä laeista eroon kokonaan ja sallia anarkia Suomessa. Vahvimman oikeuden mukaan saisi väkivaltaa käyttää vapaasti ja laittaa alemman tason ihmiset orjan asemaan kuten tehtiin aikaiemmin.
Noin kovin ketuttaa kun joku liian kiltiksi ja alistuvaksi kasvatettu löytääkin äänenä ja alkaakin uskaltaa elää ja tehdä kuten itse haluaa? Tai esimerkiksi ilmoittaa tahtovansa erota sinusta?
Kuka kiltteyteen sairastunut menee avioliittoon ja hankkii lapsia. Sairasta riippuvuutta ja piilonarsismia.
Tähän kysymykseen olisi mukava saada tarinoita ja kokemuksia ketjuun havainnoitavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse myötäillä muita. Hyvät käytöstavat ja muiden huomioonottaminen riittäisivät. Nämä ovat kadonneet. Ihmiset töksäyttelevät mitä sattuu toisilleen, ventovieraille ollaan epäystävällisiä. Ennen käyttäydyttiin, nykyään ei enää. Häpeän tunne on kadonnut kokonaan.
Tai katsokaa, mitä kirjoitellaan someen välillä ihan omalla nimellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan liikakiltteyttä mikäli on kiltteyttään niin tehnyt. Vaikutat vinolta ihmiseltä, juuri kuten narsistilta joka pyrkii kaikin keinoin murentamaan uhriensa itsetunnon.
Nyt vaan tulee häneltä näitä juttuja...en tykkää siitä syyllistämisestä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse myötäillä muita. Hyvät käytöstavat ja muiden huomioonottaminen riittäisivät. Nämä ovat kadonneet. Ihmiset töksäyttelevät mitä sattuu toisilleen, ventovieraille ollaan epäystävällisiä. Ennen käyttäydyttiin, nykyään ei enää. Häpeän tunne on kadonnut kokonaan.
Tai katsokaa, mitä kirjoitellaan someen välillä ihan omalla nimellä.
Maalittaminen joidenkin somettajien kohdalla on arkipäivää. He eivät pysty enää muuhun kuin muiden solvaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua aina ihmetyttää, kun ihminen viettää aikaa yksin, niin se aina oman navan ympärillä pyörimistä. Minä ainakin mietin yksin ollessani ihan muita asioita kuin itseäni. Luen, kuuntelen musiikkia, pohdin yhteiskuntaa ja elämää. Vihaan omien tunteiden vatvomista. Toki sitäkin täytyy joskus tehdä, mutta kyllästyn siihen aika nopeasti.
Missä sanotaan, että ajan viettäminen yksin on oman navan ympärillä pyörimistä? Eikös pikemminkin se omien tunteiden ylenpalttinen ja liiallinen vatvominen olisi sitä?
Keltinkangas toteaa, että yksinolo on sairasta, koska ihminen on sosiaalinen olento.
Tosin kirjoitti myös introverteista ja muistaakseni silloin sanoi, että introvertille yksinolo on välttämätöntä. Joten tiedä näistä.
Vierailija kirjoitti:
Some aiheuttaa vaatimuksia, mutta ymmärtääkö mitä vaatimuksia Keltinkangas itse ihmisille aiheuttaa. Ei saa kasvaa, ei kehittyä, ei asettaa rajoja. Armoton narsistikortti tulee välittömästi pöytään. Nyt jää pitkälti sellainen kuva, että elämässä pitää vaan myötäillä muita. Toisaalta onhan tätä jo vähän pohjustettu. Keltinkangas on maininnut esimerkiksi ujot hyviksi työntekijöiksi, koska ujot eivät pistä vastaan. Töissä pitää toki totella, mutta liian kilttinä sielläkin uupuu. Mielestäni tämä on melkein suurempi ongelma kuin nöyrän suomalaisen röyhkeys ja narsismi.
Et ole tainnut lukea Keltikangas-Järvisen tekstejä tai kuunnella haastatteluja?
- K-J ei ole missään väittänyt ettei yksilö saisi kasvaa, kehittyä tai asettaa rajoja. Päinvastoin hän on kasvatus- ja kehityspsykologian tutkimuksen perusteella korostanut, että lapsesta joka kasvatetaan rajattomasti kehittyy aikuinen, joka ei osaa tunnistaa omaa tahtoaan ja omia haluja muiden ihmisten tahdosta ja haluista. Tähän liittyy hänen kritiikki nykyajan liian löperöstä kasvatuksesta, jossa lapsi saa päättää asioista jotka pitäisi vielä lapsen kehitystason nähden olla aikuisen päätäntävallassa.
- K-J ei ole myöskään koskaan maininnut ujoja hyviksi työntekijöiksi, koska eivät pistä vastaan. Sen sijaan hänen mukaan ujous on väärinymmärretty temperamenttipiirre, jolla on sekä etuja että haittoja. Työelämätutkimuksiin nojaten K-J kertoo introverttien monista vahvuuksista ja kertoo, että ekstroversiota on jo pitkään perusteettomasti yliarvostettu työyhteisöissä ja työnhaussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka kiltteyteen sairastunut menee avioliittoon ja hankkii lapsia. Sairasta riippuvuutta ja piilonarsismia.Ei, vaan liikakiltteyttä mikäli on kiltteyttään niin
Sadismi ja henkinen väkivalta läheisiään kohtaan ei ole liikakiltteyttä vaan juurikin narsistista väkivaltaa.
Vaikka niin. Mutta hauska fantasia.