Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Narsistinen itsekkyys hälyyttävästi lisääntynyt. "Löysin itseni uudelleen" jne Linkki

Vierailija
07.01.2026 |

https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000011676349.html

Maksullinen, mutta asia tulee selväksi. Tuo asiantuntija on aivan oikeassa. Tämä itsekkyyden lisääntyminen aiheuttaa valtavasti pahaa. 

Mitä tälle voisi tehdä?

Kommentit (441)

Vierailija
221/441 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. No, minä sitten ilmeisesti olen nyt narsisti? Olin lapsesta ja nuoresta pitäen täysi ovimatto, joten sellaiseksi sitten olisi pitänyt aikuisenakin jäädä, vai? Sen sijaan, että opettelee rajoja ja löytää itsestään niitä voimavaroja.

Mutta okei, mieluummin olen sitten narsisti.

Tällaisella uhriutumiskirjoituksella annat kyllä kuvan itsestäsi narsistina.

Tai muuten vain ei niin tasapainoisena ihmisenä. Ehkä juuri tuollaisena, joista artikkelissa puhutaan. 

Juuri näin. Uhrituva tyyppi joka on oikeasti täysin rajaton minäminä-ihminen.

Ehkäpä pieleen mennyt terapia on kaivanut tuon piirteen esiin.

Miten niin rajaton? Hänhän on löytänyt niitä rajojaan, joita on antanut tallata aiemmin. Ei se tarkoita että siirtyy silloin rajattomalsi ihmiseksi, joka vaatii ja vaatii muilta näkemättä omaa vastuutaan. Ap:ltä tervettä ja toivottavasti jatkaa samaan malliin eikä anna kaltaistesi enää murentaa itseään! 

Vierailija
222/441 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sadismi ja henkinen väkivalta läheisiään kohtaan ei ole liikakiltteyttä vaan juurikin narsistista väkivaltaa.

Et vaikuta ihan terveeltä...oli kyse liikakilteistä ihmisistä, ei narsisteista ja heidän vakivallastaan. Olet ilmeisesti jotenkin katkera jollekin kenties tervehtyneelle liikakiltille, jonka olet joskus kohdannut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/441 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa yksinäisistä on pahimman luokan narsisteja ja niitä kannattaa välttää oman hyvinvointinsa suojelemiseksi.

Vierailija
224/441 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sadismi ja henkinen väkivalta läheisiään kohtaan ei ole liikakiltteyttä vaan juurikin narsistista väkivaltaa.

Et vaikuta ihan terveeltä...oli kyse liikakilteistä ihmisistä, ei narsisteista ja heidän vakivallastaan. Olet ilmeisesti jotenkin katkera jollekin kenties tervehtyneelle liikakiltille, jonka olet joskus kohdannut.

Tämähän on kriittistä eurooppalaista keskustelua.

Vierailija
225/441 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi itse olen täydellinen ja ylivertainen ihminen enkä mikään säälittävä narsistisomettaja. Halveksun niin nykyajan ihmisiä, onneksi en ole samanlainen. 

Vierailija
226/441 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sellainen ihminen terve joka ilmentää patologista ydinperhevihaa?

Vierailija
227/441 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi itse olen täydellinen ja ylivertainen ihminen enkä mikään säälittävä narsistisomettaja. Halveksun niin nykyajan ihmisiä, onneksi en ole samanlainen. 

Joillain on terveet arvot. Yksi niistä on rehellisyys ja toinen luotettavuus.

Vierailija
228/441 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on anonyymikeskustelupalsta, joten voin kirjoittaa tänne mitä haluan. Ja nyt totean, että onkohan niin, että Liisa itse onkin se narsisti. Vallanhalua, syyttelyä, tahallista provoamista. Myös järkeviä asioita, mutta narsistit harvoin ovat tyhmiäkään. Oikeastaan ovat hyvin kiinnostuneita, miten ihmismieli toimii. Kerrotaan vähän, jotain faktaa ja sitten isketään puukolla, että tuntuu. Narsisti itse lyö usein ensin sen narsistikortin pöytään. 

Omituista tässä on myös se, että Liisa on ottanut kohteeksi lähinnä pelkät naiset, vaikka luulisi, että nykyajan itsekkyys koskee jokaista sukupuolta. Kaikki siellä somessa häärivät. Naiset nyt jostain syystä kuitenkin saavat Liisan kiukkuiseksi. 

Vierailija
229/441 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistit valehtelee, elää valheessa. He ovat saatanasta.

Onnellisia ne jotka kykenee totuuteen.

Vierailija
230/441 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on anonyymikeskustelupalsta, joten voin kirjoittaa tänne mitä haluan. Ja nyt totean, että onkohan niin, että Liisa itse onkin se narsisti. Vallanhalua, syyttelyä, tahallista provoamista. Myös järkeviä asioita, mutta narsistit harvoin ovat tyhmiäkään. Oikeastaan ovat hyvin kiinnostuneita, miten ihmismieli toimii. Kerrotaan vähän, jotain faktaa ja sitten isketään puukolla, että tuntuu. Narsisti itse lyö usein ensin sen narsistikortin pöytään. 

Omituista tässä on myös se, että Liisa on ottanut kohteeksi lähinnä pelkät naiset, vaikka luulisi, että nykyajan itsekkyys koskee jokaista sukupuolta. Kaikki siellä somessa häärivät. Naiset nyt jostain syystä kuitenkin saavat Liisan kiukkuiseksi. 

Kuvasitko tuossa itseasiassa omia toimintatapojasi hieman mukaillen?

Vierailija
231/441 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukupuoli on kaksi. Ihan vaan muistutuksena tämä tieteellinen fakta,

Vierailija
232/441 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella osuva havainto!

Vierailija
233/441 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on varmasti monessa asiassa oikeassa, mutta kyllä aikuinen voi löytää itsestään uusia puolia. Kuulostaa alistavalta, että pitäisi jämähtää johonkin tiettyyn muottiin.

Enkä tarkoita että kannustan eroamaan puolisosta ja kokeilemaan kaikkea kaikkien kanssa, vaan enemmän sellaista että tyyliin lähihoitaja lastensa kasvaessa alkaa harrastamaan intohimoisestikin vaikka kuvataiteita, musiikkia, kieliä, yhdistystoimintaa tms. jota ei nuorena "kehdannut". 

Vierailija
234/441 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän on varmasti monessa asiassa oikeassa, mutta kyllä aikuinen voi löytää itsestään uusia puolia. Kuulostaa alistavalta, että pitäisi jämähtää johonkin tiettyyn muottiin.

Enkä tarkoita että kannustan eroamaan puolisosta ja kokeilemaan kaikkea kaikkien kanssa, vaan enemmän sellaista että tyyliin lähihoitaja lastensa kasvaessa alkaa harrastamaan intohimoisestikin vaikka kuvataiteita, musiikkia, kieliä, yhdistystoimintaa tms. jota ei nuorena "kehdannut". 

Vain eroaminen tuo rauhan ja perillepääsyn. Tai sitten ei. 😉

Vierailija
235/441 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvasitko tuossa itseasiassa omia toimintatapojasi hieman mukaillen?

Tuollaisesta käytöksestä on moni tehnyt havaintoja.

Vierailija
236/441 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen ei saa olla oma itsensä parisuhteessa

Ihminen ei saa asettaa itselleen rajoja

Ihminen ei saa toteuttaa itseään

Ihminen ei saa tuntea itseään

Jos nämä ovat eväät onnelliseen elämään, olisin aika onneton. Eli jätän psykologin vinkit omaan arvoonsa. 

Vierailija
237/441 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen ei saa olla oma itsensä parisuhteessa

Ihminen ei saa asettaa itselleen rajoja

Ihminen ei saa toteuttaa itseään

Ihminen ei saa tuntea itseään

Jos nämä ovat eväät onnelliseen elämään, olisin aika onneton. Eli jätän psykologin vinkit omaan arvoonsa. 

Missä noin oli sanottu? Laitatko suorat leikkaukset/lainaukset noista?

Vierailija
238/441 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsisti ei kykene itsenäiseen elämään. Tarvitsee peilin toisesta ihmisestä. Näyttelijän performanssiinsa.

Vierailija
239/441 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varokaa parisuhteissa alistuvia ja mukautuvia ihmisiä! Pinnan alla usein vuosia patoutunutta vihaa heillä.

Vierailija
240/441 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni narsistisen itsekäs ei kykene normaaliin työelämään millään tavalla.

Tätä pitäisi pöyhiä enemmän.