Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Poikani täyttää muutaman viikon päästä 16-vuotta ja murrosikä ei ole vielä laisinkaan alkanut

Vierailija
06.01.2026 |

Hänellä ei ole alkanut kasvupysähdystä eikä mitän murrosiän merkkejä, ei edes finnejä. Asia vaivaa häntä selvästi ja olen luvannut, että menemme käymään asiasta yksityislääkärillä. Kouluterveydenhoidon kautta yritimme jo asiasta kysellä, mutta meitä ei kyllä kuunneltu laisinkaan. Osaisitko suositella Kerava/Järvenpää-akselilla hyvää lastenlääkäriä, joka aidosti kuuntelisi nuoren huolen asiasta? Kiitos avustasi.

Kommentit (117)

Vierailija
61/117 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei itse asiassa ole väliä että mikä on hänen seksuaalinen suuntautuneisuutensa. On kilpaurheileva poika ja kovasti tuntuu muutaman tytön kanssa viestittelevän (käyvät katsomassa hänen pelejään ja ihastusta leijuu ilmassa) ja siksi ajattelin hänen ehkä olevan hetero.

ap

Vierailija
62/117 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun pojallani tuli murrosikä vähän yli 16-vuotiaana. Olikohan 16,5 v, kun ääni alkoi muuttumaan. Siihen mennessä oli ihan pikkupoika ja luokkansa lyhyin. 
En vienyt lääkäriin, koska tiesin isän kasvaneen vielä armeijassa. Nämä kun menevät suvussa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/117 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät, että on hetero? Tarkoitatko, että vain heterouus on normaalia, ja muut epänormaaleja?

No näinhän se oikeassa elämässä on että vain heterot ovat normaaleja. Fantasiamaailmat sitten erikseen mutta ne eivät taas kuulu mitään tämän ongelmat ratkaisemiseen.

Vierailija
64/117 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät, että on hetero? Tarkoitatko, että vain heterouus on normaalia, ja muut epänormaaleja?

Poika ei tykkää kun tullaan takaapäin peräsimeen. Kokemusta on saunailloista.

Ap

Vierailija
65/117 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko hän 9lk?

Onko kengän koko kasvanut? 

Ennen pituuskasvupyrähdystä pituuskasvu hidastuu ja pituutta tulee juurikin tyyliin sentti tai kaksi vuodessa. Jos isän murrosikä on alkanut myöhään, niin se on yl. samanlaisesti poikalapsilla. Olen yläkoulu terkkari ja joka vuosi on muutama poika, jolla ei vielä näihin aikoihin ole pituuskasvupyrähdystä tullut. Sitten odotellaan, parin kk välein mitataan. Jos ei 9lk keväällä ole mtn merkkejä tullut, niin lähete tulee lasten lääkärille. Ja Huom. Kokonaisuus pitää ottaa huomioon, kaikilla ei mene näin. Jotkut lähetetään heti eteenpäin mutta tämä nyt tämmöisen yleisenä vastauksena. Myös kasvukäyrä mukaan lastenlääkärille. Pyydä, että poika käy hakemassa ne terkkarilta.

Vierailija
66/117 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko se numero 63 vaikeaa sinun pojallesi, että murrosikä alkoi niin myöhään? Kokiko hän siitä itse huolta?

ap

Vierailija
67/117 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meneepä keskustelu taas oudoksi, kun aikuiset ihmiset paljastavat nimettömänä omia fantasioitaan. Nuori on täysin normaali hetero, jolle ei ole vain nyt jostain syystä tullut murrosikää. Se tuskin on hänen oma vikansa.

ap

No ei hän kyllä nimenomaan ole täysin normaali, jos on kuin pikkulapsi.

Vierailija
68/117 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko se numero 63 vaikeaa sinun pojallesi, että murrosikä alkoi niin myöhään? Kokiko hän siitä itse huolta?

ap

Ei hän koskaan ääneen sanonut mitään. Tiesi itsekin, että isäkin oli aina luokkansa pienin. 

Emsin kasvoi jalka kokoon 44. Sitten lähti hitaasti kasvamaan, ei tullut mitään nopeaa kasvupyrähdystä. Mutta niin vain -2 kasvukäyrällä elämänsä elänyt kasvoi 185-senttiseksi. Pituusennuste oli aina 168.

Vierailija
69/117 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei numero 66 yläasteen terveydenhoitaja.  Poika kävi siellä viime vuonna kasilla ja terkkari sanoi, että nyt mitataan pituutta muutaman kuukauden välein ja tarkkaillaan tilannetta. Iso koulu, niin ei hän sitä enää muistanut ja asia jäi tekemättä. Poikani koki myös noloksi, että äiti muistuttelisi teveydenhoitajaa siitä, että lupasi ottaa säännöllisen mittaustuokion.

En tiedä kuka kirjoittelee ap:na melko outoja kommentteja, mutta luotan siihen, että osaatte poimia joukosta minun kirjoittamani.

ap

Vierailija
70/117 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani on kyllä käynyt jo piikkaamassa tyttöjen pimpettejä, ja on tullut koulukiusatuksi pienen peeniksensä takia. Sehän meitä nyt surettaa. Isällään on kuitenkin ihan kunnon meisseli.

-Ap

Vierailija
71/117 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienosti kävi teillä numero 63. Meillä jalka kasvoi vuosi sitten mutta sen jälkeen ei ole tapahtunut mitään.

ap

Vierailija
72/117 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa keskustelua. Mutta: 
Ei sen iso vika tarvi olla, jos se on päässä.

Vierailija
73/117 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen, että pojallani on suhde rehtorinsa kanssa.

-ap

Vierailija
74/117 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienosti kävi teillä numero 63. Meillä jalka kasvoi vuosi sitten mutta sen jälkeen ei ole tapahtunut mitään.

ap

Kyllä siinä meni aikaa, ennen kuin pituuskasvu alkoi. Ehkä ainakin vuosi.

Vie poika lääkärille. Jos tarvitsee hormoneita, niin ne pitää ottaa oikea-aikaisesti. 

Vierailija
75/117 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei numero 66 yläasteen terveydenhoitaja.  Poika kävi siellä viime vuonna kasilla ja terkkari sanoi, että nyt mitataan pituutta muutaman kuukauden välein ja tarkkaillaan tilannetta. Iso koulu, niin ei hän sitä enää muistanut ja asia jäi tekemättä. Poikani koki myös noloksi, että äiti muistuttelisi teveydenhoitajaa siitä, että lupasi ottaa säännöllisen mittaustuokion.

En tiedä kuka kirjoittelee ap:na melko outoja kommentteja, mutta luotan siihen, että osaatte poimia joukosta minun kirjoittamani.

ap

Täällä terveyden hoitaja päivää. Meillä tehdään lusikkatestit seiskalla ja ysillä. Lähetteen saa suoraan ysillä, jos testi epäonnistuu

Vierailija
76/117 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos 63 kokemuksen jakamisesta! Ehkä se meilläkin menee noin hyvin.

ap

Vierailija
77/117 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ovat kovin yksilöllisiä asioita, eli ei kannata heti hätääntyä. Itse olin vielä 16v kuin 13v, ja vasta päälle parikymppisenä piti ruveta höyläämään leuasta partaa. Olihan se noloa, kun ikäiset olivat jo "äijiä", mutta aika korjasi. Kävin lääkärillä, joka kehotti malttiin. Ehkä vaan hyvä, ettei ruvennut mitään hormonimömmöjä syömään. Nyt viisikymppisenä käyn vielä nelikymppisestä, kun ikäiset ovat jo moni ihan pöhöttyneitä kääkkiä.

Tsemppiä!

Vierailija
78/117 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Numero 76:

Lusikkatesti tarkoittaa yleensä kouluterveydenhuollossa kiertävää urbaania legendaa, jossa terveydenhoitaja olisi asettanut lusikan oppilaan kivesten alle selvittääkseen niiden toimivuutta, vaikka todellisuudessa testiä ei koskaan tehdä ja kyseessä on pelkkä pelottelu- tai huhutarina kouluajoilta, vaikka univajeen mittaamiseen on olemassa ihan oikeita "lusikkatestejä

Vierailija
79/117 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap.Älä välitä noista inhottavista kommenteista.

Poika tutkimuksiin,onhan kyse nuoren ihmisen tulevaisuudesta. Älkää antako periksi ennen kuin tutkimukset aloitetaan.

Vierailija
80/117 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten 78 kävi pituuskasvullesi? Jäitkö lyhyeksi mieheksi?