Poikani täyttää muutaman viikon päästä 16-vuotta ja murrosikä ei ole vielä laisinkaan alkanut
Hänellä ei ole alkanut kasvupysähdystä eikä mitän murrosiän merkkejä, ei edes finnejä. Asia vaivaa häntä selvästi ja olen luvannut, että menemme käymään asiasta yksityislääkärillä. Kouluterveydenhoidon kautta yritimme jo asiasta kysellä, mutta meitä ei kyllä kuunneltu laisinkaan. Osaisitko suositella Kerava/Järvenpää-akselilla hyvää lastenlääkäriä, joka aidosti kuuntelisi nuoren huolen asiasta? Kiitos avustasi.
Kommentit (117)
Kyllä lääkärin pitää se huoli kuunnella. Tilannetta pitää ainakin tarkkailla.
Vierailija kirjoitti:
Varaa terveyskeskuseen aika, kerro oireista ja miten koululääkäri niihin on suhtautunut.
Ei vaan suoraan lastenlääkärille, tk:n kautta menee liikaa aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Pyytäisin lasten sairaalaan lähetteen.
Olin itse 12 vuotias kun lopetin kasvun, 149 cm. Tämä asia huomattiin sitten yläasteella, liian myöhään. Jäin lapsen kokoiseksi (siis luusto jäi pieneksi pituuden lisäksi) Lääkäri sanoi, että jos olisi huomattu aiemmin, että kasvu loppui liian aikaisin, olisi minulle voitu antaa kasvuhormonia. Mutta asia huomattiin liian myöhään. Älä jää odottamaan!
Missä vaiheessa sitä kasvuhormonia olisi pitänyt antaa? Kun yläasteella ollaan jo 13 vuotiaana. Minun tytöllä olen myös odotellut pituuspyrähdystä ja murrosiän merkkejä, mutta ei vielä mitään.
Kaikilla ei tosiaan tule mitään kasvupyrähdystä. Itse kasvoin tasaisesti ja minusta tuli neuvolassa ennustetun mittainen.
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme. Kasvaa pillunlemussa ja saa syödäkseen pelkkää soijaa.
Kaikilla ei ole samanlaiset kotiolot kuin sinulla.
Testosteronia aamupuuroon. Näin meijän poika tuli mieheks 9 vuotiaana
Äidillään ainakin on härö.
Katso otsikosta:
16-vuotta
Väärin kirjoitettua
En ole ap, mutta tämä tarttui silmääni aika asiallisessa keskustelussa. Mikä helevetti on sinun ongelmasi? Jollakin huoli lapsestaan ja sinun täytyy vittuilla tällaisesta. Mahdat olla ilkeä ja sydämetön kusipää.
Vierailija kirjoitti:
Äidillään ainakin on härö.
Katso otsikosta:
16-vuotta
Väärin kirjoitettua
Vierailija kirjoitti:
Pyytäisin lasten sairaalaan lähetteen.
Olin itse 12 vuotias kun lopetin kasvun, 149 cm. Tämä asia huomattiin sitten yläasteella, liian myöhään. Jäin lapsen kokoiseksi (siis luusto jäi pieneksi pituuden lisäksi) Lääkäri sanoi, että jos olisi huomattu aiemmin, että kasvu loppui liian aikaisin, olisi minulle voitu antaa kasvuhormonia. Mutta asia huomattiin liian myöhään. Älä jää odottamaan!
16v täyttänyt kuuluu jo aikuisten sairaalaan.
Lastenlääkäri olisi kuitenkin oikea kohde, eikö?
ap
Hän voisi luoda hyvän uran kastraattilaulajana.🤗
Kiitos 31 tuesta. Kiva nähdä, että kaikki eivät ole täällä jakamassa omaa pahaa oloaan ja epäonnistumisia muiden niskaan.
ap
Vierailija kirjoitti:
ap
Katso joku lastenlääkäri mikä mainitsee lapset ja nuoret, esittelyssään.
ehdottomasti lääkäriin, alla hyvä juttu vastaavasta tapauksesta. Kukaan ei vuosien aikana puuttunut, taustalla oli Kallmannin oireyhtymä.
https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000010906125.html
Eihän Suomessa ymmärretä hormonitoiminnasta muutenkaan yhtään mitään, oli ne naisten tai miesten. Onnea matkaan löytää lääkäri, joka ei naura pihalle, kuten valtaosa.
Vierailija kirjoitti:
ap
Ajanvarauksessa osanevat sanoa mille lääkärille kannattaa varata aika. Lääkäriasemien nettisivuilla on lääkäreistä esittelyt.
Itse olin tuon ikäisenä jo pari vuotta kivunnut pillun päälle...
Jos hänellä onkin oikeasti naisen kromosomit, eli päinvastoin homma kuin sillä tanssija Laura Allosella. Hänellähän ei myöskään alkanut murrosikä.
Ehdottomasti saa mennä yksin lääkäriin, jos sinne päädymme. Nyt vain mietin, että onko turha maksaa siitä, jos suhtautuminen samaa kuin koululääkärillä.
ap