Käteisen käyttö päättyy
Käteistä rahaa tarvitsevat enää vain seniilit vanhukset ja Kelan tukihuijarit. Mitä pikemmin sen käyttö lopetetaan sen enemmän koko yhteiskunta hyötyy. Suhtaudun epäilevästi yrityksiin jotka vielä vastaanottavat käteismaksuja ja boikotoin niitä.
Kommentit (159)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No Suomi voi eristäytyä korttiensa kanssa, kun muu maailma käyttää edelleen käteistä. Onneksi käyttää. Pelkkä sähköinen maksaminen olisi järjetöntä. Ei sellaisen varaan voi koko maailmaa rakentaa. Tai voi, mutta ei siitä mitään tulisi kuitenkaan. Olen kohta 59v "vanhus" ja tykkään maksaa enimmäkseen käteisellä, joskus kortilla. Jos pidetään vaikka seniilinä, niin siitä vaan.
Se ei tarvii kuin katkaista oikea kaapeli itämerellä, niin mikään korttimaksu ei toimi...
Täh? Luuletko että koko tietoliikenne on jonkun itämeren kaapelin varassa? Hitsi että nää sotaa hysteerisesti pelkäävät ovat koomista väkeä. Jopa Ukrainassa toimii korttimaksut ongelmitta, ellei täystuho ole osunut kohdalle.
Luuletko sä, että EI ole?? 🤣
Vierailija kirjoitti:
Anna käteisrahasi minulle!
Mitkä? En edes muista, koska olisin viimeksi käsitellyt käteistä (ja miksi).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käteisestä luopumista on helppo kannattaa väärin perustein, esimerkiksi rikollisuuden kitkemisellä. Kuitenkin kriisitilanteessa kun ne kortit lakkaavat toimimasta on käteinen kuningas. Kukaan ei myöskään hae käteistä kotoasi kun pankkisi kaatuu omaa ahneuttaan, mutta tilisi saldo sensijaan pyöristyy takuulla nollaan.
Mitä ajattelit ostaa sen tason kriisitilanteessa, jossa pankkikortit tai mobilepay eivät toimi päiväkausiin? Bensaa et saa, jos sähköt ovat poikki. Ruokakaupasta tuskin tässä tilanteessa saa enää ruokaa kuin hyvin rajatusti ja valvotusti, ettei kukaan hamstraa kaikkea. Terveysjätit eivät hyväksy käteismaksuja muutenkaan jne.
Bensaa, ruokaa ja lääkkeitä saa takuulla paremmin käteisellä kuin lupauksella maksaa heti kun kortit taas toimivat. Terveysjätit
Kerro toki lisää, miten uskomattoman pihalla olet. Miten ihmeessä saat bensaa tai mitään muutakaan? Etkö oikeasti ymmärrä, miten äärettömän syvä kriisi täytyy tuossa tilanteessa olla? Edes Ukraina ei ole tossa tilanteessa. Myös terveyspalvelut ovat pitkälti digitaalisia. Suomen terveydenhuolto kyykkää samantien jos Kantaan ei pääse. Apteekeilla tulee olemaan tuossa tilanteissa valtavat haasteet saada edes lääkkeitä hyllyyn. Mutta mikäs siinä, jos koet käteisen tuovan sinulle jotain turvaa. Voi nimittäin tulla itku, kun tajuat, miten laajasti koko yhteiskunta on digipalveluiden varassa.
Jos kortti ei jostain syystä toimisikaan kaupan kassalla, veisin tavarat takaisin ja menisin kauppaan myöhemmin. Koskaan ei ole niin hätä, että ne tavarat/ruuat on saatava välittömästi. Ja maksukortteja on tietyistä useampia sekä Visalta että Mastercardilta. Itse olen ollut töissä myymälässä viimeiset kahdeksan vuotta, eikä korttimaksuissa olen ollut kuin yksittäisiä lyhyitä häiriöitä todella harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun taas jossain pankissa onkin ongelma,niin jääpi ostoskärryllinen ostoksia pitkin liukuhihnaa,kerta ei ole käteistä lompakossa. Mun vika se pankkien kortti ongelma ei ole, jos en saakaan ostoksia ostettua, ei siltikään ole mulla ongelmaa. Kauppiaalla on kerätä ne hihnasta ja viedä takas,että ovat vielä myynti kunnossa.
Voi olla, että sellainenkin tulee tapahtumaan. Ei ole mulle vielä viimeisen 40 vuoden aikana tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Verottaja pyysi tiedot kaikista suomalaisten verkkokauppaostoksista ulkomailta vuosien ajalta
Verottaja penäsi pankeilta tietoja kaikista Suomen rajat ylittävistä tilisiirroista vuosina 2015-2021. Tietosuojavaltuutettu antoi asiasta huomautuksen.
Esimerkiksi vuoden 2018 osalta kolme suurinta pankkien Verohallinnolle toimittamaa tietoaineistoa sisälsi yhteensä lähes 18 miljoonaa tilitapahtumaa.
=D
Ja sun pointti on mikä?
Vierailija kirjoitti:
Ottaatko otto automaatit vielä jossain kolikko vastaan, niin saisi rahat tilille?
Ottaa. On sellaisia jossa voi tallettaa vain seteleitä, mut myös sellaisia, jossa voi tallettaa sekä seteleitä että kolikoita.
Vierailija kirjoitti:
Jonnet takaisin ylilaudalle.
Itse asiassa Ylilauta on nykyään asiallisempi kuin tämä.
Pankkikorttini tiedot varastettiin kerran. En edes tiedä miten. Mitään epämääräistä ei ollut tapahtunut kaupassa tai netissä. Silloin mietin, että käteinen taitaa olla turvallisin. Sitten mietin, että jos pankkiautomaatilla onkin joku lukija/kamera/skimmauslaite, mikä varastaa tiedot. Eli kyllä harkitsen ryhtyä fiksuksi seniiliksi, ja hakea rahat pankin tiskiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No Suomi voi eristäytyä korttiensa kanssa, kun muu maailma käyttää edelleen käteistä. Onneksi käyttää. Pelkkä sähköinen maksaminen olisi järjetöntä. Ei sellaisen varaan voi koko maailmaa rakentaa. Tai voi, mutta ei siitä mitään tulisi kuitenkaan. Olen kohta 59v "vanhus" ja tykkään maksaa enimmäkseen käteisellä, joskus kortilla. Jos pidetään vaikka seniilinä, niin siitä vaan.
Se ei tarvii kuin katkaista oikea kaapeli itämerellä, niin mikään korttimaksu ei
Ei tarvinnut kuin katkaista yksi kaapeli Pirkkalassa raitiotietyömaalla kuukausi-pari sitten, niin kauppakeskuksessa ei pystynyt maksamaan kortilla eikä mobiilimaksuina. Rahalla kyllä pystyi maksamaan. Ravintolasta asiakkaat sitten lähtivät hakemaan rahaa kuka mistäkin lähistön automaatista, sitä en edes viitsi arvailla, moniko heistä palasi maksamaan lounaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylilaudan häiriintyneet ylijäämäihmiset ovat taas kerran äänessä.
Tiedoksesi, mummo: internetissä on 1,1 miljardia nettisivua. Ei kaksi, vaan 1,1 miljardia. Nuoret kun osaavat kieliä, toisin kuin te mummot.
No miten tuo taas tähän kuuluu mitenkään?
EI PÄÄTY
Sanoo Suomen pankin rahahuollosta vastaava
Kreikassa ne katsovat pitkin hampain, kun haluat maksaa kortilla. Yksi lahjatavaramyymälän omistaja sanoikin suoraan, että ottaisi käteistä, koska korttimaksuista menee maksu. Tosin ohi kassanhan he muutenkin myyvät. Sähkökatkoja oli Kreetalla koko ajan. Ruokakaupassa me turistit sitten odoteltiin jonossa 20 minsaa korttiemme kanssa. Käteistä varaan ensi kertaa varten.
Niin kauan kun ollaan EU:ssa ei todellakaan lopu.
Saksalaiset esim. vihaavat kyttäämistä ja heistä suurin osa käyttää tarkoituksella aina ja vain käteistä. Ja niin kauan kun Saksa on EU:ssa käteistä käytetään kaikkialla.
Olet jankuttanut samaa ennenkin, vaan eipä ole käyttö loppunut
AP NIMITTELEE VANHUKSIA
POISTOON
Bensaa, ruokaa ja lääkkeitä saa takuulla paremmin käteisellä kuin lupauksella maksaa heti kun kortit taas toimivat. Terveysjätit ottavat taatusti vastaan mieluummin käteistä kuin hoitavat ilmaiseksi tai oravan nahkoja vastaan. Käteinen on jotain mitä sinulta ei voida napin painalluksella viedä, se on varaventtiili josta ei kannata luopua, koska ei ole olemassa mitään takeita siitä, että meillä on hyvä ja demokraattinen hallinto tästä ikuisuuteen. Käteinen on jotain mihin edes roistomainen valtio ei pääse käsiksi.