Yle: Mitä sinäkin saatanan sairaanhoitaja kuvittelet tietäväsi
Kommentit (372)
Ensin hoitajat kieltää hoidot ja estää lääkärille pääsyn. Tämän jälkeen ahdistuu kun potilailla palaa hermot. Tämän jälkeen alkaa somessa itkemään miksi hoitajia vihataan ja alkaa se tyypillinen naisen toiminta että uhroutuu ja pitää itseään vain täydellisenä joka ei koskaan tee virheitä. Hoitajat on omalla toiminnallaan aiheuttanut Tämän että hoitajia vihataan
Vierailija kirjoitti:
Minuakin käännytettiin erittäin sairaana ja tuskissani ollessani viikon ajan neljä eri kertaa pois väärillä diagnooseilla tai ei diagnooseilla lainkaan, vaikka pääsinkin lääkärin juttusille päivystyksissä. Ei tutkittu, kun ei kuulemma aihetta epäillä korkeintaan kuin jotain hiton närästystä.
Vasta neljäs lääkäri (ja tämä oli venäläinen) otti vaivani todesta ja tajusi, mikä minua vaivaa (erittäin isot sappikivet jumissa sappitiehyissä), määräsi vatsaultraan ja pianhan sitä jo oltiinkin sappirakon poistoleikkauksessa leikkauspöydällä.
Eli ruuhkautin päivystyksiä useaan otteeseen, sidoin hoitajien resursseja jne. kun tuskissaan pistettiin tippaankin jne. Että tuliko tämä järkeväksi kenellekkään käännyttää potilas kerta toisensa jälkeen pois tutkimatta tätä? Kysynpä vain.
Onneksi vaiva lopulta selvisi ja sait apua. Mutta aina ei diagnoosin tekeminen ole kiireiselle ja kokemattomalle tk-lääkärille niin helppoa. Voi tulla eteen vaikka sellainen harvinainen ja vaativa tapaus kuin isot sappikivet, jotka pitäisi tajuta ultrata. Sarkasmia. Todennäköisesti ovat kiireessä vain sulkeneet pois sydänkohtauksen, ja jos EKG ollut normaali, ovat lähettäneet kotiin ja antaneet tarkkailupedin seuraavalle?
Vierailija kirjoitti:
Ensin hoitajat kieltää hoidot ja estää lääkärille pääsyn. Tämän jälkeen ahdistuu kun potilailla palaa hermot. Tämän jälkeen alkaa somessa itkemään miksi hoitajia vihataan ja alkaa se tyypillinen naisen toiminta että uhroutuu ja pitää itseään vain täydellisenä joka ei koskaan tee virheitä. Hoitajat on omalla toiminnallaan aiheuttanut Tämän että hoitajia vihataan
Ei se kyllä sairaanhoitajien vika ole, jos potilas huutaa puhelimessa. Sairaanhoitaja tekee vain sitä työtä, mihin hänet on koulutettu ja palkattu. Mutta jos haluat tuon taas naisvihaksi kääntää, niin se kertoo enemmän sinusta kuin siitä puhelimessa olleesta sairaanhoitajasta.
Aika idiootti pitää olla, jos huutaa puhelimessa sairaanhoitajalle, joka yrittää auttaa ja tehdä hoidon tarpeen arviota. Voisit vaikka pyytää anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei sairaanhoitaja antanut puhelin soitolla lääkäri aikaa. Pyysi ottamaan vaivasta kuvia ja lähettämään ne lääkärille. En tiedä näin yli vuoden jälkeenkään onko lääkäri edes kattonu kuvia tai mitä se siellä ilman minua niitä kommentoi. Kun puhelimessa sanoin epäileväni mikä se voisi olla ( tosin mistä mä pelkän peruskoulun käyny voisin osata diagnosoida tauteja), hoitaja tyytyi siihen, sanoi vaan kotihoito ohjeet puhelimessa ja hei hei. Eli lääkäri ei enää diagnooseja tee,potilas itse ja sillä mennään. Tosin siihen tämä on menny, että en vaivoillani uskalla vaivata sotea. Johan mulla tossa 24/7 sydänkin muljaili viikkotolkulla rinnasta ulos istuessa,töissä,nukkumaan mennessä,suihkussa siis kokoajan. Ajattelin vaan, et hyvä tuo olis suorilta jaloin kyllä lähteä. Sitä odotellessa.
Odottele vaan. Sille on mahdollisuutensa. Ja sille, ettei aina ole itse oikeassa. Minulla rytmihäiriöt ei ilmennyt viikkoja. Vaan vuosia. Levossa syke nousi itsestään 220:een, ja pysyi siinä 15-45min. kunnes palasi normaaliksi. Olo kauhea. Otin monta kertaa yhteyttä tk:een. Pari kertaa menin paikan päällekin, jolloin se todettiin siellä mittaamalla. Kerran tk:n päivystyksessä pysäytettiin ja vaihdettiin rytmi. Koskaan ei jatkoa seurannut (lähetettä tutkimukseen). Kului muutama vuosi noin. Sitten hakeuduin sairaalan akuuttipäivystykseen yhtenä iltana (tk jo kiinni) vatsakivun takia. Olin väärässä. Minulla oli silloin sydänkohtaus päällä. Tehtiin pallolaajennus (N49). Siitä on monta vuotta. Yhtään tutkimusta tai kontrollia ei ole tehty sen jälkeen. Eikä ole annettu niihin lähetettä, vaikka ottanut lääkärissä itse puheeksi muutaman kerran, että olisiko syytä tsekata tilanne (tosin ollut muusta aiheesta silloin siellä, mutta siis sairaalahoidossa päiviä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"No kyllä minäkin annan suoraa palautetta sairaanhoitajille jos puhelimessa joutuu jonottamaan tunnin tai soittavat takaisin viiden tunnin päästä. Asiasta se palaute tulee, potilaat vittuuntuvat huonosta palvelusta.
Ja sinäkö mölkki olet se ainoa asiakas, jota tulee palvella? Sinä olet yksin maailmassa kuninkaana ja lääkärin pitää taikoa sinulle aikaa jostain ja muut saavat sitten vaikka kuolla jonoihin?
Systeemi korjaa systeeminsä eikä hauku niitä asiakkaita jotka sanoo ääneen että tuo on umpisurkeasti toimiva systeemi. Silleen asiat paranee. Uhriutumalla kritiikistä tuloksena on vaan samaa psgaa ikuisesti eikä mikään korjaannu.
Ja jos hoitsut on tuossa siinä kohtaa ainoa taho jolle voi valittaa niin kannattaa varmaan vaihtaa alaa jos ei halua kuunnella valituksia huonosti toim"
Silleen EI asiat parane. Hoitaja ei voi asioille yhtään mitään. Asiat paranee tekemällä valituksia terveyspalvelun osoittamaan palautekanavaan, nostamalla asioita julkiseen keskusteluun ja äänestämällä. Tai sitten ei. Mutta hoitajalle valittamalla et saavuta yhtään mitään. Viet vain aikaa seuraavalta puhelua odottavalta. Hoitaja antaa lääkärinajan niillä kriteereillä mitä lääkärit ovat työryhmissä laatineet tai miten lääkäri asian arvioi. Jonoa on niin paljon kuin on. Hoida asiasi pikaisesti niin seuraavakin jonossa saa joskus vuoron.
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä ajattelette, miten kävisi jos tästä hetkestä lukien kaikki halukkaat pääsisivät suoraan lääkärille ilman mitään "tyhmiä portinvartijahoitsuja"? Milloin olisi seuraava vapaa aika, vuoden päästä? Tai kuinka kauan odottelisit päivystyksessä, jos jokainen sinne kävelevä ohjattaisiin lääkärille?
Täällä ainakin on nostettu hintoja reippaasti, että moni miettii tarkkaan onko varaa ja jos sittenkin pärjäisi ilman lääkäriä.
Vierailija kirjoitti:
Mistä löytyisi se poliittinen puolue, joka uudistaa julkisen terveydenhuollon asiakkaan etua ajatellen? Kiuru uudisti unohtaen ihmisen, potilaan. Tuloksena neuvostoliittolainen systeemi, jossa sairaalan käytävät ammottavat tyhjinä ja työntekijät istuvat ovien takana näkymättömissä. Kiuru pitää panna vastuuseen terveydenhuollon romahduksesta.
Häh?? Tyksin akuutissa ainakin on kuulemma taas potilaat pitkin käytäviä, kun ei huoneita ole, eilen kuin. Ei ole tyhjiä käytäviä siellä. Kiuru tai ei kiuru.
Vierailija kirjoitti:
Minuakin käännytettiin erittäin sairaana ja tuskissani ollessani viikon ajan neljä eri kertaa pois väärillä diagnooseilla tai ei diagnooseilla lainkaan, vaikka pääsinkin lääkärin juttusille päivystyksissä. Ei tutkittu, kun ei kuulemma aihetta epäillä korkeintaan kuin jotain hiton närästystä.
Vasta neljäs lääkäri (ja tämä oli venäläinen) otti vaivani todesta ja tajusi, mikä minua vaivaa (erittäin isot sappikivet jumissa sappitiehyissä), määräsi vatsaultraan ja pianhan sitä jo oltiinkin sappirakon poistoleikkauksessa leikkauspöydällä.
Eli ruuhkautin päivystyksiä useaan otteeseen, sidoin hoitajien resursseja jne. kun tuskissaan pistettiin tippaankin jne. Että tuliko tämä järkeväksi kenellekkään käännyttää potilas kerta toisensa jälkeen pois tutkimatta tätä? Kysynpä vain.
No miten kuvailit oireesi kun menit lääkärille? Kerroitko, missä kipu on ja että se on sietämätöntä? Jos vain suomalaiseen tapaan istuit hammasta purren vienosti hymyillen tuolilla ja sanoit, että tuntuu niinku närästäisi, niin et voi olettaa, että sinut vietäisiin siitä ultraan.
Mulla ei ollut mitään ongelmia päästä sappikivileikkaukseen.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän vain kertoo julkisen terveydenhoidon täydellisestä epäonnistumisesta. Olen ihan samaa mieltä kuin muutkin potilaat, jo se nyt on kumma, että lääkäriin ei pääse enää normaalisti eikä sairauksia hoideta.
Aiemmin ei ollut näin. Suomi on taantunut todella paljon parissa kymmenessä vuodessa.
Eikä ole, aina on vinguttu, että ei pääse lääkäriin millään. Ja meillä ainakin oli ennen sotea ison alueen terveyskeskus, jossa oli 2 puolipäivästä venäläistä lääkäriä. Jos ei ollut kiireinen vaiva, niin kannatti odottaa kesää, jolloin töihin tuli lääkäriharjoittelijoita.
Soteen olen päässyt asioimaan, kun tarpeeksi pitkään jaksan puhelimessa jonottaa.
Vierailija kirjoitti:
No minä ainakin aloin vihata hoitajia joulukuun kahdennentoista päivän jälkeen, niin huonosti minua silloin kohteli Turun keskustan labrassa suunnilleen ikäiseni (kuusikymppinen) hoitaja. Oli yli puolenpäivän, vaikka aika oli 11.45. Kaikki hoitajat olivat yhtäaikaa ruokatunnilla ja kahdentoista jälkeen alkoivat ovet käydä ja kutsut kuulua. Joku oli odottanut jo yli tunnin omaa varattua aikaansa, minulla meni sentään vain 25 minsaa. Mutta sitten se hoitsu! En ole tähän mennessä ikinä vielä ollut niin ilkeän, sarkastisen ja suoraan sanoen v*ttumaisen hoitajan pakeilla. En taatusti mene enää ikinä siihen labraan, vaikka olisin miten kuolemankielissä. Turusta on pakko löytyä muukin paikka verikokeen ottamiselle.
Kirkkotiellä oli niin mukava ja helppo käydä monet vuodet, mutta sen labran sitten valloitti opiskelijoiden YTHS. 😟
Tietää moni niistä ainakun juorut ja missä kahvihuone sijaitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se kyllä sairaanhoitajien vika ole, jos potilas huutaa puhelimessa. Sairaanhoitaja tekee vain sitä työtä, mihin hänet on koulutettu ja palkattu. Mutta jos haluat tuon taas naisvihaksi kääntää, niin se kertoo enemmän sinusta kuin siitä puhelimessa olleesta sairaanhoitajasta.
Itsehän tuossa käänsit asian josta lainasit ja uhriuduit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän vain kertoo julkisen terveydenhoidon täydellisestä epäonnistumisesta. Olen ihan samaa mieltä kuin muutkin potilaat, jo se nyt on kumma, että lääkäriin ei pääse enää normaalisti eikä sairauksia hoideta.
Aiemmin ei ollut näin. Suomi on taantunut todella paljon parissa kymmenessä vuodessa.
Miksi tämä liitetään julkiseen terveydenhuoltoon? Siellähän saa ajan yleensä samalle päivälle.
Minä vararin eilen lääkäri ajan yksityiseltä. Sain torstaille klo 12, oli ensimmäinen vapaa-aika. Jouduin nyt ottamaan kolme päivää tällaista odottelusaikkua.
Anteeksi, mutta pääkaupunkiseudulla saat ajan ehkä puolen vuoden päähän. Ainoastaan täysin akuutissa asiassa pääsee päivystykseen ja lääkäriin samana päivänä.
Ehkä jossain tuppukylässä pääsee lääkäriin samana päivänä ei niin kiireellisessä asiassa.
Ei taida tuppukylissä enää olla lääkäreitä, ei ainakaan joka päivä, voi olla kerran viikossa lääkäri paikalla tms. Ihmiset menee päivystykseen, koska muuta aikaa ei saa, sieltä tosin saatetaan heittää pihalle.
"Miten perusterveydenhuolto voi olla näin kuralla?! Halusin varata lääkäriaikaa mutta lääkäripulan vuoksi mitään aikoja ei anneta vaan jouduin jonotuslistalle ja minulle ilmoitetaan aika kirjeellä. Kuulemma hyvällä tuurilla pääsen lääkäriin tammikuun lopussa mutta saattaa mennä helmikuulle. Tuttu kertoi, että toisella terveyasemalla ei reseptejäkään pystytä uusimaan 8 päivässä vaan menee kaksi viikkoa ( eikä tästä ole tietenkään tiedotettu missään). Kyseessä on yli 100000 asukkaan kaupunki. Miten hitossa niitä lääkäreitä on niin vaikea saada terveysasemille töihin?!!"
Palstan kirjoitus yllä 02.12.2016 | 16:25
Tuossa Ylen jutussa "Digitaalisten terveyspalveluiden tulosaluepäällikkö" kertoo, että julkinen terveydenhoito ei toimi samalla tavalla kuin yksityinen. Yksityisellä saa palvelut niistä maksamalla. Julkisessa terveydenhuollossa palvelut perustuvat ammattilaisen tekemään hoidon tarpeen arviointiin, lainsäädäntöön ja organisaation ohjeisiin.
Mutta kun julkisesta terveydenhoidosta maksetaan myös. Ihan koko ajan verojen muodossa riippumatta siitä, käyttääkö niitä palveluita vai ei, pääseekö vastaanotolle vai ei. Taakeli. Ja ihan niin kuin sairastavat ihmiset olisivat jotain idiootteja, jotka eivät tiedä, milloin heidän tarvitsisi mennä lääkärille. Terveydenhoitoalan ihmiset aina puhuvat itsesään alan ammattilaisina. lähes joka alalla on ammattilaisia, mutta ei heitä tarvitse mitenkään erikseen kunnioittaa. Vai onko joku haastatellut bussinkuljettajaa, joka lukee kännykästään haukkumaviestejä ääneen valtakunnanuutisissa?
Ei tietenkään ole oikein nimitellä ihmisiä. Mutta kenen idiootin idea on laittaa sairaanhoitaja päättämään hoidon tarpeesta? Ennemmin vaikka tekoäly. Eihän sh:lla ole tarvittavaa osaamista, tajuaahan sen tyhmempikin. Jos taas ajatuksena on: ihan sama kuka ottaa puheluita vastaan, tarvitaan vaan joku joka jaksaa selittää miksi hoitoa ei taaskaan saa, niin sitten tekoäly kelpaisi vielä paremmin. Itse koen tuon sh kanssa keskustelun muka hoidontarpeen arvioinnin älykkyyteni aliarviointina. MIKSI sitä hommaa ei voi tehdä yleislääkäri???????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä ajattelette, miten kävisi jos tästä hetkestä lukien kaikki halukkaat pääsisivät suoraan lääkärille ilman mitään "tyhmiä portinvartijahoitsuja"? Milloin olisi seuraava vapaa aika, vuoden päästä? Tai kuinka kauan odottelisit päivystyksessä, jos jokainen sinne kävelevä ohjattaisiin lääkärille?
Täällä ainakin on nostettu hintoja reippaasti, että moni miettii tarkkaan onko varaa ja jos sittenkin pärjäisi ilman lääkäriä.
Joidenkin ihmisten on vaikea hyväksyä, että monet vaivat eivät vaadi lääkärin tapaamista. Ihan kuin se heidän omaa arvoaan jotenkin vähentäisi, että heidän vaivansa ei vaadikaan korkeammin koulutetun asiantuntijan eli lääkärin työtä, vaan se vähän matalammin koulutettu asiantuntija eli sairaanhoitaja pystyy sen hoitamaan. Terveysasemilla on aika tarkka työnjako, mitä mikäkin ammattiryhmä hoitaa.
Sinä joka kerroit että verikokeen ottanut SH oli kammottava kokemus. En tajua, verikokeen ottaminen on 2-3 minuutin homma, miten sinä aikana joku ehtii vetää potilaan kölin alta niin että jää noin pahat muistot? Eihän siinä tilanteessa edes sanota potilaalle muuta kuin 1) hei! 2) annatko henkiötunnuksen 3) kohta pistää 4) valmista kiitos hei! Miten joku onnistuu senkin sössimään ?
Tää on pikkasen sakeampi soppa. Yksi ongelma on K ela. En tiedä voiko tätä edes kirjoittaa, ehkä menee nyt koko ketju poistoon, koska pyhä K ela. Lääkärit käyttävät ihan uskomattoman paljon aikaa "K elan hoitamiseen". Tästä on ollut mediassakin juttua.