Yle: Mitä sinäkin saatanan sairaanhoitaja kuvittelet tietäväsi
Kommentit (372)
Osittain tämä on luulosairaiden potilaiden syytä.
Olin toipumassa leikkauksesta kun siellä oli samaan aikaan potilas, joka julisti kovaan ääneen puhelimessa kärsivänsä samasta sairaudesta, jonka takia olin ollut leikattavana. Tunsin tietysti sympatiaa. Se loppui kun selvisi potilaalla olleen todellisuudessa ummetus, kivun loppuneen yhdellä Picorionilla ja ettei potilas suostunut lähtemään kotiinsa, vaikka lääkärit ja hoitajat kuinka suostuttelivat. Se kuvitteli olevansa siellä lomalla ja itki ettei voi kiivetä vielä portaita kotiinsa kerrostalossa. Luotti siihen että sossu maksaa sairaalalaskun.
Kaiken huipuksi sama potilas nousi aamulla ennen kuutta paiskomaan ovia vaikka samassa huoneessa oli leikkauksesta toipuvia potilaita. Lähdin kotiin heti kun sain luvan poistua leikkaushaavoineni joten en nähnyt jäikö ummetuspotilas sinne vielä kolmanneksi päiväksi lojumaan vai heittikö vartijat sen lopulta ulos.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään ole oikein nimitellä ihmisiä. Mutta kenen idiootin idea on laittaa sairaanhoitaja päättämään hoidon tarpeesta? Ennemmin vaikka tekoäly. Eihän sh:lla ole tarvittavaa osaamista, tajuaahan sen tyhmempikin. Jos taas ajatuksena on: ihan sama kuka ottaa puheluita vastaan, tarvitaan vaan joku joka jaksaa selittää miksi hoitoa ei taaskaan saa, niin sitten tekoäly kelpaisi vielä paremmin. Itse koen tuon sh kanssa keskustelun muka hoidontarpeen arvioinnin älykkyyteni aliarviointina. MIKSI sitä hommaa ei voi tehdä yleislääkäri???????
No tässä se harhaluulo nyt tuli. Luuleeko suomalaiset tosissaan, että sairaanhoitajalla ei ole riittävää osaamista hoidon tarpeen arvion tekemiseen? Mistä tuollainen käsitys on tullut? Sehän on yksi sairaanhoitajan perustehtävistä. Eikä sitä missään muuallakaan tee yleislääkäri vaan nimenomaan sairaanhoitaja. No totta on että joisssakin muissa maissa sairaanhoitajilla on enemmän maisteritasoisia tutkintoja kuin Suomessa, eli ovat suorittaneet usein saman tasoisen koulutuksen kuin lääkärit, mutta kyllä se hoidon tarpeen arvio siis kuuluu ihan sille perustasolle. Ei se ole lääkärin hommaa.
Onko se nyt yllätys että osa väestöstä käyttäytyy miten käyttäytyy. Pitää ohittaa. Voi sitten palvella tai ei voi. Turhaa nillitystä ei ne käytösohjeita ota vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään ole oikein nimitellä ihmisiä. Mutta kenen idiootin idea on laittaa sairaanhoitaja päättämään hoidon tarpeesta? Ennemmin vaikka tekoäly. Eihän sh:lla ole tarvittavaa osaamista, tajuaahan sen tyhmempikin. Jos taas ajatuksena on: ihan sama kuka ottaa puheluita vastaan, tarvitaan vaan joku joka jaksaa selittää miksi hoitoa ei taaskaan saa, niin sitten tekoäly kelpaisi vielä paremmin. Itse koen tuon sh kanssa keskustelun muka hoidontarpeen arvioinnin älykkyyteni aliarviointina. MIKSI sitä hommaa ei voi tehdä yleislääkäri???????
No tässä se harhaluulo nyt tuli. Luuleeko suomalaiset tosissaan, että sairaanhoitajalla ei ole riittävää osaamista hoidon tarpeen arvion tekemiseen? Mistä tuollainen käsitys on tullut? Sehän on yksi sairaanhoitajan perustehtävistä. Eikä sitä missään muuallakaan tee yleislääkäri vaan nimenomaan sairaanhoitaja. No totta on että joisssakin
No oma ymmärrykseni on se että sairaanhoitajalla on joku 3 vuoden opistotasoinen tai max AMK-tutkinto, joten ei mitenkään voi olla osaamista kaikenmaailman vaivoihin joista ihmiset soittelee. Ellei sitten ole toiminut tehtävässään useita vuosikymmeniä mitä suurin osa tuskin on. Itse asun maassa jossa hoidontarpeen arvioi omalääkäri (yleiLääketieteen erikoislääkäri) joten senkin takia Suomen systeemi on minusta käsittämätön.
Mikä tässä on epäselvää hoidon saamisen suhteen? Edellisissä eduskunta vaaleissa äänestäjät päättivät että julkinen terveydenhuolto on turha kuluerä josta voi leikata ihan kuinka paljon vaan. Nythän on luvattu lisää säästöjä eli edes hoitajan arviointiin ei kohta enää pääse. Menet yksityiselle tai kärsit/kuolet.
Samaan aikaan varaa on yksityisen kelakorvauksiin, rikkaiden veronalennuksiin, yritystukiin, maataloustukiin, Suomen luonnonvarojen jakeluun ilmaiseksi ulkomaisille kaivos yhtiöille ja koko ajan turpoavaan julkiseen hallintoon huimine palkkoineen. Näin on Suomen kansa päättänyt.
Ja jos syyllistä etsit niin se löytyy jokaisesta hallituspuolueiden äänestäjästä enemmän kuin yhdestäkään hoitajasta tai lääkäristä joka ei näitä hirviöitä äänestänyt. Eli jos haluatte tehdä asialle jotain niin mene jonkun tuntemasi hallitus puolueiden äänestäjän luokse ja valita hänelle. Hän on vastuussa siitä ettet saa hoitoa
Joudun käymään usein terveyskeskuksessa. Siellä näkyy niitä räyhääjiä joita mukamas systeemi väärin kohtelee. Heitä yhdistää se että ovat selkeästi syrjäytyneitä MT ongelmaisia. Jos minä päättäisin niin ne nistit ja hullut lentöisi saman tien vartijoiden toimesta ulos kun vähänkin korottavat ääntään. Siellä on odotus tilassa lapsia ja vanhuksia jotka pelkäävät niitä räyhääjiä. Todella epäreilua kaikkia kohtaan että niitä ei poisteta sieltä. Jos on oikeasti sairas niin ei ole energiaa räyhätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tässä se harhaluulo nyt tuli. Luuleeko suomalaiset tosissaan, että sairaanhoitajalla ei ole riittävää osaamista hoidon tarpeen arvion tekemiseen? Mistä tuollainen käsitys on tullut? Sehän on yksi sairaanhoitajan perustehtävistä. Eikä sitä missään muuallakaan tee yleislääkäri vaan nimenomaan sairaanhoitaja. No totta on että joisssakin
No täällähän suurin osa on sitä mieltä, että sairaanhoitajan osaaminen ja tietämys eri sairauksiin liittyen on ihan maallikon tasolla ja muutenkin koko sairaanhoitajan ammatti on näiden mielestä ihan turha.
Tuossa uutisjutussa esiintyvä hoitaja on todella nuori.
Todella nuori. Ja hän on siis sairaanhoitaja, joten hänen nyt pitäisi älytä, että nuo käytöshäiriöt ovat sairautta nekin. Sitä on päihdekäyttäjiä ynnä muita, joilla ei käytöstavoista ole tietoakaan...
Minä en ottaisi noista itseeni yhtään mitään... Ja minä itse asiassa joudun tuota samaa lajia käytöshäiriötä kohtaamaan ihan päivittäin... Ihan päivittäin... Enkä ole hoitaja, olen kyllä hoitoalalla ollut muissa duuneissa, ja olen ollut myös sellaisessa paikassa duunissa jossa se asiallisen käytöksen raja on todella olematon ja tässä paikassa myös ne käyttäytyjät pistävät naamat muistiin.... ollaan niin kuin vihattavien puolella...
Mulle toi on siis ihan päivittäistä, asuinpaikassa (päihdetyyppejä, valitettvasti, sellaista sakkia joilla ei ole käsitystä mistään muusta kuin omasta sepitteiden maailmastaan, millään ei ole väliä, paitsi se, että jos heihin jotain paheksuntaa tai moitetta osoittaa, se kostetaan), ja olen myös ilmoittanut näistä tyypeistä noille hoitajille tuonne mt:hen... Juuuu, eivät ole moksiskaan,,, kas kun ne tyypit eivät ole heitä kiusaamassa!
Niih, ja sitä paitsi, terveydenhoidon työtehtävissä työskentelee yhtä alhaiseen käyttäytymiseen kykeneviä kuin mistä tuo hoitaja tuossa nyt valittelee! Eli sielläkin on tyyppejä, jotka nöyryyttävät, pilkkaavat, herjaavat, solvaavat kanssatyöntekijöitään sekä potilaita... Vai mitä te tykkäätte siitäkin sairaalan työntekijästä, joka koulussa tapahtuneen surman jälkeen rupeaa vitsailemaan ja tekemään pilkkaa työyhteisön jäsenestä! Mitä? Aika kammottavaa touhua!
Tai mitäs se joka latelee jonkun ihmisen kodin oven takana täysin hävyttömiä ja ala-arvoisia puheita.... Asiatonta ja hävytöntä. Tai joku lastenhoitaja (sosiaali- tai terveyspuolella työssä) rupeaa pelleilemään naapurinsa kohdistetuin vitsein...
Juu, ei noi itsekään mitään pulmusia ole: HÄVYTTÖMIÄ JA SAMAA LAJIA KUIN NÄÄ JOITA ITSE KOHTAAVAT TYÖSSÄÄN JA JOISTA SITTEN VALITTAVAT JULKISUUTEEN KUINKA HEITÄ KOHTAAN OLLAAN ILKEITÄ JA HÄVYTTÖMIÄ!
Sillä lailla.
Kannattaa nyt vaan kasvattaa paksumpaa nahkaa... ja huom. näillä on se työyhteisö taustatukenaan ja aina voivat tehdä rikosilmoituksen poliisille jos se häirintä jonkun taholta äityy todella pahaksi ja henkilökohtaiseksi!
NIIN!
PARKKIINNUTA NAHKAS!
Terveydenhoidossakin on työssä sellaisia ihmisiä, jotka ovat kaiketi tämän nykymaailman menon, netin ja tv:n kaikenmaailman ala-arvoisten hulvattomien vitsailuohjelmien kautta omaksuneen sen, että on oikeastaan ihan seksikästä esittää ala-arvoisia kommentteja vastapäätä istuvaan päin... pitää hauskaa toisen kustannuksella, jopa tuhota joku ihminen!
Niih, ovat omaksuneet netin tarjoaman mallin!
Kyllä nuorella hoitajalla vielä paljon opittavaa!
Vierailija kirjoitti:
"Eikö juuri tällaisia ihmisiä varten ne julkiset palvelut ole, joilla ei ole tuloja tai on hyvin pienet tulot?"
No on, mutta kun julkiselle on velvollisuus ottaa sisään kaikki sinne pyrkivät, myös ne varakkaat jotka haluavat verorahoilleen vastinetta.
No tuosta samasta palvelusta ne varakkaatkin maksaa, määrällisesti jopa enemmän. Pitäisikö heidän mennä yksityiselle, jotta saisivat maksaa vieläkin enemmän?
Julkisten palvelujen on tarjoitus palvella kaikkia, eikä vain joitakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tampiot ymmärrä että hoitaja on täysin väärä kohde. Hoitaja ei pysty vaikuttamaan budjettiin ja henkilökunnan määrään yhtään mitenkään. Raivoaminen on täydellisen turhaa.
Palkkaa halutaan kun on "iso vastuu" ja halutaan johtaa omaa työtä kun "kukaan muu ei osaisi" mutta kun tulee kyse siihen vastuuseen ja johtamiseen liittyvistä toimista kuten oman työnteon tai asiakkaille tarjotun palvelun kehitys niin yhtäkkiä hoitsut katoaa pusikkoon piiloon että eihän me mitään voida eikä osata :D
Eipä tuo yksittäinen sh voi muuta tehdä, kuin viedä palautteen eteenpäin. Ja jos se palaute on otsikon tyylistä, siitä ei ole mitään hyötyä itse palvelun kehittämiselle.
Vierailija kirjoitti:
Mistä ne lääkärit otetaan???????? Kun ei niitä nykyisinkään ole tarpeeksi!!!!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole sotealan työntekijöiden vika jos apua ei saa! Se hoitaja puhelimessa ei ole päättänyt ohjeista ja linjauksista eikä resursseista, mutta hän joutuu tekemään työnsä niiden puitteissa ja kuuntelemaan haukkuja asioista joille hän ei mahda mitään.
Työstä voi jättäytyä myös pois, mutta jostain syystä tämä ei vaihtoehtona ole monelle mielekäs. Kovaan ääneen kyllä ihmettelevät kun ei heikompiosaisella tahdo kasetti kestää.
Kyllä jokaisessa työssä lähtökohta on se, ettei epäasiallista käytöstä tule, tai jos tulee, sitä ei tarvitse sietää. Yhdessäkään ammatissa ei voida vaatia olemaan henkisen tai fyysisen väkivallan kohteena ilman mitään mahdollisuuksia puolustautua.
Jäin työeläkkeelle vuonna 2021 joten nyt hieman vanhempaa faktaa. Aikoinaan työnantaja teki työterveyssopimuksen Terveystalon kanssa, asia oli OK kun itse sai netistä tilata omalta lääkäriltä vastaanottoajan.
Sitten kilpailutus jonka voitti Pihlajalinna, nyt piti ensin soittaa "portinvartijalle" eli hoitajalle joka kyseli ja vastausten perusteella päätti pääseekö lääkäriin vai tuleeko jokin muu ratkaisu........
Nyt eläkkeellä Vantaan lähiössä. Menin terveysasemalle näyttämään märkivää varpaankynttä hoitajille vuoronumerolla. Hoitaja näki tilanteen, naputti tietokonetta ja kertoi että tilasi kiertävän lääkärin toteamaan tilanne, hänella on nyt potilas ja tulee hetken päästä. Lääkäri tuli ehkä viiden minuutin päästä ja homma hoitui. En voi moittia.
Maisa toimii myös hyvin, hoitajat lukevat minun omalääkärille osoittamat viestit, ja kuittavaat Maisaan että viesti mennyt eteenpäin. Vastaus tulee aikanaan.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajat eli portinvartiat päättää ihmisten elämästä ja kuolemasta miettimällä kuka ansaitsee hoitoon ja kuka ei. Se joka ei hoitajia nuoleskele ja se joka on mies ei varasti saa kohtuullisessa ajassa kunnollista hoitoa kun tämä portinvartija niin päättää vain koska hänen perhettä ei nuoleskelu eikä häntä mielistelty.
Mihinkään valta asemaan ei tunteet sovi kun käy aina näin Että vittuilit silloin 30 vuotta sitten niin nyt estän sinua saamasta hoitoa
Mua aina ihmetyttää ihmiset, joiden mielestä peruskäytöstavat on nuoleskelua ja henkilöön menevä haukkuminen on kritiikkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin hoitajat kieltää hoidot ja estää lääkärille pääsyn. Tämän jälkeen ahdistuu kun potilailla palaa hermot. Tämän jälkeen alkaa somessa itkemään miksi hoitajia vihataan ja alkaa se tyypillinen naisen toiminta että uhroutuu ja pitää itseään vain täydellisenä joka ei koskaan tee virheitä. Hoitajat on omalla toiminnallaan aiheuttanut Tämän että hoitajia vihataan
Potilaalla palaa hermot koska hänellä on vahva ennakkoasenne, että puhelimessa on vain joku tyhmä nainen, joku hoitaja, ja vain oikea lääkäri voi häntä hoitaa. Tähän voisi vielä lisätä, että sellaista ammattiahan ei ole olemassakaan kuin hoitaja. Terveysasemalla hoidon tarpeen arvion tekee siihen työhön koulutettu sairaanhoitaja. Mutta kun on kyseessä Itä-Suomen ylijäämämiehet, joilla ei ole käsitystä mitä no eri koulutukset pitävät sisällään ja miten ne eroavat, niin mitä muuta heiltä oikeas
Miksi taviksella pitäisi olla joku käsitys eri koulutuksista?
Vierailija kirjoitti:
Jäin työeläkkeelle vuonna 2021 joten nyt hieman vanhempaa faktaa. Aikoinaan työnantaja teki työterveyssopimuksen Terveystalon kanssa, asia oli OK kun itse sai netistä tilata omalta lääkäriltä vastaanottoajan.
Sitten kilpailutus jonka voitti Pihlajalinna, nyt piti ensin soittaa "portinvartijalle" eli hoitajalle joka kyseli ja vastausten perusteella päätti pääseekö lääkäriin vai tuleeko jokin muu ratkaisu........
Nyt eläkkeellä Vantaan lähiössä. Menin terveysasemalle näyttämään märkivää varpaankynttä hoitajille vuoronumerolla. Hoitaja näki tilanteen, naputti tietokonetta ja kertoi että tilasi kiertävän lääkärin toteamaan tilanne, hänella on nyt potilas ja tulee hetken päästä. Lääkäri tuli ehkä viiden minuutin päästä ja homma hoitui. En voi moittia.
Maisa toimii myös hyvin, hoitajat lukevat minun omalääkärille osoittamat viestit, ja kuittavaat Maisaan että viesti mennyt eteenpäin. Vastaus
Kiva et sulla on toiminut. Meillä useimilla on vaan ikävämpiä kokemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän vain kertoo julkisen terveydenhoidon täydellisestä epäonnistumisesta. Olen ihan samaa mieltä kuin muutkin potilaat, jo se nyt on kumma, että lääkäriin ei pääse enää normaalisti eikä sairauksia hoideta.
Aiemmin ei ollut näin. Suomi on taantunut todella paljon parissa kymmenessä vuodessa.
Joku lääkäri tuossa kritisoi sitä että suomi on aika ainutlaatuinen länsimaista että hoitoonpääsyn päätöksen tekee käytännössä hoitaja (eikä lääkäri kuten muualla) ja kaikenlisäksi puhelimessa potilasta näkemättä. Tää systeemihän oli ennen erilainen mutta muutettiin tuossa parikymmentä (tjsp) vuotta sitten nykyisenlaiseksi ja nyt hoitoonpääsyn rajoittamisella kunnat ja hyvinvointialueet säästää.
Tottakai tuossa potilaat kritisoi koska systeemi on täysin älytön, kuten vastaava systeemi ambulanssien kanssa. Ei tuo uhriutumisella muutu
Eikö tätä suomalaista käytäntöä ja osaamista kannattaisi markkinoida ihan oikeaan Eurooppaankin, että siinähän teoreettisesti säästää kun ihmisiä ei oteta niin helposti hoitoon. Ja tehdäänhän Suomessa kaikki kuitenkin maailman parhaimmalla tavalla.
Potilaalla palaa hermot koska hänellä on vahva ennakkoasenne, että puhelimessa on vain joku tyhmä nainen, joku hoitaja, ja vain oikea lääkäri voi häntä hoitaa. Tähän voisi vielä lisätä, että sellaista ammattiahan ei ole olemassakaan kuin hoitaja. Terveysasemalla hoidon tarpeen arvion tekee siihen työhön koulutettu sairaanhoitaja. Mutta kun on kyseessä Itä-Suomen ylijäämämiehet, joilla ei ole käsitystä mitä no eri koulutukset pitävät sisällään ja miten ne eroavat, niin mitä muuta heiltä oikeastaan voi odottaa kuin itkupotkuraivareita. Onneksi en tee tuota työtä, en kestäisi varmaan päivääkään.