Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mihin reissuun lähtisit jos näistä kohteista pitäisi valita: Irlanti, Skotlanti, Sveitsi junalla, Tonavan-risteily?

Vierailija
06.01.2026 |

Matka-ajankohta elokuu, ryhmäkiertomatkat kyseessä. Kaikissa sama hintaluokka 2500-3000 (yksinmatkustavan lisällä)

Kommentit (99)

Vierailija
81/99 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En lähtisi mihinkään ryhmäkiertoajelulle.

No tämä olisi ensimmäinen "soolomatkani" niin siksi ajattelin ryhmämatkaa

Oletko itse eläkeläinen? Noitten matkojen keski-ikä osallistujilla pyörii 70v ympärillä.
Onko vanhoissa ihmisissä jotain vikaa?

En ymmärrä, mikä ihmisiä oikein vaivaa kun jotkut eivät siedä enää yhtään erilaisia tai eri-ikäisiä? Täytyy varmaan alkaa järjestää samaan tapaan kuin nyt on lapsivapaita kohteita, niin myös eläkeläisvapaita kohteita. 

Vierailija
82/99 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skotlantiin ryhmämatkalle. Omatoimisena olisi vuokrattava auto päästäkseen upeimpiin paikkoihin ja autoilu on siellä aika pelottavaa. Hotellitkin hoidettu ryhmämatkalla. Irlanti kakkosena.
Kaunista on noissa kaikissa paikoissa. Sveitsin juniin tai risteilylle ei tarvitse ryhmää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/99 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sveitsi ehdottomasti.  Ei ole upeampaa maata. Pieni maa, mutta sinne mahtuu kaikki. 

Vierailija
84/99 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille ryhmämatkoja arvosteleville muistutan, että ryhmähinnat ovat edullisempia. Pääsee kokemaan elämyksiä, joihin yksin ei olisi varaa ja mahdollisuuksia. 

Ryhmämatkoja pelkääville, niillä on muitakin kuin eläkeläisiä. Vapaa-aikaa on paljon, eli ei ole pakko kyhnätä vieri vieressä muiden samalla matkalla olevien kanssa. Opastukset sisältyvät hintaan, joten vierailukohteista saa enemmän irti. 

Olen matkustellut paljon myös yksin. Sekä yksin matkustelulla että ryhmämatkoilla on sijansa. 

Vierailija
85/99 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sveitsi junalla upeamaa

Minä en ole ikinä tajunnut mikä vuoristomisemissa kiinnostaa. Itseäni kun vähiten kiinnostaa vuoristot ja enemmn metsiköt ja vesistöiset paikat. 

Mikä sen upeampi maisema kuin turkoosi vuoristojärvi, jonka taustalla on vehreää niittyä ja lumihuippuiset vuoret. Niin mun sielunmaisemani. Päivän patikointi alpeilla ja illaksi hotelliin, jonka parvekkeella voit syödä juustoja ja juoda viiniä ja vielä lämpöisessä säässä katsella lumisia alppeja.

Mä inhoan Alppeja ja muita vuoristoja. Aina kun lennän Espanjaan niin katson lentokoneen ikkunasta loputtomalta vaikuttavia lumen peittämiä vuoria ja ajattelen, että jos lentokone tippuisi niin toivottavasti ei ainakasn Alpeille. Sehän on ihan helvetillinen paikka.

Onko sinulla yleensäkin taipumusta katastrofiajatteluun?

Aika raskas tapa elää, varsinkin ympärillä oleville.

Vierailija
86/99 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtisin Skotlantiin vaikka olen siellä joskus käynyt. 

Vierailija
87/99 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Irlannissa ollut kaksi kertaa ja sinne vielä haluan uudelleen. My cup of tea.

2. Skotlannissa olin aupairina 19 vuotiaana ja hyvin opin ajamaan perheen autoa siellä liikenteessä.

3. Sveitsissä ollut moottoripyörillä, ihan ok kuten Itävalta ja Unkari.

4. Tonavan risteilylle menisin noista viimeiseksi.

Vierailija
88/99 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sveitsi junalla upeamaa

Minä en ole ikinä tajunnut mikä vuoristomisemissa kiinnostaa. Itseäni kun vähiten kiinnostaa vuoristot ja enemmn metsiköt ja vesistöiset paikat. 

Mikä sen upeampi maisema kuin turkoosi vuoristojärvi, jonka taustalla on vehreää niittyä ja lumihuippuiset vuoret. Niin mun sielunmaisemani. Päivän patikointi alpeilla ja illaksi hotelliin, jonka parvekkeella voit syödä juustoja ja juoda viiniä ja vielä lämpöisessä säässä katsella lumisia alppeja.

Mä inhoan Alppeja ja muita vuoristoja. Aina kun lennän Espanjaan niin katson lentokoneen ikkunasta loputtomalta vaikuttavia lumen peittämiä vuoria ja ajattelen, että jos lentokone tippuisi niin toivottavasti ei ainakasn Alpeille. Sehän on ihan helvetil

Jos lentokone tippuu ihan mihin vaan niin ei siitä hengissä selviä. Joten ei mitään väliä.

Vierailija
89/99 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä lähtisi elokuussa Tonavan risteilylle, jos tuleekin hirmuhelteet. Ei ole kiva olla jossain baatissa ja vierailla niissä Tonavan kaupungeissa. 

Vierailija
90/99 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kohteet kiinnostaa, mutta ensimmäisenä valitsisin Skotlannin. Olen jo pitkään halunnut käydä siellä.

Mulla on myös tulossa ensimmäinen soolomatka ja ryhmämatkana myös. Eteläiseen Eurooppaan.

Vierailija
91/99 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sveitsin juniin tai risteilylle ei tarvitse ryhmää. 

Ei kai mihinkään tarvitse, mutta niillä matkoilla on hyvät oppaat, jotka muistuttavat katsomaan vasemmalle kun siellä näkyy ihan kohta kuuluisa linna ja kertovat siihen liittyviä tarinoita. 

Ja kyllä, kaiken voi lukea itse kirjasta ja vähän väliä tarkistaa karttaa/navigaattoria, mutta leppoisampaa matkantekoa on, jos ei tarvitse. 

Innostuin tämän ketjun myötä katsomaan ryhmämatkatarjontaa, vaikkei nyt ole mahdollisuutta lähteä. Olisi vaikka mitä Kanadan risteilyäkin tarjolla suomalaisen matkanjärjestäjän taholta. Lofootit myös kiinnostaisi. 

Vierailija
92/99 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sveitsi tulee kalliimmaksi.Hinnat älyttömät.

Vierailija
93/99 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Itseäni kun vähiten kiinnostaa vuoristot ja enemmn metsiköt ja vesistöiset paikat."

Minäkin tykkään metsistä, mutta fakta on, että pelkästään metsän keskellä kulkeva reitti ei tarjoa kovinkaan paljon vaihtelua maisemien suhteen, ja sitä useimmat matkailijat haluavat. Vähintään sitten pitäisi olla kauniita pelto- tai niittymaisemia, pittoreskeja kyliä tms. metsien välissä. Jos siis puhutaan useamman päivän matkasta bussissa, junassa tai laivalla. 

Vierailija
94/99 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mihinkään ellei maksettaisi matkat ja käyttörahaa päälle. 

Vierailija
95/99 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pahaa siinä on jos samalla matkalla on mukana eläkeläisiä tai vaikka niitä olisi koko porukka? Ja miksi on jotenkin hienompaa käydä samoissa museoissa yms. yksinään kuin ryhmän kanssa?

Vierailija
96/99 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miksi on jotenkin hienompaa käydä samoissa museoissa yms. yksinään kuin ryhmän kanssa?

Ilmeisesti ihminen ei voi olla itsenäinen, jos kerran pari vuoteen matkustaa ryhmän kanssa viikon verran. 

Vierailija
97/99 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut parilla ryhmä matkalla. Ikähaarukka oli 25-75. Pikkubussilla kun kuljettiin, niin opas vei sellaisiinkin paikkoihin, mitä ei ohjelmassa ollut. Saatiin siis enemmän, mitä luvattiin. Jos olisin itse yrittänyt löytää vastaavia kohteita, en olisi onnistunut. Maa-ja historiatietous oli oppaalla valtava ja sitä riitti koko matkan ajan. Yhtään känniääliötä ei reissussa ollut, vaikka välillä baareissa käytiinkin. Ehdottomasti hintansa arvoinen.

Vierailija
98/99 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skotlanti, mutta lähtisin yksin. En mäkään ole koskaan matkustanut yksin, mutta ei silti kiinnosta pätkääkään mitkään ryhmämatkat. Mä haluan suunnitella kaiken yksin ja mennä minne haluan ja koska haluan.

Vierailija
99/99 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen haaveillut Skotlannin kiertomatkasta. Onkohan siellä kesällä paljon hyttysiä?