En ymmärrä miten kuukautisista on tullut naiseuden mitta?
Ja vielä siitä, että niiden pitäisi olla kivuliaat tunteakseen itsensä oikeaksi naiseksi?
Omat menkkani alkoivat, kun olin 11-vuotias. Asenne minua kohtaan perheessäni, varsinkin isäni, muuttui kertaheitolla. Kaikki menot piti suunnitella sen mukaan, koska oli kuukautiset. Yritä itse selittää ala-asteella opettajalle ettet voi osallistua liikuntatunnille menkkakipujen takia. Tai miksi pitää jättää uimahallireissu väliin, koska vuodat kuin "pistetty sika" . Toki siitä seurasi jälki-istuntoa joka kerta, koska opettaja piti minua valehtelijana.
Menkat olivat heti alusta lähtien säännölliset ja erittäin kivuliaat. Puberteetin alkamisen jälkeen niistä tuli yhtä helvettiä. Minusta ei siis tullut teiniä heti kertarysäyksellä vaan vasta joskus yläasteella tuli muita vaikutuksia mm. karvoitus ja finnit.
Kuukautiset ovat aiheuttaneet kaikenlaisia vaivoja kivun lisäksi. Olen kärsinyt mm. raudanpuutteesta johon ei vielä 90-luvulla ollut kuin valmisteita jotka aiheuttivat vatsavaivoja. Ripuli on myös tullut tutuksi eivätkä edes gynekologit ole osanneet auttaa sen suhteen. Ainoa apu mitä on tarjottu ovat e-pillerit. Niitä aloin syödä joskus parikymppisenä. Pillerit auttoivat kipuihin ja vuotopäivien kesto lyheni parilla päivällä. On niistä toki ollut haittaakin: kohonnut verenpaine, huimaus, haluttomuus jne. Kokeilin myös ehkäisylaastareita joiden liima aiheutti aivan järkyttävän ihottuman joka nostatti paiseita iholle.
Söin eri merkkisiä pillereitä noin 13 vuotta kunnes yhdellä lomareissulla sain niin kamalan kohtauksen, että pelkäsin kuolevani. Minua pyörrytti ja oksetti erittäin rajusti usean minuutin ajan. Sen jälkeen lopetin pillereiden syönnin, koska pelkäsin saavani aivohalvauksen. Toki pillereiden aiheuttamat maksaläiskät olivat lisäsyy lopettamiseen.
Olen nyt melkein 50-vuotias ja vihdoin kuukautiset ovat jääneet pois vaihdevuosien takia. En kaipaa niitä päivääkään tämän noin 40 vuotta kestäneen yhteisen taipaleen jälkeen. Olen käyttänyt särkylääkkeisiin, kuukautissuojiin ja e-pillereihin tuhansia euroja näiden vuosien aikana. Olen kärsinyt järkyttävistä krampeista jotka kulkevat kylkien kautta pakaroihin aina pyllyreikään saakka ja vuotanut runsaasti verta päiväkaupalla. Joutunut jäämään kotiin, koska kipu ja vuoto ovat olleet jotain mitä ei pysty edes sanoin kuvailemaan. Mielialanvaihtelut ovat myös olleet välillä täysin kestämättömiä ja tuntemallani raivolla ei ole ollut rajoja.
Ja myös kuunnellut sitä pilkkaa mitä miehet vääntävät naisista joilla on "puolukkapäivät". Pari tyyppiä on katunut katkerasti vitsailuaan. Ovat onnekseen kuitenkin vielä elossa.
Kommentit (15)
Itse hankin hiljattain kierukan, että pääsin eroon ihan järkyttävän runsaista kuukautisista. Ihanaa, kun enää ei tarvitse miettiä joka menoa menkkojen mukaan. Siitä viis, jos tuo nyt tekee minusta muka vähemmän naisellisen.
Miten niin opettaja ei uskonut? Sinullahan oli toki lappu vanhemmiltasi?
Oletko ollut tutkimuksissa mistä johtuu, myyomat, kokeilitko kierukkaa?
Kylläpä kuukautisesi ovat loppuneet aikaisin.
Tuo ei ole normaalia ja syyt ongelmille löytyvät todennäköisesti ruokavaliostasi tai muista hormonaalisista häiriöistä. Myös tuo steroidien syöminen läpi elämänsä aiheuttaa sitten periytyviä horminihäiriöitä myös lapsillenne, eli miettikää kaksi kertaa ennen kuin alatte pistämään niitä kehoonne.
Ylipaino voi olla myös yksi syy sairaalloisille menkoille.
Minä taas en ymmärrä, miksi kuvittelet kuukautisien ja kuukautiskipujen olevan naiseuden mitta.
Sinä ajattelet kuukautisten olevan naiseuden mitta? Ei kukaan muu.
Sinulla on kurjat kuukautiset mutta en myöskään tajua kirjoituksesi pointtia? Miten ne on naiseuden mitta?
Höperö aloituksentekijä taas vauhdissa. Tällä kertaa tällainen liirumlaarum.
Odotan vielä omieni alkamista.
M23
Må en tajua miten tissit on naiseuden mitta. Jos tissit lähtee niin ihminen ei yhtäkkiä ole nainen. Wtf?
Mikä tässä siis on se kysymys?
Kovin pitkä ja yksityiskohtainen vuodatus (pun not intended) mutta epäselväksi jäi otsikon ja selityksen korrelaatio.
En itse ole naisena huomannut että kuukautiset olisivat mikään naiseuden mitta, oli ne millaiset tahansa tai onko tai eikö niitä ole.
Ei ole mikään naiseuden mitta. Itsellä on välillä ollut kuukautiset ja välillä pois alipainon, raskauden, imetyksen ja keltarauhashormonin takia. Ihan samalla tavalla olen ollut nainen. Ikävää ettei sinua ole osattu hoitaa kunnolla. Erilaisia vaihtoehtoja on selvästi jäänyt kokeilematta.
Onpas sulla ollut rankkaa kuukautisten kanssa.
Näin 42 vuotiaana naisena en itse ole kokenut minkäänlaista vähättelyä kenenkään osalta. Itsellä kuukautiset ovat aina olleet suht säännölliset ja vuotokin hyvin maltillista. Pari kertaa ollut paha päänsärky, mutta muuten olen päässyt helpolla. Ja edelleen kuukautiset tulevat säännöllisesti ja ajallaan.