Lääkäri antaa Helsingin sanomissa vaarallisia neuvoja
https://www.hs.fi/elama/art-2000011655025.html
Juttu on maksumuurin takana, mutta kommentteja pääsee lukemaan ja niistä saa käsityksen jutun sisällöstä. Lääkäri siis väittää, että flunssassa voi jatkaa normaalisti töitä ja harrastuksia, sillä huomiolla että voimakasta sykkeen nousua tulee välttää. Epäselväksi jää miten voimakas tässä yhteydessä määritellään.
Kuumeen rajaksi sanotaan 37.8 astetta, joka ainakin itselläni kertoo jo siitä, että kyseessä ei ole tavallinen "nuhaflunssa". Muutenkin kuume on todella yksilöllinen mittari, eikä tuollaista kaikille pätevää arvoa oikein voi antaa.
Mielestäni lääkärin on edesvastuutonta antaa tuollaisia neuvoja, koska ensinnäkin sairaana keho on kovalla rasituksella taistellessaan taudinaiheuttajaa vastaan ja on jo valmiiksi paljon ihmisiä jotka tsemppaavat muutenkin liikaa ja ovat "liian reippaita" ja tämä sitten kostautuu uupumuksena ja burnouteina. Lisäksi tuo kuumeraja on todella korkea, eli monella on influenssa tai muu vakavampi tauti jos on tuon verran lämpöä. Erilaiset jälkitaudit myös vaanivat, jos liian reippaasti sairaana elää.
Lääkäri myös käytännössä kehottaa ihmisiä menemään töihin ja harrastuksiin tartuttamaan muita. Just.
Lepäätkö sinä flunssassa vai jatkatko normaalisti?
Kommentit (184)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin ensin ihmettelin tuota juttua, mutta ilmeisesti kirjoitus liittyy turhiin saikuttajiin.
Ei liity, vaan flunssaa sairastaviin.
Ketkä saikuttaa vitutuksen takia, saikuttaa oikeasti uupumuksen takia, mutta eivät vaan pysty sanomaan sitä sillä nimellä. Turhaa on, ettei saa apua siihen mihin oikeasti tarvitsee.
meillä nämä v-saikuttajat ovat laiskimpia koko porukasta eli todellakaan työuupumus taustalla enemmänkin jatkuva tissuttelu ja muut huonot elämäntavat vapaalla syynä, mut toki ääneen toitotetaan työuupumusta.
Kevyessä työssä ei haittaa onko kevyt flunssa, liikavarvas vai muu vastaava pikkuvaiva. Raskas työ ulkona kylmässä voisi olla oikea syy pysyä poissa. Kehon lämpötila vaihtelee muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Kevyessä työssä ei haittaa onko kevyt flunssa, liikavarvas vai muu vastaava pikkuvaiva. Raskas työ ulkona kylmässä voisi olla oikea syy pysyä poissa. Kehon lämpötila vaihtelee muutenkin.
tämä, varsinkin jos on etätyömahdollisuus ja flunssa on malliin hengailisit sohvalla telkkua katsoen, niin eihän se työtä estä. Se on taas eri jos on niin poikki että haluaa nukkua koko ajan, silloin on selkeästi työkyvytön kevyeenkiin työhön.
Pois, pois turhat sairauspoissaolot ja sen sellaiset.
Terveisin kokoomuspersuretardi
Kova työmies menee töihin vaikka sairaanakin!
Itsellä on paha norovirus. Täytyypä mennä huomenna käymään työpaikalla koskettelemassa kahvoja, pintoja ja kasvihuoneen puhtaita kuppeja.
Vierailija kirjoitti:
Näin syöpäsairaana pistää vihaksi ihmiset jotka lähtee flunssassa yms. liikkeelle ja yskii, pärskii ja räkii kaupoissa ja busseissa. Tavan flunssakin on monelle pahasti sairaalle hengenvaarallinen, ja sitä sitten juostaan tuolla kylällä tartuttamassa kun se oma napa on lähin.
Eikö korona-epidemia opettanut perusasioita lääkärillekään..
Tämä. Lääkärinkin muisti voi näköjään olla lyhyt...
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tuttava, joka jatkoi päivittäisiä askareitaan flunssasta huolimatta.
Seurauksena oli endokardiitti, sydänlihaksen tulehdus.
Nyt hänen on pakko pysähtyä 23 metrin välein, kuten vanha ukko, koska hänen sydämensä on rikki. Eikä hän ole vielä edes 40-vuotias.
TÄMÄ. Sydänlihaksen tulehdusriski on aina olemassa ä. Jutun lääkäri on täysin ammattitaidoton, typerä ja välinpitämätön K U S I P Ä Ä 😡
Keuhkokuume ja sen jälkiseuraumukset haittaisi sitten normaalia elämääni vain vuoden päivät ja veronmaksajien rahaa paloi valtava summa. Nyt otan iisimmin heti, jos tuntuu vähänkin sairaalta, koska ei kiinnosta ottaa uusintaa.
Tässä yritetään vaan saada lusmut töihin. Rehellinen kuunneltiin itseään.
Nämä ketjun itkijät vaikuttavat vaan puolustelevan omia mukavuussaikkuja ja toinen vahva motiivi näyttää olevan hysteerikkojen halu alkaa vahtia muiden sairastelua.
Vierailija kirjoitti:
Kevyt flunssa, tarttuessaan johonkin toiseen, saattaa olla sille toiselle tappava. Tutun teini-ikäinen lapsi sairasti kevyttä flunssaa, joka muuttui sydänlihastulehdukseksi. Huonosti kävi. Jos kevyessä flunssassa, kevyessä 37.8 kuumeessa haluaa tehdä töitä, niin tekee ne sitten kotona etänä. Muut pysyköön kotona sairastamassa, kunnes ei enää tartuttamisvaaraa ole. Fyysisen työn tekijä pysyköön myös pois töistä oman ja toisten terveyden takia.
Siis tää Hesarin juttu on kuten artikkelissa sanotaan
"osa Minä väitän -sarjaa, jossa yksi asiantuntija kertoo näkemyksensä omaan alaansa liittyvästä kiinnostavasta aiheesta."
Yhden lääkärin mielipiteitä siis. Jotenkin näitä kommentteja lukiessa tuntuu että tavallinen vauvislainenkin on enemmän järki kädessä kuin tämä kyseinen lääkäri.
On kyllä arvot taas kohdillaan. Raha ratkaisee. Työntekijän tehtävä on tuottaa lisäarvoa sijoitetulle pääomalle vaikka terveys jopa henki menisi.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa kun väki tietää paremmin kuin infektiotautien erikoislääkäri, ja kyse jutusta jonka ehkä muutama on lukenut. Minä luin.
Lyhyesti, flunssa on virustauti jonka kestoon ei voi voi oikeastaan vaikuttaa millään. Sinkki ja c-vitamiini tuskin tai ei yhtään vaikutusta kestoon. Tutkimusten mukaan siis. Ei parin henkilön mutun mukaan.
Flunssaa tarttuttaa eniten päivä tai pari ennen oireita eli siinä vaiheessa kun tauti on päällä, on jo ehtinyt levittää flunssaa ympäriinsä. Terveenä siis.
Räkäinen olo ja limainen yskä tartuttaa paljon vähemmän, silloin on yleensä mukana bakteereja jotka tarttuvat viruksia vähemmän.
Ja se kuumeen raja terveellä aikuisella on jutun mukaan 37.8. Tuntui mustakin korkealta, mutta normi arkea pystyy elämään siihen asti ja tehdä kevyitä töitä. Oma kunto ja perussairaudet ratkaisevat jaksamisen.
Kevyt liikunta ok jos ei ole kuumetta eli esim. kävelylenkillä voi käydä.&nb
Täällä on moni jo kommentoinut, että kun normaali lämpö on 36 tai alle, niin 37,8 on korkea. Itse en oikein pääse edes sängystä ylös, siinä ei mitään normaaliarkea vietetä. Pystyn päivän aikana korkeintaan syömään jotain hedelmää ja pakotan itseni juomaan edes vähän vettä, muun ajan nukun. 39 on sitten sellainen lukema, että vessassa pitää käydä kontaten, koska muuten on vaarana pyörtyä matkalla. Eikä satu niin pahasti, kun pyörtyessä on valmiiksi lattian rajassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin syöpäsairaana pistää vihaksi ihmiset jotka lähtee flunssassa yms. liikkeelle ja yskii, pärskii ja räkii kaupoissa ja busseissa. Tavan flunssakin on monelle pahasti sairaalle hengenvaarallinen, ja sitä sitten juostaan tuolla kylällä tartuttamassa kun se oma napa on lähin.
olen yskinyt ja pärskinyt julkisissa viimeiset kaksi viikkoa ja parikertaa jotkut aivonsa kadottaneet ovat tulleet selittämään minulle miten flunssassa ei saisi käyttää julkisia. molemilla kerroilla selitin noille aivokääpiöille, että ihminen voi yskiä ja pärskiä muistakin syistä kuin flunssasta ja ne syyt eivät olet tarttuvia.
Tämä tosiaan. Minulla on astma, joka aiheuttaa yskimistä, erityisesti tällaisella kuivalla pakkasilmalla. Lisäksi nenä vuotaa milloin mistäkin syystä, pakkasesta, lämpötilan vaihdoksesta, syömisestä, juomisesta. Lisäksi kevään siitepölyaika pahentaa tilannetta. Itse erotan kyllä, milloin kyse on flunssasta ja milloin näistä 365 päivää vuodessa oireista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olen yskinyt ja pärskinyt julkisissa viimeiset kaksi viikkoa ja parikertaa jotkut aivonsa kadottaneet ovat tulleet selittämään minulle miten flunssassa ei saisi käyttää julkisia. molemilla kerroilla selitin noille aivokääpiöille, että ihminen voi yskiä ja pärskiä muistakin syistä kuin flunssasta ja ne syyt eivät olet tarttuvia.
Tämä tosiaan. Minulla on astma, joka aiheuttaa yskimistä, erityisesti tällaisella
No eipä täällä kukaan astmaatikkoja olekaan targetoinut paitsi tuo kommentoinut astmaatikko itse, kyllä jokainen kommentti on koskenut ihan flunssaa eteenpäin tartuttavia ja pitääkö vai eikö pidä pysyä kotona ja käyttää maskia.
Sydänlihastulehdus jos et lepää kunnolla, nähty on.
Lienee puoskari tuo lääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Katsoin samaa, järjetön juttu.
Eikö koronasta opittu mitään. Kovasti kohkattiin pienestäkin oireesta. Mutta kappas kun on ohi, kaikkea saa taas tehdä.
Eikä vain SAA tehdä, vaan näköjään myös PITÄÄ tehdä.
Mulla tulee aina flunssassa sellainen nuha, että nenä vuotaa koko ajan ja sen lisäksi myös silmät vuotavat kuin itkisin koko ajan. Päivässä voi mennä iso paketillinen nenäliinoja. Siinäpä olisi kätevää olla töissä! Käytännössä istuisin paikallani nenäliina kasvoilla, silmät kiinni. Työteho 💯👌🏻 Paraneminen 👍🏻👍🏻👍🏻
Toki, mutta voin oppia muiden virheistä tekemättä itse samoja virheitä.