Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkäri antaa Helsingin sanomissa vaarallisia neuvoja

Vierailija
06.01.2026 |

https://www.hs.fi/elama/art-2000011655025.html

Juttu on maksumuurin takana, mutta kommentteja pääsee lukemaan ja niistä saa käsityksen jutun sisällöstä. Lääkäri siis väittää, että flunssassa voi jatkaa normaalisti töitä ja harrastuksia, sillä huomiolla että voimakasta sykkeen nousua tulee välttää. Epäselväksi jää miten voimakas tässä yhteydessä määritellään.

Kuumeen rajaksi sanotaan 37.8 astetta, joka ainakin itselläni kertoo jo siitä, että kyseessä ei ole tavallinen "nuhaflunssa". Muutenkin kuume on todella yksilöllinen mittari, eikä tuollaista kaikille pätevää arvoa oikein voi antaa.

Mielestäni lääkärin on edesvastuutonta antaa tuollaisia neuvoja, koska ensinnäkin sairaana keho on kovalla rasituksella taistellessaan taudinaiheuttajaa vastaan ja on jo valmiiksi paljon ihmisiä jotka tsemppaavat muutenkin liikaa ja ovat "liian reippaita" ja tämä sitten kostautuu uupumuksena ja burnouteina. Lisäksi tuo kuumeraja on todella korkea, eli monella on influenssa tai muu vakavampi tauti jos on tuon verran lämpöä. Erilaiset jälkitaudit myös vaanivat, jos liian reippaasti sairaana elää.

Lääkäri myös käytännössä kehottaa ihmisiä menemään töihin ja harrastuksiin tartuttamaan muita. Just.

Lepäätkö sinä flunssassa vai jatkatko normaalisti?

Kommentit (184)

Vierailija
101/184 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on vähän kuumetta niin voi liikkua esim käydä kävelyllä. Niin kauan kuin itsellä on hyvä olo voi tehdä mitä haluaa. Me koirien omistajat oltaisiin kaikki kuoltu jo jos kuumeessa pitäisi vain maata sängyssä, ymmärrätkö 

On tämä silti ihan eri kuin käydä töissä. Kipeänä sitä raahautuu ulos sen verran, että koira saa tehdä tarpeensa. Itse en ainakaan lähde kipeänä kilometrien metsälenkeille, mitä normaalisti tehdään. Töissä sitten tapaan luokissa ja käytävillä päivittäin 500-1000 ihmistä, pidän luentoja ja valvon järjestystä. Ei tuollaista voi eikä ole suotavaa tehdä kipeänä. Etätyö koneella peiton alta onnistuu, jos on pakko, kuten meillä, kun pitää suunnitella ja ohjeistaa oppitunnit sijaisille, vaikka olisit 39c kuumeessa tai vessanpytyllä norossa. Eli aika paljon riippuu myös työstä. Itse olen sitä mieltä, että aika terve on jo ihminen, joka ilman sitä pakottavaa koiraa haluaa käydä kävelyllä ollessaan sairaana. 

Vierailija
102/184 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin syöpäsairaana pistää vihaksi ihmiset jotka lähtee flunssassa yms. liikkeelle ja yskii, pärskii ja räkii kaupoissa ja busseissa. Tavan flunssakin on monelle pahasti sairaalle hengenvaarallinen, ja sitä sitten juostaan tuolla kylällä tartuttamassa kun se oma napa on lähin.

Eikö korona-epidemia opettanut perusasioita lääkärillekään.. 

Pysy sitten kotona.  Että ärsyttää nämä uhriutujat,  joiden mielestä koko maailman pitää toimia milloin minkin heidän rajoitteensa takia.

Kyllä sä olet tyhmä. Okei tää on aika varmasti sun lapsellinen provo, mutta ei jessus taas mitä idiotismia.

Luuletko sä että syöpä=työkyvyttömyys tai että syöpäsairailla ei ole esim. perhettä ja lapsia joita pitää viedä hoitoon tms. Miten todellisuudesta irtaantunutta porukkaa tä

Oli lapsia tai ei,  niin syöpäsairas/vammainen ym.  sopeutuu ympäröivään maailmaan.  Ei niin, että maailma sopeutuu häneen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/184 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse ihmetellä miksi taudit leviää jos lääkäri on tota mieltä. 

Flunssa leviää pari päivää ennen oireita. Eli sen  on silloin jo levittänyt työkavereille. Ja kuumeessa tai kuumelääkkeen avulla ei mennä töihin. Eikä saa rasittaa itseään. Mutta ei tarvitse olla sängyssä. Voi hoitaa tavallisia askareita. 

Kyllä räkätaudit tartuttavat vielä huomattavasti enemmän oireisessa vaiheessa, sen sanoo järkikin! Oireettonana tartuttavuus on pieni.

Nyt puhut paskaa. Flunssa on herkimmin tarttuva parina päivänä ennen oireiden ilmaantumista. Tämä fakta on tiedetty jo kymmeniä vuosia. Äläkä sotke tähän järkeäsi, jos sitä on! 

Vierailija
104/184 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin syöpäsairaana pistää vihaksi ihmiset jotka lähtee flunssassa yms. liikkeelle ja yskii, pärskii ja räkii kaupoissa ja busseissa. Tavan flunssakin on monelle pahasti sairaalle hengenvaarallinen, ja sitä sitten juostaan tuolla kylällä tartuttamassa kun se oma napa on lähin.

Se on vaan kipeenäkin pakko käydä kaupassa tai matkustaa yleisillä kulkuneuvoilla lääkärin vastaanotolle.

Silloin voi laittaa maskin, ja vähentää lääppimistä.

Vierailija
105/184 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse ihmetellä miksi taudit leviää jos lääkäri on tota mieltä. 

Flunssa leviää pari päivää ennen oireita. Eli sen  on silloin jo levittänyt työkavereille. Ja kuumeessa tai kuumelääkkeen avulla ei mennä töihin. Eikä saa rasittaa itseään. Mutta ei tarvitse olla sängyssä. Voi hoitaa tavallisia askareita. 

Kyllä räkätaudit tartuttavat vielä huomattavasti enemmän oireisessa vaiheessa, sen sanoo järkikin! Oireettonana tartuttavuus on pieni.

Nyt puhut paskaa. Flunssa on herkimmin tarttuva parina päivänä ennen oireiden ilmaantumista. Tämä fakta on tiedetty jo kymmeniä vuosia. Äläkä sotke tähän järkeäsi, jos sitä on! 

Ei pidä paikkaansa! Tartuttavuus on suurinta kun räkäoireet ovat päällä, niistä aivastelu on tosi tehokas tartuttaja. Toinen on väärä yskimistekniikka, ja sitten niistäminen, ilman että pesee käsiään sen jälkeen.

Taidat olla itse välinpitämätön, työn "sankari", joka luule olevansa korvaamaton. 

Vierailija
106/184 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elän just niin kuin nuo lääkärit sanovat ka hyvin menee. Tai ehkä oikeastaan ehkä sen takia. Olen  sairastanut viimeisen 20 vuoden aikana influenssan kerran ja flunssan ehkä kolme. Noissakin tapauksissa yhtä kertaa lukuunottamatta oireet sen verran lieviä että en ole ollut poissa töistä tai lopettanut treeniä.  Kuume ei nouse koskaan. Yskän takia olin tuon yhden kerran päivän pois töistä ja treeneistä kun en pystynyt puhumaan. Sekin johtui astmasta pääosin. Ihmettelen miten ihmisillä voi olla niin huono vastustuskyky että joka talvi ja montakertaa ollaan kipeenä.  Pienet lapset ymmärrän kun ei vielä kehittynyt vastustuskykyä. Muitakaan tuskin juuri tartutan kun ei omat läheisetkään ole pikku nuhistani tartuntaa saaneet.

Vierailija
107/184 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtäkää, että monilla ihmisillä on vakavia sairauksia, jotka tartunnan saatuaan joutuvat viikoiksi sairaalaan tai sairastavat kotona viikkoja. Kalliita lääkkeitä he joutuvat ostamaan. Jopa henki voi lähteä. Eikä se sairaus näy päältä kenellä sellainen on!  

Jopa esimiehet tartuttavat nykyisin tauteja työpaikalla, mikä on törkeää.

Vierailija
108/184 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elän just niin kuin nuo lääkärit sanovat ka hyvin menee. Tai ehkä oikeastaan ehkä sen takia. Olen  sairastanut viimeisen 20 vuoden aikana influenssan kerran ja flunssan ehkä kolme. Noissakin tapauksissa yhtä kertaa lukuunottamatta oireet sen verran lieviä että en ole ollut poissa töistä tai lopettanut treeniä.  Kuume ei nouse koskaan. Yskän takia olin tuon yhden kerran päivän pois töistä ja treeneistä kun en pystynyt puhumaan. Sekin johtui astmasta pääosin. Ihmettelen miten ihmisillä voi olla niin huono vastustuskyky että joka talvi ja montakertaa ollaan kipeenä.  Pienet lapset ymmärrän kun ei vielä kehittynyt vastustuskykyä. Muitakaan tuskin juuri tartutan kun ei omat läheisetkään ole pikku nuhistani tartuntaa saaneet.

" Nuo lääkärit sanovat"? Tässä on yhden " lääkärin " mielipide. Suurin osa lääkäreistä sanovat kyllä aivan muuta. Tämä lääkäri on ammattitaidoton, selvästikin, ja välinpitämätön!

Vierailija
109/184 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtäkää, että monilla ihmisillä on vakavia sairauksia, jotka tartunnan saatuaan joutuvat viikoiksi sairaalaan tai sairastavat kotona viikkoja. Kalliita lääkkeitä he joutuvat ostamaan. Jopa henki voi lähteä. Eikä se sairaus näy päältä kenellä sellainen on!  

Se on tämä nykyään vallalla oleva itsekeskeisyys, itsekkyys. Minä, minä, minä. 

On täyttä pahuutta!

Vierailija
110/184 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minua on vaikea saada vakuutettua siitä, etteikö lepo auttaisi toipumaan nopeammin. Tietenkin eri asia, jos on vaan vähän nuhainen eikä lämpöä tai muita oireita. Mutta jos on lämpöä tai kuumetta ja kurkkukipua, yskää ja nuhaa ym, niin vaikea ymmärtää miten lepääminen EI olisi siinä tilanteessa suositeltavaa.

Vierailija
111/184 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on vaan kipeenäkin pakko käydä kaupassa tai matkustaa yleisillä kulkuneuvoilla lääkärin vastaanotolle.

Ei ole. Ruuat voi tilata kotiin ja lääkäreillä on etävastaanotto.

Vierailija
112/184 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

voi että, teitä korvaamattomia ikiterveitä on hautausmaat täynnä

Vierailija
113/184 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reetalla riittää enemmän töitä ja potilaita kun hänen ohjeiden mukaan mennään, hän vain optimoi sitä että varmasti riittää töitä.

Vierailija
114/184 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tuttava, joka jatkoi päivittäisiä askareitaan flunssasta huolimatta.
Seurauksena oli endokardiitti, sydänlihaksen tulehdus.
Nyt hänen on pakko pysähtyä 23 metrin välein, kuten vanha ukko, koska hänen sydämensä on rikki. Eikä hän ole vielä edes 40-vuotias.

Vierailija
115/184 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai nämä "kuumeessa töihin" -jutut ovat palanneet. Muistan, että juuri ennen koronaa näitä juttuja oli myös, mutta loppuivat kuin seinään, kun korona alkoi levitä.

Vierailija
116/184 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi naiset valitsitte työelämän, kun ette sitä halua/jaksa? 

Miksi sinä raukka jumitat 50-luvulla?

Ei ole pakko noudattaa aikaa, sillä onni on ajatonta, etsi sitä. 

Päättelisin, että löysit siis itse onnen jättäytymällä työelämästä?

Käyn töissä sen verran kuin oikeasti haluan tai sen verran kuin tarvitsee ja sen verran kuin pystyn. Mies ottanut vastuun perheen elättämisestä. 

Vierailija
117/184 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on tämä nykyään vallalla oleva itsekeskeisyys, itsekkyys. Minä, minä, minä. 

On täyttä pahuutta!

Ihan kuin siellä töissä huvikseen vaan käytäisiin, taidat olla joku aatelinen. 

Vierailija
118/184 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai nämä "kuumeessa töihin" -jutut ovat palanneet. Muistan, että juuri ennen koronaa näitä juttuja oli myös, mutta loppuivat kuin seinään, kun korona alkoi levitä.

Korona-aikaiset ohjeet olikin ihan huuhaata ja sitten se hölpötys lopetettiin ihan koronasta huolimatta, joka joka vuosi senkin jälkeen on levinnyt ja tappanut heikkoja, niin kuin kaikki muutkin flunssat tekivät ennen koronaa, sen aikana ja edelleen. Maamme olisi jo velkasaneerauksessa, jos järki ei olisi palannut ihmisten päähän. 

Vierailija
119/184 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tuttava, joka jatkoi päivittäisiä askareitaan flunssasta huolimatta.
Seurauksena oli endokardiitti, sydänlihaksen tulehdus.
Nyt hänen on pakko pysähtyä 23 metrin välein, kuten vanha ukko, koska hänen sydämensä on rikki. Eikä hän ole vielä edes 40-vuotias.

Mitä sitten? Mutulla voi hoitaa vain omia asioita, ei muiden. 

Vierailija
120/184 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki flunssaiset töihin kartuttamaan porvarien tilejä ja jos ei työt kiinnosta, niin nykyään irtisanominen on helpompaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän viisi