Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkäri antaa Helsingin sanomissa vaarallisia neuvoja

Vierailija
06.01.2026 |

https://www.hs.fi/elama/art-2000011655025.html

Juttu on maksumuurin takana, mutta kommentteja pääsee lukemaan ja niistä saa käsityksen jutun sisällöstä. Lääkäri siis väittää, että flunssassa voi jatkaa normaalisti töitä ja harrastuksia, sillä huomiolla että voimakasta sykkeen nousua tulee välttää. Epäselväksi jää miten voimakas tässä yhteydessä määritellään.

Kuumeen rajaksi sanotaan 37.8 astetta, joka ainakin itselläni kertoo jo siitä, että kyseessä ei ole tavallinen "nuhaflunssa". Muutenkin kuume on todella yksilöllinen mittari, eikä tuollaista kaikille pätevää arvoa oikein voi antaa.

Mielestäni lääkärin on edesvastuutonta antaa tuollaisia neuvoja, koska ensinnäkin sairaana keho on kovalla rasituksella taistellessaan taudinaiheuttajaa vastaan ja on jo valmiiksi paljon ihmisiä jotka tsemppaavat muutenkin liikaa ja ovat "liian reippaita" ja tämä sitten kostautuu uupumuksena ja burnouteina. Lisäksi tuo kuumeraja on todella korkea, eli monella on influenssa tai muu vakavampi tauti jos on tuon verran lämpöä. Erilaiset jälkitaudit myös vaanivat, jos liian reippaasti sairaana elää.

Lääkäri myös käytännössä kehottaa ihmisiä menemään töihin ja harrastuksiin tartuttamaan muita. Just.

Lepäätkö sinä flunssassa vai jatkatko normaalisti?

Kommentit (184)

Vierailija
21/184 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa ei oteta huomioon sitä, että on olemassa ihmisiä, joilla normaalilämpö on noin 36 tai sen alle.

Tämä. 37,8 asteessa olen jo niin rikki etten nouse sängystä kuin käymälään. En todellakaan lähtisi hakemaan mitään saikkulappua. Tuo kapitalistien pomo riistää ja lääkäri r aiskaa yhdistelmä on suoraan helvetistä.

Vierailija
22/184 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jää flunssan takia pois töistä. Mulle se ei edes nosta kuumetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/184 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on vähän kuumetta niin voi liikkua esim käydä kävelyllä. Niin kauan kuin itsellä on hyvä olo voi tehdä mitä haluaa. Me koirien omistajat oltaisiin kaikki kuoltu jo jos kuumeessa pitäisi vain maata sängyssä, ymmärrätkö 

Jos haluaa pitkittää tautia. Itsellä kesti covidkin vain 4 päivää kun maltoin olla paikallani. Kaveri on tavan flunssassa kolme viikkoa. Hän noudattaa lääkärien ohjeita, minä en. 

Vierailija
24/184 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla voi olla tosi paha räkätauti ja kurkkukin kipeä, ja silti ei nouse kuume tai se voi olla max. 37,2. Olo on kuitenkin kaikkea muuta kuin terve. Etenä toki saatan tehdä töitä flunssasenakin jaksamisen rajoissa, mutta olen huomannut sen välillä pitkittävän sairastamista.

Vierailija
25/184 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriliitto on lääkärimafia joka on päässyt rajoittamaan lääkäriksi opiskelevien määrää jo vuosikymmeniä. Sillä se on onnistunut huonontamaan suomalaisten terveyttä ja nostamaan terveydenhoitokuluja. 

Lääkäriliitto on myös syyllinen Soten epäonnistumiseen ja maan talouden huonoon tilaan, koska terveysmenot nousevat suhteettomasti vanhenevan kansan lisäksi. Me vanhememme ja tarvitsemme enemmän lääkäreitä.

Vierailija
26/184 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan paljon saikkuralli vaikuttaa tautien leviämiseen. Sen sijaan että tautia potisi kotona, on käytävä hakemassa lääkäristä lappu että kerroit lääkärille sinulla olevan kuumetta.

Vierailija
27/184 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on vähän kuumetta niin voi liikkua esim käydä kävelyllä. Niin kauan kuin itsellä on hyvä olo voi tehdä mitä haluaa. Me koirien omistajat oltaisiin kaikki kuoltu jo jos kuumeessa pitäisi vain maata sängyssä, ymmärrätkö 

Kyllähän sitä pystyy melkein mitä vaan jos on pakko. Eri asia on sitten se, miten se vaikuttaa taudin kestoon ja paranemiseen, ymmärrätkö.
On myös eri asia, onko itsellä hyvä olo vai huono olo. Kun monella on tosiaan jo erittäin huono ja sairas olo, vaikka lämpöä olisi vain vähän, ymmärrätkö.

Vierailija
28/184 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkärin oikeudet pois mikä lie vale lääkäri. toivottavasti työ kaverit savustavat ulos noin epävakaan. sopii poppamieheksi päiväntasaajalle.

Vierailija
29/184 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäreissä on myös niitä, jotka varoittavat flunssaisena liikeelle lähtemisestä, sekä oman paranemisen että taudin leviämisen vuoksi. Mikä mahtaa olla lehden motiivi valita haastateltavaksi tällainen lääkäri, joka nimenomaan kannustaa tautien levittämiseen? 

Mediamme ei ole nykyään muuta kuin loputon sarja ideologian julistusta, klikkiotsioita (juttu vain tilaajille) tai ragebaitteja joiden tehtävä on saada kansa närkästymään ja raivoamaan. 

Journalismiin nuo ei tuhlaa aikaansa eikä vaivaansa ja toimitus onkin täynnä puna-aktivismin saarnahenkilö-oletettuja jotka julistaa sanomaansa estäen vastaväitteet kaikilla keskustelupalstoilla. Toimitusten johto tuntuu luulevan että heidän pääkilpailijansa on nää youtubessa soopaa jauhavat mielipideautomaatit eikä laadukkaammat mediat ulkomailla. 

Vierailija
30/184 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin syöpäsairaana pistää vihaksi ihmiset jotka lähtee flunssassa yms. liikkeelle ja yskii, pärskii ja räkii kaupoissa ja busseissa. Tavan flunssakin on monelle pahasti sairaalle hengenvaarallinen, ja sitä sitten juostaan tuolla kylällä tartuttamassa kun se oma napa on lähin.

Eikö korona-epidemia opettanut perusasioita lääkärillekään.. 

Se on vaan kipeenäkin pakko käydä kaupassa tai matkustaa yleisillä kulkuneuvoilla lääkärin vastaanotolle.

No jos on pakko mennä, niin laittaisivat edes maskin naamalle, mutta ei. Ihan avoimesti röhitään ympäriinsä niitä pöpöjä ja kaupassa niistämisen jälkeen lääpitään tavaroita ja kuljetaan kattelemassa, sen sijaan että käydään vaan hakemassa se mitä tarvii ja pois.

Ihan on useimmiten kyse siitä ettei ajatella yhtään muita ihmisiä ympärillä. 

Vierailija
31/184 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti joku lääkäri kirjoittaa hesariin eriävän mielipiteen. Oikeasti aika vastuutonta touhua.

Vierailija
32/184 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sen verran elänyt, että alan tunnistamaan kehoni mekanismeja. Flunssan lisäksi on muitakin asioita kehossa, jotka vaativat rasituksen ja sykkeen noston välttelyä.  Esim. Kehon tulehdustilat. Kuume ei tosiaan ole hyvä mittari, koska joillain ihmisillä (kuten minulla) lämpötila laskee sairaana. 

Tiedän myös, että nuhaisena kukaan läheltäni ei ole sairastunut, mutta kurkkukivussa kyllä. Vältän siis erityisesti riskiryhmien tapaamista, jos minulla on kurkkukipua. Se usein kertoo, että tauti on minussa ja jää nähtäväksi sairastunko itse vai tuhoutuuko se jo alkumetreillä. 

Vierailija
33/184 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin syöpäsairaana pistää vihaksi ihmiset jotka lähtee flunssassa yms. liikkeelle ja yskii, pärskii ja räkii kaupoissa ja busseissa. Tavan flunssakin on monelle pahasti sairaalle hengenvaarallinen, ja sitä sitten juostaan tuolla kylällä tartuttamassa kun se oma napa on lähin.

Tässä tapauksessa se, joka haluaa välttää tartunnan, käyttää itse ffp2- tai ffp3-suojainta. Näin tein itsekin immuunipuutteisena korona-aikana ja toisinaan edelleen joissakin paikoissa, joissa on todella paljon väkeä (esim messut). Monen on pakko käydä sairaana kaupassa, apteekissa, lääkärillä ym ja lisäksi ihmiset tartuttavat jo ennen oireita, joten jos oikeasti haluaa välttää tartuntoja niin suojautuu itse. 

Vierailija
34/184 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli suorastaan outoa, kun kaupat alkoivat luopumaan korona-ajan käytännöistä. Missä on käsidesi? Missä korien puhdistusliinat? Missä suomalaiseen kulttuurin kuuluvat turvavälit kassajonossa (vrt bussipysäkki)?

Vierailija
35/184 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aspahommissa inhosin aika paljon sitä kun ihmiset tuli kipeänä kauppaan. "Oon tässä flunssassa niin lähdin vähän kaupoille." Kiva, mutta meistäkin ois kiva pysyä erossa taudeista. En tajua tuota ajattelemattomuutta tai itsekkyyttä. Kyseessä ei ollut mikään ruokakauppa edes. 

Vierailija
36/184 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastin joulukuussa koronan. Taisi olla jo neljäs kerta. Aiemmin olin ollut aina pahnan pohjalla mahdollisimman levossa. Nyt päätin että pyrin touhuamaan kotona mahdollisimman paljon sen vuoteenomana olemisen sijasta, etenkin kun tauti ei nostanut kuumettakaan juurikaan, vaikka nenää kirveli ja räkää tuli ja hajuaistikin taas lähti täysin joksikin aikaa. Ja hyvinhän se toipuminen kuitenkin sujui ilman sitä jotakuinkin täyttä lepoa johon olin turvautunut aiemmin. 

Vierailija
37/184 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan paljon saikkuralli vaikuttaa tautien leviämiseen. Sen sijaan että tautia potisi kotona, on käytävä hakemassa lääkäristä lappu että kerroit lääkärille sinulla olevan kuumetta.

Tämä. 

Vierailija
38/184 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääministeri ainakin voi sairastua yhtäkkiä niin rajuun 12h kestävään flunssaan, että ei kykene kommentoimaan mitään. Seuraavana päivänä jo sitten viipotetaankin pitkin maailmaa hymy korvissa. Flunssia on niin monenlaisia.

Vierailija
39/184 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen juurikin nuorukaisen, jolla sydänlihastulehdus. Liian aikaisin lähtenyt treenaamaan flunssan jälkeen. Nyt ei saa tehdä mitään. Ei kertakaikkiaan muuta kuin syödä ja  käydä vessassa.

Vierailija
40/184 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä kun mulla ei kuumetta tule,vaan mä lähden alilämmön puolelle. Kerrankin mun puolisolla oli kova kuume ja ajattelin et nytkö se nousee mulle. Mittasin et aika alhaalla ja huvikseen mittasin puolen tunnin välein, pitkissä vaatteissa viltin alla. Alko olee jo 35, kun se oli menny kokoajan alaspäin. Yön hytisin pitkissä vaatteissa villasukat jalassa kolmen peiton alla. Vaikka ei kuumetta ollu, niin silti soitin aamulla pomolle että en tule ja en tiiä mikä mulla on,mut selitin alilämmön ja kolmen peiton alla koko yön tärisemisen. Ja hän ymmärsi. Aina kun mulla on tunne, et onko kuumetta niin alilämpöä vaan alkaa pukkaamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kaksi