Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te saatte tehtyä kotitöitä, kun vauva inisee lähes koko ajan?

Vierailija
05.01.2026 |

Kyseessä siis 5 kk ikäinen vauva, joka ei tunnu oikein viihtyvän missään muualla kuin mun vieressä tai sylissä tissi suussa! Jos laitan hänet vaikka sitteriin, jotta saan tehtyä ruokaa tai laitettua pyykkiä kuivumaan, niin lähes välittömästi alkaa ininä, joka vaan voimistuu, jos en heti ennätä reagoida... Ei enää edes nuku pitkiä pätkiä päivällä, kun havahtuu miltei heti, jos lähden pois vierestä! Öisin nukkuu hyvin ja vaunulenkeillä, kun vaunut liikkuu... Mutta en nyt tällöin tee kotitöitä... Minulla vaan ei hermo eikä sydän kestä kuunnella sitä voimistuvaa ininää, joka muuttuu lopulta itkuksi, joten on sitten otettava syliin ja lyötävä tissi suuhun...

Kommentit (143)

Vierailija
21/143 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antaa inistä ! Itse olet opettanut tississä roikkumaan.  Meillä syötiin ja sitten pois tissiltä. Minulla oli muutakin tekemistä kuin  huvituttina  oleminen

Nykyään ei enää suositella tuota tapaa.

Mitäköhän "nykyään" siis suositellaan ja kuka suosittelee? Ja sä tottelet jokaista suositusta mitä joku keksii milloinkin tuulettaa? Meillä käytetään omaa järkeä lastenkasvatuksessa.

Näin juuri! 👏🏼

Vierailija
22/143 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antaa inistä ! Itse olet opettanut tississä roikkumaan.  Meillä syötiin ja sitten pois tissiltä. Minulla oli muutakin tekemistä kuin  huvituttina  oleminen

Mitäköhän "nykyään" siis suositellaan ja kuka suosittelee? Ja sä tottelet jokaista suositusta mitä joku keksii milloinkin tuulettaa? Meillä käytetään omaa järkeä lastenkasvatuksessa.

Ap kertoi, että ininä muuttuu hetken päästä itkuksi. Eli siihen ei montaa minuuttia yleensä mene. Itkuun tulee reagoida heti!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/143 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauvan ei kuulu kasvaa äitiinsä kiinni. Opeta myös hänelle se. 

Vauva kyllä luopuu äidistään sitten kun on siihen kypsä. Meillä nuorempi roikkui minussa kiinni koko ensimmäisen elinvuotensa, kunnes oppi kävelemään.

Vierailija
24/143 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen tapaa? Kun ei opeta tapaa sitä ei tule!!

Sitä, että annetaan vauvan inistä! Neuvotaan, että vauvan tarpeisiin tulee reagoida viipymättä! Toki hetken ininää nyt kestää, mutta itkua ei.

Ei ole ongelmaa kun ei opeta sitä

Vierailija
25/143 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi tärkeämpi kuin kotityöt, eli niistä voi laistaa, maailma ei siihen kaadu :)

Kotitöitä voi tehdä lapsen nukkuessa ja silloin kun isäkin on kotona. Meillä kyllä mies tekee kotitöitä ym pyytämättäkin.   

Vierailija
26/143 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuommoisiahan ne monet vauvat ovat, ihan ilman mitään opettamista. Tärkeintä on läheisyys ja yhdessäolo, turvan antaminen vaaville. Se kyllä vaatii omien arvojen tutkiskelua uusiksi. Vauva on sitova hankinta, siis että se nyt vaan vaatii paljon aikaa ja huomiota. Esim kaappien siivoilun voi jättää huoleti vähemmälle 

Vierailija
27/143 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi tärkeämpi kuin kotityöt, eli niistä voi laistaa, maailma ei siihen kaadu :)

Näin se on. Kyllä sen samassa taloudessa asuvan isänkin on tehtävä kotitöitä ja oltava vauvan kanssa kotona ollessaan... Eli ei ap:n tarvitse kaikkea yksin suorittaa toivottavasti!

Ennen kun suostutte tekemään lasta niin tehkää miehelle selväksi että yhteinen lapsi hoidetaan puoliksi, pesut, vaipanvaihdot, ulkoilutuksset , pyykit ym, Ym,     jos ei suostu etsi parempi isä. 🤣🤣🤣🤣

Vierailija
28/143 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla taas ei ole ollut vanhempainvapaalla yhtään mitään tärkeämpää tekemistä kuin lasteni kanssa seurustelu. Viiden kuukauden ikäinen vauva hakee aktiivisesti kontaktia hoitajaansa muun muassa jokeltelemalla ja jaetun huomion kautta. Sen ikäiselle voi alkaa hyvin jo nimeämään arkisia esineitä. Siis jos haluaa vaikuttaa positiivisesti lapsensa tulevaan älykkyyteen. Toki voi myös antaa hänen kitistä ja tehdä tärkeitä kotitöitä. 

Vierailija
29/143 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla taas ei ole ollut vanhempainvapaalla yhtään mitään tärkeämpää tekemistä kuin lasteni kanssa seurustelu. Viiden kuukauden ikäinen vauva hakee aktiivisesti kontaktia hoitajaansa muun muassa jokeltelemalla ja jaetun huomion kautta. Sen ikäiselle voi alkaa hyvin jo nimeämään arkisia esineitä. Siis jos haluaa vaikuttaa positiivisesti lapsensa tulevaan älykkyyteen. Toki voi myös antaa hänen kitistä ja tehdä tärkeitä kotitöitä. 

Tämä! Olen myös järkyttynyt joistain kommenteista, kuinka ap on nyt opettanut vauvansa vaatimaan huomiota ja sitä huomiota ei saisi antaa!? Millaisia ä mmiä täällä oikein on...

Vierailija
30/143 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä vauvaan näköyhteys ja juttele koko ajan kun teet kotitöitä. 

Vierailija
31/143 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätä vauvaan näköyhteys ja juttele koko ajan kun teet kotitöitä. 

Näin teenkin, mutta silti hermostuu äkkiä, jos ei pääse syliin.

Ja mieskin tekee toki kotitöitä, esim. käy kaupassa töiden jälkeen, laittaa omat pyykkinsä, viikonloppuisin siivoaa, on vauvan kanssa jne. Mutta itse sitä vaan päivisin haluaa saada myös asioita tehdyksi... Ap

Vierailija
32/143 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotitöitä voi tehdä lapsen nukkuessa ja silloin kun isäkin on kotona. Meillä kyllä mies tekee kotitöitä ym pyytämättäkin.   

Kyllä. Mutta juuri silloin niitä kotitöitä minusta ei ole pakko tehdä kun vauva vaatii huomiota.

Onko kodin pakko olla tiptop?

Vierailija
33/143 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä nyt jotkut taas kiillottamassa sädekehää, kuinka pyörivät vauvan ympärillä herkeämättä, mutta niin paljon nähnyt jo elämää, että tiedän paskapuheeksi. Kestää n.2-3 vuotta ja lapsi on potkaistu pois kotoa ja sitten ei äitejä kiinnosta tuon taivaallista kuka se tyyppi ja mitä se ajattelee tai haluaa. Teineinä sitten riehuvat tuolla ulkona kaveriporukassa tai tuijottavat omassa huoneessa seinää masennuksen kourissa. Sitä se on suurimman osa lapsuus ja nuoruus.

Että jos jonkun neuvon antaisi, niin vähän vähemmän, mutta paljon pidempään voisi olla lapsestansa kiinnostunut. Vanhemman tarve vaan kasvaa sitä mukaa kun lapsi kasvaa ja maidon toimittaminen nenän eteen ei enää kouluikäiselle sitten riitä, niin kuin ihan liian moni taitaa luulla. 

Kyllä tekisin kotityöt, enkä keksisi selityksiä, oppii se pikkuihminenkin hiljalleen, että elämä pitää hoitaa ja asioita ja ihmisiä pitää arvostaa. Ei se nyt lapselta pois ole, että koti on kunnossa, joutuuhan hänkin siellä olemaan.

Vierailija
34/143 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Olen myös järkyttynyt joistain kommenteista, kuinka ap on nyt opettanut vauvansa vaatimaan huomiota ja sitä huomiota ei saisi antaa!? Millaisia ä mmiä täällä oikein on...

Kiitos komppauksesta. Erikoista, että viiden kuukauden ikäisen vauvan tarpeista puhuttaessa ensimmäinen ja ainoa ajatus tällä palstalla on alkaa riidellä, pitääkö se tissi pistää suuhun vai eikö sitä saa pistää suuhun. 

Se, että viiden kuukauden ikäinen ei enää nuku paljon päivällä, on merkki siitä, että hän on valmis sosiaaliseen kanssakäymiseen. Hän tarvitsee virikkeitä, seuraa, juttelua, erilaisia arjen esineitä, joihin hän saa tarttua. Eli vaikka sitten niitä kotitöitä. Kunhan hän saa olla mukana.

Vierailija
35/143 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulokkeet päähän ja vauva eri huoneeseen

Oikeasti? Tulen surulliseksi jo siitä, kun näkee äidin bussissa kuulokkeet päässä ja taapero koittaa jutella, eikä äiti siis huomioi mitenkään :( Saati jos vauvaa heitetään yksin itkemään omaan huoneeseen.

Vierailija
36/143 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä trollaa. Ei kai nyt nykyaikana kukaan ole niin julma? 

Vierailija
37/143 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauvan ei kuulu kasvaa äitiinsä kiinni. Opeta myös hänelle se. 

Väärin. Vauvan kuuluu kasvaa äitiinsä kiinni, alun symbioosi on tärkeä normaalille tunne-elämän kehitykselle. Vauvoja ei kuulu opettaa unohtamaan tarpeensa, kas kun et tukistusta ehdota et oppii tavoille...

Kun lapsella on turvallinen varhaislapsuus ja tarpeet huomioitu, hän itsenäistyy kun sen aika on. Kylmät yritykset kasvattaa vauva itsenäiseksi aiheuttaa paradoksisesti mm. läheisriippuvuutta.

Vierailija
38/143 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on jo teinit, vanhin lähes aikuinen, hyvinvoivia ja fiksuja, että tiedän kyllä miten pitää kasvattaa. Olen paljon kuunnellut hysteeristen ja superempaattisten äitien hölmöilyä ja lapsista tulee valitettavasti myös itsekeskeisiä, pelkääviä, herkkiä ja hauraita, myös vihaisia, jostain syystä. 
Tietysti tämä vähän kärjistämistä. Ja isän puute tai laiminlyönnit paljon myös vaikuttaa lapsen pärjäämiseen. 
On toki eri luonteita ja kukin tavallaan. Jotkut on tunteellisempia kuin minä vaikka. Aina parempi, jos on molemmat vanhemmat niin ylilyönnit tasoittuu luontevasti. 

Vierailija
39/143 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen tapaa? Kun ei opeta tapaa sitä ei tule!!

Se 5kk vanha ihmisenalku ei ole rapaa oppinut. On ihan normaalia tällaiselle rauhoittua äidin sylissä.

Puhuisit sinäkin nätemmin uudelle äidille, joka neuvoja kyselee 

Vierailija
40/143 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos täällä oikein järkyttyy muiden kommenteista, niin arvata saattaa, että lapsikin on pian järkyttyvä joka ikisestä tavan asiasta. Mutta sehän on nykyaikaista sitten. Olla järkyttynyt. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kuusi