Miten te saatte tehtyä kotitöitä, kun vauva inisee lähes koko ajan?
Kyseessä siis 5 kk ikäinen vauva, joka ei tunnu oikein viihtyvän missään muualla kuin mun vieressä tai sylissä tissi suussa! Jos laitan hänet vaikka sitteriin, jotta saan tehtyä ruokaa tai laitettua pyykkiä kuivumaan, niin lähes välittömästi alkaa ininä, joka vaan voimistuu, jos en heti ennätä reagoida... Ei enää edes nuku pitkiä pätkiä päivällä, kun havahtuu miltei heti, jos lähden pois vierestä! Öisin nukkuu hyvin ja vaunulenkeillä, kun vaunut liikkuu... Mutta en nyt tällöin tee kotitöitä... Minulla vaan ei hermo eikä sydän kestä kuunnella sitä voimistuvaa ininää, joka muuttuu lopulta itkuksi, joten on sitten otettava syliin ja lyötävä tissi suuhun...
Kommentit (143)
Auttaakohan, jos lapsen ottaa lähelle sitteriin ja samalla kun teet kotitöitä, niin juttelet sille vauvalle vaikka siitä mitä olet tekemässä (selitä työvaiheita). Välillä sitten katsot häneen ja vähän silität/kutitat tai hassuttelet. Voit vaikka näyttää keittiössä astioita tms. ja jos hän vaikka näkee mitä teet esim. leikkaat tomaattia, niin ei tule tylsää ja tarvitse tuijottaa sun selkää. Joku lelu hänelle myös käteen. Ehkä tottuu siihen, että olet lähellä ja läsnä, mutta et kiinni hänessä.
Kantoliina, rintareppu tai sitterissä viereen. Mutta olihan se hermojaraastavaa.
Lähde ulos tai kauppakeskukseen kahvilaan tai näkemään kavereita, vauvakerhoon, bussi- tai ratikka-ajelulle. Itsestäni kuoriutui varsinainen retkiäiti kun olin lasten kanssa kotona, se vaan oli niin paljon helpompaa kuin kotona oleminen. Ja tosi pienikin retki riittää.
Kyllä se alkaa olla aika vaikeaa siinä vaiheessa jos ei ole ruokaa, ei puhtaita astioita eikä puhtaita vaatteita.