Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen saaminen yksin

Vierailija
05.01.2026 |

Ajatus pelottaa valtavasti. Olen raskaana ja oon miettinyt paljon nyt lapsen pitämistä yksin. Tilanne ei ole ollut mitä ja millaiseksi olen kaiken aikoinaan kuvitellut. Ajatuksia on paljon ja aivan laidasta laitaan. Välillä olo on luottavainen ja vahva, välillä taas epävarma, pelokas ja huolestunut siitä miten kaikki lopulta järjestyy.

Pohdin erityisesti arkea yksin vanhempana. Vastuun määrää, jaksamista ja miten osaan vastata lapsen tarpeisiin ilman toista vanhempaa arjessa. Samalla koen kuitenkin, että rakkaus lasta kohtaan ja halu tarjota hänelle turvallinen kasvuympäristö ovat vahvoja. Mietin myös tukiverkoston merkitystä.. Perhettä, ystäviä ja mahdollisia palveluita joihin voi tukeutua.

Minulla on itselläni on läheiset välit sukulaisiini ja olen aina haaveillut olevani joskus itsekin äiti. En tosin näin miten kaikki on tapahtunut, mutta ei elämää voi käsikirjoittaa. Sisareni joka on myös paras ystäväni, asuu samalla paikkakunnalla ja on luvannut tukea ja auttaa minua kaikin tavoin hänen kumppanin kanssa. Lisäksi minulla on ystäviä joilla on jo vanhempia lapsia.

Pelottaa vain äärettömästi kun en itsekään ole enää kovin nuori ja kaikki on tapahtunut liian äkkiä. Kuinka sitä ihminen pärjää näin ison vastuun kanssa ns. yksin?

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse totaaliyhäri ja todella raskasta oli, koska apua ei juuri löytynyt. Lapsi oli voimakastahtoinen ja vei kyllä voimat. Kannattaa olla sosiaalipuoleen hyvissä ajoin yhteydessä, ettei arki ja sen vaativuus pääse yllättämään.

Vierailija
42/46 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun lapsi on ainutlaatuinen ihminen, ja sä olet sen äiti. Ajattele nyt vähän mitä itse haluaisit/tarvitsisit, jos olisit se lapsi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidät kasvatti yksin toinen vanhemmista. Ihan ok kamuja meistä tuli.

Vierailija
44/46 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten helkkarissa ihmiset ei opi käyttämään ehkäisyä? Ap miettii tuskissaan tulevaa. No kuule on aika myöhäistä. Voi olla, että kaikki menee hyvin. Tai epäonnistuu. Tukiverkot ei välttämättä jaksa tukea. Siinähän sitten pärjäilet yksinäsi. 

Ap kertoi ettei ole ihan yksin! Lapsi on kiin ihana asia, älkää nyt pelotelko ja liiskatko tulevaa äitiä. 

Vierailija
45/46 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tuo aloittaja-satuilija.

Vierailija
46/46 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitse tarkoin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä