Lapsen saaminen yksin
Ajatus pelottaa valtavasti. Olen raskaana ja oon miettinyt paljon nyt lapsen pitämistä yksin. Tilanne ei ole ollut mitä ja millaiseksi olen kaiken aikoinaan kuvitellut. Ajatuksia on paljon ja aivan laidasta laitaan. Välillä olo on luottavainen ja vahva, välillä taas epävarma, pelokas ja huolestunut siitä miten kaikki lopulta järjestyy.
Pohdin erityisesti arkea yksin vanhempana. Vastuun määrää, jaksamista ja miten osaan vastata lapsen tarpeisiin ilman toista vanhempaa arjessa. Samalla koen kuitenkin, että rakkaus lasta kohtaan ja halu tarjota hänelle turvallinen kasvuympäristö ovat vahvoja. Mietin myös tukiverkoston merkitystä.. Perhettä, ystäviä ja mahdollisia palveluita joihin voi tukeutua.
Minulla on itselläni on läheiset välit sukulaisiini ja olen aina haaveillut olevani joskus itsekin äiti. En tosin näin miten kaikki on tapahtunut, mutta ei elämää voi käsikirjoittaa. Sisareni joka on myös paras ystäväni, asuu samalla paikkakunnalla ja on luvannut tukea ja auttaa minua kaikin tavoin hänen kumppanin kanssa. Lisäksi minulla on ystäviä joilla on jo vanhempia lapsia.
Pelottaa vain äärettömästi kun en itsekään ole enää kovin nuori ja kaikki on tapahtunut liian äkkiä. Kuinka sitä ihminen pärjää näin ison vastuun kanssa ns. yksin?
Kommentit (46)
Kuulostaa että enemmän haluat pitää lapsen, kuin päätyä aborttiin. Sitä tunnetta kannattaa kuunnella ja sitten alkaa tehdä käytännön tekoja asian eteen. Kertoa läheisille ja vahvistaa tukiverkostoa, lukea aiheesta (raskaus, synnytys, lapsen kasvatus. Ehkä kokemuskertomuksia yksinhuoltajuudesta.
Ja voihan olla että myöhemmin löydät vierellesi kumppanin, joka haluaa jakaa lapsiperhearkea kanssanne.
Yhden lapsen kanssa pärjää helposti. Ei se mitään rakettitiedettä ole. Maalaisjärjellä pääsee pitkälle varsinkin jos ei ole tarvetta päteä lapsen kautta.
Jos sinulla on hyviä ihmisiä ympärilläsi ja työpaikka, pärjäät kyllä yksinhuoltajanakin ja voit tarjota lapselle aivan hyvän arjen.
Jos lapsen kasvattaminen oli jotenkin hankalaa, niin ei niitä tehtäis ja lisäksi vielä useita
Mitä nää h kommentit oikein ovat? 🤣
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitan vain että oliko omakin äitille h kun teidät on saanut?
Vierailija kirjoitti:
Ei taida olla mahdollista. Ihminen lisääntyy yhdistämällä uroksen ja naaraan sukusolut toisiinsa.
Niin?🤔
Pärjäät mainiosti, kunhat et mene mukaan soten terrorismiin vaan pidät rennon ja positiivisen asenteen. Monissa perheissä mies lähinnä haittaa lapsen kasvua ja hyvinvointia lähtien pinnasängystä, kun vauva nukkuisi paremmin emon vieressä alusta asti. Mikään ei ole luonnollisempaa kuin emo ja poikanen. Muista tämä. Nykytiede väittää muuta, mutta tuo yhteys on teidän molempien, sinun ja vauvan, geeneihin sisäänkirjattu. Luota siis vain vaistoihisi ja nauti äitiydestä <3
Vierailija kirjoitti:
Lapsen saaminen tapahtuu synnyttämällä. Voiko siis synnyttää kaksin yhden lapsen?
Mies ei voi saada lapsia, ainoastaan ryöstää niitä esim. Lainsäädännöllä.
Vierailija kirjoitti:
Miehiä vituttaa kun
1. Nainen lisääntynyt jonkun muun heidän kanssa
2. Nainen lisääntynyt ilman miehen lupaa
3. Nainen ei ole miehen kurin alaisuudessa
4. Nainen toteutuu biologisesti ja lapsi kiintyy emoonsa niinkuin luonto on asian tarkoittanut
Pelkkää katkeruutta ja vihaa siis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida olla mahdollista. Ihminen lisääntyy yhdistämällä uroksen ja naaraan sukusolut toisiinsa.
Niin?🤔
Mutta myös koeputkilapsia syntyy toisinaan.
Rankkaa on varmasti välillä mutta et varmasti kadu jos pidät lapsen. Apua saa ja pitää pyytää. Jos isä on sellainen että voisi turvallisesti olla lapsen elämässä mukana kannattaa sitäkin vakavasti miettiä vaikka ette yhdessä olekaan.
Kannattaa harkita tarkoin. Kaduttaisiko enemmän keskeytys ja jatkuvuus nykyisessä elämässä vai uusi ihminen, rakkaus häneen ja uudet tuulet?
No tottakai pärjäät ja lapsi pärjää vielä varmemmin. Itse isättömänä paheksun voimakkaasti, että isää pidetään tarpeettomana. Kannattaa olla mahdollisimman miehekäs sitten, jos ei lapselle ilmaannu mitään isän korviketta.
Eihän sun lapsella mitään vaihtoehtoja ole, koska vanhemmathan ne valinnat on jo tehnyt.
Voit kuitenkin aina tehdä parhaasi ja se riittää siihen mihin riittää.
Miten helkkarissa ihmiset ei opi käyttämään ehkäisyä? Ap miettii tuskissaan tulevaa. No kuule on aika myöhäistä. Voi olla, että kaikki menee hyvin. Tai epäonnistuu. Tukiverkot ei välttämättä jaksa tukea. Siinähän sitten pärjäilet yksinäsi.
Voi voi oliko pakko h*orata?