Tehkää mulle diagnoosi. Virtsan väri.
Virtsan väri ollut jo jonkin aikaa normaalia tummempaa. Aiemmin muistaisin,kun olen pissillä käynyt niin pyyhkiessä ei mitään väriä ole paperissa mutta nyt on selkeästi keltaista. Muita oireita ei ole tai olen tottunut/ en ole huomannut. Keskiviikkona soitan lääkäriin.
Kommentit (43)
Jos olet juonut riittävästi ja tummuus ei johdu kuivuudesta niin voi olla virtsassa joku bakteeri, kuten e. Coli.
Juon kyllä vettä ja syön terveellisesti. En kyllä kolmea litraa mutta siis mikään ei ole muuttunut aiempaan ja nyt olen pistänyt tämän merkille muutaman kuukauden ajan.
Juo litra vettä enemmän päivässä ja katso mitä tapahtuu. Ihmiset juovat ihan liian vähän. Hoitajana noita virtsanäytteitä on tullut katsottua. Nuorillakin ihmisillä on todella tummaa virtsaa. Normaali virtsa on lähes kirkasta.
Ei ole kipuja eikä mitään. Huolettaa nyt mut lisään veden juontia sitten entisestään. Juoko kaikki tähän kommentoineet sen 3l?
Kylmälläkin ilmalla tarvitsee enemmän nestettä.
Jotkut ruoat värjäävät virtsaa. Oletko syönyt paljon currya?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kipuja eikä mitään. Huolettaa nyt mut lisään veden juontia sitten entisestään. Juoko kaikki tähän kommentoineet sen 3l?
Ei normaali ihmisen tarvitse juoda 3l vettä.
Ja kun puhutaan nesteistä, siinä kaikki neste otetaan huomioon esim. kahvi. Jos et paljon hikoile tai sauno, litra riittää vallan mainiosti.
Kannattaa soittaa terv.keskukseen, onko syytä huoleen. Myös jotkut ruuat värjäävät pussaa, kuten punajuuri.
Vierailija kirjoitti:
Juo 3-4 litraa vettä päivässä.
Ihmisen pitää jouda vain 1,5 litraa jos ei hirveästi hikoile eli tee raskasta työtä, nestettä tulee myös ruoasta.
Tumma väri tarkoittaa vain sitä, että sinulla on nestehukka.
Esim. energiajuomat ja kahvi aiheuttaa nestehukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi juoda liikaa ? Puolitoista litraa. Väriin vaikuttaa myös kuinka pitkään pidättelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei normaali ihmisen tarvitse juoda 3l vettä.
Ja kun puhutaan nesteistä, siinä kaikki neste otetaan huomioon esim. kahvi. Jos et paljon hikoile tai sauno, litra riittää vallan mainiosti.
Kannattaa soittaa terv.keskukseen, onko syytä huoleen. Myös jotkut ruuat värjäävät pussaa, kuten punajuuri.
Väärin. Kun puhutaan veden tarpeesta, niin puhutaan pelkästään vedestä. Kahvi kuihduttaa ihmistä enemmän kuin tuo nestettä.
Jos juot heti aamusta kahvin tai energiajuoman, sulle iskee suurempana todennäköisyytenä nestehukka ja esim. siitä johtuva väsymys illalla / päivällä, kuin että joisit heti ensimmäisenä litran vettä.
Syötkö aloittaja b-vitamiinia tai monivitamiinia jossa on b-vitamiinia mukana? Se värjää virtsaa nimenomaan niin, että on tummemman keltaista.
Punajuuri vaikuttaa myös virtsan väriin.
Liikaa kahvia, joka kuivattaa. Liian vähän vettä
Jonkinlainen homotauti. Siitä sitten illemmalla lisää.
Nestehukka