Sveitsin yökerhopalossa kuoli 14-15 vuoden ikäisiä teinejä
Sveitsin yökerhopalossa nuorimmat kuolleet olivat 14-15 vuoden ikäisiä teinejä.
Kommentit (248)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anniskelu ikärajat vaihtelee maittain eikä lomakeskuksissa olla ihan niin tarkkoja edes Sveitsissä, nuoret on varmasti myös melko varakkaista perheistä. Karmea tapaus joka kyllä tarkan maan mainetta ei hivele, jos ei sairaanloinen tarkuuskaan ole mukavaa. Uloskäynnit puutteelliset, mitä katsoin noita videoita outoa oli kyllä, jo palavassa tilassa jatkettiin kuvaamista musan tahdissa. Tässä tragediassa oli kaikki pielessä kyllä, laiminlyöntejä kaikilla tasoilla. Tuhoisat ravintola öykerho discopalot eivät ole kuitenkaan ihan tavattomia maailmalla.
vanhemmat oli juhlimassa muissa baareissa, jokuhan soitti isälleen että tulee autaamaan
Ainakin yksi auttamaan tullut isä sanoi tulleensa ihan vieressä olleelta asunnoltaan, ei mistään baarista.
Rauha uhrien muistolle ja voimia ja vahvuutta paranemiseen loukkaantuneille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anniskelu ikärajat vaihtelee maittain eikä lomakeskuksissa olla ihan niin tarkkoja edes Sveitsissä, nuoret on varmasti myös melko varakkaista perheistä. Karmea tapaus joka kyllä tarkan maan mainetta ei hivele, jos ei sairaanloinen tarkuuskaan ole mukavaa. Uloskäynnit puutteelliset, mitä katsoin noita videoita outoa oli kyllä, jo palavassa tilassa jatkettiin kuvaamista musan tahdissa. Tässä tragediassa oli kaikki pielessä kyllä, laiminlyöntejä kaikilla tasoilla. Tuhoisat ravintola öykerho discopalot eivät ole kuitenkaan ihan tavattomia maailmalla.
vanhemmat oli juhlimassa muissa baareissa, jokuhan soitti isälleen että tulee autaamaan
Tyttö oli baarin ulkopuolella, tytön kaverit hädässä baarissa. Tyttö soitti isälleen, joka oli kotona, 50-100 metrin päässä. Jos oikein ymmärsin, niin tämä pankkiiri mies pelasti 10 nuorta. Saiko hän sen lukitun sivuoven auki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttö oli baarin ulkopuolella, tytön kaverit hädässä baarissa. Tyttö soitti isälleen, joka oli kotona, 50-100 metrin päässä. Jos oikein ymmärsin, niin
Mitenköhän on saanut sen sivuoven auki? Jostain luin että ikkunoitakin oli vaikea saada rikottua kun ovat turvalaseja. Erikoista ettei tuolla ollut avattavia ikkunoita.
Vassarit juhlii kun uhrit rikkaista perheistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vika on vain ja ainoastaan omistajissa jotka eivät huolehtineet paloturvallisuudesta.
ja baarityöntekijä jonka pullosta katto syttyi palamaan
Onko jossain varmistettu, että nimenomaan työntekijä on palon aiheuttaja? Paljon jaetussa kuvassa useampi nuori nostaa samanaikaisesti niitä liekein varustettuja pulloja kohti kattoa ja juuri siinä kohtaa katto on sitten tulessa.
Palon aiheuttaja on vaahtomuovieristeet ja muidenkin turvallisuusmääräysten rikkominen ja puute. Mm exit ovet lukittu, palotarkastukset oli tehty viimeksi 6 vuotta sitten. Syyllisiä on omistajat ja viranomaiset.
Noita kynttilöitä on käytössä useissa paikoissa mm. synttärijuhlissa eikä ne itse aiheuta tulipaloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vika on vain ja ainoastaan omistajissa jotka eivät huolehtineet paloturvallisuudesta.
ja baarityöntekijä jonka pullosta katto syttyi palamaan
Onko jossain varmistettu, että nimenomaan työntekijä on palon aiheuttaja? Paljon jaetussa kuvassa useampi nuori nostaa samanaikaisesti niitä liekein varustettuja pulloja kohti kattoa ja juuri siinä kohtaa katto on sitten tulessa.
Palon aiheuttaja on vaahtomuovieristeet ja muidenkin turvallisuusmääräysten rikkominen ja puute. Mm exit ovet lukittu, palotarkastukset oli tehty viimeksi 6 vuotta sitten. Syyllisiä on omistajat ja viranomaiset.
Noita kynttilöitä on käytössä useissa paikoissa mm. synttärijuhlissa eikä ne itse aiheuta tulipaloa.
Kaikille paloherkille materiaaleille pitäisi olla aivan ehdoton kielto ja tuntuvat sanktiot, jos niitä havaitaan. Kiellot ja normit varmaan onkin olemassa, mutta laiminlyönneistä pitäisi seurata aina paikan välitön sulkeminen eikä sitä saisi avata ennen kuin materiaalit on vaihdettu. Lukituista palo-ovista tai esteistä niiden edessä pitäisi antaa tuntuvat sakot. Ja tarkastukset tietenkin aina yllättäen ilman ennakkoilmoituksia. Silloin yrittäjillä olisi parempi motivaatio pitää paikat kunnossa koko ajan. Pitää olla tarpeeksi painetta yrittäjän lompakon suuntaan, niin he huolehtivat asioista paremmin oma-aloitteisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttö oli baarin ulkopuolella, tytön kaverit hädässä baarissa. Tyttö soitti isälleen, joka oli kotona, 50-100 metrin päässä. Jos oikein ymmärsin, niin
Olettavasti sisällä olleet olivat yrittäneet avata sitä sivuovea, potkineet sitä voimalla, jotta olisivat saaneet auki. Ovi oli kai sen verran murtunut jo auki, että tämä isä sai sen ulkopelta revittyä auki. Tämä myös auttoi etuovella palomiehiä repimään ihmisiä siitä ovisumpusta irti kun sisäpuolella oleva ihmismassa alkoi hajaantua tälle toiselle oviaukolle.
Halpa remontti kävi kalliiksi. Väärät materiaalit (palosuojaamaton tavara) ei sovi julkisiin tiloihin. Ensi kerralla sitten palosuojattua äänieristyslevyä kattoon ja seinät luonnonkiveä. Näyttää hyvältä ja paloturvallisuus on kunnossa.
Monet keskiaikaiset kivilinnat ovat vielä pystyssä. Miksi? Koska kivirakennus ei pala yhtä helposti kuin puurakennus.
Vierailija kirjoitti:
Siis yökerho syttyy palamaan niin ensimmäisenä otetaan puhelin käteen, jotta saa videota. Tätäkö lapsille opetetaan. Täysin vieraantumista elämän realiteeteista. Ensimmäinen lieska niin pitäisi olla pakenemassa paikalta. Videoiden mukaan vain kuvaillaan. Se on 2-3 henkäystä myrkyllistä palokaasua ja henki pois. Ikärajaksi yökerhoihin 30 vuotta kun mistään ei mitään ymmärretä muuta kuin somesta.
30-vuotiaat perustaa perheitä, ei niitä kiinnosta bailaaminen. Palaneen lafkan omistajat on tajunneet hyvin, että juuri 14-15-vuotiaitahan se biletys kiinnostaa.
Olen ihan Suomessa töissä, enkä ravintolassa. Mutta meillä pitää melkein päivittäin huomautella työkavereille, ettei paloteitä saa tukkia, siis täyttää erilaisilla tavaroilla. Vaikka ollaan kaikki saatu hätäkoulutus. Myös toisten tarvitsemat kulkuväylät tukitaan surutta.
Olen oikeasti vilpittömän hämmästynyt, että tämä tapahtui Sveitsissä. Olen jotenkin luullut heitä tarkoiksi ja lakeja noudattaviksi ihmisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Poikani tuttu on töissä sveitsissä yksityiskoulussa jossa oppilaiden vanhemmilla ei todellakaan pikkurahasta puutetta. Suuri osa diplomaattien ja ulkolaisten muksuja jotka asuvat koulun yhteydessä. Meno viikonloppuisin aika villiä ja rahatukolla ja isin Visalla saa ihmeitä aikaan. Heti tuli mieleen että onko kyseessä vastaava tapaus.
Ai hitto, kun olisikin ollut isin Visa. Itse jouduin käymään töissä tienaamassa ihan nuoresta pitäen. Eipä silloin ehtinyt kauheasti juhliakaan. Kyllä köyhyys on kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikä ole. Jos ei siellä olisi teinien kuulunut olla ylipäätään, niin vika on myös siinä, että siellä ylipäätään oli teinejä.
Siis julmaa sanoa, mutta vaikka pääsisit alaikäisenä sisään ravintolaan, sinä et sinne mene. Sveitsistä löytyy nyt ainakin yksi perustelu tälle. Oma syy siis myöskin, itsestään pitää kantaa vastuuta, vaikka olisi lapsi. Koska kaikki pahat aikuiset ei kanna.
Vierailija kirjoitti:
Vassarit juhlii kun uhrit rikkaista perheistä.
ja valkoihoisia, väestövaihto edistyy
Vierailija kirjoitti:
Tää tynnyrissä kasvaneiden alaikäisten ihmettely on samaa tasoa kuin se, että amerikkalainen kauhistelisi sitä, miten Suomessa 20-vuotias voi ostaa olutta kun on alaikäinen. On aika noloa, ettei tunneta edes koto-Eurooppaa tätä paremmin.
Onhan tuolla ollut ihan lepsut järkkärit. Suomessa on tiukat. Mua kovisteltiin vielä 25-vuotiaana, että mulla on muka väärennetyt paperit. Ihan omaa ajokorttiani näytin, ja sanoin pokelle, että kutsutaan vaan poliisit paikalle. Eli olen joutunut tappelemaan täällä, että pääsin 25-vuotiaana sisään baariin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis yökerho syttyy palamaan niin ensimmäisenä otetaan puhelin käteen, jotta saa videota. Tätäkö lapsille opetetaan. Täysin vieraantumista elämän realiteeteista. Ensimmäinen lieska niin pitäisi olla pakenemassa paikalta. Videoiden mukaan vain kuvaillaan. Se on 2-3 henkäystä myrkyllistä palokaasua ja henki pois. Ikärajaksi yökerhoihin 30 vuotta kun mistään ei mitään ymmärretä muuta kuin somesta.
Olen periaatteessa samaa mieltä, mutta rehellisesti sanottuna ei välttämättä keski-ikäinenkään voisi kuvitella, miten nopeasti koko tila muuttuu tulimyrskyksi. Lähtökohtaisesti aikaa poistumiseen luulisi olevan useita minuutteja, isossa tilassa ehkä viisikin, vaikka järkevä toki lähtisi heti. Ei asiakkaat voi tietää sitä, miten helposti syttyvistä materiaaleista koko paikka on tehty. Tuollaiset rakenteet eivät yleensä sivistysmaissa ole sallittuja.Olen joskus jutellut erään ensihoitajan kanssa. Hän kertoi, että hänellä on tapana aina zoomata vieraat paikat. Missä on hätätiet yms. Ei tollasta ennakoivaa tapaa tietenkään taviksella ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme sua vaivaa? Anna ihmisten tehdä mitä haluavat. Pyöri itse kylillä ja jätä muut koteihinsa jos niin haluavat. Idiootti.
Puhun vain siitä mikä on hyväksi sosiaalistumiselle. Ikäistensä parissa on aika kriittistä viettää aikaa.
Ei ole mikään pakko juhlia uuttavuotta kavereiden kanssa. Itse olen aina juhlinut vanhempien ja sukulaisten kanssa. Olen nyt 47v ja voin pomminvarmasti sanoa, että se omien ikätovereiden seura ei ole niin tärkeää kuin mitä jengi väittää.
Oman ikäisiä kavereita ehtii tavata arkena. Peruskoulussa, lukiossa, yliopistossa, harrastuksissa. Jos olet erakko (kellarinörtti) ja näet kavereitasi vain juhlapyhinä, niin se on sitten voivoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olivat tyttöjä töissä myymässä itseään. Ihailtavaa aloitteellisuutta.
Tämä on totta. Tytöt menivät Suomessakin alaikäisinä munajahtiin yökerhoihin.
Itse asiassa hauskinta tässä oli että rumimmat ja suurikokoisimmat teinitytöt pääsivät ainakin vielä kasarilla alaikäisinä sisään ravintolaan. Siinä oli sitten miehille nuorta lihaa, joka näytti ihan 40vee eronneelta ja elämää kokeneelta muijalta. Muut nuoret biletti sitten kotibileissä ja limudiskoissa ikäistensä kanssa.
ne jotka sytytti palon?