Sveitsin yökerhopalossa kuoli 14-15 vuoden ikäisiä teinejä
Sveitsin yökerhopalossa nuorimmat kuolleet olivat 14-15 vuoden ikäisiä teinejä.
Kommentit (250)
Vierailija kirjoitti:
Poikani tuttu on töissä sveitsissä yksityiskoulussa jossa oppilaiden vanhemmilla ei todellakaan pikkurahasta puutetta. Suuri osa diplomaattien ja ulkolaisten muksuja jotka asuvat koulun yhteydessä. Meno viikonloppuisin aika villiä ja rahatukolla ja isin Visalla saa ihmeitä aikaan. Heti tuli mieleen että onko kyseessä vastaava tapaus.
Minulle tuli mieleen, että tämän yökerhon asiakaskunta (varsinkin ne alle 20-vuotiaat) käyttävät muutakin kuin "isin Visaa". Kannabis maistuu, pillereitä syödään (reseptilääkkeet + laittomat napit) ja voi olla koviakin huumeita mukana. Yleensä nuo rikkaiden perheiden lapset osaavat pitää "kulissit kunnossa" eli huumeidenkäyttö ei mene ongelmakäytöksi. Ongelmakäytöllä tarkoitan sitä, että opiskelumenestys kärsii pahasti ja oppilas joutuu katkaisuhoitoon.
Miettikääs, jos tuolla on ollut joku teini, jonka vanhemmat on myöntyneet: "Jos nyt tän kerran (saat mennä).". Voipi pikkasen harmittaa. Ne jotka on antaneet lastensa bilettää surutta aina voi vaan todeta, että nyt kävi huono tsäkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poikani tuttu on töissä sveitsissä yksityiskoulussa jossa oppilaiden vanhemmilla ei todellakaan pikkurahasta puutetta. Suuri osa diplomaattien ja ulkolaisten muksuja jotka asuvat koulun yhteydessä. Meno viikonloppuisin aika villiä ja rahatukolla ja isin Visalla saa ihmeitä aikaan. Heti tuli mieleen että onko kyseessä vastaava tapaus.
Minulle tuli mieleen, että tämän yökerhon asiakaskunta (varsinkin ne alle 20-vuotiaat) käyttävät muutakin kuin "isin Visaa". Kannabis maistuu, pillereitä syödään (reseptilääkkeet + laittomat napit) ja voi olla koviakin huumeita mukana. Yleensä nuo rikkaiden perheiden lapset osaavat pitää "kulissit kunnossa" eli huumeidenkäyttö ei mene ongelmakäytöksi. Ongelmakäytöllä tarkoitan sitä, että opiskelumenestys kärsii pahasti ja oppilas joutuu katkaisuhoitoon.
Noi rikkaat lapsosethan on ihan unelma-asiakkaita huumekauppiaille. Aina löytyy loputtomasti valuuttaa, ja alaikäiset ei käräytä huumemyyjiään, kun jäisivät itsekin kiinni. Näkeehän sen Suomestakin, Harkimot, Ahteet ym.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvi mennä kuin omaan nuoruuteen. Silloin käytiin kapakoissa väärennetyillä tai kaverin isosiskon papereilla. Ei niitä läheskään aina edes tarvittu.
Tukka nutturalle, hame päälle ja korkkarit jalkaan. Tiedettiin kuka poke ei kysy papereita. Kytättiin sitä. Ja yksin aina ovesta sisään, ei koskaan kaveriporukalla. Konstit oli monet.
Muistan olleeni kapakassa iltana kun Abba voitti euroviisut ja olen ollut silloin 14. Ravintolathan meni silloin kiinni puoli yhden aikaan ja sinne mentiin jo klo 18-19 eli viikonloppuna ihan ok aikaan kotona, ei aina valomerkkiin oltu. Ja ulkonahan silloin pyörittiin kavereiden kanssa aina, ei kukaan kotona kykkinyt perjantai- tai lauantai-iltana.
Mä en päässyt ikinä sisään mihinkään. Olin lyhyt ja babyface. Siinä ei korkkarit tai nutturat auttaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kuka antaa niin nuoren lähteä yökerhoon viettämään uutta vuotta? Ja miksi alaikäiset ovat päässeet yökerhoon? 16-vuotiaitakin kuoli monta
Tässäpä on suomiporolle ihmetyksen paikka, miksi tuolla päin on paljon vähemmän syrjäytyneitä nuoria.
Väität siis, että naperoiden syrjäytuneisyys johtuu siitä kun 14 vuotiaana ei pääse yökerhoihin?
Kyllä se johtuu. Mulla oli tiukka kotikuri, ja todellakin ajauduin juuri tuossa yläasteiässä kauemmaksi kavereistani, kun meillä oli ihan gestapo-meno himassa. Poikakaverit ei saaneet tulla meille, käskettiin vaan pysyä erossa niistä, vaikka oli samanikäisiä ihan tavallisia poikia. Mä en saanut mennä minnekään, en juhlimaan, en harrastamaan. Kaikki muu oli kielletty
Ei kyllä johdu siitä ettei päästä 14-vuotiasta yökerhoihin. Ei ole minuakaan päästetty, mutta muuten ei oltu noin tiukkoja ettei olisi kotiin saanut esim. kavereita tuoda tai käydä harrastuksissani. Ja ihan normaalisti on ollut kavereita minulla. Ei se tarkoita, jos jossain asiassa on tiukka niin sitten olisi kaikessa kuten sinun vanhempasi. Kultainen keskitie on olemassa näissäkin asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten vaikka muutama "alaikäinen" olisikin kapakissa? Ainakin vielä 90-luvulla jokainen yläastelainen veti boltsin sekaisin joka viikonloppu, vaikka baariin ei päästykään. Jos ei saanut viinaa, niin sitten juotiin kiljua. Paitsi hikarit :D
Eli vähän on vaikea mennä moralisoimaan, kun on itse ryypännyt 7-luokalta asti 😁
Susta tosiaan huomaa sen mitä lapsena aloitettu alkoholinkäyttö aiheuttaa. Tässähän moralisoidaan noita ravintoloitsijoita eikä siellä juhlimassa olleita teinejä. Se on omistajien vastuulla huolehtia asiakkaiden turvallisuudesta (esim siinä, ettei ravintolaa vuorata palovaarallisilla materiaaleilla) ja myös siitä, että ikärajoja valvotaan. Kun ikäraja on 16 vuotta niin silloin tupa ei voi olla täynnä 14-15-vuotiaita.
Tuollahan on ollut toinen omistajista paikalla, mutta hän ei tehnyt mitään ravintolan t
Mut hei kivaa, jos omistaja älysi kuitenkin itsensä pelastaa palosta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä 14 vuotiaat tekee yökerhoissa klo 1.30? Pitäisi olla kotona nukkumassa, jotta jaksaa leikkiä barbinukeilla seuraavana päivänä.
Tuon ikäisten pitäisi olla turvallisemmassa paikassa kuin yökerhossa. Vanhempien pitäisi välittää enemmän, ettei olla päihteiden lähellä ties kenen uhrina sitten vielä. Teinit ei osaa edes paeta vaaraa, kun kuvataan eikä paeta tulta ahtaassa tilassa.
Siis teinithän osaa olla ihan kauheita, itsekkäitä, v*ttumaisia p*skiaisia. Jotkut vanhemmat ei vaan jaksa vääntää niiden kanssa. Ovat vaan iloisia kun pääsevät niistä angstaavista teineistään antamalla Visan kouraan ja tyrkkäämällä ne jonkun m*kkiksen pitämään lasten yöhoitopaikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut kilttis oli kotona pelaamassa pleikkaa.
Näin. Minä pänttäsin läksyjä, kun muut hilluivat yökerhossa.
Minusta tuli incel.
Olisi kannattanut tehdä läksyjä muidenkin. Oppimisvaikeudet ja levottomuus altistaa saalistajille.
Paras esimerkki on Ruotsin Carl Philip.
Vierailija kirjoitti:
Siis yökerho syttyy palamaan niin ensimmäisenä otetaan puhelin käteen, jotta saa videota. Tätäkö lapsille opetetaan. Täysin vieraantumista elämän realiteeteista. Ensimmäinen lieska niin pitäisi olla pakenemassa paikalta. Videoiden mukaan vain kuvaillaan. Se on 2-3 henkäystä myrkyllistä palokaasua ja henki pois. Ikärajaksi yökerhoihin 30 vuotta kun mistään ei mitään ymmärretä muuta kuin somesta.
Tää on vaan tyhmyyden karsintaa, kun menehtyivät.
Vierailija kirjoitti:
Kauhistellaan kun ravintolassa on alaikäisiä. Menkää katsomaan mitä tapahtuu meidän kaduilla, etenkin viikonloppuisin kun 11-14 vuotiaat tappelee puukkojen kanssa, videoivat niitä, ja sammuvat kaduille. Jopa kymmenvuotiaat aivan kännissä. Vanhemmat eivät välitä yhtään. Jos heille soittaa, niin ovat itse tuhannen päissään tai eivät edes halua että lapsi kotiin tulee. Tämän on kertonut läheiseni joka tekee vapaaehtoistyötä joka viikonloppu kaupungilla nuorten kanssa.
Itse asiassa pleikkapelit saattaakin pelastaa tulevan sukupolven nuoret. Tai ainakin miespuoliset.
Vierailija kirjoitti:
Kauhistellaan kun ravintolassa on alaikäisiä. Menkää katsomaan mitä tapahtuu meidän kaduilla, etenkin viikonloppuisin kun 11-14 vuotiaat tappelee puukkojen kanssa, videoivat niitä, ja sammuvat kaduille. Jopa kymmenvuotiaat aivan kännissä. Vanhemmat eivät välitä yhtään. Jos heille soittaa, niin ovat itse tuhannen päissään tai eivät edes halua että lapsi kotiin tulee. Tämän on kertonut läheiseni joka tekee vapaaehtoistyötä joka viikonloppu kaupungilla nuorten kanssa.
On kyllä uskomattomia ihmisiä nää vapaaehtoiset, jotka jaksaa noukkia lapsia talteen tuolta kaduilta. Kiitä läheistäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi näillä vanhemmilla edes on lapsia? Miksi lapsia ei ole otettu huostaan, jos noin vähän kiinnostaa vahtia?
Milläs vahdit? Meillä teini karkasi ikkunasta yöllä, kun vahdittiin. Puhuminen, kiellot, rangaistukset, porkkanat, opettajien puhuttelut, poliisien puuttuminen - kaikki oli ihan yhtä tyhjän kanssa. Meni monta vuotta kun teini ensin hakkasi päätänsä seinään, niin alkoi vasta helpottaa. Jotkut on ihan sekopäitä teineinä. Järki katoaa, kun hormonit ja hölmöilyt ottavat vallan.
Vierailija kirjoitti:
Eipä Suomessakaan 14-15-vuotiaat vietä uutta vuotta vanhempiensa kanssa. Kumpi sitten parempi, bilettää kadulla tai jossain kotibileissä tai julkisessa baarissa? Sveitsissä yleensä nuo baarit ovat turvallisia ja teinit ovat siellä tutussa porukassa, samassa paikassa ehkä isosisaruksia tai muuten vanhempia tuttuja. Grans-Montana on pieni paikka ja kaikki paikalliset / säännöllisesti lomailevat tuntevat toisensa ja lastensa kaverit. Ja toisin kuin nyt on kovasti puhuttu, ei ole mitään luksuskohde vaan ihan perus Alppi-kohde, toki Sveitsin hintataso. Kaikki Wallisin alueen kohteet ovat kalliita (Verbier, Saas Fee, Riederalpin alue). Kyllä tuolla lomailee ihan keskiluokkaisia sveitsiläisiä.
Puolet kuolleista oli ulkomaalaisia, ei-sveitsiläisiä. Lupaavia urheilutähtiä, ulkomailla opiskelleita, kauniita, hyvännäköisiä. Nyt joku yrittää romuttaa tiedon, että tuolla oli nuoria varakkaita turisteja. Ei kukaan perusamisteini Suomesta lähde ilman rikkaita vanhempia tuonne bilettämään. Se on vaan fakta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tosi surullinen ja myös ahdistava tapaus. Monet syyttää nuoria siitä, että he jatkoivat bilettämistä, vaikka katto syttyi tuleen. Mutta heistä ei monikaan varmasti ehtinyt tajuta tilanteen vakavuutta ja palon leviämisen nopeutta, kun musiikki soi, valoja ei laitettu päälle ja henkilökuntakaan ei ryhtynyt mihinkään evakuointitoimiin. Vaikka kaikki nuoret olisivat heti tajunneet tilanteen vakavuuden, niin ahdas portaikko olisi täyttynyt ihmisistä ja he eivät olisi kuitenkaan ehtineet kaikki pois tulipalon levittyä sekunneissa. Suurin syyllinen tässä on baarin omistaja, joka on käyttänyt katossa helposti syttyvää materiaalia, ei ole varmistanut hätäuloskäyntiä tai sprinkelereitä, tehnyt vain kapean uloskäynnin kellarista ja jättänyt ilmeisesti henkilökunnankin kouluttamatta paloturvallisuudesta.
Omistaja oli tehnyt tee-se-itse-remontin. Siksi siellä ei oltu välitetty paloturvallisuudesta p*skaakaan. Tuollaisiahan nuo yökerhot on usein Suomessakin. Remontoidaan pinnat parin vuoden välein ja vaihdetaan nimeä, kun suosio hiipuu. Ainakin täällä yhden yökerhon omistaa tunnettu tuomittu huumerikollinen (muuten en tätä uskaltaisi edes kirjoittaa, mutta kun on tuomittu ja istunut).
Vierailija kirjoitti:
Niin useampi olisi pelastunut jos henkilökunta olisi evakuoinut sillä sekunnilla kun palo alkoi
Musa seis ja valot päälle
1) portaissa parijonossa menisi minuutissa parijonossa monia2) exit auki heti ja osa sieltä ulos
3) palosammuttimella voi hidastaa paloa
Vaan ei mennyt niinToki kännisiä bilettäviä teinejä on vaikea evakuoida
Vaatisi koulutusta jatkuvasti
Eihän siellä olisi tarvinnut kuin huutaa kovaan ääneen, että Travis Barker tms on ulkona kadulla...
Eihän siellä olisi tarvinnut kuin huutaa kovaan ääneen, että Travis Scott tms on ulkona kadulla...
Vierailija kirjoitti:
Tänään tuli seurattua 14-15v tyttölauman edesottamuksia bussipysäkillä. TsishiHIHIHIHIHI KATTOKAA HEI MUAA!!! tsihihiiHIHIHIHIHÖHI HEI KATTOKAA!!111 ja samalla toki sinne tänne ja siksakkia toisiaan tönien ja karmea huuto ja esitys päällä.
Jos meno on tuollaista jo rauhallisella talvisella bussipysäkillä, niin minkälaista se on kun tällaisen lauman pitäisi evakuoitua palavasta sisätilasta.
Niin ja samat bimbot sitten vielä promillien kera...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nuoret saa pitää hauskaa.
Ja nyt niitä hauskaa pitäneitä nuoria ei enää ole. Ei voi edes sanoa, että jäi kaunis ruumis, koska hiiltynyt kasa ei kaunis ole.
No ei elämää voi pelätä.
Totta. Ei teinin paikka ole kotona koneen ääressä. Vaan kylillä muiden ihmisten joukossa. Se ehkäisee mökkiytymistä.
Mikä ihme sua vaivaa? Anna ihmisten tehdä mitä haluavat. Pyöri itse kylillä ja jätä muut koteihinsa jos niin haluavat. Idiootti.
Puhun vain siitä mikä on hyväksi sosiaalistumiselle. Ikäistensä parissa on aika kriittistä viettää aikaa.
Ne viettää 8 tuntia joka arkipäivä koulussa + monet vielä harrastustensa parissa lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sveitsissä 16-vuotiaat pääsevät ravintolaan ihan laillisesti. Clubeille ei ole asiaa. He saavat ostaa mietoja alkoholeja, väkevämmät on täysi-ikäisille.
Alle 16-vuotiaat saavat mennä ravintolaan vanhempien kanssa.
Tuossa ravintolassa suurin osa oli paikallisia viettämässä uutta vuotta. Eli kylän asukkaita. Ei mikään after ski tapahtuma.
Tulipalo eteni todella nopeasti. Sveitsin uutisissa arvioitiin että jo parissa minuutissa alakerrassa oli tappava kuumuus. Mihinkään evakuointiin ei olisi ollut edes aikaa.
Kyllä suurin osa oli turisteja (ulkomailta ja Sveitsistä), ei siellä paikallisia juurikaan ollut. Kuolleistakin huomaa kuinka useimmat olivat hyvinkin varakkaista perheistä.
Monet nuorista kävivät kalliita yksityiskouluja jne.
Tuollaiset hyväosaiset nuoret on helposti uhreja, kun heiltä on aina tasoitettu tie papan dollareilla, niin he eivät voi uskoa, että heille tapahtuisi jotain pahaa. Maailma ei ole yleensä kova heille.
Kyllä se johtuu. Mulla oli tiukka kotikuri, ja todellakin ajauduin juuri tuossa yläasteiässä kauemmaksi kavereistani, kun meillä oli ihan gestapo-meno himassa. Poikakaverit ei saaneet tulla meille, käskettiin vaan pysyä erossa niistä, vaikka oli samanikäisiä ihan tavallisia poikia. Mä en saanut mennä minnekään, en juhlimaan, en harrastamaan. Kaikki muu oli kiellettyä paitsi läksyjenluku ja työnteko. Mullahan tää johti sitten ihan järjettömiin sekoiluihin parikymppisenä, kun olin muuttanut omilleni.