-22 Pakkasta sähköauton range täydellä akulla 77km, (eikä muuten ole mikään provo)
Kommentit (678)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mun asunto on kaukana kommuunista. Meillä on yksityisalue, oma talo, aidattu tontti. Omaa kaikki. Akkuauto ei tule kysymykseenkään edellä kerrotuista asioista johtuen, eli ei maksa vaivaa latailla akkuautoa joka kauppareissulla. En todellakaan alkaisi siihen hommaan. Lisäksi teen tosiaan halki Suomen reissuja säännöllisesti. Akkuauton kanssa näpertely ei sovi mun pirtaan. Haluan ajaa matkan yhtä soittoa ja samaan putkeen. Siinä oon ajellu sellaiset 12 tuntia yhteen suuntaan kerrallaan."
Semmoista se on jossei tajua että sähköauto ladataan kotona täyteen joka yö eikä millään kauppareissuilla.
Pointtini on se, että en aio latailla akkuautoa joka yö. Sellaista se on sun yksinkertaisuus kun ei mee sulle jakeluun, että ei maksa vaivaa latailla joka yö kun lataan kerralla tankin täyteen jopa yli kymmentä ostosreissua varten.
No tuo joka yölatailu on suhteellista, tuskin tarvii joka kauppareissulle ladata ellei kauppaan ole yli 100km yhteen suuntaan. Ja latausjohdon kytkeminen on yhtä hidasta kuin laittaisit lohkolämppärin kiinni, aika pieni vaiva.
Mutta tosiaan jos ajoja on niin vähän että kauppareissu on ainoa jolle autoa tarvii niin ei kannata sähkäriä ostaa. Sähkäri sopii sellaiselle joka voi kotona ja mökillä ladata ja ajaa melko paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Range ei ole verrannollinen bensa-auton rangeen vaikka moni niin luulee.
Kun bensa käy vähiin, voi koska vain, missä vain kaartaa bensa-aseman pihaan ja tankata auton parissa minuutissa.
Kun sähköautossa range loppuu ja tulet kaupan pihaan jossa latauspaikat ovat varattu, voit joutua a. odottamaan ensin paikan vapautumista vaikka 4 tuntia ja sen jälkeen toiset 4 tuntia itse latausta, jolla saat rangea ehkä 100km lisää, etkä täyttä 500km mikä on vaikka alunperin rangeksi ilmoitettu.
Nyt taisit kyllä vähän liioitella. Itse olen ainoastaan joutunut jonottamaan tankkaamaan bensa-autoa, en koskaan sähköauton latausta.
Meidän kylän Nesteellä on välillä muutaman sentin halvempaa bensaa. Tankkausjono on pahimmillaan kymmenen auton luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ladattava hybridi ja kyllä kun täyteen lataa, niin kovalla pakkasellakin pääsee noin 80 km sähköllä.
Ihan kiva, mutta käytä silti sitä polttomoottoria. Se ei tykkää kun pakkasella ajetaan sähköllä ja polttis vaan katsoo kylmänä menoa.
Heh heh, huomenna on vapaapäivä, eikä AP edes pääse katselemaan poroja. Toista on dieselillä, jolla voi ajaa Keravalta suoraan Lappiin pysähtymättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kyllä meillä on kotona sähköä. Kuten kerroin, ei maksa vaivaa näperrellä akkulatauksien kanssa alvariinsa. "
Joo, onhan se valtava vaiva käyttää se 5 sekuntia kotipihassa ja laittaa se johto kiinni autoon kun tulee kotiin.
Sen ponnistuksen jälkeen ei meinaakaan enää jaksaa edes kotiovea avata. Pitääkin jatkossa jättää kotiovi aina auki niin ei tarvitse kahvaa joka kerta painella.
Toi sun jankkaus tosta 5 sekunnista oli odotettavissa, oon lukenut sen usein tällä palstalla aiemminkin. Joka tapauksessa en aio koskaan hankkia akkuautoa. Olen laiskanpuoleinen ja karsin kaiken turhan aikasyöpön pois arjestani olipa se sitten 5 sekuntia tai 5 minuuttia.
Puolet vuodesta suomalaiset ährää jonkun paskan defan pistokkeen kanssa perse pystyssä hangessa sormet jäässä
Sitten kun lähteekin aamulla vähän hitaammin niin ajastus on loppunut ja auto kylmentynyt uudelleen. No siinä hässäkässä unohtuu ottaa johto irti ja se vääntää joko lämpöpisteen kannen irti tai rikkoo auton pään liittimen. Vaivatonta juu.
Minun ei tarvitse tankata autoa kuin kerran kuukaudessa. Sähköauto on ilmastoystävällinen vain jos ajat paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Aivan, vertaat vain sitä itse ajamista"
En vaan ihan kaikkia päästöjä auton valmistuksesta alkaen. Näitä on laskettu jo vaikka kuinka monta kertaa ja parhaimmillaan sähköauto voittaa kokonaispäästöissä jo 60.000 ajokilometrin jälkeen.
Tiedättekö paljonko energiaa tarvitaan että maan tai meren alta pumpattu raakaöljy on kuljetettu, jalostettu bensaksi ja kuljetettu pumpulle?
Tiedätkö mitä kaikkea muuta siitä raakaöljystä tehdään vielä siinä vaiheessa kun bensa on otettu pois?
Vierailija kirjoitti:
Minun ei tarvitse tankata autoa kuin kerran kuukaudessa. Sähköauto on ilmastoystävällinen vain jos ajat paljon.
Kuinka moni sähköautoilija pärjää yhdellä latauksella kuukauden.
Vierailija kirjoitti:
Kerran olen tehnyt kyytiläisenä 500 km:n matkaa suuntaansa sähköautolla. Matka oli yhtä lataamista ja siitä puhumista. Kolme kertaa pysähdyttiin menomatkalla lataamaan. Ensimmäinen kerta ok kun syötiin, mutta kaksi muuta olivat aikamoista kivien potkiskelua 20 -30 minuuttia. Sama takaisin päin.
Kyllä tuli selväksi, että tällaista autoa en hanki itselleni.
Seuraavan kerran menet Teslan kyytiin etkä jonku Nissan Leafin tai vanhan e-Golffin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin ajelee sähköautolla, vaikka range putoaakin kesän 460 km näillä pakkasilla 320 - 340 km välille. Korkeintaan viisi kertaa talven aikana ajetaan yli 200 lm päivämatkoja ja silloinkin pikalatauksella saa noin 20 minuutissa sen 300 km lisää toimintamatkaa. Sähköauto ollut nyt 3 vuotta ja ei todellakaan mitään valittamista.
Sama täällä. Toinen sähköauto menossa ja en enää koskaan hanki polttista. Mukavuus on ihan eri tasolla varsinkin talvella.
Kerro tuosta mukavuudesta ja mitä tarkoitat sillä?
Sähköauton esilämmitys on paljon tehokkaampi ja huomattavasti nopeampi kuin lohko+sisälämppäri. Webasto voi olla yhtä hyvä, mutta Webaston ongelma on, että sitä ei voi käyttää, jos ajaa pääasiassa
Webasto on ihana, mutta vähemmän ihanaa on se että jossain vaiheessa se aina hajoaa ja sen korjaaminen on yllättävän kallista.
Vierailija kirjoitti:
Heh heh, huomenna on vapaapäivä, eikä AP edes pääse katselemaan poroja. Toista on dieselillä, jolla voi ajaa Keravalta suoraan Lappiin pysähtymättä.
Kuulostaa aika raskaalta, pysähtymättä noin pitkä matka... Mutta hyvää matkaa! Olethan siis menossa? Vai puhutko tyhjiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko vanha romu? Joku Leaffi 2011?
2016 Leaffi 30kwh, no nyt ainakin selvisi miksi se ei ollut hinnalla pilattu, mutta ei silti 10 vuotta vanha auto pitäisi olla noin susi, kesällä sillä pääsi kumminkin vajaa 200km, AP.
Ei 2011-2016 auton pitäisi olla vielä elinkaaren lopussa. Vastaavan ikäinen polttis on hädintuskin elinkaaren puolivälissä. Jäteongelma tuo epäkypsä akkutekniikka.
Oli epäkypsä Nissan Leafin kanssa jossa on alkujaan liian pieni akku. Uudemmissa Leaffeissa on vähän isompi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tällä hetkellä en hanki sähköautoa missään tapauksessa. Enkä usko, että patteriautot ovat edes voittava teknologia
Mikä se sitten on? Vetyauto vai? Vetyautohan on pelkkä sähköauto pienellä akulla joka osaa matkan varrella kehittää lisää sähköä äärettömän hankalasta ja kalliista aineesta.
Sähköauto voitti jo. Sitä on monen vaikea hyväksyä. Katsopa autojen myyntitilastoja.nykyiset myyntitilastot eivät kerro vielä mitään. Patteriautoja subventoidaan ympäri maailmaa esim. Kiinassa. Hauska nähdä mitä siellä tapahtuu seuraavaksi, kun tukia vähennetään ja miten se vaikuttaa globaalisti. Myös EUssa autovalmistajat ovat alkaneet pakittelemaan,
Sähköautossa ei ole mitään vikaa, mutta en usko patteriautoihin. Ainakin akkuteknologiassa tarvittaisiin vielä loikka tai pari. Onko
Tässä voi käydä niin että se akkuteknologian seuraava loikka tulee Kiinasta ja 2035 kaikki eurooppalaiset ostavat pää märkänä halpoja kiinalaisia sähkäreitä jotka kulkee yhdellä latauksella yli 1000km ja lataa akun täyteen 10 minuutissa. Harmi eurooppalaisille eli myös meille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkona pakkasta -30, akku 66%, range 357 km
Auton ostohinta 50 k€ ja jälleenmyyntiarvo muutaman vuoden päästä 15 k€. Mut hyvä et on halpa ajella siinä välissä.
Halvin Tesla Model3 joka nettiautosta löytyy, maksaa 16 800 ja on 7 vuotta vanha. Tuossa ajassa on polttiksen huoltoihin jo saatu upotettua 10 000€
Mulla ei ole ollut vielä noin huonoa polttista. Ja jos sitä teslan raatoa ei ole huollettu kymppitonnilla tuohon mennessä, sellainen remppa on pian edessä. Toisen kympin voit laskea jo akun korjausrahastoon myös.Model 3 akku maksaa 3000 euroa. Ei tarvitse kymppitonnia.
DSG vaihteisto ku porsii niin marmorilla sanovat että pitää vaihtaa kokonaan uusi ja maksaa 15000 euroa. Ihan sama vaikka olis 300 tkm ajettu Passatti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa aika raskaalta, pysähtymättä noin pitkä matka... Mutta hyvää matkaa! Olethan siis menossa? Vai puhutko tyhjiä?
-eri
Kyllä me pitkän matkan ajajat ajellaan todellakin vaikka sen 1000 km putkeen. Mutta sitkeyttä se vaatii.
Kerran ajoin 12 tuntia putkeen. Koko matkan aikana join vain 2 dl nestettä.
Totuttelua vaatii olla virtsaamatta noin kauan. Siihen kouliinnuin aikoinaan kolme vuotta käydessäni koulua hevon jeerassa ja päivän pituudeksi tuli sen 10 tuntia.
Koulupäivän aikana jos ei vessassa tullut käytyä, niin kesken kotimatkaakaan vessaan ei päässyt. Sit vaan kupla otsassa kotiin mennessä. Noh tällaista se on joskus.
Vierailija kirjoitti:
"Niin no meillä sähkökatkot ovat joulu-tammi-helmi-maaliskuussa. Meillä on täällä noina kuukausina aina pakkasta."
Mikä niitä päiviksi pakkasella katkoo?
Kyllä sitä ihmiset asuu todella syrjäseudulla kun on tuollaisia katkoja. Mulla on talviasuttava mökki eikä siellä ole ollut sähkökatkoja sen jälkeen kun piuhat kaivettiin maahan muutama vuosi sitten. T: Teslakuski
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Niin no meillä sähkökatkot ovat joulu-tammi-helmi-maaliskuussa. Meillä on täällä noina kuukausina aina pakkasta."
Mikä niitä päiviksi pakkasella katkoo?
Kyllä sitä ihmiset asuu todella syrjäseudulla kun on tuollaisia katkoja. Mulla on talviasuttava mökki eikä siellä ole ollut sähkökatkoja sen jälkeen kun piuhat kaivettiin maahan muutama vuosi sitten. T: Teslakuski
Joo meillä ei oo kaivettu maahan. Siksi se tykkylumi painaa siellä täällä silloin tällöin johdolle.
Tuskinpa niitä johtoja täällä maan alle siirretäänkään mun elinaikana.
On harva-asutusseutua nääs.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla noin 50 litraa polttoainetta tankissa ja range 1200km yhdellä latauksella.
Höpö höpö, yksikään diesel ei talvella kulje 4,1 l /100 km
Itseasiassa kulkee, Golf 1.9 tdi tasaisessa maantieajossa 3,7l/100km
osa new world orderia
sähkö pois niin lampaat ei liiku mihinkään
polttiksella pari kanisteria takakonttiin niin toimintasäde 2000 km
Ahaa, eli yhdessä maassa sähköautojen myynti hetkellisesti ei kasvanut. Mutta nyt sähköautojen myynti taas kasvaa sielläkin. Kai tästä jotenkin saa väännettyä sellaisen "faktan", että sähköautojen osuus Euroopassa ei kasva...