Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

-22 Pakkasta sähköauton range täydellä akulla 77km, (eikä muuten ole mikään provo)

Vierailija
05.01.2026 |

Ei kovin pitkälle kannata lähteä siis.

Kommentit (678)

Vierailija
481/678 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla noin 50 litraa polttoainetta tankissa ja range 1200km yhdellä latauksella.

Höpö höpö, yksikään diesel ei talvella kulje 4,1 l /100 km

Minulla keskikulutus talvella 4,7 l/km, 1,6 tdi - ajomatkaa päivittäin noin 100-120 km, mikä kertyy yleensä kolmessa osassa. Auto on Lapissa, eikä kuskin kaasujalkakaan ole keveimmästä päästä.  Varmasti löytyy pieniruokaisempiakin autoja.

Just puhuttiin tästä. Kaverilla on Opel Astra farkku, sitä vuoden auto palkinnon voittanutta vuosikertaa olisko 2016 tai 2017. Ei adblueta. Keskikulutus 150tkm ajalta  4,1 l / 100.

Ooppeli? Kumpaa menee enemmän, öljyä vai dieseliä?

Vierailija
482/678 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

""""Ei mene tunteisiin. 

Toisin kuin eräillä. :)""""

Jos ei mene muka tunteisiin, miksi jaksat käyttää omaa aikaa sen verran että vastailet? Taitaa kuitenkin vähän mennä :3

-oon eri

Nyt tuo sun jankkaaminen tunteisiin menemisestä huolettaa. Huolettaa, että et ole saanut lääkitystäsi kuntoon.

Toimiiko sun suoli ja ootko saanu pimppaa milloin viimeksi? Vai milloinkaan? Seisooko ed3s?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/678 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla noin 50 litraa polttoainetta tankissa ja range 1200km yhdellä latauksella.

Minulla keskikulutus talvella 4,7 l/km, 1,6 tdi - ajomatkaa päivittäin noin 100-120 km, mikä kertyy yleensä kolmessa osassa. Auto on Lapissa, eikä kuskin kaasujalkakaan ole keveimmästä päästä.  Varmasti löytyy pieniruokaisempiakin autoja.

Golf 1,5 tdi 3,9 l/100km tuli ajettua viikonloppuna 350km

Sähköauton akun uusiminen maksaa 160000km dieselit ja laskee sähkiksen arvon 15v iässä käytännössä nollaan, koska eihän tuota 10k€:n akkua 15v vanhaan 8k€ rohjoon ala kukaan vaihtamaan. Varaosa-akun valmistuskin on lopetettu jo 5v sitten.

Vierailija
484/678 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähköauton akun uusiminen maksaa 160000km dieselit ja laskee sähkiksen arvon 15v iässä käytännössä nollaan, koska eihän tuota 10k€:n akkua 15v vanhaan 8k€ rohjoon ala kukaan vaihtamaan. Varaosa-akun valmistuskin on lopetettu jo 5v sitten.

Nuo ei ole ainakaan minulle relevantteja argumentteja, kun haistelen uuden auton hajua kolmen-neljän vuoden välein 

Vierailija
485/678 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1.5 tditä ei taida olla olemassakaan. 

Vierailija
486/678 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä varmaan toukohousujenkin arvo lähentelee nollaa, jos niitä on käytetty viisitoista vuotta ja persauksissa on iso reikä. Itse tykkään ajaa uusilla autoilla, joten harvoin tulee sähkäriäkään pidettyä vuotta-paria kauempaa. Kehitys kehittyy. Minulle on ihan sama minkä arvoinen nykyinen autoni on jollekin kolmannelle tai neljännelle omistajalle 2030-luvulla

Vierailija
487/678 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä varmaan toukohousujenkin arvo lähentelee nollaa, jos niitä on käytetty viisitoista vuotta ja persauksissa on iso reikä. Itse tykkään ajaa uusilla autoilla, joten harvoin tulee sähkäriäkään pidettyä vuotta-paria kauempaa. Kehitys kehittyy. Minulle on ihan sama minkä arvoinen nykyinen autoni on jollekin kolmannelle tai neljännelle omistajalle 2030-luvulla

Minkä takia sitten ostat rojun, jonka kanssa joudut kiertämään kaikki hikiset abc-laturit, jos meinaat mennä vähänkään kauemmas.

Työsuhdesähkö on lähinnä työnantajan vttuilua. Eipä ainakaan aja liikaa eikä liian kauas.

Vierailija
488/678 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo ei ole ainakaan minulle relevantteja argumentteja, kun haistelen uuden auton hajua kolmen-neljän vuoden välein 

Jaa miksei?

Tankki täyteen löpöä ja matka jatkuu 1000km.

Ei voisi huolettomampaa olla.

Kuka edes jaksaa ränkätä jotain töpsöliä pakkasessa.

Vierailija
489/678 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvella se tankille ajelu ja siellä seisoskelu vasta onkin kivaa... Tai no eihän se millään vuodenajalla kivaa ole.

Vierailija
490/678 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talvella se tankille ajelu ja siellä seisoskelu vasta onkin kivaa... Tai no eihän se millään vuodenajalla kivaa ole.

Laturilla odottelu on paljon mukavampaa, kun voi huokua puhdasta jeesusta samalla.

Vierailija
491/678 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laturilla odottelu on paljon mukavampaa, kun voi huokua puhdasta jeesusta samalla.

Yöllä se ladataan ja sen ajan nukun. 

Vierailija
492/678 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"toistaiseksi sähköautokilometrit eivät ole olleet kovin halpoja autojen arvonalemien takia. En itse aja niin paljoa, että tuollaista kannattaisi missään tapauksessa ostaa vieläkään."

Uusi auto on aina heikko sijoitus. Varsinkin kun kyse on uudesta tekniikasta. Mutta esim. kolmen vuoden ikäinen sähköauto onkin jo järkivälinta myös taloudellisesti koska hinnasta on jo pudonnut niin paljon pois ja akkutakuuta useimmiten vielä viisi vuotta jäljellä.

Entäs se jälleenmyyntiarvo sen viiden vuoden ja takuun jälkeen? Voipi olla, että sitä ei osta kukaan. Kehitys menee eteenpäin ja nykyiset jää teille käsiin. Onnea vaan valinnoillenne. 

Vierailija
493/678 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just puhuttiin tästä. Kaverilla on Opel Astra farkku, sitä vuoden auto palkinnon voittanutta vuosikertaa olisko 2016 tai 2017. Ei adblueta. Keskikulutus 150tkm ajalta  4,1 l / 100.

Ooppeli? Kumpaa menee enemmän, öljyä vai dieseliä?

Öljytilavuus 5 litraa ja vaihto 15tkm välein joten kumpaa menis?

Vierailija
494/678 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kysyn uudelleen: väitätkö, että sähköautojen osuus uusista autoista ei kasva Euroopassa koko ajan? Älä ala puhumaan mitään tuista, vaan ihan vain sähköautojen osuuksista uusista autoista."

Vastasin jo, vastaan uudestaan koska olet lukutaidoton.

Ei kasva. Esimerkiksi Italiassa kasvu pysähtyi seinään kun tuet lakkautettiin. Tämä hetki kun tukia ei ollut, oli hetki kun kasvua ei ollut. Määritelmällisesti kun jokin pysähtyy, se ei jatku.

Sitten tukia palautettiin ja myynti kasvoi. Siinä välissä ei kasvua ollut. 

Kerrotko mikä tuossa on vaikea tajuta? Jos jokin asia pysähtyy, jatkaako se?

Vierailija
495/678 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yöllä se ladataan ja sen ajan nukun. 

Koputin juuri paikallisen S-marketin pihassa lataavan teslan ikkunaan ja kerroin sisällä puhelinta räpläävälle että a) auto ladataan yöllä ja b) lataamisen aikana pitäisi nukkua.

Vierailija
496/678 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sinusta kaikkien pitäisi ajaa uusilla sähköautoilla 2-4 vuotta ja sen jälkeen autot pitää romuttaa?

Vierailija
497/678 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomattavasti mukavampaa kuin jäätyneen latausportin kanssa tappelu 20 asteen pakkasessa. Nimim. kokemusta on ja niin on ihan helvetin monella muullakin sähköautoilijalla.

Vierailija
498/678 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Aivan, vertaat vain sitä itse ajamista"

En vaan ihan kaikkia päästöjä auton valmistuksesta alkaen. Näitä on laskettu jo vaikka kuinka monta kertaa ja parhaimmillaan sähköauto voittaa kokonaispäästöissä jo 60.000 ajokilometrin jälkeen.

Tiedättekö paljonko energiaa tarvitaan että maan tai meren alta pumpattu raakaöljy on kuljetettu, jalostettu bensaksi ja kuljetettu pumpulle?

Vierailija
499/678 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Volkkari ei ole valmistanut 1,5 litraista dieseliä vaan kaikki Golffin TDI koneet ovat 1,6 tai 2,0 litraisia. Toki niitä ennen oli käytössä 1,9 TDI.

Vierailija
500/678 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei, toistaiseksi koko Euroopassa ei tuoteta grammaakaan litiumia akkujen tarpeisiin. "

Suomessa kuitenkin tuotetaan akkuihin käytettäviä mineraaleja mutta toistaiseksi ei litraakaan öljyä.

Sähköäkin tuotetaan itse, vähän Ruottista ostetaan jos on kovat pakkaset.