Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pystyykö vaatetuksestasi arvioimaan yhteiskuntaluokkia ja varallisuutesi?

Vierailija
04.01.2026 |

Minulla ei. Kuljen markettivaatteissa, usein samoissa, ja käyn Lidlissä. En kuitenkaan ole köyhä. Koulutukseltani olen filosofian maisteri. Sitä ei ainakaan ulkoasusta arvanne.

Entä te?

Kommentit (262)

Vierailija
241/262 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin suurinpiirtein pystyy. Vaatteeni ovat ehjät ja puhtaat, niissä ei ole isoja logoja, ne on tehty hyvistä materiaaleista ja ne ovat oikean kokoisia.

Hyvää materiaalia ei näe, jollei tule ihan lähelle, ja joskus vain silloin, kun pääsee koskemaan vaatteitasi. 

Vierailija
242/262 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pystyisi, eikä ammatistakaan. Toki tieteellinen jatko-koulutus saattaa jollekin jotain kertoa - tai sitten ei. Suvussa on vanhahkoa rahaa, vaikka omat tuloni ovatkin vain parin tonnin kieppeillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/262 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten filosofian maistereiden pitäisi pukeutua?

Saatan erottaa sijoitusjohtajan,  maistereita en.

Liian pienet vaatteet? 

Liian pienet? En ymmärrä.

Pieni palkka, ikää kertyy.

Vierailija
244/262 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen keskituloinen, pukeudun elegantisti ja saan esim upgreidauksia lennoilla usein, viime vuonna kolmesti. 

Sitä en tiedä onko asioilla tekemistä toistensa kanssa. 

Vai saatko niitä siksi, että matkustelet paljon? 

Vierailija
245/262 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että oikein filosofian maisteri, joka on hyvätuloinen ja kuljet markettivaatteissa. Tuollaisia on kolmetoista tusinassa. Ei Suomessa erota sosioekonomista statusta vaatteiden perusteella, kun kaikilla on samanlaiset vermeet päällä lukuunottamatta jotain kauluspaita-/pukujengiä. 

Vierailija
246/262 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin suurinpiirtein pystyy. Vaatteeni ovat ehjät ja puhtaat, niissä ei ole isoja logoja, ne on tehty hyvistä materiaaleista ja ne ovat oikean kokoisia.

Hyvää materiaalia ei näe, jollei tule ihan lähelle, ja joskus vain silloin, kun pääsee koskemaan vaatteitasi. 

Voi olla. Voi myös pystyä aika hyvin tunnistamaan, onko hyvälaatuinen ja mitä materiaalia vaate on, jos on ymmärrystä ja kokemusta erilaisista materiaaleista ja muusta laatuun vaikuttavista asioista, vaikka ei olisi ihan vieressä. 

Vierailija
247/262 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen ylpeilee sillä, että on rahaa mutta haluaa näyttää alkkikselta! ?Minä olen kaunis, huoliteltu ja pukeudun aina hyvin, klassisesti hyvälaatuisiin vaatteisiin. Ja, kyllä , minut leimataan ns. hyväosaiseksi ja sitä minä kait olenkin. Olen ylpeä naisellisuudestani  ja en todellakaan halua näyttää rekka l e s b o l ta. Tämän lisäksi olen hoikka ja pidän huolta kunnostani. Sekös teitä l ä s k e j ä ärsyttää.

Vierailija
248/262 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pystyy, ainakin minun tapauksessa. Tamineet kuin pummilla, ja sellainen olenkin.

Vierailija
249/262 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen ylpeilee sillä, että on rahaa mutta haluaa näyttää alkkikselta! ?Minä olen kaunis, huoliteltu ja pukeudun aina hyvin, klassisesti hyvälaatuisiin vaatteisiin. Ja, kyllä , minut leimataan ns. hyväosaiseksi ja sitä minä kait olenkin. Olen ylpeä naisellisuudestani  ja en todellakaan halua näyttää rekka l e s b o l ta. Tämän lisäksi olen hoikka ja pidän huolta kunnostani. Sekös teitä l ä s k e j ä ärsyttää.

Päätit sitten pilata viestisi ja nolata itsesi viimeisessä lauseessa. Sillä lailla, ei kovin tyylikästä.

Vierailija
250/262 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päätit sitten pilata viestisi ja nolata itsesi viimeisessä lauseessa. Sillä lailla, ei kovin tyylikästä.

Ei se viestin alkukaan kertonut tasapainoisesta, itsensä kanssa sinut olevasta ihmisestä. Tuollainen itsekehu ja muiden lyttääminen kertoo vain epävarmuudesta. 

Vierailija
251/262 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan kaupoissa hyvää palvelua eli näytän varmaan maksukykyiseltä, tosin en tiedä johtuuko se pukeutumisesta vai siitä että nuorten myyjien on käsketty olla kohteliaita vanhemmille ihmisille 🤔 Jopa autokaupassa sain palvelua, vaikka olen nainen. Pukeudun kylläkin asiallisesti vain, koska töissä on pakko enkä viitsi harrastaa mitään Jekyll/Hyde-tyyliä.

Vierailija
252/262 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhän tunnistaa ainakin laitetuista kynnistä ja muista vastaavista, tekoripset jne

Vierailija
253/262 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyy. En tiedä osuuko arvio kohdalleen

Vierailija
254/262 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään kaikki varakkaat haluavat pukeutua niin, ettei varallisuus näy ulospäin. Bling bling Sohvi haluaa näyttää varallisuuttaan ulospäin, mutta sivistyneet kulkevat vaatteissa, joissa merkki ei näy. Louis Vuitton isolla laukun kuosissa on big no-no.

Vierailija
255/262 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikähän olisi yhteiskuntaluokkani jos äsken olin Lidlissä ostamassa pihviä ja katkarapuja ja päälläni oli slimmit mustat trikoot ja tiukka paita, pässä musta lippis? Aikaisemmin päivällä kun kävin ostamassa kesäkukkia, päällä oli farkut, converset, toppi ja pellavainen paitapusero auki?

Vierailija
256/262 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pystyisi, eikä ammatistakaan. Toki tieteellinen jatko-koulutus saattaa jollekin jotain kertoa - tai sitten ei. Suvussa on vanhahkoa rahaa, vaikka omat tuloni ovatkin vain parin tonnin kieppeillä.

Siis toisten rahoja periaatteessa. Esim. aateliset aikoinaan saivat tai varastivat toisten omaisuuksia. 

Vierailija
257/262 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalon asukki. Jos olisi oma piha ja puutarha niin olisit poreammeessa siellä lämpimänä iltana. 

Vierailija
258/262 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö. Aateliset saivat monestikin asemansa palveltuaan kuningasta. Aateliset myös olivat jo vuonna yksi ja kaksi ylioppilaita, siinä missä kaltaisestasi röhnöttäjästä ei mitään tule!

Vierailija
259/262 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pysty. Vaatteeni ovat ajattomia, hyvistä materiaaleista (luonnonkuidut) ja hyvin ommeltuja. Laatua voi saada pienemmälläkin rahalla. Ompelen ison osan vaatteistani itse mittojeni mukaan tehdyillä kaavoilla. Tärkeää on myös kenkien valinta ja huoltaminen sekä hiusten hyvä leikkaus.

Em. tyyliin pystyy pitkällä tähtäimellä ajatteleva korkeasti tai vähemmän koulutettu sekä varakas tai vähemmän varakas.

Vierailija
260/262 |
30.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mikähän olisi yhteiskuntaluokkani jos äsken olin Lidlissä ostamassa pihviä ja katkarapuja ja päälläni oli slimmit mustat trikoot ja tiukka paita, pässä musta lippis? Aikaisemmin päivällä kun kävin ostamassa kesäkukkia, päällä oli farkut, converset, toppi ja pellavainen paitapusero auki?

Työväenluokkainen, semisti wt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kahdeksan