Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pystyykö vaatetuksestasi arvioimaan yhteiskuntaluokkia ja varallisuutesi?

Vierailija
04.01.2026 |

Minulla ei. Kuljen markettivaatteissa, usein samoissa, ja käyn Lidlissä. En kuitenkaan ole köyhä. Koulutukseltani olen filosofian maisteri. Sitä ei ainakaan ulkoasusta arvanne.

Entä te?

Kommentit (262)

Vierailija
201/262 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan pysty. :D

Olen ihan tavallinen prismamutsi, vaikka kuulun ylimpään tulodesiiliin.

Vierailija
202/262 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

merkkivaatteet > uusrikas
rönttövaatteet tai mitäänsanomattomat > vanha raha

noin niinku karkeesti..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/262 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri nyt Leviksen farkut, suhteellisen laadukas neule, purjehduskengät ja toppaliivi. Eikös tämä ole 50-vuotiaan miehen perusasu silloin kun töissä ei tarvita pikkutakkia tai pukua?

Vierailija
204/262 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin tilaamassa uuden auton kuluneista farkuissa ja tuulitakissa, myyjä ei edes kysynyt tarvitsenko rahoitusta. Siitä päätellen farkut ja tuulitakki on normaali vaatetus ihmiselle, jolla on varaa ostaa uusi auto käteisellä.

Automyyjillä lienee vähän parempi silmä tämän suhteen kuin kaupanmyyjillä, muu voisi tullakin melko kalliiksi.

Suomalaisten ostovoima on ollut jo pitkään siinä jamassa että uusia autoja ovat ostaneet ainoastaan ne (suurten ikäluokkien edustajat) joilla on varaa hankkia ne käteisellä. 

Automyyjältä ei siis tarvita erityistä pelisilmää tajuamaan että jos joku tulee ostamaan uutta autoa niin se ei ole kiinnostunut rahoituksesta. 

Vierailija
205/262 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vähän tähän liittyen: multimiljardööri Warren Buffet asuu kai vieläkin varallisuuteensa nähden hyvin vaatimattomassa vuonna 1953 rakennetussa talossa?"

Ja mikäköhän talo ei olisi vaatimaton Omahan Oraakkelin varallisuuteen nähden?

Buckinghamin palatsi?

Vierailija
206/262 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu siitä kuka arvioi. Pukeudun laadukkaisiin materiaaleihin, vaatteet ovat useimmiten jotain ihan laadukasta merkkiä, mutta on minulla mm paitapusero Prismasta ja paljonkin vaatteita Lindexiltä. Suurimman osan vaatteistani ostan kuitenkin käytettynä, ja valitsen ne vaatteet nimenomaan materiaalien perusteella. Pääasiassa vaatteeni ovat melko ajattomia, mutta jonkun silmään varmaan hyvinkin last season.

Huvittavaa onkin, että minua ilmeisesti näiden ei-trendikkäiden vaatteiden vuoksi on luultu myymälävarkaaksi tai jostain muusta syystä kohdellaan joissain liikkeissä kuin ei-toivottua asiakasta. Myös jokunen työkaveri on yrittänyt väkisin saada minusta esiin jotain haluamaansa “onko sinulla kuitenkin kotona vaatteita, joissa on isoja logoja”. Lisäksi minulle “suositellaan” usein suosittelijan mielestä minulle sopivampia vaatemerkkejä. 

Minun suvussani ei ole ollut tapana koreilla vaatteilla, eikä leveillä omaisuudella. En ole rikkaasta suvusta, mutta varsinkin isäni puolelta varsin varakkaasta, ja ennen kaikkea koulutetusta suvusta. Tiedän tarkalleen millaisiin vaatteisiin haluan pukeutua ja jos en niissä vaatteissa saa jossain liikkeessä asiallista palvelua, ostan tietenkin tarvittavat asiat muualta. Työpaikkaa en tietenkään yhden tai useammankaan hölmön vuoksi lähde vaihtamaan, mutta kun eräässä työpaikassa kehiteltiin porukalla minulle jo kokonaista uutta persoonaa, koin paremmaksi hakeutua muualle.

on se jännää että jotkut jaksaa ottaa jonkun työkaverin pukeutumisen omaksi ongelmaksi. Itselläni ainoa kriteeri työkavereille on että heillä on suhteellisen säädylliset vaatteet päällä( ei kiinnosta ihan naispuolisenakaan nähdä liikaa paljasta pintaa) ja että eivät haise miltään, mieluiten ei edes hajuvedeltä( ei ainakaan liian vahvalta sellaiselta). Musta yritettiin aikanaan lukiossa tehdä "suositumpaa" eräiden tyttöjen toimesta että vähän hiusväriä ja tekorusketusta ja antavampia vaatteita. En innostunut projektista :D

Vierailija
207/262 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

merkkivaatteet > uusrikas
rönttövaatteet tai mitäänsanomattomat > vanha raha

noin niinku karkeesti..

Kenties Suomessa, jos täällä ylipäätään vanhan rahan ihmisiä on. Ei pidä paikkaansa Pariisissa tai Roomassa, Milanosta puhumattakaan. Siellä vanhan rahan ihmiset kantavat päällään satojentuhansien arvosta vaatetta, koruja, kelloja ja laukkuja.  Ne tunnistaa jotka osaavat bongata.

Vierailija
208/262 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. En ole koskaan ostanut ainuttakaan vaatetta vaatekaupasta. Hyvätuloiset läheiset pukee minut säälistä. Minua on veikkailtu kokoomuslaiseksi, mutta olen äärivasemmistolainen yli keski-ikäinen mies.

Matalan palkkatason vuoksi en ole tottunut ostelemaan tai shoppailemaan mitään koskaan. 

Olen aina pyrkinyt säästämään, mutta lyhyiden työsuhteiden ja matalien palkkojen vuoksi kaikki aina menee mitä tulee. Joten minun kaltaiselta ei voi odottaa kahvilaetikettiä tai mitään ravintolaetikettiä. En ole koskaan itse käynyt missään. Aina muut on maksaneet minut ja kaiken minulle. 

Siinä mielessä olen hyväosainen. Nyt kuitenkin kun läheisiä on kuollut vanhuuteen, niin alkaa olla paljon reikäisiä vaatteita ja rikkinäisyyttä. Tämä on se vääjäämätön tie kohti rosoisuutta. En osaisi ostaa itselleni vaatteita johtuen pitkäaikaisesta köyhyydestä. Näillä 1000-1200e kk palkoilla ei oikein ostella mitään. Toisinaan löytyy tienlaidasta hyviä vaatteita ja otan ne käyttöön vieden pesulaan. Kengätkin olen löytänyt kerran. Vaatekaupoissa en ole elämäni aikana koskaan käynyt. En koskaan saanut rahaa vaatteisiin vanhemmiltani.

Hieman onneton larppausyritys :D

Vierailija
209/262 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylempään keskiluokkaan kuuluvat ne, joiden molemmat, tai vähintää toinen vanhempi on tohtori tai edes maisteri. Perhe, johon synnyt, määrittää yhteiskuntaluokkasi.

Muulla tavoin siihen ei voi päästä. Katsokaapa ympärillenne seuraavassa karonkassa - kyllä sen perhetaustan näkee...

Vierailija
210/262 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko ketju taas toistellaan, että rikkaat ne pukeutuu rönttövaatteisiin ja vain köyhät välittävät pukeutumisesta. No höpö höpö. Enemmän se on kiinni maantieteestä. Suomalaiset piittaavat pukeutumisesta vähemmän kuin eteläeurooppalaiset ja maalaiset vähemmän kuin kaupunkilaiset. 

Kyllä varakkaat Suomessakin käyttävät vaatteisiin enemmän rahaa kuin köyhät, koska rahaa on ja koska työyhteyksissä ei kannata näyttää resupekalta.

Vierailija
211/262 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen keskituloinen, en rikas. Vaatteista, koruista tai laukuista ei huomaa yleensä, kun ostelen lähinnä Prismasta niitä. Kengistä jotain tietävä ehkä huomaa, että ne on nahkaa, ei muovia ja hyviä merkkejä. Ei siis mitään luksusta, mutta kuitenkin sellaisia joita ei köyhimmät raaski ostaa. Samoin kelloni ei ole ihan halvimpia leijonia, mutta ei myöskään rolexia. Asunnon ostin juuri käteisellä. Mutta se oli halpa ja pikkukaupungista. Varallisuutta on asunnon lisäksi ehkä 50 tonnia sijoituksissa. N60 

Vierailija
212/262 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Vierailija
213/262 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan keskituloisia, akateemisia, akateemisten vanhempien jälkeläisiä. 

Taloutemme yhteen laskettu varallisuus 1,1milj. €. Miehelläni on tapana käyttää vaatteet loppuun. Itse ostan paljon kirppiksiltä ja loput Teemusta. Toki joitain merkki laukkuja löytyy ja kalliita rannekelloja, mutta mitenkään ei näy päälle, paljonko meillä on omaisuutta.

Kumpikaan meistä ei tule työläisperheestä, joten ei ole mitään näyttämisen halua.

Vierailija
214/262 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaverit eivät ole tunnistaa, jos törmätään vapailla. Töissä minun pitää olla viimeisen päälle, mutta vapaalla on lähikaupassa käydessäni siinä ja siinä, ovatko kaupan edessä hengaavat porukat paremmassa jamassa kuin minä. 

Vierailija
215/262 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylempään keskiluokkaan kuuluvat ne, joiden molemmat, tai vähintää toinen vanhempi on tohtori tai edes maisteri. Perhe, johon synnyt, määrittää yhteiskuntaluokkasi.

Muulla tavoin siihen ei voi päästä. Katsokaapa ympärillenne seuraavassa karonkassa - kyllä sen perhetaustan näkee...

Jos on tohtorin sisarus, niin paljonko se nostaa yhteiskuntaluokkaani?

Vierailija
216/262 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt 6 vuotta asiantuntijana etätöitä pääosin kotoa käsin. Kuljen ikivanhoissa pieruverkkareissa tai lapselta perityissä huppareissa. Kun käyn toimistolla, niin laitan ne ainoa siistimmät housut ja jomman kumman siedettävän siistin yläosan. Kauppareissut hoidan usein samoissa ulkoiluvaatteissa, joissa vien koiran lenkille. 

Korkeakoulutettu, 5000€/kk bruttopalkka.

Vierailija
217/262 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yks maailman tyhmimmistä asioista on metsästää tahallaan merkkejä vaatteista onko tämä nyt oikeisto/vasemmisto/kommari, apua omg sillä on sammakko/koira/kissa paita se on joku ääriradikaali 😱😱😱

Vierailija
218/262 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on tohtorin sisarus, niin paljonko se nostaa yhteiskuntaluokkaani?

Siis mitämitä, olen tohtori ja tohtorin lapsi, siis eliitin eliittiä 🤡 Tämä kaikki hienous ei vain erityisesti ole näkynyt elämässäni.

Vierailija
219/262 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko. Näytän hieman spugehtavalta partoineni ja kaljuineni. Kulunutta polvishortsia, crocksit ja milloin mitäkin paitaa. Usein lätsä. Asun halvasti ja pienesti vuokralla. Ei autoa.

- tulot 2700-3200 netto kuussa, AMK

Vierailija
220/262 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, näytän keskiluokkaiselta ja kuulun keskiluokkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kaksi