Pystyykö vaatetuksestasi arvioimaan yhteiskuntaluokkia ja varallisuutesi?
Minulla ei. Kuljen markettivaatteissa, usein samoissa, ja käyn Lidlissä. En kuitenkaan ole köyhä. Koulutukseltani olen filosofian maisteri. Sitä ei ainakaan ulkoasusta arvanne.
Entä te?
Kommentit (262)
Yhteiskuntaluokasta en tiiä, tavalliseksi duunariksi miellän itseni. Koulutus insinööri, tulot vajaa 100ke/v, kuljen crokseissa ja pieruverkkareissa, ostan kaupasta s ryhmän "kotimaista" kaljaa, joku on joskus ihmetellyt että miten tällainen puliukko ajaa melko uudella maasturiporschella, mutta en ole kertonut että rahalla se on ostettu eikä ne nyt niiiiin kalliita ole etteikö työssäkäyvällä sellaiseen olis varaa.
M43
Tunnen monta filosofian maisteria, mutta ei kenelläkään heistä ole tapana vaatteilla pröystäillä.
Ehkä ekonomisteilla tms. paremminkin?
Mä olen keskituloinen, pukeudun elegantisti ja saan esim upgreidauksia lennoilla usein, viime vuonna kolmesti.
Sitä en tiedä onko asioilla tekemistä toistensa kanssa.
Näkyy ihan heittämällä, pukeudun Prisman vaatteisiin pääsääntöisesti. Tulot vähän päälle kaksi tuhatta nettona, asun ja elän yksin, maksan kaiken siis yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, hiihtelen paikasta toiseen tokmanneissa. En jostain syystä ole yhtään merkkivaatteiden perään. En edes osaa sanoa miksi näin.
Sulla on itsetunto ja -luottamus kondiksessa kuten mullakin. Ja oletettavasti myös talous, koska hyvin toimeentulevat ei koe tarvetta todistella mitään. Köyhikset höpöttää kynsilakoista ja huolitellusta ulkonäöstä ja merkkilaukuista. Ne tarvitsee ulkoisen pönkän egolle :D
Älähän yleistä. Olen köyhä, eikä itsetuntoni ole millään tavalla riippuvainen brändeistä ja muodista. Päinvastoin, pidän jonkun tuhansien eurojen merkkilaukun tavoittelemista idioottimaisena. Minä en kulje silti rääsyissä enkä harmaana hiirulaisena. Ostan vaatteeni kirppareilta ja ompelen myös itse. Makuni on klassinen ja elegantti ja pukeutumiseni ei rakennu rahalla vaan tyylitajulla. En todellakaan kadehdi jotain Guccin laukkuja, minusta ne ovat muovisten ihmisten muovisia leluja muovisessa sieluttomassa maailmassaan.
Teen korkeapalkkaista työtä ja asun stadissa. Olen maaseudulta kotoisin enkä ymmärrä muodista mitään. Halpisverkkareilla mennään. Cityjuntti. Oujee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pysty. Tienaan 60 k€ vuodessa ja pukeudun samalla tavalla Prisma-vaatteisiin kuin opiskeluaikana.
Prisma taitaa olla suurimpia vaatteiden myyjiä Suomessa, joten on ihan tavallista, että keskiluokkainen pukeutuu Prisman vaatteisiin.
Not cool prisman vaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pysty. Tienaan 60 k€ vuodessa ja pukeudun samalla tavalla Prisma-vaatteisiin kuin opiskeluaikana.
Prisma taitaa olla suurimpia vaatteiden myyjiä Suomessa, joten on ihan tavallista, että keskiluokkainen pukeutuu Prisman vaatteisiin.
Not cool prisman vaatteet.
Ostan mieluummin Prismasta kuin vaikka Sokokselta, kun samat Lee Cooperin farkut ovat Prismassa kaksikymppiä halvemmat.
Hassua että joillekin on ylpeilyn aihe se että näyttävät puskasta heränneiltä.
Ei pysty. Olen läski ja pukeudun arkisesti ja edullisesti. Ajan rämällä, ruostuneella autolla. Vuositulot noin 64 000 e brutto.
Saan kaupoissa yleensä hyvää palvelua eli ilmeisesti näytän maksukykyiseltä. Luonnehtisin tyyliäni lähinnä persoonalliseksi ja värikkääksi, en rahanhajuiseksi. Suosikkivaatemerkkini on Jumperfabriken, joka on hinnoiteltu keskiluokkaiselle kukkarolle. Jos haluan jonkun tietyn vaatteen, voin ostaa sen uutenakin mutta mieluummin suosin kirppiksiä, sekä ekonomisista että ekologisista syistä. Auto on kylän vanhin, melkein 30 vuotta. Jos en asuisi täällä jumalan selän takana, en pitäisi autoa ollenkaan. Kaupungissa pyöräilijä on jo perillä kun autoilija vasta etsii parkkipaikkaa. Asun halvassa kunnan vuokrakämpässä. Puolitoista korkeakoulututkintoa löytyy ja vuositulot on 60 000 epeliä.
Pystyy, ei ole varaa kalliisiin vaatteisiin ja en osaisi edes pukeutua kuten paremmissa piireissä.
Ei. Olen akateemisesti koulutettu, ja keski-iässä perin ihan mukavasti rahaakin, kun viimeinen vanhempi kuoli. Ei näy kyllä päältä, olen verkkari/vanha t-paitatyyppi, joka näytän lähinnä vanhalta alkkikselta.
En tiedä. Käytän yleensä ja t-paitoja, merkki vaihtelee, yleensä ostettu cubukselta, espritiltä, jotain vastaavalta. Farkuissa joitain merkkifarkkuja, malli yleensä straight. Käytän neuletakkeja tai puuvilla- tai pellavapaitoja, takkina on jotain kuoritakkeja ja esimerkiksi farkkutakki. Kenkinä tennarit tai lenkkarit, kesällä usein sandaalit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylempään keskiluokkaan kuuluvat ne, joiden molemmat, tai vähintää toinen vanhempi on tohtori tai edes maisteri. Perhe, johon synnyt, määrittää yhteiskuntaluokkasi.
Muulla tavoin siihen ei voi päästä. Katsokaapa ympärillenne seuraavassa karonkassa - kyllä sen perhetaustan näkee...
Jos on tohtorin sisarus, niin paljonko se nostaa yhteiskuntaluokkaani?
Mäkin oon. Neljä tohtoria lähimmissä sukulaisissa. Vau, yhteiskuntaluokkani nousi siis, vaikka olen köyhä.
Eipä taida pystyä. Kuukausitulot ovat n. 4500 euroa ja minulla on paljon vaatteita. Pääasiassa kuitenkin pikamuotia ja marketeista ja kirppiksiltä hankittua.
Miten filosofian maistereiden pitäisi pukeutua?
Saatan erottaa sijoitusjohtajan, maistereita en.
Liian pienet vaatteet?
Njäh. Olen huono pukeutuja, hankalan mallinen ja vihaan vaateostoksilla käymistä. Ostan marketista kolmet mustat suorat housut kerralla ja monta peruspaitaa, mitä tavallisempia sen parempia. Selviydyin niillä kunnes on pakko käydä taas uudelleen ostamassa vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Miten filosofian maistereiden pitäisi pukeutua?
Saatan erottaa sijoitusjohtajan, maistereita en.
Liian pienet vaatteet?
Liian pienet? En ymmärrä.
Suurin piirtein voi. Minulla on esim. kalliita urheiluvaatteita harrastamissani lajeissa.