Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muita joiden puoliso on muuttanut omaan huoneeseen nukkumaan?

Vierailija
04.01.2026 |

Avovaimo on juuri ohittanut vaihdevuotensa ja samalla muuttanut nukkumaan vierashuoneeseen. Kuulemma heräilee öisin eikä halua pitää minua hereillä ja siksi nukkuu yksin. 
Seksiä ei enää ole ja muutenkin parisuhde on muuttunut ns. kämppis suhteeksi.

Mitään ei tehdä enää yhdessä vaan minulla on minun harrastukseni ja hänellä ainut harrastus on oleilla sohvalla ja kutoa tai pelata tabletilla jotain peliä. 
Itse olen ikäni harrastanut kuntoliikuntaa ja takavuosina avovaimokin lähti säännöllisesti kävelylle kanssani, mutta nyt on kaikki siis ihan kaikki yhteinen tekeminen seksi mukaan luettuna loppunut.

Onko muilla käynyt samalla lailla ja millä saisin avovaimon taas kiinnostumaan tekemään muutakin yhteistä kuin katsoa televisiota?

Kommentit (337)

Vierailija
61/337 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutti omaan kotiin kuorsaamaan. Vihdoin saa nukkua rauhassa.

Vierailija
62/337 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samassa tilanteessa kanssasi. Ollaan 50+ pari ja kaikki läheisyys on loppunut. Ennen kuin joku keksii sanoa, että entäpä, jos tekisit osasi kotitöistä, kerron vähän taustaa. Hoidan ateriat pöytään riippumatta siitä, onko pyhä tai arki. Vaimoa tämä ei kiinnosta. Korkeintaan hän nurisee siitä, ettei valmistamani ruoka maita. Parempituloisena hoidan myöskin kaikki taloutemme laskut, mutten ole tehnyt tästä numeroa. Kun hän nalkuttaa ja sättii milloin mistäkin, vääränlaisesta lomakohteen valinnasta, kun halusin yllättää hänet syntymäpäivänään, liitto on alkanut tympiä. Mietin eroa, mutta hänelle se tulisi yllätyksenä, koska on suhteeseemme kaiketi ihan tyytyväinen. 

M57

Eroa vaan siitä luuskasta. 

Mulle kuulostat unelmamieheltä, jos mun mies tekisi noin pyörtyisin onnesta!

Mikä sä olet ketään luuskaksi sanomaan? 

Sähän et tiedä tilanteesta mitään. Et edes sitä miten tämä unelmamiehes käsittelee ja puhuttelee vaimoaan. Kaikelle käytökselle on syynsä. Eikä tämä mies välttämättä ymmärrä (näe) tekemisiään kuin posin kautta.

Jos esim vegelle jatkuvasti kokkaa siankylkeä.. jne. Vie hiihtokeskukseen lomalle, vaikka vaimo inhois lunta ja laskettelua. Ei kai muutoin kukaan olisi noin kiittämätön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/337 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hakemalla hakee hyviä puolia niin se että koska avovaimo on  ns. pyöreä ja pyöreyttä on tullut vuosien aikana lisää ja lisää niin myös kuorsauksen määrä ja voimakkuus on lisääntynyt. Nyt kun nukutaan eri huoneissa niin ei tarvitse kuunnella toisen kuorsausta.

Toisaalta olisi mukava käpertyä iltaisin toisen lämpimään kylkeen kun joskus paleltaa kun menee nukkumaan.

No minkäs voit elämä on tällaista ja kuten sanottu kämppäkavreita tässä ollaan jossa minä miehenä siivoan, imuroin, pyyhin pölyt, pidän tiskit ja keittiön siistinä jne. koska toiselle ei tuo kodin siisteys ole se maailman tärkein asia. Ei ole koskaan ollut ja näköjään vanhemmiten vielä vähemmän.

T:ap Kohta 22 v yhdessä joista asuttu yli 17 v saman katon alla

Hyvä! Nyt miehenä tiedät millaista on monen aviovaimon elämä. Mutta sehän onkin normi. Meteli nousee va

Kommenteistasi päätellen ilmeisesti olet syystä tai toisesta katkeroitunut miehiin. Oikeasti surullista, sillä olisihan se sinunkin kannaltasi mukavampaa jos pystyisit sivuuttamaan miesvihasi.

Mitä tulee itseeni, niin meillä oli todella aktiivinen seksielämä nuorempana, mutta sitten se vaan pikku hiljaa hiipui. Avovaimo sairastui noi 10 v sitten vakavasti (ei ole mikään psyykkinen sairaus), että joutuu nyt syömään aamuin illoin kourallisen lääkkeitä. 
Lääkkeiden (Kortisooni) takia, avovaimoni on turvonnut sekä kasvoistaan, että varsinkin vatsastaan niin, että seksi ei osaksi siitä syystä ole minulle enää se suurin intohimo, mutta olisi mukavaa jos hän innostuisi edes muista asioista. 
Liikunnasta, teatterissa käynnistä, konserteista tai edes vaikka niinkin tylsästä asiasta kuin kotitöiden tekemisestä yhdessä. 
Mutta ei sohvalla oleskelu, TV, tabletilla pelaaminen ja käsityöt ovat ainut asia mikä häntä kiinnostaa. 
Ei kuulemma jaksa lähteä kävelylle tai kesällä  fillarilenkille, kun kuulemma hengästyy niin helposti. 
Etätöitä tekee kotona päivittäin kun ei viitsi omien sanojensa mukaan mennä konttorille. 
Eli on mukana työelämässä ja menestyykin niissä varsin hyvin mutta parisuhteeseen ei ole valmis panostamaan yhtään.

Syytä en tiedä ja kuten kerroin minä en edes  vonkaa seksiä koska tiedän, että häntä ei kiinnosta eikä enää minuakaan, mutta yhdessä tekemistä kaipaisin ja sitä ihanaa iloista valloittavaa positiivista nauravaa persoonaa johon aikoinaan rakastuin.

T:ap

Vierailija
64/337 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä täysin tuttu tilanne  AP kanssa. Nukuttu eri huoneissa kohta 13 v. Seksi ja läheisyys, mitä se on?   Kaksi ihmistä asuu samassa asunnossa ja elä oma elämää.

M 67 v  + N 65 v

Surullinen tapaus. Onko taloudelliset syyt miksi edelleen asutte kämppiksinä ettekä ole lähteneet eri teille?

Vierailija
65/337 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ollaan nukuttu eri huoneissa periaatteessa koko yhdessäoloaika, mukavampaa viettää aikaa sitten hereillä yhdessä kun kumpikin saa kunnolliset yöunet. Meillä ei ole kyse kyllästymisestä puolin eikä toisin, aapeen tapauksessa varmaan on. Tai jotenkin vaihdevuosiin liittyvää alakuloa, en tiedä, itsellä ei ollut sellaista. 

Voisiko joku hormoonihoito auttaa enegisyyteen?

Vierailija
66/337 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä sama tilanne. Mietin että pitäisikö sitä vielä tässä iässä +60 (m) katsoa kelpaisiko sitä vielä jollekin toiselle, kun lasten lennettyä pesästä, myös parisuhde muuttui käytännössä kaverisuhteeksi.

No mikä estää, kerran täällä vain eletään ja kukaan ei meistä ainakaan nuorru. Jos taloudelliset rahkeet riittää niin anna mennä.

Vierailija
67/337 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP, ajattele positiivisesti - onneksi rahasi ja asuntosi vielä kelpaa hänelle.

Näytä minulle se nainen jolle ei miehen rahat kelpaa, niin minä näytän sinulle viisaan rakastettavan itsenäisen ja ihanan naisen joka oikeasti haluaa olla parisuhteessa rakkauden takia.

Vierailija
68/337 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko suhteessanne ollut aiemmin hellyyttä? Kosketusta ilman seksiä. Halaatko Ap kumppaniasi, otatko sohvalla syliisi? Onko teillä hyvä keskusteluyhteys, ilmeisesti ei, koska et käy tätä keskustelua hänen kanssaan. Hyvissä parisuhteussa puhutaan kaikesta. Yleensä nämä suhteet, joissa seksi loppuu vaihdevuosiin, ovat olleet pääosin miehen miellyttämistä seksuaalisin palveluksin. Seksi on siis ollut yksisuuntaista. Naisen halut ja toiveet on ohitettu. Ei ole juuri juteltu. Vaimosi sohvautuminen viittaa lievään masennukseen. Mikä viittaa siihen, että hän haluaisi erota, muttei jaksanut aloittaa prosessia.

Vierailija
69/337 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sanot itse, että seksi ei huvita sinua enää, koska puolisosi on pyöristynyt. Et siis rakasta häntä. Puolisosi aistii tai tietää tämän ja on masentunut. Siksi hän pelaa, tekee käsitöitä ja viihtyy sohvalla. Hän on ymmärtänyt, että rakkautesi on ehdollista ja riippuu hänen kehonsa painosta ja muodosta. Et rakasta ihmistä kehon sisällä vaan kehoa, tietyin reunaehdoin. Kuinkakohan montaa ihmistä innostaisi olla tuollaisessa suhteessa, mitä luulet? Haluaisitko itse olla?

Vierailija
70/337 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
71/337 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seksi ja lusikassa nukkuminen auttaa unettomuuteen.

Vierailija
72/337 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkittu fakta on että naiset nukkuu paremmin omassa huoneessa, ei kuorsaus häiritse. Meillä on omat makuuhuoneet 

Vierailija
73/337 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minut häädettiin kuorsauksen takia yläkerran aulaan nukkumaan. Viikonloppuisin nousen sitten aamulla ja menen vaimon viereen heräilemään. Aluksi homma toimi ihan hyvin, mutta sitten se pikkuhiljaa alkoi vähentämään jo muutenkin harvinaista seksiä. Läheisyyttä, rakkautta ja yhdessä oloa on kuitenkin ollut kuten ennen. Nyt tosin huomaan että oma kiinnostukseni romanttiseen läheisyyteen alkaa vähentyä, kun huomaan että toinen ei näe minua enää seksuaalisena olentona. Alan olla OK sen kanssa, mutta ennustan että vaimo alkaa oireilla siinä kohtaa kun minua ei enää niin kiinnosta halitella ja pusutella ja helliä ihmistä joka ei näe minussa mitään seksuaalista. Kiva ystävä se edelleen on, mutta voisi vähentää sitä läheisyyden ja minun muun huomion tarvetta. 

Niin siis kuinka niin ei näe sinua seksuaalisena olentona? Nainen haluaa aina ensisijaisesti läheisyyttä, hellyyttä, tunnepuolen"ravintoa" ennen seksiä ja se vain on meihin sisäänrakennettuna,mutta kyllä seksi kuuluu suhteeseen myös oleellisesti jos em. ovat kunnossa. Oletteko puhuneet asiasta, mitä kumpikin tahollaan todella kaipaa? Etääntyminen henkiselläkin tasolla tulee kyllä helposti, jos ei mitään fyysistä läheisyyttä ole säännöllisesti. Olet siis mies,etkä kaipaa seksiä? Jotain on vialla tuossa kuviossa, mielikuvituksettomuus ja avoimen puheen puute varmasti ainakin.

Vierailija
74/337 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuodet ja niiden ohittaminenkaan ei välttämättä tarkoita naisen halujen loppumista, se on ihan myytti. Mutta jonkinlaista alakuloa ja masennustakin voi tulla vaihdevuosien jälkeen. Meillä tilanne että itse haluaisin, mies ei oikein kykene tai halua sen vuoksi alkaakaan (on kyllä viitisen vuotta vanhempikin). Miehen elämä kuluu pitkälti sohvalla ja telkkaria tuijottaen, mutta olen nyt saanut mukaan kuntosalille jossa käymme yhdessä Jonkin aikaa nukuimme eri kerroksissa (iso talo) mutta palattiin sitten taas yhteen nukkumaan, tai mies päätti palata takaisin yläkertaan. Jotenkin nykyinen tilanne on ratkaistava, koska voisin asiaa mieluummin yksin kuin kämppiksen kanssa, mutta mieluiten valitsisin rakastavaisuuden.

Vierailija
75/337 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, sanot itse, että seksi ei huvita sinua enää, koska puolisosi on pyöristynyt. Et siis rakasta häntä. Puolisosi aistii tai tietää tämän ja on masentunut. Siksi hän pelaa, tekee käsitöitä ja viihtyy sohvalla. Hän on ymmärtänyt, että rakkautesi on ehdollista ja riippuu hänen kehonsa painosta ja muodosta. Et rakasta ihmistä kehon sisällä vaan kehoa, tietyin reunaehdoin. Kuinkakohan montaa ihmistä innostaisi olla tuollaisessa suhteessa, mitä luulet? Haluaisitko itse olla?

Oma mieheni sanoi ikävästi kehostani kun olin raskaana. Täysin normaali painonnousu ja muoto. Monet katsoivat ihaillen, mieheni edessä sain hävetä seksihalujani. Seksiä ei ollut. Senkin jälkeen hiljeni, en tainnut olla enää juuri se saman mallinen nainen kuin ennen. Kuitenkin kauniiksi kehuttu, säteilevä ja ihanan lapsen onnellinen äiti. Joskus väsynyt. Koitin toipua tästä itsetuntoni saamasta kolauksesta niin mies otti ja häipyi, panemaan jotain toista. Oltiin oltu 18 v naimisissa. Itse rakastin häntä syvästi. Tuli yllätyksenä että toiset eivät pidä rakkautta kuin pintana, mitä jos jommalle kummalle olisi tullut vakava sairaus joka muuttaa ulkonäköä? 

Vierailija
76/337 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma mieheni sanoi ikävästi kehostani kun olin raskaana. Täysin normaali painonnousu ja muoto. Monet katsoivat ihaillen, mieheni edessä sain hävetä seksihalujani. Seksiä ei ollut. Senkin jälkeen hiljeni, en tainnut olla enää juuri se saman mallinen nainen kuin ennen. Kuitenkin kauniiksi kehuttu, säteilevä ja ihanan lapsen onnellinen äiti. Joskus väsynyt. Koitin toipua tästä itsetuntoni saamasta kolaukses

On tämä aika mielenkiintoista tämä keskustelu täällä. Miestä saa mollata jos hänelle on kehittynyt kaljavatsa mutta naiselle tuo vatsan kasvaminen on ihan luonnollista koska onhan hän nainen.

Merkillistä miesten mollaamista ja syyttelyä täällä. Kaikki on vain miesten vika jos naisella menopaussi laukaisee haluttomuutta ja masennusta. Miesten pitää ymmärtää ja kannustaa mutta annas olla kun on toisin päin niin mammat täällä haukkuu ja kannustaa että jätä se sika.

Aika tasa-arvoista vai mitä mammat?

Vierailija
77/337 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko suhteessanne ollut aiemmin hellyyttä? Kosketusta ilman seksiä. Halaatko Ap kumppaniasi, otatko sohvalla syliisi? Onko teillä hyvä keskusteluyhteys, ilmeisesti ei, koska et käy tätä keskustelua hänen kanssaan. Hyvissä parisuhteussa puhutaan kaikesta. Yleensä nämä suhteet, joissa seksi loppuu vaihdevuosiin, ovat olleet pääosin miehen miellyttämistä seksuaalisin palveluksin. Seksi on siis ollut yksisuuntaista. Naisen halut ja toiveet on ohitettu. Ei ole juuri juteltu. Vaimosi sohvautuminen viittaa lievään masennukseen. Mikä viittaa siihen, että hän haluaisi erota, muttei jaksanut aloittaa prosessia.

On ollut aiemmin helyyttä ja paljon. Sekä seksin yhteydessä että ilman että hellyys johtaisi millään tavalla seksiin. Olen pitänyt häntä kuin kukkaa kämmenellä ja järjestänyt hänelle kaikkea kivaa yllätystä vuosien aikana. Ja kun puhun kivasta todellakin tarkoitan kivaa esim. hotelliöitä, risteilyjä konsertteja jopa ulkomaan matkoja ym. 
Minulla on pankkitili kunnossa, joten pystyn kyllä järjestämään tuollaisia ilman ongelmia.

On ollut hyvä keskusteluyhteys vuosien aikana ja ollaan voitu keskustella kaikesta maan ja taivaan välillä, paitsi jos vähänkin vihjaan jotain mitä odottaisin häneltä. Esim. ikkunan pesua, auton imurointia, kylppärin pesua, mattopyykkiä tms. Niin keskusteluyhteys loppuu siihen paikkaan. 
No minähän tietysti hoidan nuo asiat, kuten kodin kunnostus ja puhtaanapidon muutenkin.

Hän on vuoden 2025 aikana tarttunut pölynimuriin ehä viisi kertaa, kun minä imuroin kodin joka ikinen viikonloppu ja silloin tällöin tamppaan myös matot ja pesen lattiat koska rakastan siisteyttä.

En ymmärrä miksi syyllistät minua, kun yritin kysellä täällä vain vertaistukea, että onko muilla samanlaisia ongelmia?

En ole mikään vaimonhakkaaja tyyppi tai vieraissa laukkaava alkoholisoitunut retku, vaan ihan tavallinen säännöllisessä päivätyössä käyvä Suomalainen +60 v mies.

T:ap

Vierailija
78/337 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"On tämä aika mielenkiintoista tämä keskustelu täällä. Miestä saa mollata jos hänelle on kehittynyt kaljavatsa mutta naiselle tuo vatsan kasvaminen on ihan luonnollista koska onhan hän nainen.

Merkillistä miesten mollaamista ja syyttelyä täällä. Kaikki on vain miesten vika jos naisella menopaussi laukaisee haluttomuutta ja masennusta. Miesten pitää ymmärtää ja kannustaa mutta annas olla kun on toisin päin niin mammat täällä haukkuu ja kannustaa että jätä se sika.

Aika tasa-arvoista vai mitä mammat?"

En ole eläissäni sanonut mitään ilkeää tai negatiivista yhdenkään kumppanini ulkomuodosta. Sellainen ei vain kuulu rakastavaan suhteeseen. Miksi kukaan haluaisi loukata ihmistä, jota rakastaa. Ei haluakaan, siksi ulkonäön kommentointi negatiivisesti on suoraa tietoa sieltä mielen syvyyksistä: "en rakasta sinua". Jokainen meistä vanhenee, jos saa elää pitkään, ulkonäkö rapistuu, haalenee, kuihtuu. Sellaista elämä on. Haluan rinnalleni ihmisen, joka rakastaa minua vaikka vanhenen. Kuten minäkin häntä.

Vierailija
79/337 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama tilanne. Vaimo luulee, että libidoni on laskenut, kun vähäisestä seksistä on tullut niin tylsää ja toistavaa, että mieluummin olen ilman. Itselläni on kasapäin harrastuksia, mutta puoliso vain katsoo tv:tä.

Jälkikäteen katsottuna en suosittele naisten kanssa elämistä miehille. Miehet pärjäävät itse kaikissa olosuhteissa ja yksin paremmin kuin parisuhteessa. 

Vierailija
80/337 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmille kävi noin, Isä sitten petti äitiä minkä kerkesi, pilasi meidän elämän omalla itsekkäällä käytöksellään, haukkui äitiä ja meitä lapsia, teki lapsuudesta hlvettiä. 

Kuka haluaa seksiä ihmisen kanssa joka kokoajan haukkuu ja solvaa muita eritoten puolisoaan? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän viisi