Mitä korjasit tai tuunasit uuteen käyttöön viimeksi?
Ketju jatkuvaa uuden ostamista ja kertakäyttökulttuuria vastaan :)
Itse juuri paikkasin merinokerraston paitaa, tuli hyvä mieli. Paita on vielä aika hyvässä kunnossa ja sain tällä sille ainakin muutaman lisävuoden.
Mitä itse olet viime aikoina korjannut, kierrättänyt tai tuunannut uuteen käyttötarkoitukseen?
Kommentit (210)
Korjasin pojan neuleen, siinä oli peukalon kokoinen reikä selässä.
Teinipojan pyynnöstä korjasin hänen gollegehousujen revennyttä lahjetta.
Sängynpeittoon oli tullut pieni reikä, korjasin sen. Yleensä korjausompelu on kivaa.
Marimekon kassista oli kantohihnat rispaantuneet ... leikkasin ne pois ja tein kassista tyynyliinan parveketyynylle
Viime kesänä ostin Prisman alennushyllystä aivan liian leveän farkkutakin, jonka nyt vasta kavensin sopivaksi. Samalla ompelin uuden raksin (eli ripustuslenkin) vanhaan pyyhkeeseen katkenneen tilalle.
Pyyhkeisiin ompelin irronneita ripustuslenkkejä. Tärkeä osa pyyhettä :/
Yritin korjata pojan Niken collareita, mutta meni vaan huonommaksi :D Onneksi oli jo hiukan pienet muutenkin.
Maalasin ja tapetoin asunnon uutta vuokralaista varten.
Toppahousuihin liimasin ripustuslenkin vanhasta takista, josta leikkelin korjauskangasta muihin projekteihin
Vierailija kirjoitti:
Pyyhkeisiin ompelin irronneita ripustuslenkkejä. Tärkeä osa pyyhettä :/
Mäkin aikani yritin ja aina ne irtoaa pesuissa. Halpahallista oli poistomyynnissä pyyhkeille metalliripustusnipsuja, josko ne vihdoin pysyys
Parsin villapaidan kyynärpäähän tulleen reiän. Ei nätti korjaus, mutta onpahan tehty.
Toppatakin hihaan tuli reikä, ompelin sen käsin kiinni ja laitoin päälle tarrapohjaista heijastinnauhaa. Laitoin samaa heijastinnauhaa myös takin helmaan, takapuolelle. Ne pysynyeet paikoillaan jo pari vuotta.
Ompelin pitkisten haaroja uudelleen kiinni, useammista pitkiksistä.
Parsin villasukkien reikiä, sekä villahanskojen sormia, nyt taas mennään niillä pitkään.
Korjasin koiralta useamman lelun käsin ompelemalla.
Kaikenlaista on tullut korjailtua, ompelukone aina valmiina paikoillaan, jolloin on helppoa aloittaa pienetkin korjaukset. Tiedän, ettei se kaikille ole mahdollista, meillä nyt onneksi on.
Mies korjailee meillä myös kaikenlaista ja yhdessä olemme mm. hionneet ja maalanneet ruokapöytää, uusinneet tuolien verhoukset ja nekin hioimme ja maalasimme. Tuli kuin kaupasta ostetut!
Ostan kirppikseltä laadukkaita vaatteita, jotka muodistan ja pienennän itselleni sopiviksi. Viimeksi löysin ihanan pitkän 80-luvun villakangastakin (100 % villaa), josta sain hihat lyhentämällä ja napin paikat sisentämällä todella kauniisti istuvan vaatteen.
Korjasin vaatteita. Uudet napit kauluspaitaan. Vanhoja nappeja oli irronnut useampi. Päätin sitten vaihtaa kaikki napit, että ovat samanlaisia. Vanhat napit säästin tulevia ompeluprojekteja varten.
Vierailija kirjoitti:
Astianpesukoneessa lautasritilät eivät enää pysyneet pystyssä, koska niiden muoviset tukipidikkeet olivat hajonneet. Kiinnitin ne uudelleen pystyasentoon kapeilla nippusiteillä. Niillä mennään taas noin vuosi eteenpäin kunnes tulee aika vaihtaa uudet nippusiteet katkenneiden tilalle.
Minä olen korjannut kapeilla nippusiteillä Sini-tuotteen pyykinkuivatustelineen. Teline on sellainen kokoonlaitettava ja ei ollut järin vanhakaan, kun se muovinen mekanismi, jota tarvittiin kyseisen telineen aukaisemiseen ja sulkemiseen hajosi. Vähän piti funtsia, miten se nippuside pitää kiinnittää, jotta teline toimii kuten pitääkin, siis aukeaa ja menee nippuun. Nyt on useamman vuoden ollut käytössä korjattuna ja jos nippusiteet katkeavat, vaihdan uudet tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sellaista korjattavaa, jota en osaa itse korjata. Kuoritakin vetoketjun vaihto. Takki on parhaillaan korjattavana. Kallis takki joka menee korjauksen jälkeen vielä pitkään.
Netistä ja varsinkin youtubesta löytyy ohjeita takin vetoketjun korjaamiseen. Muun muassa sellainen tapa onnistuu aika helposti, jossa vanhaa vetoketjua ei ratkota irti vaan pelkästään vanhan ketjun hammastus leikataan irti ja siihen päälle ommellaan uusi vetoketju.
Juuri noin korjasin lasteni Arena-reput, joiden vetoketju hajosi. Suutari ei suostunut tekemään hommaa, kun arveli, että ei tule hyvää ja on kuitenkin töisevää. En halunnut heittää roskiin muuten hyväkuntoisia reppuja ja päätin kokeilla itse. Ihan kelvolliset tuli ja olivat vielä pitkään heillä käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Toppatakin hihaan tuli reikä, ompelin sen käsin kiinni ja laitoin päälle tarrapohjaista heijastinnauhaa. Laitoin samaa heijastinnauhaa myös takin helmaan, takapuolelle. Ne pysynyeet paikoillaan jo pari vuotta.
Ompelin pitkisten haaroja uudelleen kiinni, useammista pitkiksistä.
Parsin villasukkien reikiä, sekä villahanskojen sormia, nyt taas mennään niillä pitkään.
Korjasin koiralta useamman lelun käsin ompelemalla.
Kaikenlaista on tullut korjailtua, ompelukone aina valmiina paikoillaan, jolloin on helppoa aloittaa pienetkin korjaukset. Tiedän, ettei se kaikille ole mahdollista, meillä nyt onneksi on.
Mies korjailee meillä myös kaikenlaista ja yhdessä olemme mm. hionneet ja maalanneet ruokapöytää, uusinneet tuolien verhoukset ja nekin hioimme ja maalasimme. Tuli kuin kaupasta ostetut!
Tämmöisiä korjaushommia meilläkin tehdään.
Kissan lemppari lelun ja saman kissan wc:n.
Ostin halvalla hyvin istuvat farkut takapuolesta, mutta niissä oli liian leveät ja pitkät lahkeet. Kavensin ja lyhensin ja nyt olen happy.
Olen kirpparin sikarilaatikosta tehnyt keräämilleni kiville rasian. Lokerikot tein puurimoista ... maalasin