Museologiaa opiskelleita paikalla?
Kiinnostaa kaikki museologian opiskeluun liittyvä.
Plus tietty se, onko työllistymismahdollisuudet miten hyvät ja voisiko alalla työskennellä toisen työn ohella esim viikonloppuisin tai iltaisin.
Kommentit (5)
Turussa se on oma aineensa ja voisi opiskella myös avoimessa.
Sivuaineopinnot tehty (perusopinnot). Ei mahdollisuutta työllistymiseen, valmistuin juuri ennen koronaa. Ensimmäisellä duunarialallani myös tienaan paremmin.
Museoalalla on nyt paljon eläköityviä. Osaa toiminnoista supistetaan. Jos määrätietoisesti tavoittelet alalta työpaikkaa niin ei se täysin mahdotonta ole. Sivu/pääaineena historia-aineet, taidehistoria, kuraattorikoulutus, arkeologia, konservointi (amk), etnologia, kansatiede tai antropologia. Palkalla et pääse rikastumaan eli ei tarvitse kantaa huolta siitä mitä tekisit ylimääräisellä rahalla.
Vierailija kirjoitti:
Museoalalla on nyt paljon eläköityviä. Osaa toiminnoista supistetaan. Jos määrätietoisesti tavoittelet alalta työpaikkaa niin ei se täysin mahdotonta ole. Sivu/pääaineena historia-aineet, taidehistoria, kuraattorikoulutus, arkeologia, konservointi (amk), etnologia, kansatiede tai antropologia. Palkalla et pääse rikastumaan eli ei tarvitse kantaa huolta siitä mitä tekisit ylimääräisellä rahalla.
Itse asiassa näin historiaa opiskelleena olen monta kertaa katunut sitä, etten lukenut myös museologiaa, vaikka siihen olisi ollut mahdollisuus. Olen nähnyt paljon työpaikkailmoituksia, joita en ole voinut hakea puuttuvien museologian opintojen takia. Mutta palkkataso on tosiaan matala. Niin on koko humanistisella alalla. Syy on naisvaltaisuus ja oman työn arvostuksen puute. Akateemisilla naisilla on pakkomielteinen tarve esittää kuuliaista kympin tyttöä vielä työelämässäkin. Sääntöjä noudatetaan pilkuntarkasti ja myös laaditaan koko ajan uusia sääntöjä ja valvonta- ja raportointimalleja - naiset niitä kyhäävät hullun lailla. Palkkoja ei saada ylemmäksi, koska naisvaltaiset työyhteisöt päinvastoin pitävät itsestäänselvänä, että paljon työtä tehdään käytännössä myös ilmaiseksi. Työmatkoja teetätetään ilmaiseksi eikä haluta maksaa päivärahoja jne.
Museologiaa opiskellaan yleensä taidehistorian sivuaineena. Työllistyminen on erittäin vaikeaa.