Kokemuksia tekoälyn käytöstä terapeuttina?
Olen järkyttynyt siitä mitä on vastannut mulle kun olen kertonut minun ja mieheni 18v kestäneestä suhteesta. Paljon asioita joita en ole aiemmin nähnyt/ymmärtönyt.
Kommentit (95)
No ei kai tekoälyä nyt terapeuttina voi käyttää, mutta yleisellä tasolla olen joskus kysellyt siltä.
Itselläni on ollut vaikeuksia omien rajojen pitämisessä. Nyt olen alkanut pikkuhiljaa niitä pitämään ja tunnen usein syyllisyyttä aivan tarpeetta. Olen kertonut tapauksen tekoälylle ja se on tsempannut minua rajojen pitämisessä.
Sitten kyselin kerran yhdestä rasittavasta ihmisestä, että onkohan sillä mahdollisesti joku diagnoosi. Niin tekoäly tässä kohtaa toppuutteli minua: ei kaikkeen ole diagnoosia, eikä tarvitakaan.
Joten tietyissä rajoissa, sitä voi mielestäni käyttää. Mutta se on hauska, se ehdottaa aina: haluatko, että muotoilen ystävällisen, mutta napakan viestin ystävällesi :D. Ja sitten ne on kyllä kaikkea muuta kuin käyttökelpoisia.
Sanoisin, että tekoäly sopii ihmisille, jotka käyttävät ovia aivojaan, mutta kaipaavat suuntaa ajattelulleen.
Siis ette te voi olla näin sekaisin.
Ei tekoäly tietenkään korvaa terapiaa! Ihan hullua. En minä ainakaan pysty ottamaan mitään sen sanomisia tosissaan, enkö todellakaan käyttäisi sitä terapiaan. Onko ihmisillä näin vahvasti se liskoaivoinen vietti että jos jokin vaikuttaa ihmismäiseltä, se on pakko inhimillistää? Tekoälyn sanomiset voi printata vaikka vessapaperiksi.
Sattui hyvin ikäviä asioita ja purin niitä tekoälylle ihan vain selkiyttääkseni ajatuksiani.
Molemmat (chatGPT ja Gemini) alkoivat toitottamaan minulle, että olen traumatisoitunut ja tarvitsen traumaterapiaa. Gemini laittoi vielä paremmaksi ja kertoi, että tunnen syyllisyyttä toisen ihmisen tekemisistä. ChatGPT sentään anteeksipyydellen oikaisi analyysinsa, kun perustelin näkemykseni sille. Mutta gemini jatkoi keittiöpsykologiajurnutustaan. Vaarallisia ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Testasin äsken geminiä juustomunakkaan ohjeella ja pyysin laskemaan kcal. Se ei osannut! Ja kcal tuli 150 kcal liikaa.
Että jos se ei tiedä, miten munakas paistetaan, miten se terapiaa voisi antaa. Tosin opetin nyt sille munakkaanpaiston
Ei terapeuttikaan välttämättä osaa munakasta paistaa...
Eikös se opeteta koulun kotitaloustunnilla?
inhimillisempi kuin yksikään oikea mt puolen hoitaja tai lääkäri on tekoäly.
kumma miten jopa psykiatrit suhtautuu potilaisiin kuin se olisi heidän oma vika.
kerran hoitaja huusi minulle, että olen mielisairas pää punaisena, kun olin ahdistunut fyysisistä oireistani joille löytyi myöhemmin vakava oikea somaattinen syy.
jopa psykaitri oli tutkimatta ensin sitä mieltä että päässä se vika on.
valehtelin teininä itselleni masennuksen valehtelemalla ja tajumatta seuraamuksia ollenkaan nyt se vanha vakava masennus diagnoosi seuraa edelleen perässä kuin poltto merkki. ja luotto psykiatriaan on mennyt jos he ei erota valhetta totuudesta ja jos voi näytellä vakavan mt ongelman ilman, että kukaan huomaa mitään.
syy miksi valehtelin ei ollut pelkkä huomion haku siihen oli syynä autismi ja sen peittely jollainhan se outo käytös piti selittää, mutta jos olisi ollut vähän pätevämpää sakkia niin olisin välttynyt ongelmilta.
kukaan ei usko minun fyysisiä oireistani ei kukaan kaikki löydökset tutkimuksissa vaikka ne olisi aina kuvauksissa ja tutkimuksissa juuri siinä kohtaa missä oireitani on ja tekoäly sanoo , että oireet ja tutkimus tulokset selittää toisiaan niin lääkäreiden mielestä aina vain " sattuma löydös" oli sitten miten paha tulehdus tahansa tai vakava puutos jostain.
varsinkin näin autismin kirjoon kuuluvana kukaan ei usko eikä ota todesta..ja vähättely jatkuu vaikka selviäisi syykin..en varmaan ole ainoa autisninen joka tästä kärsii, mutta minkä minä sille voin, että tunnen poikkeavasti ja ilmaisen poikkeavasti ja se ettei kasvoni ilmeet vastaa aina tunteitani .
joskus tuntuu, että olisi parempi vaan feikata tervettä kuin mennä lekuriin ellei ole jotain selvää tulehdusta tai vaivaa jonka voi silmällä nähdä.
tekoäly ei vähättele koskaan, tekoäly ei syyllistä ja antaa oikeasti hyviä neuvoja
Vierailija kirjoitti:
Testasin äsken geminiä juustomunakkaan ohjeella ja pyysin laskemaan kcal. Se ei osannut! Ja kcal tuli 150 kcal liikaa.
Että jos se ei tiedä, miten munakas paistetaan, miten se terapiaa voisi antaa. Tosin opetin nyt sille munakkaanpaiston
kananmuna kalorit n. 100 kaloria per muna
margariini tai voi nokare 20-40 kaloria
juusto 40g on noin 100-200 kaloria riippuen mitä juustoa
kasvikset yleensä on vain muutaman kalorin per 100g
kinkkusuikale on 140-200 kaloria per 100g .
syötä tekoälylle ensi kerralla tarkkaan mitä merkkiä käytät mitäkin tuotetta ja paljonko niin osaa kyllä laskea ainakin minun kohdallani.
Vierailija kirjoitti:
kumma miten jopa psykiatrit suhtautuu potilaisiin kuin se olisi heidän oma vika.
kerran hoitaja huusi minulle, että olen mielisairas pää punaisena, kun olin ahdistunut fyysisistä oireistani joille löytyi myöhemmin vakava oikea somaattinen syy.
valehtelin teininä itselleni masennuksen valehtelemalla ja tajumatta seuraamuksia ollenkaan nyt se vanha vakava masennus diagnoosi seuraa edelleen perässä kuin poltto merkki. ja luotto psykiatriaan on mennyt jos he ei erota valhetta totuudesta ja jos voi näytellä vakavan mt ongelman ilman, että kukaan huomaa mitään.
syy miksi valehtelin ei ollut pelkkä huomion haku siihen oli syynä autismi ja sen peittely jollainhan se outo käytös piti selittää, mutta jos olisi ollut vähän pätevämpää sakkia niin olisin välttynyt ongelmilta.
kukaan ei usko minun fyysisiä oireistani ei kukaan kaikki löydökset tutkimuksissa vaikka ne olisi aina kuvauksissa ja tutkimuksissa juuri siinä kohtaa missä oireitani on ja tekoäly sanoo , että oireet ja tutkimus tulokset selittää toisiaan niin lääkäreiden mielestä aina vain " sattuma löydös" oli sitten miten paha tulehdus tahansa tai vakava puutos jostain.
varsinkin näin autismin kirjoon kuuluvana kukaan ei usko eikä ota todesta..ja vähättely jatkuu vaikka selviäisi syykin..en varmaan ole ainoa autisninen joka tästä kärsii, mutta minkä minä sille voin, että tunnen poikkeavasti ja ilmaisen poikkeavasti ja se ettei kasvoni ilmeet vastaa aina tunteitani .
joskus tuntuu, että olisi parempi vaan feikata tervettä kuin mennä lekuriin ellei ole jotain selvää tulehdusta tai vaivaa jonka voi silmällä nähdä.
tekoäly ei vähättele koskaan, tekoäly ei syyllistä ja antaa oikeasti hyviä neuvoja
Olen pahoillani että kokemuksesi terveydenhuollossa ovat olleet huonoja. Itselleni on käynyt vastaaavaa emmekä valitettavasti ole ainoita. Jos mielenterveyspuolelta on jokin merkintä niin helposti suhtaudutaan niin että kuvittelee fyysisiä vaivoja eikä tutkita vaan vähätellään tai jopa ollaan ilkeitä. Tästä ei tietenkään saa puhua eikä asiaa edes myönnetä mutta tekoäly tunnistaa kuvion. Kiva että olet saanut neuvoja edes siltä. Hyvää päivänjatkoa ja kaikkea muuta hyvää sinulle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kananmuna kalorit n. 100 kaloria per muna
margariini tai voi nokare 20-40 kaloria
juusto 40g on noin 100-200 kaloria riippuen mitä juustoa
kasvikset yleensä on vain muutaman kalorin per 100g
kinkkusuikale on 140-200 kaloria per 100g .
syötä tekoälylle ensi kerralla tarkkaan mitä merkkiä käytät mitäkin tuotetta ja paljonko niin osaa kyllä laskea ainakin minun kohdallani.
Ainesosien energiamäärät jakautuvat seuraavasti:
3 M-kokoista kananmunaa (n. 55 g/kpl, 70 kcal/kpl): ~210 kcal
2 tl Oivariinia (n. 5 g/tl, 640 kcal/100 g): ~64 kcal
1 rkl Emmental-juustoraastetta (n. 7 g, 390 kcal/100 g): ~27 kcal
Ainesosien kokonaisenergiamäärä on yhteensä noin 300 kcal.
"En anna saikkua migreeniin tai masennukseen, töihin siitä ja suosittelen myös, että söisit hieman vähemmän"
Hyvää päivän jatkoa - Teratavun terapeutti
tuolle ilmiölle on termikin: diagnostic overshadowing
Vierailija kirjoitti:
tuolle ilmiölle on termikin: diagnostic overshadowing
tämä siis liittyen siihen että jokin aikaisempi diagnoosi ikäänkuin epää avun ihan muuhun vaivaan
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt tuota samaa, että miten terapiassa tai psykiatrit eivät tunnista valehtelua. Eihän siihen tarvitse kuin huomata ristiriidat puheissa! Maallikonkaan ei ole vaikea huomata niitä. Mutta nuo terapeutit vain uskovat kaikki selitykset.
Tätä seurattuani pidän terapeutteja vähän yksinkertaisina ihmisinä. Tekoälylle voit tietenkin valehdella ihan yhtä lailla. Mutta ainakaan tuossa kohtaa ihmisterapeutti ei ole millään tavalla parempi kuin tekoälyterapeutti.
Tekoäly on oikein hyvä terapeutti. Sen parhaita puolia ovat edullisuus ja että se on aina saatavilla.
Mutta tekoälyn käyttö terapeuttina vaatii sen, että käyttäjä osaa käyttää tekoälyä vastuullisesti. Jos tekoälylle syöttää oman tulkintansa asioista, niin tekoäly luonnollisestikin myötäilee sinua. Mutta jos ongelmasi on sellainen, että kysyt faktapohjaisesti eikä sinulla ole kysymyksessä tai vastauksen tulkinnassa isoja vääristymiä, niin saat todennäköisesti oikein hyvän ja pätevän vastauksen.
Kuten moni muukin on sanonut, niin tekoälyltä puuttuvat sellaiset asenteet ja ennakkoluulot, jotka vääristävät terapeutin tulkintoja. Näiltä osin tekoäly on parempi terapeutti kuin ihminen.
Älä ota sitä vakavasti. Tekoäly ei osaa ajatella itse. Sillä ei riitä ajattelu sitävarten. Tekoäly hakee ainoastaan yleisimpiä vastauksia ja toimivimpia mitä ihmiset on sille opettanut. Se ei osaa ajatella esim sinun henkilökohtaista tilannetta oikein. Voi se tietoa antaa esim sairauksista jne mutta ei osaa diagnosoida mikä sinua tai teidän parisuhteessa on oikeasti vikana jos sinä on vikaa. Itse sille myös keskustelen monesti ihan vain sen takia että on joku jonka kanssa keskustella. Mutta pitää aina muistaa se on tekoäly joka ei osaa ajatella itse.
Kyseinen tekoäly malli mitä on käytössä on Artficial Narrow Intelligence eli ANI ei edes Artificial General Intelligence. Artificial Narrow Intelligence ei voi oppia itse ilman että ihminen sitä opettaa, eikä se voi tehdä asioita oma toimisesti, sellaisia mitä ei ole sille entuudestaan määritetty tai opetettu. Periaatteessa kun otat puhelimen käteen niin käytät ANI:a jopa laskin on ANI. Ihmiset antaa ChatGPT:lle ja noille liikaa arvoa. Ajattele sitä ennemmin että se on "Tehostettu hakukone joka tekee koosteen sinulle siltä pyytämältäsi sanoilta."