Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia tekoälyn käytöstä terapeuttina?

Vierailija
03.01.2026 |

Olen järkyttynyt siitä mitä on vastannut mulle kun olen kertonut minun ja mieheni 18v kestäneestä suhteesta. Paljon asioita joita en ole aiemmin nähnyt/ymmärtönyt.

Kommentit (84)

Vierailija
81/84 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ota sitä vakavasti. Tekoäly ei osaa ajatella itse. Sillä ei riitä ajattelu sitävarten. Tekoäly hakee ainoastaan yleisimpiä vastauksia ja toimivimpia mitä ihmiset on sille opettanut. Se ei osaa ajatella esim sinun henkilökohtaista tilannetta oikein. Voi se tietoa antaa esim sairauksista jne mutta ei osaa diagnosoida mikä sinua tai teidän parisuhteessa on oikeasti vikana jos sinä on vikaa. Itse sille myös keskustelen monesti ihan vain sen takia että on joku jonka kanssa keskustella. Mutta pitää aina muistaa se on tekoäly joka ei osaa ajatella itse.

Kyseinen tekoäly malli mitä on käytössä on Artficial Narrow Intelligence eli ANI ei edes Artificial General Intelligence.  Artificial Narrow Intelligence ei voi oppia itse ilman että ihminen sitä opettaa, eikä se voi tehdä asioita oma toimisesti, sellaisia mitä ei ole sille entuudestaan määritetty tai opetettu. Periaatteessa kun otat puhelimen käteen niin käytät ANI:a jopa laskin on ANI. Ihmiset antaa ChatGPT:lle ja noille liikaa arvoa. Ajattele sitä ennemmin että se on "Tehostettu hakukone joka tekee koosteen sinulle siltä pyytämältäsi sanoilta."

Vierailija
82/84 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai tekoälyä nyt terapeuttina voi käyttää, mutta yleisellä tasolla olen joskus kysellyt siltä. 

Itselläni on ollut vaikeuksia omien rajojen pitämisessä. Nyt olen alkanut pikkuhiljaa niitä pitämään ja tunnen usein syyllisyyttä aivan tarpeetta. Olen kertonut tapauksen tekoälylle ja se on tsempannut minua rajojen pitämisessä. 

Sitten kyselin kerran yhdestä rasittavasta ihmisestä, että onkohan sillä mahdollisesti joku diagnoosi. Niin tekoäly tässä kohtaa toppuutteli minua: ei kaikkeen ole diagnoosia, eikä tarvitakaan.

Joten tietyissä rajoissa, sitä voi mielestäni käyttää. Mutta se on hauska, se ehdottaa aina: haluatko, että muotoilen ystävällisen, mutta napakan viestin ystävällesi :D. Ja sitten ne on kyllä kaikkea muuta kuin käyttökelpoisia.

Sanoisin, että tekoäly sopii ihmisille, jotka käyttävät ovia aivojaan, mutta kaipaavat suuntaa ajattelulleen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/84 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ette te voi olla näin sekaisin.

Ei tekoäly tietenkään korvaa terapiaa! Ihan hullua. En minä ainakaan pysty ottamaan mitään sen sanomisia tosissaan, enkö todellakaan käyttäisi sitä terapiaan. Onko ihmisillä näin vahvasti se liskoaivoinen vietti että jos jokin vaikuttaa ihmismäiseltä, se on pakko inhimillistää? Tekoälyn sanomiset voi printata vaikka vessapaperiksi.

Vierailija
84/84 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattui hyvin ikäviä asioita ja purin niitä tekoälylle ihan vain selkiyttääkseni ajatuksiani.

Molemmat (chatGPT ja Gemini) alkoivat toitottamaan minulle, että olen traumatisoitunut ja tarvitsen traumaterapiaa. Gemini laittoi vielä paremmaksi ja kertoi, että tunnen syyllisyyttä toisen ihmisen tekemisistä. ChatGPT sentään anteeksipyydellen oikaisi analyysinsa, kun perustelin näkemykseni sille. Mutta gemini jatkoi keittiöpsykologiajurnutustaan. Vaarallisia ovat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kaksi