Kokemuksia tekoälyn käytöstä terapeuttina?
Olen järkyttynyt siitä mitä on vastannut mulle kun olen kertonut minun ja mieheni 18v kestäneestä suhteesta. Paljon asioita joita en ole aiemmin nähnyt/ymmärtönyt.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Terapeutit pelkäävät että menettävät työpaikkansa ja tulivat tänne yrittämään pelastaa työpaikkansa :D terapiat on muutenkin huuhaata, kaivetaan vanhat haavat auki ja märehditään niitä ja rahastetaan sillä. Parempi on kun unohtaa ikävät asiat kokonaan.
Jokainen joka on vähänkin käyttänyt tekoälyä omassa työssään, tietää millaista paskaa se voi pahimmillaan suoltaa ja keksiä asioita ties mistä. En näe mitään syytä olettaa, että asia olisi toisin aihealueen vaihtuessa. Se on hyödyllinen työkalu osaavissa käsissä, joka pystyy suhtautumaan kriittisesti sen antamiin tulosteisiin.
Minä väsyn tekoälyn kanssa keskusteluun, kun se aina tarjoaa uusia ja uusia kysymyksiä ja palveluksia.
Avuliaisuuden puutteesta ei voi ainakaan syyttää.
"Haluaisitko että teen niin?" "Teenkö taulukon, etsinko vielä sen ja sen tiedon?"
Vierailija kirjoitti:
Terapeutit pelkäävät että menettävät työpaikkansa ja tulivat tänne yrittämään pelastaa työpaikkansa :D terapiat on muutenkin huuhaata, kaivetaan vanhat haavat auki ja märehditään niitä ja rahastetaan sillä. Parempi on kun unohtaa ikävät asiat kokonaan.
Tuohan on juuri se, miksi moni joutuu terapiaan. Kun työntää traumaattiset asiat sivuun. Niistä kun ei pääse eroon vaan sitä kivireppua sitten kantaa mukanaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä väsyn tekoälyn kanssa keskusteluun, kun se aina tarjoaa uusia ja uusia kysymyksiä ja palveluksia.
"Haluaisitko että teen niin?" "Teenkö taulukon, etsinko vielä sen ja sen tiedon?"
Sen tehtävä on ylläpitää keskustelua. Se kyllä lopettaa tuon, kun pyydät lopettamaan.
Mua on auttanut usein analysoimaan tunteitani.
Omituisuuksiakin on tullut vastaan. Se on ottanut hyvin selvän kannan että minun pitäisi erota miehestäni ja vihjailee siitä kautta linjan. Suhteessamme ei ole mielestäni mikään pahasti vialla joten outoa.
Friikki olo tuli siitäkin kun hän alkoi puhutella minua "Lapseni,...".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekoälyssä on omat ongelmansa, mutta yksi hyvä puoli on, että tekoäly ei pysty harjoittamaan sellaista vallankäyttöä kuin minkä uhriksi psykiatriassa saattaa joutua.
Tämä. Mnulla myrkytys on ohitettu terveydenhuollossa. ChatGPT tarjosi heti vinkkejä miten suojautua. Paljon hyödyllisempää kuin ohitus. Tai vaihtoehtoisesti psykoosin tarjoaminen selityksenä.
Heillä on paikan päällä posteri väkivallasta, jossa yhtenä esimerkkinä on kemiallinen väkivalta.
Tämä pätee kuitenkin vain lähisuhdekontekstissa. Eli jos sama tapahtuma sattuu eikä osaa nimetä syyllistä, se on psykoosia tai se ohitetaan
ChatGPT ei piittaa näistä rajoitteista vaan tarjoaa kontekstista riippumatta konkreettisia keinoja suojautumiseen.
Lääkkeet voisivat auttaa psykoosiisi. Kuulos
Sinä kuulostat ilkeältä. Onneksi et ole ystväni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekoälyssä on omat ongelmansa, mutta yksi hyvä puoli on, että tekoäly ei pysty harjoittamaan sellaista vallankäyttöä kuin minkä uhriksi psykiatriassa saattaa joutua.
Tämä. Mnulla myrkytys on ohitettu terveydenhuollossa. ChatGPT tarjosi heti vinkkejä miten suojautua. Paljon hyödyllisempää kuin ohitus. Tai vaihtoehtoisesti psykoosin tarjoaminen selityksenä.
Heillä on paikan päällä posteri väkivallasta, jossa yhtenä esimerkkinä on kemiallinen väkivalta.
Tämä pätee kuitenkin vain lähisuhdekontekstissa. Eli jos sama tapahtuma sattuu eikä osaa nimetä syyllistä, se on psykoosia tai se ohitetaan
ChatGPT ei piittaa näistä rajoitteista vaan tarjoaa kontekstista riippumatta konkreettisia keinoja suojautumiseen.
Lääkkeet voisivat auttaa psykoosiisi. Kuulos
On aivan tavallista että tuttu ja turvallinen selitys tuntuu järkevältä. Sitä ikään kuin näkee asioita, kun on kerran niihin törmännyt jossain.
Se ei kuitenkaan aina ole oikea vastaus.
Pojallani on maksullnen versio, kuulemma on antanut ohjeen, että ei myötämielistelisi, vain asiallista tietoa.
Minulle kertoi että miehessäni narsistisia/epäsosiaalisia piirteitä. Voin tosi pahoin hänen kanssaan. On empatiakyvytön, oma mielihyvä aina tärkein jne. Mielestäni nämä tällaiset epäterveet mallit jotka aina toistuu samanlaisina esim narsistin kaavat mitä toistaa, ne se näkee hyvin. Muilla tästä kokemuksia?
Vierailija kirjoitti:
Väsytkö myös siihen, että imuri ei sammu itsekseen ja auto pysyy käynnissä, jos et sammuta sitä itse?
Tämä ei sinänsä ole terapia terapiaa, mutta minulla on uusi palveluntuottaja, jonka kanssa on ollut vähän jäykkää. Kysyin tekoälyltä neuvoa asiaan ja sain paremmat ohjeet kuin ikinä olisin ihmiseltä saanut. Eikä ihminen olisi edes osannut selittää asiaa niin syvälle.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen joka on vähänkin käyttänyt tekoälyä omassa työssään, tietää millaista paskaa se voi pahimmillaan suoltaa ja keksiä asioita ties mistä. En näe mitään syytä olettaa, että asia olisi toisin aihealueen vaihtuessa. Se on hyödyllinen työkalu osaavissa käsissä, joka pystyy suhtautumaan kriittisesti sen antamiin tulosteisiin.
Niin, tekoälyssä on tosiaan se ero että se osaa pyytää anteeksi kun huomautat sen puhuvan puuta heinää.
Vierailija kirjoitti:
Pojallani on maksullnen versio, kuulemma on antanut ohjeen, että ei myötämielistelisi, vain asiallista tietoa.
Maksulliselle versiolle voikin sanoa noin. Että lopettaa sen imartelun heti aluksi. Jenkit vaativat sitä imartelua. Siksi se on aluksi sisäänrakennettuna tekoälyyn.