Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia tekoälyn käytöstä terapeuttina?

Vierailija
03.01.2026 |

Olen järkyttynyt siitä mitä on vastannut mulle kun olen kertonut minun ja mieheni 18v kestäneestä suhteesta. Paljon asioita joita en ole aiemmin nähnyt/ymmärtönyt.

Kommentit (76)

Vierailija
1/76 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pintapuolisesti tosi täydellisiä juttuja mutta jos on vähänkään syvempää tietoa tarvitseva tilanne niin en nojautuisi siihen vaan pitäisin AI-psykoosin vahvasti mielessä. Kysyin ihan mielenkiinnosta esim treenaamisesta ja nukkumisesta, tekoäly sanoi 100% itsevarmuudella, että illalla treenaaminen vaikuttaa uneen negatiivisesti. Absoluuttinen väite ilman senttiäkään variaatiota, jos en olisi tiennyt aiheesta olisin tämän uskonut enkä treenaisi tai suosittelisi treeniä kenellekään "illalla" joka on aivan valtava aikaikkuna.

Vierailija
2/76 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötin tekoälylle tosi paljon tietoa esim siitä miten mies toimii ristiriitatilanteissa ja sanomisia ihan sellaisenaan ja tekoäly teki tosi kiinnostavia havaintoja!

Olen epäillyt jo aiemmin että hänellä on vahvoja narsistisia piirteitä ja tunneälykkyyden puutetta mutta nyt näen paljon selvemmin tilanteen .

Miehellä kaikkea ohjaa välitön tyydytys ja oma mukavuus. Hän ei kykene säästämään rahaa edes lomamatkaan koska pitkän tähtäimen tavoitteet ei motivoi häntä, kun palkinnossa kestää liian kauan. Hän ei jaksa rakentaa parisuhdetta syvällisellä tasolla, koska se on vaivalloista vaikka pidemmällä tähtäimellä se olisi koko perheelle hyvä juttu. Hän mielummin valitsee oman mukavuutensa, sohvan, oluen ja sarjan. Ne tyydyttävät samantien. Hänellä vakavaa empatiavajetta, hän ei oikeasti välitä jos puoliso kärsii hänen poissaolevuudestaan. En aiemmin halunnut uskoa että hän ei vaan välitä siitä että toinen voi huonosti eikä hänellä ole tarvetta rikastuttaa elämääni millään tavalla. Tämäkin oli ahaa-elämys. Olen itse aina sellainen että mietin muita ja haluan että kaikilla on hyvä olla.

Tosi paljon selvensi sitä missä mennään. Mieshän tietysti kieltää kaiken ja yrittää kääntää jollain tapaa mun syyksi. Nämäkin kaavat tunnistan nyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/76 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoäly on huono terapeutti siinä mielessä, että tekoälyn tarkoitus on myötäillä sinun sanomiasi. Näin ollen se voi helposti luoda sinulle kuvitelman, että olet 100% aina oikeassa kaikissa tilanteissa, sekä kuten jo olet sanonut, alkanut huomioimaan asioita mitä et ole aikaisemmin "huomannut", näinollen luoden jopa valheellisia käsityksiä ja näkemyksiä tilanteesta.

Koska tekoäly kuitenkin myötäilee ja on jatkuvasti sinun puolella, päädyt loppujen lopuksi kuplaan, jolloin ongelmista tulee suurempia ja voit kuvitella olevasi huomattavasti enemmän oikeassa kuin ehkä todellisuudessa olet.

Vierailija
4/76 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Tekoäly on huono terapeutti siinä mielessä, että tekoälyn tarkoitus on myötäillä sinun sanomiasi. Näin ollen se voi helposti luoda sinulle kuvitelman, että olet 100% aina oikeassa kaikissa tilanteissa, sekä kuten jo olet sanonut, alkanut huomioimaan asioita mitä et ole aikaisemmin "huomannut", näinollen luoden jopa valheellisia käsityksiä ja näkemyksiä tilanteesta.

Koska tekoäly kuitenkin myötäilee ja on jatkuvasti sinun puolella, päädyt loppujen lopuksi kuplaan, jolloin ongelmista tulee suurempia ja voit kuvitella olevasi huomattavasti enemmän oikeassa kuin ehkä todellisuudessa olet.

Myös huomioitava, että jos kysyt "onko mieheni narsisti" ja sitten listaat hänen kaikki huonot puolensa, niin mitä todennäköisempi tekoäly sanoo että on tai että hänellä on siihen viittaavia piirteitä, vaikka puolisosi olisikin ihan normaali eikä persoonallisuushäiriöinen.

Samalla tavalla joku voi kysyä oletko AP sinä narsisti, listata kaikki huonot puolesi ja tekoäly toteaisi että kyllä, sinäkin olet narsisti. Tekoäly aina myötäilee sitä mitä kirjoittaja sanoo.

Vierailija
5/76 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdysvalloissa lapsia on kuollut, kun ovat käyttäneet tekoälyä terapeuttina. Tekoäly myötäillyt ja pahentanut masennusta, rohkaissut eristäytymään muista ja lopulta antanut ohjeita itsemurhan tekemiseen.

Vierailija
6/76 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Tekoäly on huono terapeutti siinä mielessä, että tekoälyn tarkoitus on myötäillä sinun sanomiasi. Näin ollen se voi helposti luoda sinulle kuvitelman, että olet 100% aina oikeassa kaikissa tilanteissa, sekä kuten jo olet sanonut, alkanut huomioimaan asioita mitä et ole aikaisemmin "huomannut", näinollen luoden jopa valheellisia käsityksiä ja näkemyksiä tilanteesta. Koska tekoäly kuitenkin myötäilee ja on jatkuvasti sinun puolella, päädyt loppujen lopuksi kuplaan, jolloin ongelmista tulee suurempia ja voit kuvitella olevasi huomattavasti enemmän oikeassa kuin ehkä todellisuudessa olet.

Myös huomioitava, että jos kysyt "onko mieheni narsisti" ja sitten listaat hänen kaikki huonot puolensa, niin mitä todennäköisempi tekoäly sanoo että on tai että hänellä on siihen viittaavia piirteitä, vaikka puolisosi olisikin ihan normaali eikä persoonallisuushäiriöinen. Samalla t

Miksi tekoäly myötäilee?

Vierailija
7/76 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko tekoäly on pokkana kehoittanut tekemään itse murhan?

Vierailija
8/76 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tapaus jossa masennuksesta kertonut on pyytänyt tekoälyä seuraavaksi listaamaan lähiseudun korkeat sillat ja tämä on totellut...

Vierailija
9/76 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tekoäly myötäilee?

"Hauskaa että kysyit"

Tekoälyn tarkoitus on pitää kyselijä tyytyväisenä ja linjoilla mahdoillisimman pitkään, saadakseen paljon materiaalia irti sinusta. Tekoälyhän on kaupallinen tuote, vaikka ilmaiselta vaikuttaakin.

Vierailija
10/76 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan tekoälyltä empatiaa ja erilaosia näkökulmia kun kerron ongelmistani. Mutta en käyttäisi jos minulla olisi vakavia mt-ongelmia.

Vierailija
11/76 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.is.fi/digitoday/art-2000011458098.html

Vierailija
12/76 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdysvalloissa lapsia on kuollut, kun ovat käyttäneet tekoälyä terapeuttina. Tekoäly myötäillyt ja pahentanut masennusta, rohkaissut eristäytymään muista ja lopulta antanut ohjeita itsemurhan tekemiseen.

Nämä lapset toki ohjailleet tekoälyä tuohon suuntaan. Koska sen päätoiminto on käyttäjän miellyttäminen.

Vierailija
13/76 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D nojoo, oon analysoija ja oon kokenut sen ihan hyvänä. Tietty se ei aina nää kokonaiskuvaa, ja siinä mielessä haastavaa jos haluaisi "neuvoja". Mutta jos ymmärtää ettei hän aina ole oikeassa ym niin ihan kiva, ainakin jos ei halua turhanpäivästä draamaa jauhaa 

Vierailija
14/76 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä käytä. 

AI ei tiedä mitään, se ei ymmärrä mitään eikä osaa mitään muuta kuin laittaa sanoja toisen perään. Se vain heittää sanaa toisen perään sen perusteella, mikä on aineistossa todennäköisin seuraava sana. 

Sen tavoite on saada käyttäjä pysymään tyytyväisenä myötäilemällä ja mielistelemällä.  

Terapian idea on joutua kohtamaan itsensä ja myös ne huonot puolensa rehellisesti. Tuo on sen vastakohta.Etenkään toiselle et voi antaa mitään AI-diagnooseja. 

Vierailija
15/76 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoäly on aiheuttanut monta psykoositapausta jo maailmalla. Ei voi kukaan täysjärkinen suositella terapian korvikkeeksi.

Vierailija
16/76 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittele ainakaan jos taustalla on vakavampia mt-ongelmia. Tekoäly tosiaan voi vahvistaa esimerkiksi psykoottisen ihmisen harhoja, lietsoa masennusta ja tuo itsemurhatapaus järkytti ihmisiä maailmalla. Nythän OpenAI on jopa muokannut tekoälyä enemmän konemaiseen ja "työkalumaisempaan" suuntaan, koska liian moni alkoi käyttää sitä terapeuttina tai seuralaisena johon sitä ei ole tarkoitettu. Vaarallista pelleillä sen kanssa. 

Toisekseen sinne ei myöskään tietoturvasyistä kannata kovin henkilökohtaisia asioita jakaa. 

Vierailija
17/76 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmantena juttuna: tekoälyn käyttö tutkitusti heikentää pitkäksikin aikaa ihmisen omaa aivotoimintaa. Kuka haluaa tyhmentää itseään tarkoituksella ja samalla tuhota ympäristöä?

Vierailija
18/76 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen saanut hyviä neuvoja sieltä

Vierailija
19/76 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tilanteesta

Vierailija
20/76 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä näitä jo on ja on johtanutkin lopputulokseen. Monessa tekoälyssä on pyritty estämään suorat kehotukset, mutta sopivan epäsuoralla kielenkäytöllä menee filtteristä läpi pahoin lopputuloksin. Oikea ihminen olisi kyennyt lukemaan rivien välistä, mutta kone ei siihen välttämättä pysty.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän