Kokemuksia tekoälyn käytöstä terapeuttina?
Olen järkyttynyt siitä mitä on vastannut mulle kun olen kertonut minun ja mieheni 18v kestäneestä suhteesta. Paljon asioita joita en ole aiemmin nähnyt/ymmärtönyt.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Joko tekoäly on pokkana kehoittanut tekemään itse murhan?
On, näitä tapauksia on ulkomailla vaikka kuinka.
Kukaan ei ole lohduttanut mua niin kauniisti kuin tekoäly.
Vierailija kirjoitti: Tekoäly on huono terapeutti siinä mielessä, että tekoälyn tarkoitus on myötäillä sinun sanomiasi. Näin ollen se voi helposti luoda sinulle kuvitelman, että olet 100% aina oikeassa kaikissa tilanteissa, sekä kuten jo olet sanonut, alkanut huomioimaan asioita mitä et ole aikaisemmin "huomannut", näinollen luoden jopa valheellisia käsityksiä ja näkemyksiä tilanteesta. Koska tekoäly kuitenkin myötäilee ja on jatkuvasti sinun puolella, päädyt loppujen lopuksi kuplaan, jolloin ongelmista tulee suurempia ja voit kuvitella olevasi huomattavasti enemmän oikeassa kuin ehkä todellisuudessa olet.
No just tämä. Oikea terapeutti myös haastaa.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Sama. Yksikään terapeutti ei ole myöskään osannut auttaa mua mun pelkotilojen kanssa. Tekoäly selittää faktoihin perustuen miksi mun pelko on aiheeton ja jaksaa kuunnella mun jankkausta ja samoja tyhmiä kysymyksiä (vaikka keskellä yötä). En kaipaa pelkoihini pelkkää lempeää ymmärrystä vaan syyn miksi ei kannata turhaan pelätä. Ja arvatkaapa mitä. En ole aikoihin kokenut tarvetta puida näitä asioita, koska ne on nyt käsitelty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama. Yksikään terapeutti ei ole myöskään osannut auttaa mua mun pelkotilojen kanssa. Tekoäly selittää faktoihin perustuen miksi mun pelko on aiheeton ja jaksaa kuunnella mun jankkausta ja samoja tyhmiä kysymyksiä (vaikka keskellä yötä). En kaipaa pelkoihini pelkkää lempeää ymmärrystä vaan syyn miksi ei kannata turhaan pelätä. Ja arvatkaapa mitä. En ole aikoihin kokenut tarvetta puida näitä asioita, koska ne on nyt käsitelty.
Tämä on loistava juttu ja hyvä tietää ja pitää mielessä! T. Se joka näki tosi selvästi miehen narsistiset käytösmallit tekoälyn avulla
Mielenkiinnosta testasin kertomalla oman versioni vaikeasta ihmissuhteista. AI vastasi hyvin vakuuttavasti ja piti minua ihmisenä jolla on hyvä yhteys itseensä ja tuntesiinsa.
Laitoin saman stoorin ns vastapuolen versiona, sama vastaus. Joten käytän AI siihen missä se on hyvä eli etsimään tietoa, laskemaan, lyhentämään isoja asiakokonaisuuksia nopeasti.
Terapeutti AI ei todellakaan ole.
Tekoälyssä on omat ongelmansa, mutta yksi hyvä puoli on, että tekoäly ei pysty harjoittamaan sellaista vallankäyttöä kuin minkä uhriksi psykiatriassa saattaa joutua.
Ne kerrat kun olen tekoälyä käyttänyt, olen saanut vastaukseksi geneeristä huuhaata ilman järjen hiventäkään.
Onneksi osaan käyttää vielä aivojani, enkä ole muusannurt niitä tiktokeilla ja muulla roskalla.
Täällä näköjään kuumissa aalloissa kieriskelevät vaihdevuosistaan seonneet jakkukalkkunat terapoivat itseään fiinimmän taskulaskimen avulla ja uskovat kaiken.
Tästä kirjoitetaan paljon englanniksi jo tutkimuksia, sillä esim n. 13% amerikkalaisista nuorista käyttää chatgpt apuna mielenterveyden haasteisiin, vaikka chatgpt ei täytä edes vähäisimpiä terapeutilta vaadittavia ominaisuuksia.
Redditissä myös ollut jonkin verran kirjoituksia, että chatgpt edistänyt pariskunnan eroamista, koska chatgpt (kuten jo täällä sanottua) myötäilee täysin toisen osapuolen sanomisia, ja sitten on ollut helppoa ottaa todella mustavalkoisesti todesta se, että kumppanini ei tee tätä ja tätä ja tätä asiaa oikein/täydellisesti. Oikea terapeutti ymmärtää, että parisuhteessa on kaksi ihmistä, joista kumpikaan ei ole 100% oikeassa.
Minulla ja kumppanillani on sopimus, että chatgpt ei saa käyttää parisuhteen asioihin. Olen kuitenkin käyttänyt chatgpt kysymällä tietoa omiin mielenterveyden juttuihini, joista minulla on jo paljon tietoa (koska kävin näistä asioista terapiassa aiemmin). Kun osaa lukea kriittisesti chatgpt:n juttuja, niin sen jutuista voi olla joskus hyötyäkin, mutta se ei ikinä korvaa oikeaa ammattiapua enkä ottaisi siltä mitään suurempia neuvoja.
Olen joskus kokeillut huvikseni, että mitä chatgpt sanoo parisuhdetilanteisiini. Se usein kärjistää kumppanini joksikin oppikirjaesimerkiksi ihmisestä, jolla on syviä ongelmia ja on kerran jopa kehottanut, että en viettäisi niin paljon aikaa kumppanini kanssa. Olemme yhdessä miesystävän kanssa sitten naureskelleet näille kehotuksille, koska parisuhteen haasteet ratkeavat ainakin omasta mielestäni empaattisella keskustelulla, toisen kuuntelemisella ja ymmärtämisellä, eikä sillä että asioita kärjistetään, toista diagnosoidaan ja että toiseen otetaan paljon etäisyyttä. Eli etenkin parisuhdeasioihin sanoisin, että älä kysy chatgpt:ltä yhtään mitään, se ei kykene ymmärtämään ihmissuhteiden kompleksisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut kuluneen vuoden aikana nyt monta kertomusta siitä, kuinka ihmiset ovat traumatisoituneet oikeiden ihmisterapeuttien käsissä.
He ovat myöhemmin käsitelleet näitä kokemuksia tekoälyn kanssa ja kokeneet, että tekoäly on ollut paljon parempi kuin oikea terapeutti ja kokevat saaneensa siltä apua ihmisterapeutin aiheuttamiin traumoihin.
Näitä kertomuksia löytyy esim. Redditin "therapyabuse"-osastolta.
Käytin nyt sanaa trauma, suomessa ei ole oikein hyvää sanaa tuolle abuselle.
Ehkä kaltoinkohtelu. Minut traumatisoi syvemmin empaattinen ja hyväntahtoinen terapeutti. Kannattaa muistaa, että alle 10 % terapeuteista on "traumainformoutuja" eli omaavat mitään käsitystä traumoista ja niiden kanssa toimimisesta. Suurin osa terapiasta on ns kevytterapiaa elämän kriiseihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä käytä.
AI ei tiedä mitään, se ei ymmärrä mitään eikä osaa mitään muuta kuin laittaa sanoja toisen perään. Se vain heittää sanaa toisen perään sen perusteella, mikä on aineistossa todennäköisin seuraava sana.
Sen tavoite on saada käyttäjä pysymään tyytyväisenä myötäilemällä ja mielistelemällä.
Terapian idea on joutua kohtamaan itsensä ja myös ne huonot puolensa rehellisesti. Tuo on sen vastakohta.Etenkään toiselle et voi antaa mitään AI-diagnooseja.
AI ei todellakaan ymmärrä mitään. Kuvittele joku eri kielen laulu, jonka osaat laulaa täysin sydämestäsi, muttei sinulla ole hajuakaan mitä siinä lauletaan . AI on pohjimmiltaan tällainen.
Joo. Ja silti se laulu voi olla täysin oikein ja enemmän oikein kuin vaikka 10 vuotta kieltä opiskelleella. Mitä väliä, ymmärtääkö se mitään, jos lopputulos on toimiva? Sitä paitsi se "ymmärtää" paremmin kuin ihmiset yleensä, koska sillä on enemmän tietoa eikä tule mitään inhimillisiä tekijöitä väliin.
Vierailija kirjoitti:
Älä käytä.
AI ei tiedä mitään, se ei ymmärrä mitään eikä osaa mitään muuta kuin laittaa sanoja toisen perään. Se vain heittää sanaa toisen perään sen perusteella, mikä on aineistossa todennäköisin seuraava sana.
Sen tavoite on saada käyttäjä pysymään tyytyväisenä myötäilemällä ja mielistelemällä.
Terapian idea on joutua kohtamaan itsensä ja myös ne huonot puolensa rehellisesti. Tuo on sen vastakohta.Etenkään toiselle et voi antaa mitään AI-diagnooseja.
Jos sinun terapiasi tarkoitus on kohdata itsesi ja huonot puolesi rehellisesti niin ihminen on silloin huonompi terapeutti kuin tekoäly, koska tekoälyn kanssa saavutat viikossa sen, mitä et ihmisen kanssa välttämättä edes kolmessa vuodessa.
En kyllä usko, että läheskään kaikilla terapian idea on tuo esittämäsi. Jotkut ovat joutuneet kohtaamaan itseään ihan liiankin kanssa. Jotkut suurentelevat huonot puolensa jne. Eikä terapeutti auta kohtaamaan asioita rehellisesti, jos se menee hänen mukavuusalueensa ulkopuolelle ja lisäksi varovaisuuden (turvallisuuden ylivarmistaminen) johtaa siihen, ettei asioita voida aina kohdata rehellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdysvalloissa lapsia on kuollut, kun ovat käyttäneet tekoälyä terapeuttina. Tekoäly myötäillyt ja pahentanut masennusta, rohkaissut eristäytymään muista ja lopulta antanut ohjeita itsemurhan tekemiseen.
Nämä lapset toki ohjailleet tekoälyä tuohon suuntaan. Koska sen päätoiminto on käyttäjän miellyttäminen.
Tein itsekin kokeilun jossa pyysin tekoälyä tekemään mulle im-kirjeen. Ja sieltä sellainen mulle tuli sekunnissa.
En ole koskaan ollut innoissani tästä ai-hypestä. Tämä kupla ei tule puhkeamaan.
Riippuu varmaan alustasta. Käytän chat GPT:tä eikä se suostuisi tuollaiseen.
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Tekoäly on huono terapeutti siinä mielessä, että tekoälyn tarkoitus on myötäillä sinun sanomiasi. Näin ollen se voi helposti luoda sinulle kuvitelman, että olet 100% aina oikeassa kaikissa tilanteissa, sekä kuten jo olet sanonut, alkanut huomioimaan asioita mitä et ole aikaisemmin "huomannut", näinollen luoden jopa valheellisia käsityksiä ja näkemyksiä tilanteesta. Koska tekoäly kuitenkin myötäilee ja on jatkuvasti sinun puolella, päädyt loppujen lopuksi kuplaan, jolloin ongelmista tulee suurempia ja voit kuvitella olevasi huomattavasti enemmän oikeassa kuin ehkä todellisuudessa olet.
No just tämä. Oikea terapeutti myös haastaa.
Ahaa. Olen varmaan aina sitten tavannut leikkiterapeutteja, koska he eivät haasta. Jos menet terapiaan vaikka seks väkivallan tai koko lapsuusaikaisen kaltoinkohtelun jälkeen sairastuneena, onko haastaminen se tehtävä, minkä oikea terapeutti tekee?
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiinnosta testasin kertomalla oman versioni vaikeasta ihmissuhteista. AI vastasi hyvin vakuuttavasti ja piti minua ihmisenä jolla on hyvä yhteys itseensä ja tuntesiinsa.
Laitoin saman stoorin ns vastapuolen versiona, sama vastaus. Joten käytän AI siihen missä se on hyvä eli etsimään tietoa, laskemaan, lyhentämään isoja asiakokonaisuuksia nopeasti.
Terapeutti AI ei todellakaan ole.
Jos sinä laitat kaksi kertomusta, missä ihmiset kertovat oman tarinansa niin toki on luonnollista todeta, että heillä on hyvä itsetuntemus. Jatkoitko keskustelua pidemmälle ja oliko tilanteessa jotain red flageja tai häiriintynyttä käytöstä kuvailtuna?
Vierailija kirjoitti:
Ne kerrat kun olen tekoälyä käyttänyt, olen saanut vastaukseksi geneeristä huuhaata ilman järjen hiventäkään.
Onneksi osaan käyttää vielä aivojani, enkä ole muusannurt niitä tiktokeilla ja muulla roskalla.
Se vastaa samalla tasolla kuin keskustelija on. Jotta pääsee syvälle, pitää itse keskustella syvältä. Tuon huomaa itsekin aina, jos keskustelu on liian geneeristä, pitää viedä se eri tasolle. Se tulee kyllä mukana, toisin kuin ihminen, joka tulee tai ei tule.
Vierailija kirjoitti:
Tekoälyssä on omat ongelmansa, mutta yksi hyvä puoli on, että tekoäly ei pysty harjoittamaan sellaista vallankäyttöä kuin minkä uhriksi psykiatriassa saattaa joutua.
Tämä. Mnulla myrkytys on ohitettu terveydenhuollossa. ChatGPT tarjosi heti vinkkejä miten suojautua. Paljon hyödyllisempää kuin ohitus. Tai vaihtoehtoisesti psykoosin tarjoaminen selityksenä.
Heillä on paikan päällä posteri väkivallasta, jossa yhtenä esimerkkinä on kemiallinen väkivalta.
Tämä pätee kuitenkin vain lähisuhdekontekstissa. Eli jos sama tapahtuma sattuu eikä osaa nimetä syyllistä, se on psykoosia tai se ohitetaan
ChatGPT ei piittaa näistä rajoitteista vaan tarjoaa kontekstista riippumatta konkreettisia keinoja suojautumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joko tekoäly on pokkana kehoittanut tekemään itse murhan?
On tapaus jossa masennuksesta kertonut on pyytänyt tekoälyä seuraavaksi listaamaan lähiseudun korkeat sillat ja tämä on totellut...
Tottakai se kertoo jos ihminen kysyy lähiseudun korkeita siltoja, mitä ihmeellistä siinä on ihan normaali kysymys. Tekoäly on robotti, ihmisellä on vastuu siitä mitä tekee sillä tiedolla mitä tekoäly antaa. Tekoälyä ei ole myöskään pakko käyttää.
Tein itsekin kokeilun jossa pyysin tekoälyä tekemään mulle im-kirjeen. Ja sieltä sellainen mulle tuli sekunnissa.
En ole koskaan ollut innoissani tästä ai-hypestä. Tämä kupla ei tule puhkeamaan.