Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vieläkö työkkäri antaa jonnin joutavia neuvoja kuten 90-luvulla?

Vierailija
03.01.2026 |

Silloin neuvottiin, että pitää arjen rytmistä kiinni. Herää aamuisin, syö terveellisesti, liikkuu yms. No eipä se mitään työllistymiseen auttanut.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

YLE neuvoo työttömiä pyytämään työnantajia kahville. 

Kyllä, nyt kannattaa ottaa kahvitarjous vastaan.

Vierailija
42/61 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nauratti kun käskivät tekemään työnhakijaprofiilin sinne omaan portaaliinsa. Ihan niinkuin sitä kukaan selaisi.

Minäkin olen tehnyt sellaisen. Se varmasti naurattaa työnantajia.

Ikää 56, palkkatyöhistoriaa 9 vuotta. Erilaisia kursseja käynyt muutaman vuoden välein. En taida olla se halutuin työnhakija.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai ne on ite sen verran osaamattomia ja kyvyttömiä, että eivät muuta työtä ole saaneet. Kyllä mulle on joku tomppeli joskus työkkärissä yrittänyt opettaa kopiokoneenkin käyttöä oletuksella että kaikki on yhtä yksinkertaisia kuin hän itse. Piti ihan fyysisesti työntää se pois koneen äärestä että mene nyt vtuun siitä että pääsen kopioimaan.

Vierailija
44/61 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä neuvojat tästä ketjusta? Tulkaa nyt antamaan yrittäjyysvinkkejä ja kertomaan, miten se oma työpaikka luodaan, sitä ei missään ilmoitella.

Vierailija
45/61 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli eikö joku vanhempi pomomies voi ymmärtää sen vähän väärin jos tällainen nuori vastavalmistunut nainen pyytää "päiväkahville"? Itse en ainakaan joillekin vanhemmille "vanhanliiton" pomo-miehille lähde mitään kahvikutsuja lähettelemään. 

Vierailija
46/61 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahinta on että olet lähemmäs 60v. työuraa takana yli 30v. ja tapaamiseen tulee joku omavalmentaja, 25v. nuori räkänokka joka pitää elämänsä tunnossa jonkun inspiroivan palopuheen. Yrittää väkisin tunkea johonkin palkattomaan työkokeiluun tai opiskeleen uutta alaa. Alaa, josta sitten kun valmistun olen 64v. harjoittelija. 

Pyydän nöyrästi anteeksi että olen täälläkin joskus haukkunut työttömiä. kyllä nyt v' tuttaa. Ei tämä herkkua ole. Juominen on mulla riistäytynyt käsistä v'tutuksen takia. Puoliso uhkaa lähteä. Olen pelkkä ihmisraato.  

En ollut aina tällainen. On korkeakoulututkintoa ja lisäkoulutuksia, pitkäaikainen kokemus esimies- ja asiantuntijatehtävistä ulkomaita myöten, parit maratonit on vedetty ja punttisaliharrastus. 2 vietasta kieltä äidinkielen tasoisesti plus suomi ja ruotsi. Aika nopeasti sitä putoaa pohjalle pelkäksi ihmisroskaksi. Nykyään on suuri voitto jos jaksaa edes sängystä nousta. Viinan v

Olen saman ikäinen kuin sinä ja naurattaa tosiaan nuo kaksvitoset jotka opettaa ja neuvoo "äitiään". Minäkin kun olen yleensä 5-6 aikoihin jo ylhäällä, syönyt ja hampipesut tehnyt kun se räkänokka vasta 8 aikaan venyttelee ja huokailee. Minä olen silloin jo kaupungilla asioilla, ruokakaupassa ja postissa.

Vierailija
47/61 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai ne on ite sen verran osaamattomia ja kyvyttömiä, että eivät muuta työtä ole saaneet. Kyllä mulle on joku tomppeli joskus työkkärissä yrittänyt opettaa kopiokoneenkin käyttöä oletuksella että kaikki on yhtä yksinkertaisia kuin hän itse. Piti ihan fyysisesti työntää se pois koneen äärestä että mene nyt vtuun siitä että pääsen kopioimaan.

Työssäkäyvät kuvittelee että keski- ikäinen työtön on jotenkin kehitysvammainen. Minultakin lääkäri kysyi osaatko käyttää omakantaa tai varata labraan aikaa. Vuosikausia siellä rampannut ja asiani hoitanut sähköisesti älypuhelimella. Nauroin hänelle.

Vierailija
48/61 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että joku joskus on se oikea kohde niille tyhmille kysymyksille. Siksi kai niitä edelleen esitetään. Itsestä toki tuntuu normaaliälyisenä jotenkin kummalliselta, että minulta tiedustellaan olenko tajunnut, että naapurikunnassa voisi olla töitä ja sinne pääsee tästä bussilla. AIJJAA??? Joskus vuosituhannen alussa oli joku pakollinen "näin haet töitä"-tilaisuus, jossa antina oli se, kuinka osoiteriville kirjoitetaan työkkärin osoite ja sitten pitää muistaa painaa enter. Jotenkin tuntuu ettei kovin kauas olla kuitenkaan edistytty.

Siihen aikaan tein paljon pätkätöitä - ja kävin käytännössä jokaisen työpätkän jälkeen kuuntelemassa jargonia siitä, että avoimia työpaikkoja löytyy avoimien työpaikkojen ilmoituksista. Avoimia työpaikkoja ilmoitellaan työvoimatoimiston avoimia työpaikkoja -ilmoitustaululla sekä avoimia työpaikkoja -ilmoitu

Minäkin olin jollain kurssilla vuosia sitten ja kotiläksyksi annettiin etsiä piilotyöpaikkoja. Tein tehtävän kolmessa minuutissa ja kurssin vetäjä kehui miten hyvin olin niitä löytänyt että teit varmaan kunnolla töitä sen eteen. Tein, sen kolme minuuttia. Kyllä meitä pidetään tyhminä ja avuttomina.

Vierailija
49/61 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nauratti kun käskivät tekemään työnhakijaprofiilin sinne omaan portaaliinsa. Ihan niinkuin sitä kukaan selaisi.

Mulle tuli sitä kautta kerran työtarjous. Se oli tosin työ Subwayn 'sandwich artistina' vaikean matkan päässä (Ylöjärvellä, kun itse olen autottomana Peltolammilla). Olin jo saanut toisen työpaikan onneksi, joten kiitin ja kieltäydyin.

Siis oikeasti työtarjous, vai hakuvelvoite?

Tuo työkkärin tapa nimittää hakuvelvoitetta työtarjoukseksi pitäisi jossain oikeusistuimessa koeponnistaa. Ei viranomainenkaan voi miten tahansa velvoittavia tehtäviä nimetä. Sanoilla on merkitys.

Työtarjous. Yhteydenotto tuli suoraan yrittäjältä, ei työkkäriltä.

Vierailija
50/61 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työssäkäyvät kuvittelee että keski- ikäinen työtön on jotenkin kehitysvammainen. Minultakin lääkäri kysyi osaatko käyttää omakantaa tai varata labraan aikaa. Vuosikausia siellä rampannut ja asiani hoitanut sähköisesti älypuhelimella. Nauroin hänelle.

Niinhän se on. Itse olen jäämässä osa-aikatyöstä nyt kokonaan työttömäksi ja ajattelin ruveta kehariksi. Ööööö, en osaa, ööööö en tiijä, hääh en ymmärrä. Saavat oikein kädestä pitäen ohjata ja selittää miten asioidaan ja kuka neuvoo ja miten toimitaan. Ja ei, ehdottomasti ei mitään sähköisiä juttuja kun en osaa oikein kunnolla lukeakaan. Katotaan saanko yleistuen lisäksi jotain vammaistukea kun on niin paljon haasteita.

Vierailija
51/61 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tuollaiset voisi laukkauttaa ja todeta vain ihmisille että menkää töihin

Eikä tarvitse edes todeta päivän selvää asiaa. Jokainen menee heti kun joku palkkaa. Ei niitä 90-luvun suurtyöttömyyden ihmisiä enää ole työttömänä, jokainen on paikkansa löytänyt eikä ole tarvinnut rangaista ja kyykyttää.

Vierailija
52/61 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, että miksi työkkäri varaa tunnin aikaa puheluihin, kun ei niistä ole mitään hyötyä työnhakijoille. Ihan sama tunti varataan, riippumatta siitä onko työkyvytön, joka vapautettu hakuvelvollisuudesta, vai ihan työmarkkinoille soveltuva hakija 

Vielä älyttömämpiä on ne pakolliset naamannäyttämiskeikat, joihin ainakin Kanta-Hämeessä edelleen pakotetaan. Köröttelet julkisilla joku 45 min. suuntaansa kaupungin laidalta virastoon, missä joku elämäänsä kyllästynyt kynäniska kyselee asioita, jotka olisivat selvinneet kahden minuutin puhelulla. 

Heinolassa on sosiaalitantta näissä tapaamisissa mukana ja oli huvittavaa jälkeenpäin lukea omilta sivuilta sepustusta siitä, että hakija oli pukeutunut ehjiin vaatteisiin, hiukset olivat kam

Kaskun ei vielä kirjoittanut että hakija ei ole lihava, ulkonäöltään viehättävä, harrastaa lenkkeilyä... 

Vierailija
53/61 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahinta on että olet lähemmäs 60v. työuraa takana yli 30v. ja tapaamiseen tulee joku omavalmentaja, 25v. nuori räkänokka joka pitää elämänsä tunnossa jonkun inspiroivan palopuheen. Yrittää väkisin tunkea johonkin palkattomaan työkokeiluun tai opiskeleen uutta alaa. Alaa, josta sitten kun valmistun olen 64v. harjoittelija. 

Pyydän nöyrästi anteeksi että olen täälläkin joskus haukkunut työttömiä. kyllä nyt v' tuttaa. Ei tämä herkkua ole. Juominen on mulla riistäytynyt käsistä v'tutuksen takia. Puoliso uhkaa lähteä. Olen pelkkä ihmisraato.  

En ollut aina tällainen. On korkeakoulututkintoa ja lisäkoulutuksia, pitkäaikainen kokemus esimies- ja asiantuntijatehtävistä ulkomaita myöten, parit maratonit on vedetty ja punttisaliharrastus. 2 vietasta kieltä äidinkielen tasoisesti plus suomi ja ruotsi. Aika nopeasti sitä putoaa pohjalle pelkäksi ihmisroskaksi. Nykyään on suuri voitto jos jaksaa edes sängystä nousta. Viinan v

Työttömyys pelkästään jo on niin kova paikka, että tuo työkkärin virkailijoiden kyykytys siihen päälle on ihan liikaa. Lyö ihan maahan. Tässä sinun tilanteessa heidän pitäisi ohjata sinut muunlaisen avun pariin, henkistä tukea.  Itse sinun pitäisi hakea apua alkaneeseen alkoholiongelmaan, siitä tuskin kannattaa työkkäriin avautua. Ja kannattaako psyykkisistä ongelmistaan? Onko kokemusta?

Vierailija
54/61 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin työttömäksi pitkän työhistorian jälkeen ja häkellyttävintä tosiaan oli, että kohtelun perusteella tuntui kuin olisin muuttunut yhdessä yössä täysin komenneltavaksi ja holhottavaksi lapseksi. Olen asiani aina hoitanut, korkeakoulutettu ihminen, jolle yhtäkkiä piti muka ylhäältä sanella, mitä tehdään ja koska ja miten. Huvittavin oli "työtarjous", josta yritin huomauttaa, että minulla ei edes ole tehtävään edellytettyä koulutusta, mutta ei auttanut, työkkärin tantta tiesi mielestään paremmin. Nyt taas ainakin vähän aikaa töissä, mutta ei todellakaan työkkärin ansiosta vaan heistä huolimatta. 

Vierailija
55/61 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kanssa huonoja kokemuksia työkkärin toiminnasta. Olin irtisanottu tuotannollis-taloudellisin syin. Tiesin kyllä että työllistyn, koska työkokemus ja -taidot hyvät. Kuitenkin heti jo alkuun oli töykeä suhtautuminen työkkärin virkailijan taholta. Kummasti hänellä riitti aikaa patistella minua, vaikka sanoin että osaan itse hakea ja pärjään kyllä. Ihme henkilökohtainen perseelle potkija! 

Kerran huomasin, että virkailija oli käynyt kirjaamassa tietoihini, että taitoni eivät riitä tiedottajan töihin. Ei mitään hajua miksi hän oli käynyt rönkkimässä tietojani ja mistä päätellyt noin, sillä olin ollut vuosia tiedottajana isossa yhtiössä.  

Muutaman päivän päästä sama virkailija kuitenkin  lähetti määräyksen hakea tiedottajan sijaisuutta (kesto 2 viikkoa), hakemus piti väsätä samantien.  Näin tein ja ilmoitin sovitusti, että hakemus lähetetty.

Meni viikko ja minulle selvisi että virkailija oli katkaissut ansiosidonnaiseni, syynä se, että en ollut ilmoittanut hänelle haun tuloksesta. No eipä oltu sellaisesta sovittu. En saanut tuota 2 vkon sijaisuutta. 

Että tällaista mielivaltaa ja simputusta työkkärin taholta! Ei mitenkään edistä oikeaa työnhakua, haittaa vaan.

Vierailija
56/61 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain ihan asiallista suhtautumista ja palvelua työvoimapalveluilta. Työpaikka kyllä löytyi lopulta oman verkoston kautta. 

Vierailija
57/61 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten työkkärin pääsee töihin? Vaikuttaa niin helpolta. 

Vierailija
58/61 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työkkärityyppi on ihan huippu! Harmi vain ettei hänkään monisairaan kohdalla ihmeisiin pysty. Eläke pitäisi saada, tämä resurssien tuhlaus on aivan järkyttävää.

Vierailija
59/61 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää että joku pitää pystyssä näitä paikkoja uskollaan. Luulee että olisi kovin hyväkin paikka. Päässä tuulee?

Vierailija
60/61 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokseenkin. Jos nyt mitään neuvoja tulee