Vieläkö työkkäri antaa jonnin joutavia neuvoja kuten 90-luvulla?
Silloin neuvottiin, että pitää arjen rytmistä kiinni. Herää aamuisin, syö terveellisesti, liikkuu yms. No eipä se mitään työllistymiseen auttanut.
Kommentit (61)
Onko ap ollut työkkärissä vai lääkärissä? Jos ei halua kenenkään selittelevän tuollaisia alakoululaisten lässytyksiä, ei mene sinnelääkörin vastaanotolle.
Työkkäri ei tuollaisia selittele kylläkään. Ei lääkäreidenkään pitäisi, jos menet vaikka fyysisen sairauden takia, vaikka kyllä sellaisiakin hulluja on.
Elämäntavat kuuluu niille, keiden kanssa haluat itse jutella niistä.
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että joku joskus on se oikea kohde niille tyhmille kysymyksille. Siksi kai niitä edelleen esitetään. Itsestä toki tuntuu normaaliälyisenä jotenkin kummalliselta, että minulta tiedustellaan olenko tajunnut, että naapurikunnassa voisi olla töitä ja sinne pääsee tästä bussilla. AIJJAA??? Joskus vuosituhannen alussa oli joku pakollinen "näin haet töitä"-tilaisuus, jossa antina oli se, kuinka osoiteriville kirjoitetaan työkkärin osoite ja sitten pitää muistaa painaa enter. Jotenkin tuntuu ettei kovin kauas olla kuitenkaan edistytty.
Siihen aikaan tein paljon pätkätöitä - ja kävin käytännössä jokaisen työpätkän jälkeen kuuntelemassa jargonia siitä, että avoimia työpaikkoja löytyy avoimien työpaikkojen ilmoituksista. Avoimia työpaikkoja ilmoitellaan työvoimatoimiston avoimia työpaikkoja -ilmoitustaululla sekä avoimia työpaikkoja -ilmoituskansiossa. Lisäksi avoimia työpaikkoja ilmoitetaan sanomalehdissä avoimia työpaikkoja -palstalla. Ja mikä parasta - ATK:ta käyttävät voivat vierailla työvoimatoimiston avoimia työpaikkoja -nettipalvelussa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, että miksi työkkäri varaa tunnin aikaa puheluihin, kun ei niistä ole mitään hyötyä työnhakijoille. Ihan sama tunti varataan, riippumatta siitä onko työkyvytön, joka vapautettu hakuvelvollisuudesta, vai ihan työmarkkinoille soveltuva hakija
Totta. Ainakin edellisen virkailijan kanssa keskustelut tosiaan venähtivät, koska se oli sellaista jaarittelua (hänen puoleltaan) ja hänellä oli hirveän pitkällinen ja perusteellinen tapa puhua. Muutoin hän oli mukava. Tämä nykyinen on nopeampi ja napakampi, ei jaarittele, mutta vaikuttaa että saattaisi painostaa minua johonkin työvoimakoulutukseen tai työkokeiluun, vaikka se ei minulle itselleni juuri nyt ole innostavaa/motivoivaa eikä ajankohtaista henkilökohtaiselle elämäntilanteelleni. Työhakemuksia kyllä laitan ja olen viilannut CV:tä.
Ei innosta tai motivoi työnteko? Aika pelle oot. Entä mitä hittoa tarkoittaa "ei ajankohtaista henkkoht elämäntilanteelleni". Arvaan että liian lokosat päivät ansiosidonnaisella eikä nappaa pienellä palkalla työskentely. Entäs jos meitä pakon edessä pienellä palkalla tällä hetkelläkin työskenteleviä ei nappaa maksella sun laiskottelua. Mä en kehtaisi noin itseäkorostavaa ja omahyväistä shittiä edes kirjoittaa, en edes nimettömänä. Näin entisenä hyväpalkkaisena tietotyöläisenä.
YLE neuvoo työttömiä pyytämään työnantajia kahville.
Minulle sanottiin vielä pari vuotta sitten, että ota itseäsi niskasta kiinni ja työllisty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän tuo fiksumpaa on kuin se, että herää kahden aikaa iltapäivällä ja alkaa ryyppäämään.
Silloin kun kävi töissä ryyppäsin paljon enemmän koska oli rahaa, nyt en juo oikeastaan yhtään.
Totta. 3kk oltu lomautuksella ja leikatulla Ansiosidonnaisella.
Ei pisaraakaan juotu. Töissä ollessa se pari kertaa kuussa...
Ne juopot työttömät taitaa olla nykyään sellainen myytti.
Työkkäri on vieläkin 90 -luvulla, paitsi ettei enää oikeasti välitä työtä, vaan passittelee pupukursseille ja järjestää cv kursseja niinkuin silloinkin. Nykyihminen osaa kyllä ilman te:täkin työnhaun niihin paikkoihin, joihin ei vaadita jo jotain high tech -vehkeillä kuvattavia promovideoita kunkin yksilön täydellisyydestä kuhunkin tehtävään.
Pikemminkin on nykyään kyttäävä ja kiristävä hallituksen käsikassara, joka toimii "laiskojen" kumipamppuna.
Täysin tarpeeton lafka työn saamisen vinkkelistä.
Vierailija kirjoitti:
Nauratti kun käskivät tekemään työnhakijaprofiilin sinne omaan portaaliinsa. Ihan niinkuin sitä kukaan selaisi.
Mulle tuli sitä kautta kerran työtarjous. Se oli tosin työ Subwayn 'sandwich artistina' vaikean matkan päässä (Ylöjärvellä, kun itse olen autottomana Peltolammilla). Olin jo saanut toisen työpaikan onneksi, joten kiitin ja kieltäydyin.
Vierailija kirjoitti:
Heh, ketkähän kaikki tulis jos pyytäisin vaikka maan isoimpien pörssiyhtiöiden edustajia tai julkishallinnon edustajia kahvittelemaan kotiini tänne pieneen hämäläiskylään taajaman ulkopuolelle. Ehkä nämä yhteydenotot voitaisiin laskea niihin neljään kuukausittaiseen työhakemukseen? :D
on hauskan ysäriä ulista työkkäristä täällä,, teillä pitäisi olla varmaan ne ilmoitukset sunnuntain lehdissä ja siellä työkkärin ilmoitustauluilla mistä voi bongailla duuneja
Mulle tantta alkoi höpöttelemään unirytmin säilyttämisen tärkeydestä nyt kun on työtön. Kasilta ylös, aamupala ja työnhakuun meiningit tuli sieltä. Kysyin, että ootsä lukenu mun papruja ollenkaan, vai leivotko puhelusta toiseen samalla sapluunalla? "En, kyllä nämä ovat personoituja puheluja". Bullshit. Olen tehnyt 26 vuotta komivuoroa ja niistäkin vuosikausia pääosin yövuoroa.
Pidäppä siinä huolta "uni tai poäivärytmistäsi". Mitään rytmiä ei ole eikä ole voinut edes olla.
M55
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän tuo fiksumpaa on kuin se, että herää kahden aikaa iltapäivällä ja alkaa ryyppäämään.
Miksipä ei noin tekisi, kun kerrankin on tilaisuus? Työelämässä kun ei onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan rynnivät kilpaa tänne mun putkiasuntoon kahville kun vaan pyydän.
Vierailija kirjoitti:
Työkkäri on vieläkin 90 -luvulla, paitsi ettei enää oikeasti välitä työtä, vaan passittelee pupukursseille ja järjestää cv kursseja niinkuin silloinkin. Nykyihminen osaa kyllä ilman te:täkin työnhaun niihin paikkoihin, joihin ei vaadita jo jotain high tech -vehkeillä kuvattavia promovideoita kunkin yksilön täydellisyydestä kuhunkin tehtävään.
Pikemminkin on nykyään kyttäävä ja kiristävä hallituksen käsikassara, joka toimii "laiskojen" kumipamppuna.
Täysin tarpeeton lafka työn saamisen vinkkelistä.
Ei kai työkkäri enää aikoihin ole itse mitään kursseja järjestänyt. Ne ostetaan palveluna joltain kokoomukselaiselta Spring Houselta tai vastaavalta. Kykypuolueen loistavia liikeideoita taas. Menestys (kokkarin) on vain itsestä kiinni kunhan lainsäätäjä ensin pakottaa työttömät kursseille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nauratti kun käskivät tekemään työnhakijaprofiilin sinne omaan portaaliinsa. Ihan niinkuin sitä kukaan selaisi.
Mulle tuli sitä kautta kerran työtarjous. Se oli tosin työ Subwayn 'sandwich artistina' vaikean matkan päässä (Ylöjärvellä, kun itse olen autottomana Peltolammilla). Olin jo saanut toisen työpaikan onneksi, joten kiitin ja kieltäydyin.
Siis oikeasti työtarjous, vai hakuvelvoite?
Tuo työkkärin tapa nimittää hakuvelvoitetta työtarjoukseksi pitäisi jossain oikeusistuimessa koeponnistaa. Ei viranomainenkaan voi miten tahansa velvoittavia tehtäviä nimetä. Sanoilla on merkitys.
Pahinta on että olet lähemmäs 60v. työuraa takana yli 30v. ja tapaamiseen tulee joku omavalmentaja, 25v. nuori räkänokka joka pitää elämänsä tunnossa jonkun inspiroivan palopuheen. Yrittää väkisin tunkea johonkin palkattomaan työkokeiluun tai opiskeleen uutta alaa. Alaa, josta sitten kun valmistun olen 64v. harjoittelija.
Pyydän nöyrästi anteeksi että olen täälläkin joskus haukkunut työttömiä. kyllä nyt v' tuttaa. Ei tämä herkkua ole. Juominen on mulla riistäytynyt käsistä v'tutuksen takia. Puoliso uhkaa lähteä. Olen pelkkä ihmisraato.
En ollut aina tällainen. On korkeakoulututkintoa ja lisäkoulutuksia, pitkäaikainen kokemus esimies- ja asiantuntijatehtävistä ulkomaita myöten, parit maratonit on vedetty ja punttisaliharrastus. 2 vietasta kieltä äidinkielen tasoisesti plus suomi ja ruotsi. Aika nopeasti sitä putoaa pohjalle pelkäksi ihmisroskaksi. Nykyään on suuri voitto jos jaksaa edes sängystä nousta. Viinan voimalla vedän nykyään. Maha kasvaa ja lihakset on kutistunut naruiksi. Työssä ollessa en juonut korkeintaan kuin saunakaljan kerran kuussa ja firman juhlissa olin aina selvinpäin skoolausdrinkkistäkin otin vain siemauksen. Ei edes tehnyt viinaa mieli mutta äkkiä työttömänä se alkoi maistua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, että miksi työkkäri varaa tunnin aikaa puheluihin, kun ei niistä ole mitään hyötyä työnhakijoille. Ihan sama tunti varataan, riippumatta siitä onko työkyvytön, joka vapautettu hakuvelvollisuudesta, vai ihan työmarkkinoille soveltuva hakija
Vielä älyttömämpiä on ne pakolliset naamannäyttämiskeikat, joihin ainakin Kanta-Hämeessä edelleen pakotetaan. Köröttelet julkisilla joku 45 min. suuntaansa kaupungin laidalta virastoon, missä joku elämäänsä kyllästynyt kynäniska kyselee asioita, jotka olisivat selvinneet kahden minuutin puhelulla.
Minulla on edelleen kaksi ääliötä haa(i)stattelemassa 3 kk välein. Joku täysin tunari ja osaamaton sosiaalityöntekijä. Tiedän asioista enemmän kuin hän eli Kelan tukivaihtoehdoista. Työkkärinvirkailija on ollut yli 30v alalla eikä kertaakaan viiden vuoden aikana ole osannut neuvoa mitään. Joku mielenterveysongelmainen se on kun hihittelee kaikelle mitä sanon. On välillä kuukausia pois, varmaan jossain laitoksessa ja tekee 3 päiväistä viikkoa. Tuonkin työn itse tekisin kahdessa minuutissa mutta nämä vääntää siitä väkisin tunnin pilkkasession.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tantta alkoi höpöttelemään unirytmin säilyttämisen tärkeydestä nyt kun on työtön. Kasilta ylös, aamupala ja työnhakuun meiningit tuli sieltä. Kysyin, että ootsä lukenu mun papruja ollenkaan, vai leivotko puhelusta toiseen samalla sapluunalla? "En, kyllä nämä ovat personoituja puheluja". Bullshit. Olen tehnyt 26 vuotta komivuoroa ja niistäkin vuosikausia pääosin yövuoroa.
Pidäppä siinä huolta "uni tai poäivärytmistäsi". Mitään rytmiä ei ole eikä ole voinut edes olla.
M55
Nokitan. Meille oli töihin aikoinaan tilattu joku konsultti puhumaan työssä jaksamisesta ja terveistä elintavoista. Unta koskeva osio alkoi toteamuksella, että on tärkeää pitää kiinni säännöllisestä unirytmistä. Tämä viisaus esitettiin ihmisille, joista kaikki ylintä johtoa lukuun ottamatta tekivät kolmivuorotyötä.
Vierailija kirjoitti:
Neuvoiko miten mielistellään työkkärintätiä ja viedäänkö se kaljalle?
Paras vaihtoehto onkin herätä aikaisin aamusta ja silloin alkaa ryyppäämään. Aika kuluu paljon rattoisammin. Työllistymisen kannalta se on aivan sama juotko työttömänä ollessasi vai et.