Tyypin 2 diabetes ja ruokavalio
Mitä ihmettä sitä pystyy syömään, kun nopeita hiilihydraatteja tulvii ovista ja ikkunoista ja sokerit nousee ja insuliiniresistenssi vaan pahenee!
Miten paljon hiilihydraatteja pystytte syömään aterioilla? Täällä jo 40 hhgrammaa on näköjään liikaa, eikä sokeria ja vehnäjauhoja tai suklaata saisi syödä ikinä yhtään. Rasittavaa kytätä joka suupalaa.
Kommentit (1760)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä kannattaako pitää kohonneita sokeriarvoja ja aloittaa viskeelirasvojen poisto. Sen voi tehdä vaikka ottaa lääkkeenkin.
Joo, kyllä kannattaa ottaa lääkkeet (metformiini) vaikka olisi vain lievästi koholla oleva verensokeri, mutta sen lisäksi kannattaa aloittaa myös elintapamuutokset.
Tietenkin elintapamuutokset kuuluvat diabeteksen hoitoon, mutta kun ruokavalion noudattaminen ihan joka päivä on niin kamalan vaikeaa! Jos vaikka pitäisi elää niin, ettei saisi ikinä syödä rasvaisia makkaroita tai makaronivelliä tai maksalaatikkoa tai kesäkeittoa, pärjäisin aivan mainiosti, mutta kun pitää elää ilman pullaa ja pizzaa ja suklaata ja suklaakakkua ja croissantteja ja täytekakkuja, niin näistä luopuminen on vähän vaikeampaa...
Ruokavalion muutoksiin ja ruokailurytmiin, jossa syödään vähemmän kerralla useammin päivän mittaan tottuu muutamassa viikossa. 2-tyypin diabeteksen pystyy melko helposti selättämään ilman lääkkeitäkin oikean laisella ruokavaliolla, jota sitten pitää noudattaa lopun elämää. Jokaisen 2-tyypin diabeetikon kroppa on erilainen ja sietää eri lailla eri ruoka-aineita, mutta kokeilemalla jokainen löytää oman tapansa hallita sokeriarvojaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä kannattaako pitää kohonneita sokeriarvoja ja aloittaa viskeelirasvojen poisto. Sen voi tehdä vaikka ottaa lääkkeenkin.
Joo, kyllä kannattaa ottaa lääkkeet (metformiini) vaikka olisi vain lievästi koholla oleva verensokeri, mutta sen lisäksi kannattaa aloittaa myös elintapamuutokset.
Tietenkin elintapamuutokset kuuluvat diabeteksen hoitoon, mutta kun ruokavalion noudattaminen ihan joka päivä on niin kamalan vaikeaa! Jos vaikka pitäisi elää niin, ettei saisi ikinä syödä rasvaisia makkaroita tai makaronivelliä tai maksalaatikkoa tai kesäkeittoa, pärjäisin aivan mainiosti, mutta kun pitää elää ilman pullaa ja pizzaa ja suklaata ja suklaakakkua ja croissantteja ja täytekakkuja, niin näistä luopuminen on vähän vaikeampaa...
Ruokavalion muutoksiin ja ruokailurytmiin, jossa syödään vähemmän kerralla useammin päivän mittaan tottuu muutamassa viikossa. 2-tyypin diabeteksen pystyy melko helposti selättämään ilman lääkkeitäkin oikean laisella ruokavaliolla, jota sitten pitää noudattaa lopun elämää. Jokaisen 2-tyypin diabeetikon kroppa on erilainen ja sietää eri lailla eri ruoka-aineita, mutta kokeilemalla jokainen löytää oman tapansa hallita sokeriarvojaan.
Ei kyllä totu. Herkuton elämä on syvältä!
Vierailija kirjoitti:
Sokeri, leipä ja peruna minimiin ja lasket hiilihydraatteja, että saat max 100g päivässä. Kyllä maitotuotteita voi syödä, mutta ei mitään makeita jogurtteja, vaan maustamatonta tai rahkaa ym.
Hiilihydraatteja voi syödä kunhan ne ovat niin sanottuja hyviä hiilareita eikä niillä ole korkeaa glygeemistä indeksiä kuten vaikka perunalla on (riippuen vähän siitäkin kuinka perunan valmistaa) jolloin niiden syöntiä pitää rajoittaa jos on 2-tyypin diabetes. Monella 2-tyypin diabeetikolla jolla on lääkitys on se väärä usko, että jos syö lääkettä tautiin ei tarvitse noudattaa ruokavaliota ja tämä on ihan väärää uskomusta. Kuunnelkaa mitä diabeteshoitajanne kertoo ruokavaliosta ja ottakaa lisää asiasta selvää; netti on täynnä ohjeita 2-tyypin diabeetikolle sopivasta ruokavaliosta. 2-tyypin diabetes on niitä tauteja joissa potilaan pitäisi hoitaa myös oma osuutensa. Tämä tauti on jopa selätettävissä oikealla ruokavaliolla ja oikealla ruokailurytmillä sekä terveillä elintavoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sokeri, leipä ja peruna minimiin ja lasket hiilihydraatteja, että saat max 100g päivässä. Kyllä maitotuotteita voi syödä, mutta ei mitään makeita jogurtteja, vaan maustamatonta tai rahkaa ym.
Hiilihydraatteja voi syödä kunhan ne ovat niin sanottuja hyviä hiilareita eikä niillä ole korkeaa glygeemistä indeksiä kuten vaikka perunalla on (riippuen vähän siitäkin kuinka perunan valmistaa) jolloin niiden syöntiä pitää rajoittaa jos on 2-tyypin diabetes. Monella 2-tyypin diabeetikolla jolla on lääkitys on se väärä usko, että jos syö lääkettä tautiin ei tarvitse noudattaa ruokavaliota ja tämä on ihan väärää uskomusta. Kuunnelkaa mitä diabeteshoitajanne kertoo ruokavaliosta ja ottakaa lisää asiasta selvää; netti on täynnä ohjeita 2-tyypin diabeetikolle sopivasta ruokavaliosta. 2-tyypin diabetes on niitä tauteja joissa potilaan pitäisi hoitaa myös oma osuutensa. Tämä tauti on jopa selätettävissä oikealla ruokavaliolla ja oikealla ruokailurytmillä sekä terveillä elintavoilla.
Sehän siinä harmittaakin, kun itseään saa vain syyttää, kun taas meni pieleen syömiset. Teoriassa kaikki on helppoa, käytännössä pitää koko ajan kytätä, mitä syö, ja se vaan ei ole kivaa.
Yritä syödä edes osa päivästä järkevästi. Itse yritän välttää hiilareita aamulla ja lounaalla, illalla syön sitten tavallista kotiruokaa ja vaikka puuroa iltapalaksi. Huomaan, että hiilarit väsyttävät, ja se ei oikein vetele työpäivän aikana.
Kannattaa myös päättää, että ns. herkut ovat vain viikonloppuja varten. Silloin se on jo iso muutos mutta et kiellä itseltäsi niitä kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä totu. Herkuton elämä on syvältä!
2-tyypin diabeetikko voi silloin tällöin kohtuudella syödä jotain vaikka sokeripitoisia herkkuja. Itse käyn 1-2 kertaa viikossa ystävien kanssa kahvilassa ja syön silloin jonkun leivonnaisen ja kroppani jestää hyvin tämän .
Mulla nousee perunasta ja puurosta sokerit yli rajojen.
Täysjyväriisistä ja maidosta ei nouse.
Pitää itse testailla, mikä nostaa ja mikä ei.
Vierailija kirjoitti:
Yritä syödä edes osa päivästä järkevästi. Itse yritän välttää hiilareita aamulla ja lounaalla, illalla syön sitten tavallista kotiruokaa ja vaikka puuroa iltapalaksi. Huomaan, että hiilarit väsyttävät, ja se ei oikein vetele työpäivän aikana.
Kannattaa myös päättää, että ns. herkut ovat vain viikonloppuja varten. Silloin se on jo iso muutos mutta et kiellä itseltäsi niitä kokonaan.
Puuroa? Eikö puuro nosta sulla arvoja liikaa? Mä oon jättäny koko puuron, ei sovi mulle.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka kuinka toitotetaan, että "diabeetikko saa syödä niin kuin muillekin ihmisille suositellaan", niin käytäntö on vaikeaa, koska "muiden ihmisten" vuoksi kaupat ovat täynnä epäterveellisiä rasva-sokeri-vehnäjauho-mättöjä, ja niitä pitää opetella kauppareissulla väistelemään. Ihan henkensä kaupalla.
Lohdutukseksi voin sanoa, että 25 vuoden vhh-vuoden jälkeen sitä höttöä ei enää edes huomaa, tai ainakaan sen näkeminen ei herätä mitään voimakkaita tunteita. Kokemuksen perusteella käyn hakemassa ne tutut tavarat, jotka ovat minulle, mielelleni ja keholleni hyväksi. Paljon erilaisia kasviksia, kalaa, kanaa ja juustoa, jugurttia ja rahkaa. Siihen kuuluu joskus myös ns. herkkuja, esim. tumma suklaa tai 30% vähäsokerisempaa vaniljajäätelöä yksi pallo. Mutta ei koko ajan, eikä joka aterian jälkeen. Nyt kesällä kerään marjoja metsästä ja omasta puutarhasta pakkaseen, kohtuuannos minulla on noin ruokalusikallinen marjoja maustamattoman jugurtin tai rahkan kanssa, niitä syön läpi talven.
Jos diabeetikko haluaa säilyttää mahdollisimman korkean toimintakyvyn ja terveyden, hän ei voi syödä kuten tavallinen ihminen, koska hänen haimansa ei toimi samalla tavalla kuin tavallisen ihmisen haima. Ajatusmaailmassani tapahtui muutos, kun muutin ruokavaliotani. Vanhat sairautta aiheuttavat "herkut" oli vain hylättävä. Minun täytyy rakastaa itseäni tai edes välittää itsestäni sen verran, etten tuhoa itseäni ruualla, jonka tiedän tekevän minulle pahaa. Tein kyllä surutyötä vähän aikaa, mutta elämä helpottui muutamassa kuukaudessa niin paljon, että aika nopeasti lakkasin ajattelemasta sitä muutosta menetyksenä tai uhrauksena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puuroa? Eikö puuro nosta sulla arvoja liikaa? Mä oon jättäny koko puuron, ei sovi mulle.
Mittasin kun kerran kysyttiin.
Ennen iltapalaa verensokeri oli 7,3 ja kaksi tuntia iltapalan jälkeen tasan 8. Ei siis noussut paljoa.
Puuron lisäksi söin porkkanan, muutaman lusikallisen raejuustoa, pari desiä marjoja ja kourallisen saksanpähkinöitä ja manteleita.
Metformiini käytössä.
Iltalehdessä on maksullinen juttu ihanteellisesta ruokavaliosta diabeetikolle. Näkeekö joku sisällön? Kuvan perusteella voisi olla Välimeren ruokavalio?
Pitää mitata sokerit aina, kun/jos on syönyt sellaista ruokaa, jota ei pitäisi syödä. Kyllä sitä pikku hiljaa uskoo, kun sokeri nousee pitkälti yli kymppiin.
Jos tekee mieli herkkuja, esimerkiksi jäätelöä, niin yritän syödä sen jälkiruuaksi. Silloin se ei nosta verensokeria niin paljon. Näin on neuvottu ja joskus olen mitatessa näin huomannutkin.
Enta jos maha ei kestö niitä kaaleja?
Alkaako teitä väsyttää herkemmin tiettyjen ruokien jälkeen? Liittyykö verensokeriin?
Minulla ei ole diabetesta, mutta haluan syödä vähäsokerisesti enkä halua nopeita verensokerinousuja. Hyviä vähäsokerisia herkkuja ovat 70% tumma suklaa (20-30 g annos) sekä mantelivoi ja maapähkinävoi. Nämä ovat niin täyteläisiä, rasvaisia ja maukkaita että pieni määrä riittää tyydyttämään mieliteon. Kaikissa on runsaasti kuituja, ja manteli- ja maapähkinävoin rasva on terveellistä, joten ne sopivat myös rasva-arvojaan tarkkaileville.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Ei diabeteshoitajalle pääse kuin ne, joilla sokerit hipoo pilvissä. Resurssipula nääs.
Käypähoitoa noudattaa myös lääkärit!
Vierailija kirjoitti:
DM 2-ravinto-.ohjeet on helpot: pois ihan kaikki herkut, suklaa, jäätelö, karkit, lakritsi, pullat, kakut, keksit, sipsit, ja yleensäkin kaikki nopeat hiilihydraatit pois ( makeat hedelmät, kuten banaani, ananas, viinirypäleet), kuivatut hedelmät ja niitä sisältävät myslit pois, samoin vehnäjauhot, sokerit, perunajauhot, valkoinen riisi, valkoinen pasta, pizzat, pasteijat, murot, paistopisteiden tuotteet, patongit ja ranskikset.
Vähennetään perunaa ja leipää, kartetaan eläinrasvoja, jos LDL-kolesteroli on yli 1.4, lisätään kasviksia, marjoja ( ilman sokerilisää) ja syödään yksittäisiä hedelmiä päivässä, maitotuotteita syödään kohtuullisesti. Maitotuotteita ja muuta proteiinia rajoitetaan, jos munuaiset jo sitä vaativat. Jos käytössä on sokerinpoistajalääke, hiilihydraatteja on saatava päivittäin! Ja liikutaan pitkin päivää ja joka päivä!
Ois ollu helpompaa vaan sanoa, että täysjyvä käyttöön, pehmeät rasvat ja proteiini kohtuudella. Toki kaikki kasvikset ok, myös marjat ja hedelmät kohtuudella.