Tyypin 2 diabetes ja ruokavalio
Mitä ihmettä sitä pystyy syömään, kun nopeita hiilihydraatteja tulvii ovista ja ikkunoista ja sokerit nousee ja insuliiniresistenssi vaan pahenee!
Miten paljon hiilihydraatteja pystytte syömään aterioilla? Täällä jo 40 hhgrammaa on näköjään liikaa, eikä sokeria ja vehnäjauhoja tai suklaata saisi syödä ikinä yhtään. Rasittavaa kytätä joka suupalaa.
Kommentit (1866)
Onko kenelläkään ollut käytössä Libreä (siis tyypin 2 diabeetikolla, jolla ei ole insuliinihoitoa käytössä)?
Onko helppo käyttää ja asentaa kännykkään ohjelmaa? Miten paljon maksaa?
Itsekuri on kaikkein tärkein juttu: ei vaan osta mitään sellaista ruokaa, joka pompauttaa sokerit pilviin. Mittaamallahan se selviää, mitä ei saa syödä ja sitten vaan ei syö!
En edes muistanut, miten hyvältä maistuu metwursti-ruisleipä! No, täytyy taas pitää taukoa, muuten leivänsyönti riistäytyy taas käsistä! Painokin on tippunut pari kiloa, kun leipää olen vähentänyt. Näkkäriä vaan pari palaa päivässä syönyt, vaikka sekin kyllä maistuu liian hyvältä.
Mansikat nostaa aika lailla sokereita. Yritän pitää kohtuuden niidenkin syömisessä.
Vierailija kirjoitti:
Mansikat nostaa aika lailla sokereita. Yritän pitää kohtuuden niidenkin syömisessä.
Kaikessa syömisessä täytyy muistaa kohtuus. Ja kun vatsa on kylläinen, silloin pitää lopettaa. Ei ähkyksi syömistä ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikessa syömisessä täytyy muistaa kohtuus. Ja kun vatsa on kylläinen, silloin pitää lopettaa. Ei ähkyksi syömistä ikinä.
Onpa hyviä neuvoja. Kai tuon tietää jokainen. Mutta kun ruoka on hyvää. Ja etenkin paistopisteen hötöt. Yritän kyllä syödä säännöllisellä rytmillä, en syö yöllä, joka aterialle pyrin syömään myös kasviksia ( tämä ei aina toteudu, kun unohdan), mutta hötöt ovat heikkouteni.
Minä yritän ainakin korvata ne ”hötöt” hieman terveellisemmillä ”hötöillä”, vaikka mansikoilla ja kirsikoita ja hedelmillä. Tai sitten vaan otan ”höttöä” vain puolikkaan tai neljänneksen, kyllä sekin on entiseen verrattuna parannusta.
Pitää vaan päättää, että ei syö! Ei se ole sitä kummempaa!
Ei auta, vaikka miten päättää, että ei syö herkkuja. Pitää myös olla niitä syömättä.
Onko joku kokeillut kokokasvisruokaa diabeteksen hoitoon?
Leivän vähentäminen jatkuu, ehkä tämä auttaa sokereihin. Liikuntaa olen lisännyt paljon.
Minkä merkkisellä laitteella te mittaatte verensokerinne? Saitteko mittarin jostain vai ostitteko itse? Ovatko ne mielestänne luotettavia? Syöpäpotilas (vointi nyt hyvä), jolla lievästi kohonneet sokeriarvot.
Sormenpääverimittarit suuntaa antavia, eli melko luotettavia. Jotkut hyvinvointialueet antavat mittarit jo esidiabetesvaiheisille, mutta jotkut vasta sitten, kun diabetes on todettu.
Vierailija kirjoitti:
Leivän vähentäminen jatkuu, ehkä tämä auttaa sokereihin. Liikuntaa olen lisännyt paljon.
Kuinka korkea verensokerisi on? Eniten lievästi koholla olevaa verensokeria alentaa viskeraalirasvan laihduttaminen keskivartalolta. Seuraavaksi eniten auttaa lihasmassan kasvattaminen ja säännöllinen aerobinen liikunta. Jos verensokeri on reilusti koholla (yli 10mmol/l) niin nämä keinot eivät enää auta. Silloin on välttämätöntä ottaa myös lääkitys käyttöön.
En tiedä kannattaako pitää kohonneita sokeriarvoja ja aloittaa viskeelirasvojen poisto. Sen voi tehdä vaikka ottaa lääkkeenkin.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä kannattaako pitää kohonneita sokeriarvoja ja aloittaa viskeelirasvojen poisto. Sen voi tehdä vaikka ottaa lääkkeenkin.
Joo, kyllä kannattaa ottaa lääkkeet (metformiini) vaikka olisi vain lievästi koholla oleva verensokeri, mutta sen lisäksi kannattaa aloittaa myös elintapamuutokset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka korkea verensokerisi on? Eniten lievästi koholla olevaa verensokeria alentaa viskeraalirasvan laihduttaminen keskivartalolta. Seuraavaksi eniten auttaa lihasmassan kasvattaminen ja säännöllinen aerobinen liikunta. Jos verensokeri on reilusti koholla (yli 10mmol/l) niin nämä keinot eivät enää auta. Silloin on välttämätöntä ottaa myös lääkitys käyttöön.
Paastot 6-6.5, aterian jälkeen 8 seutuvilla, puuroaterian jälkeen 10 seudussa, mutta jos syö vaikka pizzaa tai pullaa, niin sitten aterian jälkeen 14 seutuvilla. Lihasmassaa koko ajan yritän kasvattaa ja spinningissä käyn 2-4 kertaa viikossa, joka päivä tulee liikuntaa. Mutta vatsarasva ei vaan häviä. Eli ei vaan pidä syödä mitään höttöä... Aika kurjaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
p.s. Ja 3 lääkettä jo on käytössä...
Vierailija kirjoitti:
Tottakai lääkkeet kuuluvat diabeteksen hoitoon. Voihan niitä sitten vähentää, jos alkaa sokerit mennä liian matalalle laihtumisen myötä.
Pitää vaan kulkea kaupassa laput silmillä ja lappaa ostoskärryyn vain sitä, mitä "hyvällä omallatunnolla" voi syödä. Kyllä sitä oppii, kun mittailee sokereita aterioiden jälkeen.