Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyypin 2 diabetes ja ruokavalio

Vierailija
02.01.2026 |

Mitä ihmettä sitä pystyy syömään, kun nopeita hiilihydraatteja tulvii ovista ja ikkunoista ja sokerit nousee ja insuliiniresistenssi vaan pahenee! 
Miten paljon hiilihydraatteja pystytte syömään aterioilla? Täällä jo 40 hhgrammaa on näköjään liikaa, eikä sokeria ja vehnäjauhoja tai suklaata saisi syödä ikinä yhtään. Rasittavaa kytätä joka suupalaa.

Kommentit (1648)

Vierailija
1641/1648 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää ketju on surullista luettavaa. Näinkö vähän kukin terveydestään välittää.

Diabetesta sairastavat vetävät surutta sokeria ja vain itkevät jälkeenpäin.

Sokeri ja viljat aiheuttavat riippuvuutta. Se on koukku, jossa ihminen on tiukasti kiinni.

 

Se ei ole vain "välinpitämättömyyttä". Siihen ympärille kulttuuri, joka suosii leipää, puuroa ja pastaa, siihen moni on kasvanut ja luottaa.

Ei leivässä, puurossa ja pastassa ole mitään vikaa, varsinkin josin käyttää muista kuin valkoisesta venhäjauhoista tehtyjä tuotteita. Eikä lisää sokeria. Moni tietämättään imee tuoremehuissa ym sokeria älyttömät määrät, esim helteellä voi hotkaista  litran omenatuoremehua, jossa on 100 grammaa sokeria, siis sitä omenan omaa sokeria.

Valitettavasti niissä on runsaasti hiilihydraattia, ja ne nosravat siten paljon verensokeria.

 

Terveellä ihmisellä sokeriaineenvaihdunta toimii, diabeetikolla ei. Siksi nuo ovat erittäin huono vaihtoehto D2.n ruoaksi.

Ensin kuidut, sitten hiilarit ja mahdollisimman hidas syöminen = sokerit ei nouse niin voimakkaasti

 

itse syön joka aamu täysjyväviljapuroa eikä se sokereissa kovin pitkään näy. aamiaisen jälkeen lähden aina lenkille.  

Aivotoiminnassa näkyy...

No eipä ole ollut vajausta aivotoimitojen suhteen...

Vajavaiset ei aina itse huomaa :)

Ehkä sun kannattaisi siirtyä puuroon, niin osaisit olla skarpimpi tuon aggressiivisuuden sijaan. 

Vierailija
1642/1648 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On varmaan oikeasti pakko vähentää hiilihydraatteja. Perunaa, riisiä ja pastaa en nykyään juurikaan syö, paitsi joskus vähän perunaa jossain keitossa ja pari pientä uutta perunaa  kesällä joskus. Riisiä harvoin karjalanpiirakassa. Mutta puuroa ( paljon ruis-ja kauralesettä seassa) kyllä menee joka päivä, kun se on halpaa ruokaa ja täyttää vatsan. En ole oikein puuron tilalle keksinyt mitään hyvää vaihtoehtoa, kananmuniakaan en jaksa joka päivä syödä.  Rasvaisista juustoista en tykkää, en myöskään makkaroista ( liikaa suolaa) enkä punaisesta lihasta yleensäkään. Leipää syön näkkärinä muutaman palan päivässä. Maustamatonta jogurttia ja niitä iskyr-makuja, joissa hh alle 5g/ 100g. Pähkinöitä menee kourallinen päivässä. Marjoja menee jogurtin kanssa ( puolukka ja mustikka), hermesetaksella makeutettuna. Porkkanoita menee päivittäin raakana, kaaleja ei vatsa kestä. Tomaattia ja kurkkua kuluu, samoin erilaisia pakastekasviksia , muutama nektariini tai 1 omena. Makeita herkkuja opettelen edelleen karttamaan. Mutta mitä ihmettä voi syödä, jos ei tuota puuroakaan saa???

Vaihda puuro munakkaaseen ja pekoniin. Sitähän ihmiset syö hotelliaamiaisella hyvällä ruokahalulla. Ei nosta verensokeria paljonkaan ja pitää nälkää pitkään.

 

Mikset voisi syödä kananmunia joka päivä, jos se koukuttava aamupuurokin maistuu?

 

Ihan minimissään, jos sitä puuroa on pakko mässyttää, niin vatkaa sen sekaan pari kananmunaa tasaamaan sokeripiikkiä ja pitämään nälkää. Tyhjään vatsaan älä sitä puuroa missään nimessä syö, vaan ensin jotain proteiinia vatsan pohjalle.

 

Puuron jälkeen jos et lähde heti kävelylle, niin tee edes 25 jalkakyykkyä. Sekin on tyhjää parempi.

Pekoni on minulle yök. Ja munakas tulee jo korvista ulos, kun sitä olen syönyt harva se päivä. Puuron keitän punaiseen maitoon, jos se jotenkin auttaa ( maistuu paremmalta kuin veteen keitetty). Kananmuna puuron seassa yök.

Puuron jälkeen kyllä yleensä lähden liikkeelle.

Aamupalaksi purkki rahkaa, johon sekoitetaan ruokalusikallinen KauraKuitusta. Lisäksi 100 g marjoja ja 20-30 g saksanpähkinöitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1643/1648 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nouseeko verensokeri jotenkin eri lailla, jos 

A) syön pienen kakkupalan 4 tunnin kuluttua ateriasta

Tai 

B) sama kuin edellä, mutta syön juuri ennen kakkupalaa 3 isoa porkkanaa?

Toki kolmas teoreettinen vaihtoehto on, että syön vain ne kolme porkkanaa ja jätän kakkupalan syömättä. Mutta se tuskin tulee kyseeseen, jos kakkupala jo on edessäni.

Kakkupalat eivät kuulu diabeetikon ruokavalioon. Joten syö ne  porkkanat vaan.

2-tyypin diabeetikolta ei ole tietääkseni yleisesti ottaen kohtuullinen sokeripitoisenkaan elintarvikkeen syönti täysin kiellettyä (varmista omalta osaltasi tämä vaikka kysymällä omalta hoitajaltasi). Itse ainakin syön kakkupalan hyvällä omalla tunnolla kerran viikossa kahvilassa käydessäni, mutta kotiin en tällaisia herkkuja osta muuta kuin jos tulee vieraita. Juhlatilanteissa ei myöskän tarvitse kieltäytyä sokeripitoisista herkuista kunhan muistaa kohtuullisuuden. Jos mittailee säännöllisesti sokeriarvojaan oppii kyllä itse arvioiaan mikä elintarvike ja kuinka paljon syötynä nostaa liikaa sokeriarvoa. Itse kuulun niihin 2-tyypin diabeetikkoihin jolla pysyy sokeriarvot hyvin kurissa ilman lääkitystä noudattamalla ruokavaliota ja kroppani kestää nyt hyvin myös kohtuullisesti syötynä sokeripitoisetkin herkut (ylimääräiset kilotkin olen onnistunut pudottamaan sen jälkeen, kun 2-tyypin diabetes todettiin).

Nyt joku tulkitsee tämän niin, että kakkua saa syödä vapaasti. 

Mulla ei ole diabetesta, on ollut rd 25 vuotta sitten ja kyllä mun verensokeri nousee (leipomon) sokeria ja vehnää sisältävien kakkujen syömisestä reilusti. Itse tehdyistä kakuista ei nouse, koska niihin ei tule vehnäjauhoja eikä sokeria.

Kohtuullisuus kaikessa ja säännöllisesti sokeriarvojaan mittaava 2-tyypin diabeetikko kyllä tietää miten paljon oma kroppa sietää sokeripitoisia tuotteita. Sokeria pahempi 2-tyypin diabeetikollekin ovat kovat rasvat.

Kyllä se sokeri on pahempi myrkky ainakin silloin, kun kokesterolilääkkeillä ldl pysyy alle yhdessä.

Omin db kurssilla joskus. Kyllä kovat rasvat on se kaikkein pahin.  Tietysti myös pullan puputus.

Kakksodn on metabolinen sairaus, ei joku sokeriarvo. Maksa ja munuaiset on kovilla myös. Verisuonet, joita rasva tukkii.

Rasva ei ole syyllinen veisuonitukoksiin, se on se sokeri ja tärkkelys eli ravinnon glykeeminen kuorma, joka aiheuttaa tulehduksen verisuoniin ja aiheuttaa sv-tauteja (Halton ym. 2006) Siihen tulehtuneeseen suoneen sitten alkaa elimistö itse kerätä niitä korjausaineita, kuten Ldl-partikkeleita ja tyydyttymätöntä kasvirasvaa, joka on kemiallisen rakenteensa vuoksi helposti hapettuvaa. Jos kehossa ei ole tulehdusta, verisuonet pysyy terveenä.

Mitä :D Joku on nyt selittänyt sulle puutaheinää. Ja tuossa oli vuosikymmeniä vanhaa tietoa jota on sittemmin päivitetty.

Ahaa, juuri luin  Terveystalon sivuilta tämän:

Matala-asteinen tulehdus voi vaurioittaa verisuonten seinämiä ja edistää ateroskleroosin kehittymistä. Tämä voi johtaa sydän- ja verisuonitautien, kuten sepelvaltimotaudin, sydänkohtausten ja aivohalvausten riskin kasvuun.

Metabolinen oireyhtymä ja diabetes

Matala-asteinen tulehdus voi häiritä insuliinin normaalia toimintaa ja aiheuttaa verensokerin hallinnan ongelmia.

Liikalihavuus

Matala-asteinen tulehdus ja liikalihavuus voivat olla sidoksissa toisiinsa. Rasvakudoksessa tapahtuvat tulehdusreaktiot voivat edistää painonnousua ja vaikeuttaa laihtumista.

Krooniset sairaudet

Matala-asteinen tulehdus voi olla yhteydessä erilaisiin kroonisiin sairauksiin, kuten nivelreuma, tulehdukselliset suolistosairaudet (kuten Crohnin tauti ja haavainen paksusuolentulehdus), astma, psoriaasi ja autoimmuunisairaudet. Tulehdusprosessit voivat pahentaa näiden sairauksien oireita ja edistää niiden etenemistä.

Neurologiset sairaudet

Matala-asteinen tulehdus voi liittyä myös neurologisiin sairauksiin, kuten Alzheimerin tautiin, Parkinsonin tautiin ja masennukseen. Tulehdus voi vaikuttaa hermosolujen toimintaan ja aiheuttaa kognitiivisia ongelmia sekä mielialan häiriöitä.

 

Ovat sitten kovasti ajastaan jäljessä siellä. Samoin sydän.fi-sivuilla on sitten ilmeisesti vanhaa tietoa:

 

 

Näin glykeeminen kuorma vaikuttaa sydän- ja verisuoniterveyteen

Valtimonkovettumistauti (ateroskleroosi): Aterioilla, joilla on korkea glykeeminen kuorma, on yhteys nopeasti toistuvaan verensokerin nousuun. Tämä edistää kolesterolin hapettumista ja plakin muodostumista verisuonten seinämiin.

Insuliiniresistenssi ja tyypin 2 diabetes: Korkea GL rasittaa haimaa ja heikentää solujen insuliiniherkkyyttä. Diabetes puolestaan on yksi merkittävimmistä SV-tautien riskitekijöistä. [1, 2]

Veren rasva-arvojen heikkeneminen: Runsas nopeiden hiilihydraattien saanti nostaa triglyseridien määrää veressä ja laskee suotuisan HDL-kolesterolin määrää.

 

Laita ihmeessä se uusin tieto tänne, jos kerran tiedät sen.

Vierailija
1644/1648 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nouseeko verensokeri jotenkin eri lailla, jos 

A) syön pienen kakkupalan 4 tunnin kuluttua ateriasta

Tai 

B) sama kuin edellä, mutta syön juuri ennen kakkupalaa 3 isoa porkkanaa?

Toki kolmas teoreettinen vaihtoehto on, että syön vain ne kolme porkkanaa ja jätän kakkupalan syömättä. Mutta se tuskin tulee kyseeseen, jos kakkupala jo on edessäni.

Kakkupalat eivät kuulu diabeetikon ruokavalioon. Joten syö ne  porkkanat vaan.

2-tyypin diabeetikolta ei ole tietääkseni yleisesti ottaen kohtuullinen sokeripitoisenkaan elintarvikkeen syönti täysin kiellettyä (varmista omalta osaltasi tämä vaikka kysymällä omalta hoitajaltasi). Itse ainakin syön kakkupalan hyvällä omalla tunnolla kerran viikossa kahvilassa käydessäni, mutta kotiin en tällaisia herkkuja osta muuta kuin jos tulee vieraita. Juhlatilanteissa ei myöskän tarvitse kieltäytyä sokeripitoisista herkuista kunhan muistaa kohtuullisuuden. Jos mittailee säännöllisesti sokeriarvojaan oppii kyllä itse arvioiaan mikä elintarvike ja kuinka paljon syötynä nostaa liikaa sokeriarvoa. Itse kuulun niihin 2-tyypin diabeetikkoihin jolla pysyy sokeriarvot hyvin kurissa ilman lääkitystä noudattamalla ruokavaliota ja kroppani kestää nyt hyvin myös kohtuullisesti syötynä sokeripitoisetkin herkut (ylimääräiset kilotkin olen onnistunut pudottamaan sen jälkeen, kun 2-tyypin diabetes todettiin).

Nyt joku tulkitsee tämän niin, että kakkua saa syödä vapaasti. 

Mulla ei ole diabetesta, on ollut rd 25 vuotta sitten ja kyllä mun verensokeri nousee (leipomon) sokeria ja vehnää sisältävien kakkujen syömisestä reilusti. Itse tehdyistä kakuista ei nouse, koska niihin ei tule vehnäjauhoja eikä sokeria.

Kohtuullisuus kaikessa ja säännöllisesti sokeriarvojaan mittaava 2-tyypin diabeetikko kyllä tietää miten paljon oma kroppa sietää sokeripitoisia tuotteita. Sokeria pahempi 2-tyypin diabeetikollekin ovat kovat rasvat.

Kyllä se sokeri on pahempi myrkky ainakin silloin, kun kokesterolilääkkeillä ldl pysyy alle yhdessä.

Omin db kurssilla joskus. Kyllä kovat rasvat on se kaikkein pahin.  Tietysti myös pullan puputus.

Kakksodn on metabolinen sairaus, ei joku sokeriarvo. Maksa ja munuaiset on kovilla myös. Verisuonet, joita rasva tukkii.

Rasva ei ole syyllinen veisuonitukoksiin, se on se sokeri ja tärkkelys eli ravinnon glykeeminen kuorma, joka aiheuttaa tulehduksen verisuoniin ja aiheuttaa sv-tauteja (Halton ym. 2006) Siihen tulehtuneeseen suoneen sitten alkaa elimistö itse kerätä niitä korjausaineita, kuten Ldl-partikkeleita ja tyydyttymätöntä kasvirasvaa, joka on kemiallisen rakenteensa vuoksi helposti hapettuvaa. Jos kehossa ei ole tulehdusta, verisuonet pysyy terveenä.

Mitä :D Joku on nyt selittänyt sulle puutaheinää. Ja tuossa oli vuosikymmeniä vanhaa tietoa jota on sittemmin päivitetty.

Ahaa, juuri luin  Terveystalon sivuilta tämän:

Matala-asteinen tulehdus voi vaurioittaa verisuonten seinämiä ja edistää ateroskleroosin kehittymistä. Tämä voi johtaa sydän- ja verisuonitautien, kuten sepelvaltimotaudin, sydänkohtausten ja aivohalvausten riskin kasvuun.

Metabolinen oireyhtymä ja diabetes

Matala-asteinen tulehdus voi häiritä insuliinin normaalia toimintaa ja aiheuttaa verensokerin hallinnan ongelmia.

Liikalihavuus

Matala-asteinen tulehdus ja liikalihavuus voivat olla sidoksissa toisiinsa. Rasvakudoksessa tapahtuvat tulehdusreaktiot voivat edistää painonnousua ja vaikeuttaa laihtumista.

Krooniset sairaudet

Matala-asteinen tulehdus voi olla yhteydessä erilaisiin kroonisiin sairauksiin, kuten nivelreuma, tulehdukselliset suolistosairaudet (kuten Crohnin tauti ja haavainen paksusuolentulehdus), astma, psoriaasi ja autoimmuunisairaudet. Tulehdusprosessit voivat pahentaa näiden sairauksien oireita ja edistää niiden etenemistä.

Neurologiset sairaudet

Matala-asteinen tulehdus voi liittyä myös neurologisiin sairauksiin, kuten Alzheimerin tautiin, Parkinsonin tautiin ja masennukseen. Tulehdus voi vaikuttaa hermosolujen toimintaan ja aiheuttaa kognitiivisia ongelmia sekä mielialan häiriöitä.

 

Ovat sitten kovasti ajastaan jäljessä siellä. Samoin sydän.fi-sivuilla on sitten ilmeisesti vanhaa tietoa:

 

 

Näin glykeeminen kuorma vaikuttaa sydän- ja verisuoniterveyteen

Valtimonkovettumistauti (ateroskleroosi): Aterioilla, joilla on korkea glykeeminen kuorma, on yhteys nopeasti toistuvaan verensokerin nousuun. Tämä edistää kolesterolin hapettumista ja plakin muodostumista verisuonten seinämiin.

Insuliiniresistenssi ja tyypin 2 diabetes: Korkea GL rasittaa haimaa ja heikentää solujen insuliiniherkkyyttä. Diabetes puolestaan on yksi merkittävimmistä SV-tautien riskitekijöistä. [1, 2]

Veren rasva-arvojen heikkeneminen: Runsas nopeiden hiilihydraattien saanti nostaa triglyseridien määrää veressä ja laskee suotuisan HDL-kolesterolin määrää.

 

Laita ihmeessä se uusin tieto tänne, jos kerran tiedät sen.

Matala-asteinen tulehdus syntyy väärästä ravinnosta. Seurauksena mm. ylipaino, 2tyypin diabetes.

Vierailija
1645/1648 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nouseeko verensokeri jotenkin eri lailla, jos 

A) syön pienen kakkupalan 4 tunnin kuluttua ateriasta

Tai 

B) sama kuin edellä, mutta syön juuri ennen kakkupalaa 3 isoa porkkanaa?

Toki kolmas teoreettinen vaihtoehto on, että syön vain ne kolme porkkanaa ja jätän kakkupalan syömättä. Mutta se tuskin tulee kyseeseen, jos kakkupala jo on edessäni.

Kakkupalat eivät kuulu diabeetikon ruokavalioon. Joten syö ne  porkkanat vaan.

2-tyypin diabeetikolta ei ole tietääkseni yleisesti ottaen kohtuullinen sokeripitoisenkaan elintarvikkeen syönti täysin kiellettyä (varmista omalta osaltasi tämä vaikka kysymällä omalta hoitajaltasi). Itse ainakin syön kakkupalan hyvällä omalla tunnolla kerran viikossa kahvilassa käydessäni, mutta kotiin en tällaisia herkkuja osta muuta kuin jos tulee vieraita. Juhlatilanteissa ei myöskän tarvitse kieltäytyä sokeripitoisista herkuista kunhan muistaa kohtuullisuuden. Jos mittailee säännöllisesti sokeriarvojaan oppii kyllä itse arvioiaan mikä elintarvike ja kuinka paljon syötynä nostaa liikaa sokeriarvoa. Itse kuulun niihin 2-tyypin diabeetikkoihin jolla pysyy sokeriarvot hyvin kurissa ilman lääkitystä noudattamalla ruokavaliota ja kroppani kestää nyt hyvin myös kohtuullisesti syötynä sokeripitoisetkin herkut (ylimääräiset kilotkin olen onnistunut pudottamaan sen jälkeen, kun 2-tyypin diabetes todettiin).

Nyt joku tulkitsee tämän niin, että kakkua saa syödä vapaasti. 

Mulla ei ole diabetesta, on ollut rd 25 vuotta sitten ja kyllä mun verensokeri nousee (leipomon) sokeria ja vehnää sisältävien kakkujen syömisestä reilusti. Itse tehdyistä kakuista ei nouse, koska niihin ei tule vehnäjauhoja eikä sokeria.

Kohtuullisuus kaikessa ja säännöllisesti sokeriarvojaan mittaava 2-tyypin diabeetikko kyllä tietää miten paljon oma kroppa sietää sokeripitoisia tuotteita. Sokeria pahempi 2-tyypin diabeetikollekin ovat kovat rasvat.

Kyllä se sokeri on pahempi myrkky ainakin silloin, kun kokesterolilääkkeillä ldl pysyy alle yhdessä.

Omin db kurssilla joskus. Kyllä kovat rasvat on se kaikkein pahin.  Tietysti myös pullan puputus.

Kakksodn on metabolinen sairaus, ei joku sokeriarvo. Maksa ja munuaiset on kovilla myös. Verisuonet, joita rasva tukkii.

Rasva ei ole syyllinen veisuonitukoksiin, se on se sokeri ja tärkkelys eli ravinnon glykeeminen kuorma, joka aiheuttaa tulehduksen verisuoniin ja aiheuttaa sv-tauteja (Halton ym. 2006) Siihen tulehtuneeseen suoneen sitten alkaa elimistö itse kerätä niitä korjausaineita, kuten Ldl-partikkeleita ja tyydyttymätöntä kasvirasvaa, joka on kemiallisen rakenteensa vuoksi helposti hapettuvaa. Jos kehossa ei ole tulehdusta, verisuonet pysyy terveenä.

Mitä :D Joku on nyt selittänyt sulle puutaheinää. Ja tuossa oli vuosikymmeniä vanhaa tietoa jota on sittemmin päivitetty.

Ahaa, juuri luin  Terveystalon sivuilta tämän:

Matala-asteinen tulehdus voi vaurioittaa verisuonten seinämiä ja edistää ateroskleroosin kehittymistä. Tämä voi johtaa sydän- ja verisuonitautien, kuten sepelvaltimotaudin, sydänkohtausten ja aivohalvausten riskin kasvuun.

Metabolinen oireyhtymä ja diabetes

Matala-asteinen tulehdus voi häiritä insuliinin normaalia toimintaa ja aiheuttaa verensokerin hallinnan ongelmia.

Liikalihavuus

Matala-asteinen tulehdus ja liikalihavuus voivat olla sidoksissa toisiinsa. Rasvakudoksessa tapahtuvat tulehdusreaktiot voivat edistää painonnousua ja vaikeuttaa laihtumista.

Krooniset sairaudet

Matala-asteinen tulehdus voi olla yhteydessä erilaisiin kroonisiin sairauksiin, kuten nivelreuma, tulehdukselliset suolistosairaudet (kuten Crohnin tauti ja haavainen paksusuolentulehdus), astma, psoriaasi ja autoimmuunisairaudet. Tulehdusprosessit voivat pahentaa näiden sairauksien oireita ja edistää niiden etenemistä.

Neurologiset sairaudet

Matala-asteinen tulehdus voi liittyä myös neurologisiin sairauksiin, kuten Alzheimerin tautiin, Parkinsonin tautiin ja masennukseen. Tulehdus voi vaikuttaa hermosolujen toimintaan ja aiheuttaa kognitiivisia ongelmia sekä mielialan häiriöitä.

 

Ovat sitten kovasti ajastaan jäljessä siellä. Samoin sydän.fi-sivuilla on sitten ilmeisesti vanhaa tietoa:

 

 

Näin glykeeminen kuorma vaikuttaa sydän- ja verisuoniterveyteen

Valtimonkovettumistauti (ateroskleroosi): Aterioilla, joilla on korkea glykeeminen kuorma, on yhteys nopeasti toistuvaan verensokerin nousuun. Tämä edistää kolesterolin hapettumista ja plakin muodostumista verisuonten seinämiin.

Insuliiniresistenssi ja tyypin 2 diabetes: Korkea GL rasittaa haimaa ja heikentää solujen insuliiniherkkyyttä. Diabetes puolestaan on yksi merkittävimmistä SV-tautien riskitekijöistä. [1, 2]

Veren rasva-arvojen heikkeneminen: Runsas nopeiden hiilihydraattien saanti nostaa triglyseridien määrää veressä ja laskee suotuisan HDL-kolesterolin määrää.

 

Laita ihmeessä se uusin tieto tänne, jos kerran tiedät sen.

Matala-asteinen tulehdus syntyy väärästä ravinnosta. Seurauksena mm. ylipaino, 2tyypin diabetes.

Niin, väärän ravinnon eli liian ison glykeemisen kuorman vaikutus tulehdukseen on siis tiedetty jo ainakin kaksikymmentä vuotta. Eikä se tieto ole siitä muuttunut, ainakaan toistaiseksi. Tarkentunut varmastikin. Siksi ihmettelenkin, kun ihan joka puolella muualla länsimaissa annetaan diabeetikoille ravitsemushoito-ohjeeksi myös karppausta/vähähiilihydraattista/LCHF-ruokavaliota, joka alentaa juuri sitä glykeemistä kuormaa, mutta täällä Suomessa ei. 

Vierailija
1646/1648 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nouseeko verensokeri jotenkin eri lailla, jos 

A) syön pienen kakkupalan 4 tunnin kuluttua ateriasta

Tai 

B) sama kuin edellä, mutta syön juuri ennen kakkupalaa 3 isoa porkkanaa?

Toki kolmas teoreettinen vaihtoehto on, että syön vain ne kolme porkkanaa ja jätän kakkupalan syömättä. Mutta se tuskin tulee kyseeseen, jos kakkupala jo on edessäni.

Kakkupalat eivät kuulu diabeetikon ruokavalioon. Joten syö ne  porkkanat vaan.

2-tyypin diabeetikolta ei ole tietääkseni yleisesti ottaen kohtuullinen sokeripitoisenkaan elintarvikkeen syönti täysin kiellettyä (varmista omalta osaltasi tämä vaikka kysymällä omalta hoitajaltasi). Itse ainakin syön kakkupalan hyvällä omalla tunnolla kerran viikossa kahvilassa käydessäni, mutta kotiin en tällaisia herkkuja osta muuta kuin jos tulee vieraita. Juhlatilanteissa ei myöskän tarvitse kieltäytyä sokeripitoisista herkuista kunhan muistaa kohtuullisuuden. Jos mittailee säännöllisesti sokeriarvojaan oppii kyllä itse arvioiaan mikä elintarvike ja kuinka paljon syötynä nostaa liikaa sokeriarvoa. Itse kuulun niihin 2-tyypin diabeetikkoihin jolla pysyy sokeriarvot hyvin kurissa ilman lääkitystä noudattamalla ruokavaliota ja kroppani kestää nyt hyvin myös kohtuullisesti syötynä sokeripitoisetkin herkut (ylimääräiset kilotkin olen onnistunut pudottamaan sen jälkeen, kun 2-tyypin diabetes todettiin).

Nyt joku tulkitsee tämän niin, että kakkua saa syödä vapaasti. 

Mulla ei ole diabetesta, on ollut rd 25 vuotta sitten ja kyllä mun verensokeri nousee (leipomon) sokeria ja vehnää sisältävien kakkujen syömisestä reilusti. Itse tehdyistä kakuista ei nouse, koska niihin ei tule vehnäjauhoja eikä sokeria.

Kohtuullisuus kaikessa ja säännöllisesti sokeriarvojaan mittaava 2-tyypin diabeetikko kyllä tietää miten paljon oma kroppa sietää sokeripitoisia tuotteita. Sokeria pahempi 2-tyypin diabeetikollekin ovat kovat rasvat.

Kyllä se sokeri on pahempi myrkky ainakin silloin, kun kokesterolilääkkeillä ldl pysyy alle yhdessä.

Omin db kurssilla joskus. Kyllä kovat rasvat on se kaikkein pahin.  Tietysti myös pullan puputus.

Kakksodn on metabolinen sairaus, ei joku sokeriarvo. Maksa ja munuaiset on kovilla myös. Verisuonet, joita rasva tukkii.

Rasva ei ole syyllinen veisuonitukoksiin, se on se sokeri ja tärkkelys eli ravinnon glykeeminen kuorma, joka aiheuttaa tulehduksen verisuoniin ja aiheuttaa sv-tauteja (Halton ym. 2006) Siihen tulehtuneeseen suoneen sitten alkaa elimistö itse kerätä niitä korjausaineita, kuten Ldl-partikkeleita ja tyydyttymätöntä kasvirasvaa, joka on kemiallisen rakenteensa vuoksi helposti hapettuvaa. Jos kehossa ei ole tulehdusta, verisuonet pysyy terveenä.

Mitä :D Joku on nyt selittänyt sulle puutaheinää. Ja tuossa oli vuosikymmeniä vanhaa tietoa jota on sittemmin päivitetty.

Ahaa, juuri luin  Terveystalon sivuilta tämän:

Matala-asteinen tulehdus voi vaurioittaa verisuonten seinämiä ja edistää ateroskleroosin kehittymistä. Tämä voi johtaa sydän- ja verisuonitautien, kuten sepelvaltimotaudin, sydänkohtausten ja aivohalvausten riskin kasvuun.

Metabolinen oireyhtymä ja diabetes

Matala-asteinen tulehdus voi häiritä insuliinin normaalia toimintaa ja aiheuttaa verensokerin hallinnan ongelmia.

Liikalihavuus

Matala-asteinen tulehdus ja liikalihavuus voivat olla sidoksissa toisiinsa. Rasvakudoksessa tapahtuvat tulehdusreaktiot voivat edistää painonnousua ja vaikeuttaa laihtumista.

Krooniset sairaudet

Matala-asteinen tulehdus voi olla yhteydessä erilaisiin kroonisiin sairauksiin, kuten nivelreuma, tulehdukselliset suolistosairaudet (kuten Crohnin tauti ja haavainen paksusuolentulehdus), astma, psoriaasi ja autoimmuunisairaudet. Tulehdusprosessit voivat pahentaa näiden sairauksien oireita ja edistää niiden etenemistä.

Neurologiset sairaudet

Matala-asteinen tulehdus voi liittyä myös neurologisiin sairauksiin, kuten Alzheimerin tautiin, Parkinsonin tautiin ja masennukseen. Tulehdus voi vaikuttaa hermosolujen toimintaan ja aiheuttaa kognitiivisia ongelmia sekä mielialan häiriöitä.

 

Ovat sitten kovasti ajastaan jäljessä siellä. Samoin sydän.fi-sivuilla on sitten ilmeisesti vanhaa tietoa:

 

 

Näin glykeeminen kuorma vaikuttaa sydän- ja verisuoniterveyteen

Valtimonkovettumistauti (ateroskleroosi): Aterioilla, joilla on korkea glykeeminen kuorma, on yhteys nopeasti toistuvaan verensokerin nousuun. Tämä edistää kolesterolin hapettumista ja plakin muodostumista verisuonten seinämiin.

Insuliiniresistenssi ja tyypin 2 diabetes: Korkea GL rasittaa haimaa ja heikentää solujen insuliiniherkkyyttä. Diabetes puolestaan on yksi merkittävimmistä SV-tautien riskitekijöistä. [1, 2]

Veren rasva-arvojen heikkeneminen: Runsas nopeiden hiilihydraattien saanti nostaa triglyseridien määrää veressä ja laskee suotuisan HDL-kolesterolin määrää.

 

Laita ihmeessä se uusin tieto tänne, jos kerran tiedät sen.

Matala-asteinen tulehdus syntyy väärästä ravinnosta. Seurauksena mm. ylipaino, 2tyypin diabetes.

Niin, väärän ravinnon eli liian ison glykeemisen kuorman vaikutus tulehdukseen on siis tiedetty jo ainakin kaksikymmentä vuotta. Eikä se tieto ole siitä muuttunut, ainakaan toistaiseksi. Tarkentunut varmastikin. Siksi ihmettelenkin, kun ihan joka puolella muualla länsimaissa annetaan diabeetikoille ravitsemushoito-ohjeeksi myös karppausta/vähähiilihydraattista/LCHF-ruokavaliota, joka alentaa juuri sitä glykeemistä kuormaa, mutta täällä Suomessa ei. 

Minuakin ihmetyttää tuo Suomen vastahakoisuus vhh-ruokavalion sopivuudesta 2tyypin diabeteksen hoitoon. Kun se kuitenkin toimii.

Toisaalta, miksi sairaat eivät noudata sitä, koska tietoa sen hyödystä on paljon. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1647/1648 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt kuitenkin teen pikku hiljaa niitä elintapamuutoksia, tai menee kokonaan ihan metsään.

1) 10 kiloa pois pikku hiljaa, lihakset ei saa hävitä. Vyötärö kapeammaksi. Helpommin sanottu kuin tehty. Tosin paino ei ole noussutkaan viimeisen 25 vuoden aikana.

2) joka päivä kasviksia lisää, joka aterialle! Lautasmalli muuten, mutta hh-osuus vähemmäksi.

3) liikuntaa joka päivä ainakin heti ruokailun jälkeen pikku lenkki, pitempiä kävelyitä myös joka päivä. Kuntosalille ahkerammin.

4) netti ja TV vähäisemmälle käytölle etenkin iltaisin. Nukkumaan ajoissa ja aamulla ylös paljon ennen puolta päivää.


En ole vielä saanut keto-herätystä, joten jatkan toistaiseksi sekaruokavaliolla. 

Vierailija
1648/1648 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin ketoilusta innostuakin, mutta jos siinä syödään pelkkää munakasta, voita, pekonia ja lihaa, kuten täällä moni on ehdottanut, silloin kyllä jää innostumatta. 
Eikö ole muita esimerkkiruokia?