Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyypin 2 diabetes ja ruokavalio

Vierailija
02.01.2026 |

Mitä ihmettä sitä pystyy syömään, kun nopeita hiilihydraatteja tulvii ovista ja ikkunoista ja sokerit nousee ja insuliiniresistenssi vaan pahenee! 
Miten paljon hiilihydraatteja pystytte syömään aterioilla? Täällä jo 40 hhgrammaa on näköjään liikaa, eikä sokeria ja vehnäjauhoja tai suklaata saisi syödä ikinä yhtään. Rasittavaa kytätä joka suupalaa.

Kommentit (1608)

Vierailija
1601/1608 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä täällä ihmiset leikkivät hengellään, vaikka on jo kakkostyypin diabetes. Ettekö usko ennen kuin tulee sydänkohtaus, varvaskuolio tai aivoinfarkti? Pitääkö niitä hiilareita mässyttää kunnes aivot pehmenee ja tulee dementia?

 

Itsellä ei ihan noin pitkälle päässyt, kun onneksi havahduin kohonneeseen verenpaineeseen. Oli vain insuliiniresistenssi ja rasvamaksa ja se verenpaine, ja munuaisarvoissa häikkää. Mies oli varoittavana esimerkkinä, vielä kauheampi verenpaine, päivällä mitattu sokeri päälle 20 ja paastosokeri 12, aivoinfarkti jo takana, jaloissa jäätävä turvotus, rytmihäiriöitä ja sydämen vajaatoimintaa, maksa-arvot pilvissä jne. Kyllä sitä tajusi olevansa samalla tiellä jos ei suunta muutu.

 

Jos on hiilariaddikti, niin helpointa on vaan kylmästi pistää poikki eikä yrittää neuvotella itsensä ja sokerimittarin kanssa minkä verran voi syödä. Verensokerit sain todella nopeasti hallintaan kun vaan lakkasin kerta kaikkiaan syömästä hiilareita ollenkaan. Verenpaineen kanssa meni 3 kk saada se alas, sama juttu maksa- ja munuaisarvojen kanssa.

 

Älkää saakeli leikkikö terveydellänne! Kakkostyypin diabetes tarkoittaa että on jo paljon muutakin vahinkoa päässyt tapahtumaan. Rasvamaksa on lähestulkoon varmasti ja ihmettelen jos ei verenpainettakin. Se on jyrkkä alamäki, jos sitä ei pysäytä!

Vierailija
1602/1608 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nouseeko verensokeri jotenkin eri lailla, jos 

A) syön pienen kakkupalan 4 tunnin kuluttua ateriasta

Tai 

B) sama kuin edellä, mutta syön juuri ennen kakkupalaa 3 isoa porkkanaa?

Toki kolmas teoreettinen vaihtoehto on, että syön vain ne kolme porkkanaa ja jätän kakkupalan syömättä. Mutta se tuskin tulee kyseeseen, jos kakkupala jo on edessäni.

Kakkupalat eivät kuulu diabeetikon ruokavalioon. Joten syö ne  porkkanat vaan.

2-tyypin diabeetikolta ei ole tietääkseni yleisesti ottaen kohtuullinen sokeripitoisenkaan elintarvikkeen syönti täysin kiellettyä (varmista omalta osaltasi tämä vaikka kysymällä omalta hoitajaltasi). Itse ainakin syön kakkupalan hyvällä omalla tunnolla kerran viikossa kahvilassa käydessäni, mutta kotiin en tällaisia herkkuja osta muuta kuin jos tulee vieraita. Juhlatilanteissa ei myöskän tarvitse kieltäytyä sokeripitoisista herkuista kunhan muistaa kohtuullisuuden. Jos mittailee säännöllisesti sokeriarvojaan oppii kyllä itse arvioiaan mikä elintarvike ja kuinka paljon syötynä nostaa liikaa sokeriarvoa. Itse kuulun niihin 2-tyypin diabeetikkoihin jolla pysyy sokeriarvot hyvin kurissa ilman lääkitystä noudattamalla ruokavaliota ja kroppani kestää nyt hyvin myös kohtuullisesti syötynä sokeripitoisetkin herkut (ylimääräiset kilotkin olen onnistunut pudottamaan sen jälkeen, kun 2-tyypin diabetes todettiin).

Nyt joku tulkitsee tämän niin, että kakkua saa syödä vapaasti. 

Mulla ei ole diabetesta, on ollut rd 25 vuotta sitten ja kyllä mun verensokeri nousee (leipomon) sokeria ja vehnää sisältävien kakkujen syömisestä reilusti. Itse tehdyistä kakuista ei nouse, koska niihin ei tule vehnäjauhoja eikä sokeria.

Kohtuullisuus kaikessa ja säännöllisesti sokeriarvojaan mittaava 2-tyypin diabeetikko kyllä tietää miten paljon oma kroppa sietää sokeripitoisia tuotteita. Sokeria pahempi 2-tyypin diabeetikollekin ovat kovat rasvat.

Kyllä se sokeri on pahempi myrkky ainakin silloin, kun kokesterolilääkkeillä ldl pysyy alle yhdessä.

Omin db kurssilla joskus. Kyllä kovat rasvat on se kaikkein pahin.  Tietysti myös pullan puputus.

Kakksodn on metabolinen sairaus, ei joku sokeriarvo. Maksa ja munuaiset on kovilla myös. Verisuonet, joita rasva tukkii.

Ei ole mitään hyötyä tapella siitä, kumpi on pahempi, kova rasva vaiko sokeri.  Tyypin 2 diabetes on metabolinen sairaus, jolloin kova rasva on myrkkyä. Ja myös sokeri on myrkkyä. Verensokerin isot heilahukset ovat myrkkyä. Liikkumattomuus on myrkkyä. Elintavat, elintavat ja elintavat ovat hoidossa kaiken perusta, samoin myös kaikki ne lääkkeet, joita lääkärit kirjoittavat. Lääkkeet auttavat siihen, että maksa ja munuaiset sanovat poks vasta myöhemmin eivätkä heti kohta.

Mitkään lääkärin lääkkeet ei paranna maksaa tai munuaisia, korkeintaan hoitavat oireita. Ainoastaan kunnollisella ruokavaliolla maksa ja munuaiset paranee.

 

Eikä terveydenhuollossa selvästikään opeteta ihmisiä syömään oikein. Siellä tuntuu edelleen olevan vallassa pimeän keskiajan taikauskot 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1603/1608 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On varmaan oikeasti pakko vähentää hiilihydraatteja. Perunaa, riisiä ja pastaa en nykyään juurikaan syö, paitsi joskus vähän perunaa jossain keitossa ja pari pientä uutta perunaa  kesällä joskus. Riisiä harvoin karjalanpiirakassa. Mutta puuroa ( paljon ruis-ja kauralesettä seassa) kyllä menee joka päivä, kun se on halpaa ruokaa ja täyttää vatsan. En ole oikein puuron tilalle keksinyt mitään hyvää vaihtoehtoa, kananmuniakaan en jaksa joka päivä syödä.  Rasvaisista juustoista en tykkää, en myöskään makkaroista ( liikaa suolaa) enkä punaisesta lihasta yleensäkään. Leipää syön näkkärinä muutaman palan päivässä. Maustamatonta jogurttia ja niitä iskyr-makuja, joissa hh alle 5g/ 100g. Pähkinöitä menee kourallinen päivässä. Marjoja menee jogurtin kanssa ( puolukka ja mustikka), hermesetaksella makeutettuna. Porkkanoita menee päivittäin raakana, kaaleja ei vatsa kestä. Tomaattia ja kurkkua kuluu, samoin erilaisia pakastekasviksia , muutama nektariini tai 1 omena. Makeita herkkuja opettelen edelleen karttamaan. Mutta mitä ihmettä voi syödä, jos ei tuota puuroakaan saa???

Vierailija
1604/1608 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On varmaan oikeasti pakko vähentää hiilihydraatteja. Perunaa, riisiä ja pastaa en nykyään juurikaan syö, paitsi joskus vähän perunaa jossain keitossa ja pari pientä uutta perunaa  kesällä joskus. Riisiä harvoin karjalanpiirakassa. Mutta puuroa ( paljon ruis-ja kauralesettä seassa) kyllä menee joka päivä, kun se on halpaa ruokaa ja täyttää vatsan. En ole oikein puuron tilalle keksinyt mitään hyvää vaihtoehtoa, kananmuniakaan en jaksa joka päivä syödä.  Rasvaisista juustoista en tykkää, en myöskään makkaroista ( liikaa suolaa) enkä punaisesta lihasta yleensäkään. Leipää syön näkkärinä muutaman palan päivässä. Maustamatonta jogurttia ja niitä iskyr-makuja, joissa hh alle 5g/ 100g. Pähkinöitä menee kourallinen päivässä. Marjoja menee jogurtin kanssa ( puolukka ja mustikka), hermesetaksella makeutettuna. Porkkanoita menee päivittäin raakana, kaaleja ei vatsa kestä. Tomaattia ja kurkkua kuluu, samoin erilaisia pakastekasviksia , muutama nektariini tai 1 omena. Makeita herkkuja opettelen edelleen karttamaan. Mutta mitä ihmettä voi syödä, jos ei tuota puuroakaan saa???

Vaihda puuro munakkaaseen ja pekoniin. Sitähän ihmiset syö hotelliaamiaisella hyvällä ruokahalulla. Ei nosta verensokeria paljonkaan ja pitää nälkää pitkään.

 

Mikset voisi syödä kananmunia joka päivä, jos se koukuttava aamupuurokin maistuu?

 

Ihan minimissään, jos sitä puuroa on pakko mässyttää, niin vatkaa sen sekaan pari kananmunaa tasaamaan sokeripiikkiä ja pitämään nälkää. Tyhjään vatsaan älä sitä puuroa missään nimessä syö, vaan ensin jotain proteiinia vatsan pohjalle.

 

Puuron jälkeen jos et lähde heti kävelylle, niin tee edes 25 jalkakyykkyä. Sekin on tyhjää parempi.

Vierailija
1605/1608 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nouseeko verensokeri jotenkin eri lailla, jos 

A) syön pienen kakkupalan 4 tunnin kuluttua ateriasta

Tai 

B) sama kuin edellä, mutta syön juuri ennen kakkupalaa 3 isoa porkkanaa?

Toki kolmas teoreettinen vaihtoehto on, että syön vain ne kolme porkkanaa ja jätän kakkupalan syömättä. Mutta se tuskin tulee kyseeseen, jos kakkupala jo on edessäni.

Kakkupalat eivät kuulu diabeetikon ruokavalioon. Joten syö ne  porkkanat vaan.

2-tyypin diabeetikolta ei ole tietääkseni yleisesti ottaen kohtuullinen sokeripitoisenkaan elintarvikkeen syönti täysin kiellettyä (varmista omalta osaltasi tämä vaikka kysymällä omalta hoitajaltasi). Itse ainakin syön kakkupalan hyvällä omalla tunnolla kerran viikossa kahvilassa käydessäni, mutta kotiin en tällaisia herkkuja osta muuta kuin jos tulee vieraita. Juhlatilanteissa ei myöskän tarvitse kieltäytyä sokeripitoisista herkuista kunhan muistaa kohtuullisuuden. Jos mittailee säännöllisesti sokeriarvojaan oppii kyllä itse arvioiaan mikä elintarvike ja kuinka paljon syötynä nostaa liikaa sokeriarvoa. Itse kuulun niihin 2-tyypin diabeetikkoihin jolla pysyy sokeriarvot hyvin kurissa ilman lääkitystä noudattamalla ruokavaliota ja kroppani kestää nyt hyvin myös kohtuullisesti syötynä sokeripitoisetkin herkut (ylimääräiset kilotkin olen onnistunut pudottamaan sen jälkeen, kun 2-tyypin diabetes todettiin).

Nyt joku tulkitsee tämän niin, että kakkua saa syödä vapaasti. 

Mulla ei ole diabetesta, on ollut rd 25 vuotta sitten ja kyllä mun verensokeri nousee (leipomon) sokeria ja vehnää sisältävien kakkujen syömisestä reilusti. Itse tehdyistä kakuista ei nouse, koska niihin ei tule vehnäjauhoja eikä sokeria.

Kohtuullisuus kaikessa ja säännöllisesti sokeriarvojaan mittaava 2-tyypin diabeetikko kyllä tietää miten paljon oma kroppa sietää sokeripitoisia tuotteita. Sokeria pahempi 2-tyypin diabeetikollekin ovat kovat rasvat.

Kyllä se sokeri on pahempi myrkky ainakin silloin, kun kokesterolilääkkeillä ldl pysyy alle yhdessä.

Omin db kurssilla joskus. Kyllä kovat rasvat on se kaikkein pahin.  Tietysti myös pullan puputus.

Kakksodn on metabolinen sairaus, ei joku sokeriarvo. Maksa ja munuaiset on kovilla myös. Verisuonet, joita rasva tukkii.

Ei ole mitään hyötyä tapella siitä, kumpi on pahempi, kova rasva vaiko sokeri.  Tyypin 2 diabetes on metabolinen sairaus, jolloin kova rasva on myrkkyä. Ja myös sokeri on myrkkyä. Verensokerin isot heilahukset ovat myrkkyä. Liikkumattomuus on myrkkyä. Elintavat, elintavat ja elintavat ovat hoidossa kaiken perusta, samoin myös kaikki ne lääkkeet, joita lääkärit kirjoittavat. Lääkkeet auttavat siihen, että maksa ja munuaiset sanovat poks vasta myöhemmin eivätkä heti kohta.

Mitkään lääkärin lääkkeet ei paranna maksaa tai munuaisia, korkeintaan hoitavat oireita. Ainoastaan kunnollisella ruokavaliolla maksa ja munuaiset paranee.

 

Eikä terveydenhuollossa selvästikään opeteta ihmisiä syömään oikein. Siellä tuntuu edelleen olevan vallassa pimeän keskiajan taikauskot 

Harva noudattaa minkäänlaisia ruokavaliorajoituksia saipa sitten ohjausta tai ei. 

Vaatii aikamoista itsekuria syödä joka päivä vastoin valtavirtaa ja vastustaa kaupan houkutuksia. Hattua nostan teille, jotka pystytte siihen!

Vierailija
1606/1608 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On varmaan oikeasti pakko vähentää hiilihydraatteja. Perunaa, riisiä ja pastaa en nykyään juurikaan syö, paitsi joskus vähän perunaa jossain keitossa ja pari pientä uutta perunaa  kesällä joskus. Riisiä harvoin karjalanpiirakassa. Mutta puuroa ( paljon ruis-ja kauralesettä seassa) kyllä menee joka päivä, kun se on halpaa ruokaa ja täyttää vatsan. En ole oikein puuron tilalle keksinyt mitään hyvää vaihtoehtoa, kananmuniakaan en jaksa joka päivä syödä.  Rasvaisista juustoista en tykkää, en myöskään makkaroista ( liikaa suolaa) enkä punaisesta lihasta yleensäkään. Leipää syön näkkärinä muutaman palan päivässä. Maustamatonta jogurttia ja niitä iskyr-makuja, joissa hh alle 5g/ 100g. Pähkinöitä menee kourallinen päivässä. Marjoja menee jogurtin kanssa ( puolukka ja mustikka), hermesetaksella makeutettuna. Porkkanoita menee päivittäin raakana, kaaleja ei vatsa kestä. Tomaattia ja kurkkua kuluu, samoin erilaisia pakastekasviksia , muutama nektariini tai 1 omena. Makeita herkkuja opettelen edelleen karttamaan. Mutta mitä ihmettä voi syödä, jos ei tuota puuroakaan saa???

Vaihda puuro munakkaaseen ja pekoniin. Sitähän ihmiset syö hotelliaamiaisella hyvällä ruokahalulla. Ei nosta verensokeria paljonkaan ja pitää nälkää pitkään.

 

Mikset voisi syödä kananmunia joka päivä, jos se koukuttava aamupuurokin maistuu?

 

Ihan minimissään, jos sitä puuroa on pakko mässyttää, niin vatkaa sen sekaan pari kananmunaa tasaamaan sokeripiikkiä ja pitämään nälkää. Tyhjään vatsaan älä sitä puuroa missään nimessä syö, vaan ensin jotain proteiinia vatsan pohjalle.

 

Puuron jälkeen jos et lähde heti kävelylle, niin tee edes 25 jalkakyykkyä. Sekin on tyhjää parempi.

Pekoni on minulle yök. Ja munakas tulee jo korvista ulos, kun sitä olen syönyt harva se päivä. Puuron keitän punaiseen maitoon, jos se jotenkin auttaa ( maistuu paremmalta kuin veteen keitetty). Kananmuna puuron seassa yök.

Puuron jälkeen kyllä yleensä lähden liikkeelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1607/1608 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamu meni hyvin. Nyt lipsuin  ja söin 4 palaa suklaata keittiaterian jälkkäriksi. Piti lähteä lenkille. En enää ikinä osta suklaata, syön sen kuitenkin itse.

Miten saatte tsempattua itsenne välttämään sokeriruokia???

Tilaan ruoat kotiinkuljetuksena. Kaupassa voi tulla mieli ostaa herkkuja.

Kaupassa kiertely on ihan parasta! Pitää vaan opetella pysymään kaukana herkuista.

Pakkopullaa se on. Mieluummin lähden lenkille kuin kauppaan

Vierailija
1608/1608 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liiku hiilareiden syönnin jälkeen, heti!

Liiku niin paljon kuin mahdollista, mielellään koko päivä pienessä liikkeessä. Siivoa, unohda äitisi ohje: tuo tullessas, vie mennessäs, vaan tarkoituksellisesti kulje kodissa sinne tänne ja ole puuhakas.

Herkut vain juhliin ( juhlia ei ole joka päivä)!

Ei herkkuja vierasvaraksi! Älä osta tarjoussuklaata! Hevi-osastolta osta mitä haluat! 
Pakko päästä ylipainosta eroon, se on eka tavoitteesi! Nimenomaan lihasta lisäämällä!

Älä syö ähkyksi!

Pidä ateriarytmi, älä syö koko ajan.