Tyypin 2 diabetes ja ruokavalio
Mitä ihmettä sitä pystyy syömään, kun nopeita hiilihydraatteja tulvii ovista ja ikkunoista ja sokerit nousee ja insuliiniresistenssi vaan pahenee!
Miten paljon hiilihydraatteja pystytte syömään aterioilla? Täällä jo 40 hhgrammaa on näköjään liikaa, eikä sokeria ja vehnäjauhoja tai suklaata saisi syödä ikinä yhtään. Rasittavaa kytätä joka suupalaa.
Kommentit (1589)
Vierailija kirjoitti:
Pilkot kaalia 2 litran kattilaan joko pieni kaali ja puolet isosta. Annat kypsyä pikkuhiljaa ja lisäät pilkotun sipulin ja yhden perunan kuoritun. Sitten pilkot sinne paprikan ja porkkanan . Ja paistettua jauhelihaa hiukan . Vain hiukan. Annat rauhassa kypsyä ja lisäät ripauksen pippuria . Suolaa ei tarvi paljon alle puoli t- lusikallista. Suola turvottaa. Voit lisätä tomaattimurska purkista puolet . Se antaa makua. Kun olet syönyt ensin niin sitten lisää hiukan vettä seuraavaksi kun lämmität loput niin saat lisää keittoa . Ei juuri sokeria. Keittämällä turvallista. Valmis mauste pusseissa sekoituksista on sokeria älä niitä käytä. Oluessa ei ole sokeria kuin joissain siirappia lue purkista. Pussikeittoon, niissä on sokeria jonkun verran voi lisätä kattilaan porkkanaraastetta , paprika viipaleita ja spagettia pätkimällä. Ne kypsyy hiljalleen siinä , hämmennä välillä. Sitten se omena . Ja puristettu appelsiini. Kuiva valkoviini vähiten sokeria. Koska banaani on pakollinen niin se käy lättytainaan sokerin sijasta. Ja sen voi muussata maustamattomaan jogurttiin. Ihmisen on pakko syödä hedelmiä vitamiinien takia. Esimerkiksi päärynä viipaleiksi lautaselle ja hunaja loraus.
No en taatusti keitä mitään kaalisoppaa silloin, kun tekee mieli uunimakkaraa. Enkä ikinä laita banaania mihinkään lättytaikinaan, tosi pahoja lettuja nuo muka-terveelliset banaaniletut, mieluummin olen ilman. Miksi banaani pitää muussata maustamattomaan jogurttiin, niin kuin pikkuvauvalle, kun sen voin veitsellä pikkoa. Eikä päärynä kaipaa mitään hunajalorauksia, hunajahan nostaa sokerit pilviin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nouseeko verensokeri jotenkin eri lailla, jos
A) syön pienen kakkupalan 4 tunnin kuluttua ateriasta
Tai
B) sama kuin edellä, mutta syön juuri ennen kakkupalaa 3 isoa porkkanaa?
Toki kolmas teoreettinen vaihtoehto on, että syön vain ne kolme porkkanaa ja jätän kakkupalan syömättä. Mutta se tuskin tulee kyseeseen, jos kakkupala jo on edessäni.
Kakkupalat eivät kuulu diabeetikon ruokavalioon. Joten syö ne porkkanat vaan.
2-tyypin diabeetikolta ei ole tietääkseni yleisesti ottaen kohtuullinen sokeripitoisenkaan elintarvikkeen syönti täysin kiellettyä (varmista omalta osaltasi tämä vaikka kysymällä omalta hoitajaltasi). Itse ainakin syön kakkupalan hyvällä omalla tunnolla kerran viikossa kahvilassa käydessäni, mutta kotiin en tällaisia herkkuja osta muuta kuin jos tulee vieraita. Juhlatilanteissa ei myöskän tarvitse kieltäytyä sokeripitoisista herkuista kunhan muistaa kohtuullisuuden. Jos mittailee säännöllisesti sokeriarvojaan oppii kyllä itse arvioiaan mikä elintarvike ja kuinka paljon syötynä nostaa liikaa sokeriarvoa. Itse kuulun niihin 2-tyypin diabeetikkoihin jolla pysyy sokeriarvot hyvin kurissa ilman lääkitystä noudattamalla ruokavaliota ja kroppani kestää nyt hyvin myös kohtuullisesti syötynä sokeripitoisetkin herkut (ylimääräiset kilotkin olen onnistunut pudottamaan sen jälkeen, kun 2-tyypin diabetes todettiin).
Nyt joku tulkitsee tämän niin, että kakkua saa syödä vapaasti.
Mulla ei ole diabetesta, on ollut rd 25 vuotta sitten ja kyllä mun verensokeri nousee (leipomon) sokeria ja vehnää sisältävien kakkujen syömisestä reilusti. Itse tehdyistä kakuista ei nouse, koska niihin ei tule vehnäjauhoja eikä sokeria.
Kohtuullisuus kaikessa ja säännöllisesti sokeriarvojaan mittaava 2-tyypin diabeetikko kyllä tietää miten paljon oma kroppa sietää sokeripitoisia tuotteita. Sokeria pahempi 2-tyypin diabeetikollekin ovat kovat rasvat.
Älä viitsi valehdella. Rasva ei nosta verensokeria, se ei ole haitallista 2tyypin diabeetikolle riippumatta kovuudesta.
Suomessa tosin "kova rasva" on tappava ihan kaikille :D:D
Taas yksi aivopesty kolesteroliuskovainen. En usko että kaikki kardiologit ovat väärässä, kun hoitavat LDL-kolesterolit sydänpotilailta mahdollisimman alas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nouseeko verensokeri jotenkin eri lailla, jos
A) syön pienen kakkupalan 4 tunnin kuluttua ateriasta
Tai
B) sama kuin edellä, mutta syön juuri ennen kakkupalaa 3 isoa porkkanaa?
Toki kolmas teoreettinen vaihtoehto on, että syön vain ne kolme porkkanaa ja jätän kakkupalan syömättä. Mutta se tuskin tulee kyseeseen, jos kakkupala jo on edessäni.
Kakkupalat eivät kuulu diabeetikon ruokavalioon. Joten syö ne porkkanat vaan.
2-tyypin diabeetikolta ei ole tietääkseni yleisesti ottaen kohtuullinen sokeripitoisenkaan elintarvikkeen syönti täysin kiellettyä (varmista omalta osaltasi tämä vaikka kysymällä omalta hoitajaltasi). Itse ainakin syön kakkupalan hyvällä omalla tunnolla kerran viikossa kahvilassa käydessäni, mutta kotiin en tällaisia herkkuja osta muuta kuin jos tulee vieraita. Juhlatilanteissa ei myöskän tarvitse kieltäytyä sokeripitoisista herkuista kunhan muistaa kohtuullisuuden. Jos mittailee säännöllisesti sokeriarvojaan oppii kyllä itse arvioiaan mikä elintarvike ja kuinka paljon syötynä nostaa liikaa sokeriarvoa. Itse kuulun niihin 2-tyypin diabeetikkoihin jolla pysyy sokeriarvot hyvin kurissa ilman lääkitystä noudattamalla ruokavaliota ja kroppani kestää nyt hyvin myös kohtuullisesti syötynä sokeripitoisetkin herkut (ylimääräiset kilotkin olen onnistunut pudottamaan sen jälkeen, kun 2-tyypin diabetes todettiin).
Nyt joku tulkitsee tämän niin, että kakkua saa syödä vapaasti.
Mulla ei ole diabetesta, on ollut rd 25 vuotta sitten ja kyllä mun verensokeri nousee (leipomon) sokeria ja vehnää sisältävien kakkujen syömisestä reilusti. Itse tehdyistä kakuista ei nouse, koska niihin ei tule vehnäjauhoja eikä sokeria.
Kohtuullisuus kaikessa ja säännöllisesti sokeriarvojaan mittaava 2-tyypin diabeetikko kyllä tietää miten paljon oma kroppa sietää sokeripitoisia tuotteita. Sokeria pahempi 2-tyypin diabeetikollekin ovat kovat rasvat.
Kyllä se sokeri on pahempi myrkky ainakin silloin, kun kokesterolilääkkeillä ldl pysyy alle yhdessä.
Omin db kurssilla joskus. Kyllä kovat rasvat on se kaikkein pahin. Tietysti myös pullan puputus.
Kakksodn on metabolinen sairaus, ei joku sokeriarvo. Maksa ja munuaiset on kovilla myös. Verisuonet, joita rasva tukkii.
Ei ole mitään hyötyä tapella siitä, kumpi on pahempi, kova rasva vaiko sokeri. Tyypin 2 diabetes on metabolinen sairaus, jolloin kova rasva on myrkkyä. Ja myös sokeri on myrkkyä. Verensokerin isot heilahukset ovat myrkkyä. Liikkumattomuus on myrkkyä. Elintavat, elintavat ja elintavat ovat hoidossa kaiken perusta, samoin myös kaikki ne lääkkeet, joita lääkärit kirjoittavat. Lääkkeet auttavat siihen, että maksa ja munuaiset sanovat poks vasta myöhemmin eivätkä heti kohta.
Vierailija kirjoitti:
Aika moni vanhetessa syö enemmän kuin nuorena ei ehtinyt . Jos jättää tupakan lihoo heti 10-30 kiloa . Tulee herkut tilalle . Leivokset. Kääretorttu. Karkit . Sipsit. Öljyssä liotetut munkit ja pähkinät . Lihoo ja paisuu . Juustoja ja mehuja. Toiset kuolee kofeiiniin valmiskahvit. Kermat. Osta nyt ihmeessä vähäkofeiinista ja vähän kermoja . Syö porkkanoita .
Eipä paino ole pätkääkään noussut sitten nuoruusvuosien, samat ylikilot on kannettavana edelleen, tosin lihas on korvaantunut rasvalla. Tupakkaa ei mennyt aiemminkaan eikä mene nytkään, joten sitä on turha syyttää. Vai polttavatko kaikki hoikat tupakkaa? Ei kyllä mene kahviakaan, joten ei valmiskahviakaan. Herkkuja menee silloin tällöin, mutta karkkia tuskin koskaan, eipä myöskään sipsejä tai munkkeja. Pähkinöitä saa syödä, niissä on hyviä rasvoja. Ei tosin kilokaupalla. Juustoa saa syödä siivun silloin tällöin, mehuja ei mene juuri koskaan. Kermaa menee vain kermavaahtona. Täytekakku mansikoista ja kermavaahdosta, jäätelön tietyt lajit, siinäpä ne heikkoudet ovatkin. Ja suklaa yhdistettynä lusikkaleipiin: oletteko maistaneet, vie kielen mennessään. Joten älkää edes kuvitelko maistavanne!
Vierailija kirjoitti:
En ole edelleenkään sisäistänyt kohtuutta.
Aamupalaksi sokerilääkkeet, 2 porkkanaa, lasi rasvatonta maitoa, pieni munakas, näkkäriä ( 30 g hh; virhe, liian paljon leipää!), Bebecol-margariinia, nektariini ( virhe; liikaa hh tälle aterialle!), 0,25 dl pähkinöitä ja 4 palaa suklaata ( taas iso virhe; piti ottaa vain 1 pala). Tietenkin sokerit nousi yli 10: een. Ja siis heti aamupalasta lähtien olen siivonnut, joten en edes heittäytynyt sohvalle löhöämään vaan olen liikkunut koko ajan.
Itseäni vaan voin syyttää, mutta ei kyllä ruokavaliossa pysyminen tahdo onnistua kun olen liian lepsu itselleni.Ei auta kuin mittailla vaan sokereita, eiköhän shokkihoito jossain vaiheessa auta!
Hyvältä tuo muuten kuulosti, mutta vähennä leipä puoleen ja suklaa neljännekseen. Kyllä se siitä. Liikunta ruokailun jälkeen on iso plussa!
Vierailija kirjoitti:
Vanhan ajan perusruokaan ei laiteta sokeria . Kaiva vanhat ohjeet esiin.
Vanhan ajan munkkitaikinaan tulee kermaa. Joten vanhat ohjeet eivät kaikki ole niitä parhaita. Toki, jos tarkoitetaan vanhan ajan perusruoalla puuroa, perunaa ja läskisoosia sekä ruisleipää ja paistettuja nauriita, niin siinäpä hiilihydraatti poikineen purtavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan muumaahoitajat ei viitsi mitään tehdä vaan teettää muilla ja potilailla kaiken. Tee se itse tyyli. Mittaa itse kokeile itse varaa itse kokeile itse . Leikkauspotilaat haavat aukeilee kotiin vaan heti vaikka oikeasti ei saa. Pidä itse kirjaa arvoista ja mittaa itse verenpaineesi. Ollaan kohta kaikki sähköistetty niin ettei mitään elävää . Etänä vaan tee se itse.
Tietenkin pitää itse kokeilla, mikä ruoka sopii ja mikä ei. Ei kai hoitaja sitä voi tietää, kun ihmiset ovat niin erilaisia. Joillakin sokeria nostaa leipä, joillakin hedelmät, joillakin kaikki. Tietenkin pitää itse mitata sokereita. Ei se pitkäsokeri HbA1c kerran vuodessa mitattuna kerro kovin paljoa päivän sokereista. Voihan se olla matalakin, jos liian matalia sokereita tulee pitkin päivää, kun sokerit seilaa edestakaisin liiasta makean syönnistä.
Vierailija kirjoitti:
Kävelevä potilas on äkkiä sängyssä kun lyödään diapam piikki.
Diapam tuskin on tyypin 2 diabeetikon ensisijainen hoitomuoto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nouseeko verensokeri jotenkin eri lailla, jos
A) syön pienen kakkupalan 4 tunnin kuluttua ateriasta
Tai
B) sama kuin edellä, mutta syön juuri ennen kakkupalaa 3 isoa porkkanaa?
Toki kolmas teoreettinen vaihtoehto on, että syön vain ne kolme porkkanaa ja jätän kakkupalan syömättä. Mutta se tuskin tulee kyseeseen, jos kakkupala jo on edessäni.
Kakkupalat eivät kuulu diabeetikon ruokavalioon. Joten syö ne porkkanat vaan.
2-tyypin diabeetikolta ei ole tietääkseni yleisesti ottaen kohtuullinen sokeripitoisenkaan elintarvikkeen syönti täysin kiellettyä (varmista omalta osaltasi tämä vaikka kysymällä omalta hoitajaltasi). Itse ainakin syön kakkupalan hyvällä omalla tunnolla kerran viikossa kahvilassa käydessäni, mutta kotiin en tällaisia herkkuja osta muuta kuin jos tulee vieraita. Juhlatilanteissa ei myöskän tarvitse kieltäytyä sokeripitoisista herkuista kunhan muistaa kohtuullisuuden. Jos mittailee säännöllisesti sokeriarvojaan oppii kyllä itse arvioiaan mikä elintarvike ja kuinka paljon syötynä nostaa liikaa sokeriarvoa. Itse kuulun niihin 2-tyypin diabeetikkoihin jolla pysyy sokeriarvot hyvin kurissa ilman lääkitystä noudattamalla ruokavaliota ja kroppani kestää nyt hyvin myös kohtuullisesti syötynä sokeripitoisetkin herkut (ylimääräiset kilotkin olen onnistunut pudottamaan sen jälkeen, kun 2-tyypin diabetes todettiin).
Nyt joku tulkitsee tämän niin, että kakkua saa syödä vapaasti.
Mulla ei ole diabetesta, on ollut rd 25 vuotta sitten ja kyllä mun verensokeri nousee (leipomon) sokeria ja vehnää sisältävien kakkujen syömisestä reilusti. Itse tehdyistä kakuista ei nouse, koska niihin ei tule vehnäjauhoja eikä sokeria.
Kohtuullisuus kaikessa ja säännöllisesti sokeriarvojaan mittaava 2-tyypin diabeetikko kyllä tietää miten paljon oma kroppa sietää sokeripitoisia tuotteita. Sokeria pahempi 2-tyypin diabeetikollekin ovat kovat rasvat.
Kyllä se sokeri on pahempi myrkky ainakin silloin, kun kokesterolilääkkeillä ldl pysyy alle yhdessä.
Omin db kurssilla joskus. Kyllä kovat rasvat on se kaikkein pahin. Tietysti myös pullan puputus.
Kakksodn on metabolinen sairaus, ei joku sokeriarvo. Maksa ja munuaiset on kovilla myös. Verisuonet, joita rasva tukkii.
Rasva ei ole syyllinen veisuonitukoksiin, se on se sokeri ja tärkkelys eli ravinnon glykeeminen kuorma, joka aiheuttaa tulehduksen verisuoniin ja aiheuttaa sv-tauteja (Halton ym. 2006) Siihen tulehtuneeseen suoneen sitten alkaa elimistö itse kerätä niitä korjausaineita, kuten Ldl-partikkeleita ja tyydyttymätöntä kasvirasvaa, joka on kemiallisen rakenteensa vuoksi helposti hapettuvaa. Jos kehossa ei ole tulehdusta, verisuonet pysyy terveenä.
...ja jos LDL-kolesteroli on mahdollisimman matala, tukosriski pienenee. Joten turha vähätellä LDL-kolesterolin tasoa. Kyllä se pitää diabeetikolla saada matalammaksi kuin terveillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nouseeko verensokeri jotenkin eri lailla, jos
A) syön pienen kakkupalan 4 tunnin kuluttua ateriasta
Tai
B) sama kuin edellä, mutta syön juuri ennen kakkupalaa 3 isoa porkkanaa?
Toki kolmas teoreettinen vaihtoehto on, että syön vain ne kolme porkkanaa ja jätän kakkupalan syömättä. Mutta se tuskin tulee kyseeseen, jos kakkupala jo on edessäni.
Kakkupalat eivät kuulu diabeetikon ruokavalioon. Joten syö ne porkkanat vaan.
2-tyypin diabeetikolta ei ole tietääkseni yleisesti ottaen kohtuullinen sokeripitoisenkaan elintarvikkeen syönti täysin kiellettyä (varmista omalta osaltasi tämä vaikka kysymällä omalta hoitajaltasi). Itse ainakin syön kakkupalan hyvällä omalla tunnolla kerran viikossa kahvilassa käydessäni, mutta kotiin en tällaisia herkkuja osta muuta kuin jos tulee vieraita. Juhlatilanteissa ei myöskän tarvitse kieltäytyä sokeripitoisista herkuista kunhan muistaa kohtuullisuuden. Jos mittailee säännöllisesti sokeriarvojaan oppii kyllä itse arvioiaan mikä elintarvike ja kuinka paljon syötynä nostaa liikaa sokeriarvoa. Itse kuulun niihin 2-tyypin diabeetikkoihin jolla pysyy sokeriarvot hyvin kurissa ilman lääkitystä noudattamalla ruokavaliota ja kroppani kestää nyt hyvin myös kohtuullisesti syötynä sokeripitoisetkin herkut (ylimääräiset kilotkin olen onnistunut pudottamaan sen jälkeen, kun 2-tyypin diabetes todettiin).
Nyt joku tulkitsee tämän niin, että kakkua saa syödä vapaasti.
Mulla ei ole diabetesta, on ollut rd 25 vuotta sitten ja kyllä mun verensokeri nousee (leipomon) sokeria ja vehnää sisältävien kakkujen syömisestä reilusti. Itse tehdyistä kakuista ei nouse, koska niihin ei tule vehnäjauhoja eikä sokeria.
Kohtuullisuus kaikessa ja säännöllisesti sokeriarvojaan mittaava 2-tyypin diabeetikko kyllä tietää miten paljon oma kroppa sietää sokeripitoisia tuotteita. Sokeria pahempi 2-tyypin diabeetikollekin ovat kovat rasvat.
Älä viitsi valehdella. Rasva ei nosta verensokeria, se ei ole haitallista 2tyypin diabeetikolle riippumatta kovuudesta.
Suomessa tosin "kova rasva" on tappava ihan kaikille :D:D
Taas yksi aivopesty kolesteroliuskovainen. En usko että kaikki kardiologit ovat väärässä, kun hoitavat LDL-kolesterolit sydänpotilailta mahdollisimman alas.
Eivät he ole väärässä. Hoitavat vain Suomen käypähoitosuositusten mukaan. Muuta vaihtoehtoa heillä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nouseeko verensokeri jotenkin eri lailla, jos
A) syön pienen kakkupalan 4 tunnin kuluttua ateriasta
Tai
B) sama kuin edellä, mutta syön juuri ennen kakkupalaa 3 isoa porkkanaa?
Toki kolmas teoreettinen vaihtoehto on, että syön vain ne kolme porkkanaa ja jätän kakkupalan syömättä. Mutta se tuskin tulee kyseeseen, jos kakkupala jo on edessäni.
Kakkupalat eivät kuulu diabeetikon ruokavalioon. Joten syö ne porkkanat vaan.
2-tyypin diabeetikolta ei ole tietääkseni yleisesti ottaen kohtuullinen sokeripitoisenkaan elintarvikkeen syönti täysin kiellettyä (varmista omalta osaltasi tämä vaikka kysymällä omalta hoitajaltasi). Itse ainakin syön kakkupalan hyvällä omalla tunnolla kerran viikossa kahvilassa käydessäni, mutta kotiin en tällaisia herkkuja osta muuta kuin jos tulee vieraita. Juhlatilanteissa ei myöskän tarvitse kieltäytyä sokeripitoisista herkuista kunhan muistaa kohtuullisuuden. Jos mittailee säännöllisesti sokeriarvojaan oppii kyllä itse arvioiaan mikä elintarvike ja kuinka paljon syötynä nostaa liikaa sokeriarvoa. Itse kuulun niihin 2-tyypin diabeetikkoihin jolla pysyy sokeriarvot hyvin kurissa ilman lääkitystä noudattamalla ruokavaliota ja kroppani kestää nyt hyvin myös kohtuullisesti syötynä sokeripitoisetkin herkut (ylimääräiset kilotkin olen onnistunut pudottamaan sen jälkeen, kun 2-tyypin diabetes todettiin).
Nyt joku tulkitsee tämän niin, että kakkua saa syödä vapaasti.
Mulla ei ole diabetesta, on ollut rd 25 vuotta sitten ja kyllä mun verensokeri nousee (leipomon) sokeria ja vehnää sisältävien kakkujen syömisestä reilusti. Itse tehdyistä kakuista ei nouse, koska niihin ei tule vehnäjauhoja eikä sokeria.
Kohtuullisuus kaikessa ja säännöllisesti sokeriarvojaan mittaava 2-tyypin diabeetikko kyllä tietää miten paljon oma kroppa sietää sokeripitoisia tuotteita. Sokeria pahempi 2-tyypin diabeetikollekin ovat kovat rasvat.
Kyllä se sokeri on pahempi myrkky ainakin silloin, kun kokesterolilääkkeillä ldl pysyy alle yhdessä.
Omin db kurssilla joskus. Kyllä kovat rasvat on se kaikkein pahin. Tietysti myös pullan puputus.
Kakksodn on metabolinen sairaus, ei joku sokeriarvo. Maksa ja munuaiset on kovilla myös. Verisuonet, joita rasva tukkii.
Varmaankin suomalaisten db kurssilla.
Suomessa 2tyypin diabeetikoita ohjeistetaan juurikin noin, että rasva on pahis ja sokeria pitää syödä jopa puolet energiamäärästä hiilareitten muodossa.
Rasva ei edelleenkään nosta verensokeria, joten se on 2tyypin diabeetikollekin hyvää ravintoa. Poislukien margariinit ja siemenöljyt, ne ei ole ravintoa lainkaan.
No, jokainen hoitakoon sairauttaan haluamallaan tavalla.
Häpö höpö. Kova rasva on pahis, samoin liiallinen hiilihydraattien saanti. 130-180 grammaa hiilareita voi hyvinkin saada päivässä, mutta nopeita hiilareita pitää välttää, ja hiilarit pitää jakaa pitkin päivää. Lautasmalli on hyvä, kun peruna, pasta ja riisi vähennetään, eli niitä ei mätetä 1/4 lautasellista. Eikä leipää pääruoan kanssa. Max 40 grammaa hiilareita /ateria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nouseeko verensokeri jotenkin eri lailla, jos
A) syön pienen kakkupalan 4 tunnin kuluttua ateriasta
Tai
B) sama kuin edellä, mutta syön juuri ennen kakkupalaa 3 isoa porkkanaa?
Toki kolmas teoreettinen vaihtoehto on, että syön vain ne kolme porkkanaa ja jätän kakkupalan syömättä. Mutta se tuskin tulee kyseeseen, jos kakkupala jo on edessäni.
Kakkupalat eivät kuulu diabeetikon ruokavalioon. Joten syö ne porkkanat vaan.
2-tyypin diabeetikolta ei ole tietääkseni yleisesti ottaen kohtuullinen sokeripitoisenkaan elintarvikkeen syönti täysin kiellettyä (varmista omalta osaltasi tämä vaikka kysymällä omalta hoitajaltasi). Itse ainakin syön kakkupalan hyvällä omalla tunnolla kerran viikossa kahvilassa käydessäni, mutta kotiin en tällaisia herkkuja osta muuta kuin jos tulee vieraita. Juhlatilanteissa ei myöskän tarvitse kieltäytyä sokeripitoisista herkuista kunhan muistaa kohtuullisuuden. Jos mittailee säännöllisesti sokeriarvojaan oppii kyllä itse arvioiaan mikä elintarvike ja kuinka paljon syötynä nostaa liikaa sokeriarvoa. Itse kuulun niihin 2-tyypin diabeetikkoihin jolla pysyy sokeriarvot hyvin kurissa ilman lääkitystä noudattamalla ruokavaliota ja kroppani kestää nyt hyvin myös kohtuullisesti syötynä sokeripitoisetkin herkut (ylimääräiset kilotkin olen onnistunut pudottamaan sen jälkeen, kun 2-tyypin diabetes todettiin).
Nyt joku tulkitsee tämän niin, että kakkua saa syödä vapaasti.
Mulla ei ole diabetesta, on ollut rd 25 vuotta sitten ja kyllä mun verensokeri nousee (leipomon) sokeria ja vehnää sisältävien kakkujen syömisestä reilusti. Itse tehdyistä kakuista ei nouse, koska niihin ei tule vehnäjauhoja eikä sokeria.
Kohtuullisuus kaikessa ja säännöllisesti sokeriarvojaan mittaava 2-tyypin diabeetikko kyllä tietää miten paljon oma kroppa sietää sokeripitoisia tuotteita. Sokeria pahempi 2-tyypin diabeetikollekin ovat kovat rasvat.
Kyllä se sokeri on pahempi myrkky ainakin silloin, kun kokesterolilääkkeillä ldl pysyy alle yhdessä.
Omin db kurssilla joskus. Kyllä kovat rasvat on se kaikkein pahin. Tietysti myös pullan puputus.
Kakksodn on metabolinen sairaus, ei joku sokeriarvo. Maksa ja munuaiset on kovilla myös. Verisuonet, joita rasva tukkii.
Rasva ei ole syyllinen veisuonitukoksiin, se on se sokeri ja tärkkelys eli ravinnon glykeeminen kuorma, joka aiheuttaa tulehduksen verisuoniin ja aiheuttaa sv-tauteja (Halton ym. 2006) Siihen tulehtuneeseen suoneen sitten alkaa elimistö itse kerätä niitä korjausaineita, kuten Ldl-partikkeleita ja tyydyttymätöntä kasvirasvaa, joka on kemiallisen rakenteensa vuoksi helposti hapettuvaa. Jos kehossa ei ole tulehdusta, verisuonet pysyy terveenä.
...ja jos LDL-kolesteroli on mahdollisimman matala, tukosriski pienenee. Joten turha vähätellä LDL-kolesterolin tasoa. Kyllä se pitää diabeetikolla saada matalammaksi kuin terveillä.
Vain HDL:n ja triglyjen suhteella on merkitys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nouseeko verensokeri jotenkin eri lailla, jos
A) syön pienen kakkupalan 4 tunnin kuluttua ateriasta
Tai
B) sama kuin edellä, mutta syön juuri ennen kakkupalaa 3 isoa porkkanaa?
Toki kolmas teoreettinen vaihtoehto on, että syön vain ne kolme porkkanaa ja jätän kakkupalan syömättä. Mutta se tuskin tulee kyseeseen, jos kakkupala jo on edessäni.
Kakkupalat eivät kuulu diabeetikon ruokavalioon. Joten syö ne porkkanat vaan.
2-tyypin diabeetikolta ei ole tietääkseni yleisesti ottaen kohtuullinen sokeripitoisenkaan elintarvikkeen syönti täysin kiellettyä (varmista omalta osaltasi tämä vaikka kysymällä omalta hoitajaltasi). Itse ainakin syön kakkupalan hyvällä omalla tunnolla kerran viikossa kahvilassa käydessäni, mutta kotiin en tällaisia herkkuja osta muuta kuin jos tulee vieraita. Juhlatilanteissa ei myöskän tarvitse kieltäytyä sokeripitoisista herkuista kunhan muistaa kohtuullisuuden. Jos mittailee säännöllisesti sokeriarvojaan oppii kyllä itse arvioiaan mikä elintarvike ja kuinka paljon syötynä nostaa liikaa sokeriarvoa. Itse kuulun niihin 2-tyypin diabeetikkoihin jolla pysyy sokeriarvot hyvin kurissa ilman lääkitystä noudattamalla ruokavaliota ja kroppani kestää nyt hyvin myös kohtuullisesti syötynä sokeripitoisetkin herkut (ylimääräiset kilotkin olen onnistunut pudottamaan sen jälkeen, kun 2-tyypin diabetes todettiin).
Nyt joku tulkitsee tämän niin, että kakkua saa syödä vapaasti.
Mulla ei ole diabetesta, on ollut rd 25 vuotta sitten ja kyllä mun verensokeri nousee (leipomon) sokeria ja vehnää sisältävien kakkujen syömisestä reilusti. Itse tehdyistä kakuista ei nouse, koska niihin ei tule vehnäjauhoja eikä sokeria.
Kohtuullisuus kaikessa ja säännöllisesti sokeriarvojaan mittaava 2-tyypin diabeetikko kyllä tietää miten paljon oma kroppa sietää sokeripitoisia tuotteita. Sokeria pahempi 2-tyypin diabeetikollekin ovat kovat rasvat.
Kyllä se sokeri on pahempi myrkky ainakin silloin, kun kokesterolilääkkeillä ldl pysyy alle yhdessä.
Omin db kurssilla joskus. Kyllä kovat rasvat on se kaikkein pahin. Tietysti myös pullan puputus.
Kakksodn on metabolinen sairaus, ei joku sokeriarvo. Maksa ja munuaiset on kovilla myös. Verisuonet, joita rasva tukkii.
Varmaankin suomalaisten db kurssilla.
Suomessa 2tyypin diabeetikoita ohjeistetaan juurikin noin, että rasva on pahis ja sokeria pitää syödä jopa puolet energiamäärästä hiilareitten muodossa.
Rasva ei edelleenkään nosta verensokeria, joten se on 2tyypin diabeetikollekin hyvää ravintoa. Poislukien margariinit ja siemenöljyt, ne ei ole ravintoa lainkaan.
No, jokainen hoitakoon sairauttaan haluamallaan tavalla.
Häpö höpö. Kova rasva on pahis, samoin liiallinen hiilihydraattien saanti. 130-180 grammaa hiilareita voi hyvinkin saada päivässä, mutta nopeita hiilareita pitää välttää, ja hiilarit pitää jakaa pitkin päivää. Lautasmalli on hyvä, kun peruna, pasta ja riisi vähennetään, eli niitä ei mätetä 1/4 lautasellista. Eikä leipää pääruoan kanssa. Max 40 grammaa hiilareita /ateria.
"Kovan" rasvan haitallisuudesta ei ole mitään näyttöä.
Rasva ei nosta verensokeria, joten ei se diabeetikollekaan mikään haitta ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nouseeko verensokeri jotenkin eri lailla, jos
A) syön pienen kakkupalan 4 tunnin kuluttua ateriasta
Tai
B) sama kuin edellä, mutta syön juuri ennen kakkupalaa 3 isoa porkkanaa?
Toki kolmas teoreettinen vaihtoehto on, että syön vain ne kolme porkkanaa ja jätän kakkupalan syömättä. Mutta se tuskin tulee kyseeseen, jos kakkupala jo on edessäni.
Kakkupalat eivät kuulu diabeetikon ruokavalioon. Joten syö ne porkkanat vaan.
2-tyypin diabeetikolta ei ole tietääkseni yleisesti ottaen kohtuullinen sokeripitoisenkaan elintarvikkeen syönti täysin kiellettyä (varmista omalta osaltasi tämä vaikka kysymällä omalta hoitajaltasi). Itse ainakin syön kakkupalan hyvällä omalla tunnolla kerran viikossa kahvilassa käydessäni, mutta kotiin en tällaisia herkkuja osta muuta kuin jos tulee vieraita. Juhlatilanteissa ei myöskän tarvitse kieltäytyä sokeripitoisista herkuista kunhan muistaa kohtuullisuuden. Jos mittailee säännöllisesti sokeriarvojaan oppii kyllä itse arvioiaan mikä elintarvike ja kuinka paljon syötynä nostaa liikaa sokeriarvoa. Itse kuulun niihin 2-tyypin diabeetikkoihin jolla pysyy sokeriarvot hyvin kurissa ilman lääkitystä noudattamalla ruokavaliota ja kroppani kestää nyt hyvin myös kohtuullisesti syötynä sokeripitoisetkin herkut (ylimääräiset kilotkin olen onnistunut pudottamaan sen jälkeen, kun 2-tyypin diabetes todettiin).
Nyt joku tulkitsee tämän niin, että kakkua saa syödä vapaasti.
Mulla ei ole diabetesta, on ollut rd 25 vuotta sitten ja kyllä mun verensokeri nousee (leipomon) sokeria ja vehnää sisältävien kakkujen syömisestä reilusti. Itse tehdyistä kakuista ei nouse, koska niihin ei tule vehnäjauhoja eikä sokeria.
Kohtuullisuus kaikessa ja säännöllisesti sokeriarvojaan mittaava 2-tyypin diabeetikko kyllä tietää miten paljon oma kroppa sietää sokeripitoisia tuotteita. Sokeria pahempi 2-tyypin diabeetikollekin ovat kovat rasvat.
Kyllä se sokeri on pahempi myrkky ainakin silloin, kun kokesterolilääkkeillä ldl pysyy alle yhdessä.
Omin db kurssilla joskus. Kyllä kovat rasvat on se kaikkein pahin. Tietysti myös pullan puputus.
Kakksodn on metabolinen sairaus, ei joku sokeriarvo. Maksa ja munuaiset on kovilla myös. Verisuonet, joita rasva tukkii.
Varmaankin suomalaisten db kurssilla.
Suomessa 2tyypin diabeetikoita ohjeistetaan juurikin noin, että rasva on pahis ja sokeria pitää syödä jopa puolet energiamäärästä hiilareitten muodossa.
Rasva ei edelleenkään nosta verensokeria, joten se on 2tyypin diabeetikollekin hyvää ravintoa. Poislukien margariinit ja siemenöljyt, ne ei ole ravintoa lainkaan.
No, jokainen hoitakoon sairauttaan haluamallaan tavalla.
Häpö höpö. Kova rasva on pahis, samoin liiallinen hiilihydraattien saanti. 130-180 grammaa hiilareita voi hyvinkin saada päivässä, mutta nopeita hiilareita pitää välttää, ja hiilarit pitää jakaa pitkin päivää. Lautasmalli on hyvä, kun peruna, pasta ja riisi vähennetään, eli niitä ei mätetä 1/4 lautasellista. Eikä leipää pääruoan kanssa. Max 40 grammaa hiilareita /ateria.
Aikamoinen tuo mainitsemasi hiilarimäärä. Ei mikään ihme, että on 2tyypin diabetes.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nouseeko verensokeri jotenkin eri lailla, jos
A) syön pienen kakkupalan 4 tunnin kuluttua ateriasta
Tai
B) sama kuin edellä, mutta syön juuri ennen kakkupalaa 3 isoa porkkanaa?
Toki kolmas teoreettinen vaihtoehto on, että syön vain ne kolme porkkanaa ja jätän kakkupalan syömättä. Mutta se tuskin tulee kyseeseen, jos kakkupala jo on edessäni.
Kakkupalat eivät kuulu diabeetikon ruokavalioon. Joten syö ne porkkanat vaan.
2-tyypin diabeetikolta ei ole tietääkseni yleisesti ottaen kohtuullinen sokeripitoisenkaan elintarvikkeen syönti täysin kiellettyä (varmista omalta osaltasi tämä vaikka kysymällä omalta hoitajaltasi). Itse ainakin syön kakkupalan hyvällä omalla tunnolla kerran viikossa kahvilassa käydessäni, mutta kotiin en tällaisia herkkuja osta muuta kuin jos tulee vieraita. Juhlatilanteissa ei myöskän tarvitse kieltäytyä sokeripitoisista herkuista kunhan muistaa kohtuullisuuden. Jos mittailee säännöllisesti sokeriarvojaan oppii kyllä itse arvioiaan mikä elintarvike ja kuinka paljon syötynä nostaa liikaa sokeriarvoa. Itse kuulun niihin 2-tyypin diabeetikkoihin jolla pysyy sokeriarvot hyvin kurissa ilman lääkitystä noudattamalla ruokavaliota ja kroppani kestää nyt hyvin myös kohtuullisesti syötynä sokeripitoisetkin herkut (ylimääräiset kilotkin olen onnistunut pudottamaan sen jälkeen, kun 2-tyypin diabetes todettiin).
Nyt joku tulkitsee tämän niin, että kakkua saa syödä vapaasti.
Mulla ei ole diabetesta, on ollut rd 25 vuotta sitten ja kyllä mun verensokeri nousee (leipomon) sokeria ja vehnää sisältävien kakkujen syömisestä reilusti. Itse tehdyistä kakuista ei nouse, koska niihin ei tule vehnäjauhoja eikä sokeria.
Kohtuullisuus kaikessa ja säännöllisesti sokeriarvojaan mittaava 2-tyypin diabeetikko kyllä tietää miten paljon oma kroppa sietää sokeripitoisia tuotteita. Sokeria pahempi 2-tyypin diabeetikollekin ovat kovat rasvat.
Kyllä se sokeri on pahempi myrkky ainakin silloin, kun kokesterolilääkkeillä ldl pysyy alle yhdessä.
Omin db kurssilla joskus. Kyllä kovat rasvat on se kaikkein pahin. Tietysti myös pullan puputus.
Kakksodn on metabolinen sairaus, ei joku sokeriarvo. Maksa ja munuaiset on kovilla myös. Verisuonet, joita rasva tukkii.
Rasva ei ole syyllinen veisuonitukoksiin, se on se sokeri ja tärkkelys eli ravinnon glykeeminen kuorma, joka aiheuttaa tulehduksen verisuoniin ja aiheuttaa sv-tauteja (Halton ym. 2006) Siihen tulehtuneeseen suoneen sitten alkaa elimistö itse kerätä niitä korjausaineita, kuten Ldl-partikkeleita ja tyydyttymätöntä kasvirasvaa, joka on kemiallisen rakenteensa vuoksi helposti hapettuvaa. Jos kehossa ei ole tulehdusta, verisuonet pysyy terveenä.
...ja jos LDL-kolesteroli on mahdollisimman matala, tukosriski pienenee. Joten turha vähätellä LDL-kolesterolin tasoa. Kyllä se pitää diabeetikolla saada matalammaksi kuin terveillä.
Vain HDL:n ja triglyjen suhteella on merkitys.
Ei ole enää nykyaikaista tietoa tuo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nouseeko verensokeri jotenkin eri lailla, jos
A) syön pienen kakkupalan 4 tunnin kuluttua ateriasta
Tai
B) sama kuin edellä, mutta syön juuri ennen kakkupalaa 3 isoa porkkanaa?
Toki kolmas teoreettinen vaihtoehto on, että syön vain ne kolme porkkanaa ja jätän kakkupalan syömättä. Mutta se tuskin tulee kyseeseen, jos kakkupala jo on edessäni.
Kakkupalat eivät kuulu diabeetikon ruokavalioon. Joten syö ne porkkanat vaan.
2-tyypin diabeetikolta ei ole tietääkseni yleisesti ottaen kohtuullinen sokeripitoisenkaan elintarvikkeen syönti täysin kiellettyä (varmista omalta osaltasi tämä vaikka kysymällä omalta hoitajaltasi). Itse ainakin syön kakkupalan hyvällä omalla tunnolla kerran viikossa kahvilassa käydessäni, mutta kotiin en tällaisia herkkuja osta muuta kuin jos tulee vieraita. Juhlatilanteissa ei myöskän tarvitse kieltäytyä sokeripitoisista herkuista kunhan muistaa kohtuullisuuden. Jos mittailee säännöllisesti sokeriarvojaan oppii kyllä itse arvioiaan mikä elintarvike ja kuinka paljon syötynä nostaa liikaa sokeriarvoa. Itse kuulun niihin 2-tyypin diabeetikkoihin jolla pysyy sokeriarvot hyvin kurissa ilman lääkitystä noudattamalla ruokavaliota ja kroppani kestää nyt hyvin myös kohtuullisesti syötynä sokeripitoisetkin herkut (ylimääräiset kilotkin olen onnistunut pudottamaan sen jälkeen, kun 2-tyypin diabetes todettiin).
Nyt joku tulkitsee tämän niin, että kakkua saa syödä vapaasti.
Mulla ei ole diabetesta, on ollut rd 25 vuotta sitten ja kyllä mun verensokeri nousee (leipomon) sokeria ja vehnää sisältävien kakkujen syömisestä reilusti. Itse tehdyistä kakuista ei nouse, koska niihin ei tule vehnäjauhoja eikä sokeria.
Kohtuullisuus kaikessa ja säännöllisesti sokeriarvojaan mittaava 2-tyypin diabeetikko kyllä tietää miten paljon oma kroppa sietää sokeripitoisia tuotteita. Sokeria pahempi 2-tyypin diabeetikollekin ovat kovat rasvat.
Kyllä se sokeri on pahempi myrkky ainakin silloin, kun kokesterolilääkkeillä ldl pysyy alle yhdessä.
Omin db kurssilla joskus. Kyllä kovat rasvat on se kaikkein pahin. Tietysti myös pullan puputus.
Kakksodn on metabolinen sairaus, ei joku sokeriarvo. Maksa ja munuaiset on kovilla myös. Verisuonet, joita rasva tukkii.
Varmaankin suomalaisten db kurssilla.
Suomessa 2tyypin diabeetikoita ohjeistetaan juurikin noin, että rasva on pahis ja sokeria pitää syödä jopa puolet energiamäärästä hiilareitten muodossa.
Rasva ei edelleenkään nosta verensokeria, joten se on 2tyypin diabeetikollekin hyvää ravintoa. Poislukien margariinit ja siemenöljyt, ne ei ole ravintoa lainkaan.
No, jokainen hoitakoon sairauttaan haluamallaan tavalla.
Häpö höpö. Kova rasva on pahis, samoin liiallinen hiilihydraattien saanti. 130-180 grammaa hiilareita voi hyvinkin saada päivässä, mutta nopeita hiilareita pitää välttää, ja hiilarit pitää jakaa pitkin päivää. Lautasmalli on hyvä, kun peruna, pasta ja riisi vähennetään, eli niitä ei mätetä 1/4 lautasellista. Eikä leipää pääruoan kanssa. Max 40 grammaa hiilareita /ateria.
"Kovan" rasvan haitallisuudesta ei ole mitään näyttöä.
Rasva ei nosta verensokeria, joten ei se diabeetikollekaan mikään haitta ole.
Toisaalta sen terveellisyydestäkään ei ole näyttöä.
Tyypin 2 diabetes voi parantua kun syö vähemmän. Aika harva vaan tarttuu haasteeseen ja jatkaa virtahevon lailla syömistä.
Vierailija kirjoitti:
Tyypin 2 diabetes voi parantua kun syö vähemmän. Aika harva vaan tarttuu haasteeseen ja jatkaa virtahevon lailla syömistä.
Ei se kyllä parane vähemmän syömällä. Vain sairauteen sopiva ravinto voi sen saada remissioon.
Useimmat diabeetikot eivät kuitenkaan halua syödä sairautensa mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nouseeko verensokeri jotenkin eri lailla, jos
A) syön pienen kakkupalan 4 tunnin kuluttua ateriasta
Tai
B) sama kuin edellä, mutta syön juuri ennen kakkupalaa 3 isoa porkkanaa?
Toki kolmas teoreettinen vaihtoehto on, että syön vain ne kolme porkkanaa ja jätän kakkupalan syömättä. Mutta se tuskin tulee kyseeseen, jos kakkupala jo on edessäni.
Kakkupalat eivät kuulu diabeetikon ruokavalioon. Joten syö ne porkkanat vaan.
2-tyypin diabeetikolta ei ole tietääkseni yleisesti ottaen kohtuullinen sokeripitoisenkaan elintarvikkeen syönti täysin kiellettyä (varmista omalta osaltasi tämä vaikka kysymällä omalta hoitajaltasi). Itse ainakin syön kakkupalan hyvällä omalla tunnolla kerran viikossa kahvilassa käydessäni, mutta kotiin en tällaisia herkkuja osta muuta kuin jos tulee vieraita. Juhlatilanteissa ei myöskän tarvitse kieltäytyä sokeripitoisista herkuista kunhan muistaa kohtuullisuuden. Jos mittailee säännöllisesti sokeriarvojaan oppii kyllä itse arvioiaan mikä elintarvike ja kuinka paljon syötynä nostaa liikaa sokeriarvoa. Itse kuulun niihin 2-tyypin diabeetikkoihin jolla pysyy sokeriarvot hyvin kurissa ilman lääkitystä noudattamalla ruokavaliota ja kroppani kestää nyt hyvin myös kohtuullisesti syötynä sokeripitoisetkin herkut (ylimääräiset kilotkin olen onnistunut pudottamaan sen jälkeen, kun 2-tyypin diabetes todettiin).
Nyt joku tulkitsee tämän niin, että kakkua saa syödä vapaasti.
Mulla ei ole diabetesta, on ollut rd 25 vuotta sitten ja kyllä mun verensokeri nousee (leipomon) sokeria ja vehnää sisältävien kakkujen syömisestä reilusti. Itse tehdyistä kakuista ei nouse, koska niihin ei tule vehnäjauhoja eikä sokeria.
Kohtuullisuus kaikessa ja säännöllisesti sokeriarvojaan mittaava 2-tyypin diabeetikko kyllä tietää miten paljon oma kroppa sietää sokeripitoisia tuotteita. Sokeria pahempi 2-tyypin diabeetikollekin ovat kovat rasvat.
Kyllä se sokeri on pahempi myrkky ainakin silloin, kun kokesterolilääkkeillä ldl pysyy alle yhdessä.
Omin db kurssilla joskus. Kyllä kovat rasvat on se kaikkein pahin. Tietysti myös pullan puputus.
Kakksodn on metabolinen sairaus, ei joku sokeriarvo. Maksa ja munuaiset on kovilla myös. Verisuonet, joita rasva tukkii.
Varmaankin suomalaisten db kurssilla.
Suomessa 2tyypin diabeetikoita ohjeistetaan juurikin noin, että rasva on pahis ja sokeria pitää syödä jopa puolet energiamäärästä hiilareitten muodossa.
Rasva ei edelleenkään nosta verensokeria, joten se on 2tyypin diabeetikollekin hyvää ravintoa. Poislukien margariinit ja siemenöljyt, ne ei ole ravintoa lainkaan.
No, jokainen hoitakoon sairauttaan haluamallaan tavalla.
Häpö höpö. Kova rasva on pahis, samoin liiallinen hiilihydraattien saanti. 130-180 grammaa hiilareita voi hyvinkin saada päivässä, mutta nopeita hiilareita pitää välttää, ja hiilarit pitää jakaa pitkin päivää. Lautasmalli on hyvä, kun peruna, pasta ja riisi vähennetään, eli niitä ei mätetä 1/4 lautasellista. Eikä leipää pääruoan kanssa. Max 40 grammaa hiilareita /ateria.
"Kovan" rasvan haitallisuudesta ei ole mitään näyttöä.
Rasva ei nosta verensokeria, joten ei se diabeetikollekaan mikään haitta ole.
Toisaalta sen terveellisyydestäkään ei ole näyttöä.
Se on sitten neutraali.
Varmaankin suomalaisten db kurssilla.
Suomessa 2tyypin diabeetikoita ohjeistetaan juurikin noin, että rasva on pahis ja sokeria pitää syödä jopa puolet energiamäärästä hiilareitten muodossa.
Rasva ei edelleenkään nosta verensokeria, joten se on 2tyypin diabeetikollekin hyvää ravintoa. Poislukien margariinit ja siemenöljyt, ne ei ole ravintoa lainkaan.
No, jokainen hoitakoon sairauttaan haluamallaan tavalla.