Tyypin 2 diabetes ja ruokavalio
Mitä ihmettä sitä pystyy syömään, kun nopeita hiilihydraatteja tulvii ovista ja ikkunoista ja sokerit nousee ja insuliiniresistenssi vaan pahenee!
Miten paljon hiilihydraatteja pystytte syömään aterioilla? Täällä jo 40 hhgrammaa on näköjään liikaa, eikä sokeria ja vehnäjauhoja tai suklaata saisi syödä ikinä yhtään. Rasittavaa kytätä joka suupalaa.
Kommentit (1589)
Ekana jättää sokerin, alkoholin ja vehnän pois. Syö täysjyvätuotteita, palkokasveja, kasviksia, protskua, sieniä, pähkinöitä ja hyviä rasvoja.
Vierailija kirjoitti:
Ekana jättää sokerin, alkoholin ja vehnän pois. Syö täysjyvätuotteita, palkokasveja, kasviksia, protskua, sieniä, pähkinöitä ja hyviä rasvoja.
Just noin. Tuolla pääsee jo pitkälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nouseeko verensokeri jotenkin eri lailla, jos
A) syön pienen kakkupalan 4 tunnin kuluttua ateriasta
Tai
B) sama kuin edellä, mutta syön juuri ennen kakkupalaa 3 isoa porkkanaa?
Toki kolmas teoreettinen vaihtoehto on, että syön vain ne kolme porkkanaa ja jätän kakkupalan syömättä. Mutta se tuskin tulee kyseeseen, jos kakkupala jo on edessäni.
Kakkupalat eivät kuulu diabeetikon ruokavalioon. Joten syö ne porkkanat vaan.
2-tyypin diabeetikolta ei ole tietääkseni yleisesti ottaen kohtuullinen sokeripitoisenkaan elintarvikkeen syönti täysin kiellettyä (varmista omalta osaltasi tämä vaikka kysymällä omalta hoitajaltasi). Itse ainakin syön kakkupalan hyvällä omalla tunnolla kerran viikossa kahvilassa käydessäni, mutta kotiin en tällaisia herkkuja osta muuta kuin jos tulee vieraita. Juhlatilanteissa ei myöskän tarvitse kieltäytyä sokeripitoisista herkuista kunhan muistaa kohtuullisuuden. Jos mittailee säännöllisesti sokeriarvojaan oppii kyllä itse arvioiaan mikä elintarvike ja kuinka paljon syötynä nostaa liikaa sokeriarvoa. Itse kuulun niihin 2-tyypin diabeetikkoihin jolla pysyy sokeriarvot hyvin kurissa ilman lääkitystä noudattamalla ruokavaliota ja kroppani kestää nyt hyvin myös kohtuullisesti syötynä sokeripitoisetkin herkut (ylimääräiset kilotkin olen onnistunut pudottamaan sen jälkeen, kun 2-tyypin diabetes todettiin).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Insuliiniresistenssi?
Elimistö tuottaa vielä insuliinia, mutta hitaanlaisesti eikä se kunnolla tehoa. Insuliinia erittyy sitten liikaa, ja se tiputtaa sokerit muutaman tunnin kuluttua usein liiankin alas.
Vaikka tyypin 2 diabetekseen käytettävät lääkkeet eivät liian matalaa sokeria aiheuttaisikaan, elintavat eli liiallinen hiilihydraattien saanti aiheuttaa.
Mulla oli tuo resistenssi korkea verikokeissa ja nyt pitää laittaa ruokavalio kuntoon ennen kuin diabetes 2 iskee. En vielä ole diabeetikko kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nouseeko verensokeri jotenkin eri lailla, jos
A) syön pienen kakkupalan 4 tunnin kuluttua ateriasta
Tai
B) sama kuin edellä, mutta syön juuri ennen kakkupalaa 3 isoa porkkanaa?
Toki kolmas teoreettinen vaihtoehto on, että syön vain ne kolme porkkanaa ja jätän kakkupalan syömättä. Mutta se tuskin tulee kyseeseen, jos kakkupala jo on edessäni.
Kakkupalat eivät kuulu diabeetikon ruokavalioon. Joten syö ne porkkanat vaan.
2-tyypin diabeetikolta ei ole tietääkseni yleisesti ottaen kohtuullinen sokeripitoisenkaan elintarvikkeen syönti täysin kiellettyä (varmista omalta osaltasi tämä vaikka kysymällä omalta hoitajaltasi). Itse ainakin syön kakkupalan hyvällä omalla tunnolla kerran viikossa kahvilassa käydessäni, mutta kotiin en tällaisia herkkuja osta muuta kuin jos tulee vieraita. Juhlatilanteissa ei myöskän tarvitse kieltäytyä sokeripitoisista herkuista kunhan muistaa kohtuullisuuden. Jos mittailee säännöllisesti sokeriarvojaan oppii kyllä itse arvioiaan mikä elintarvike ja kuinka paljon syötynä nostaa liikaa sokeriarvoa. Itse kuulun niihin 2-tyypin diabeetikkoihin jolla pysyy sokeriarvot hyvin kurissa ilman lääkitystä noudattamalla ruokavaliota ja kroppani kestää nyt hyvin myös kohtuullisesti syötynä sokeripitoisetkin herkut (ylimääräiset kilotkin olen onnistunut pudottamaan sen jälkeen, kun 2-tyypin diabetes todettiin).
Nyt joku tulkitsee tämän niin, että kakkua saa syödä vapaasti.
Mulla ei ole diabetesta, on ollut rd 25 vuotta sitten ja kyllä mun verensokeri nousee (leipomon) sokeria ja vehnää sisältävien kakkujen syömisestä reilusti. Itse tehdyistä kakuista ei nouse, koska niihin ei tule vehnäjauhoja eikä sokeria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole huolissani sokeria sisältävistä salaattikastikkeista, niitä kun kuluu vain ihan vähän. Mutta kaikki sokeripitoiset leivonnaiset suorastaan huutavat päästäkseen suuhuni. Itkut!
Tee mutakakkua karppaajiem ohjeilla. Onko ihan pakko olla sokeria?
Mutakakkuun tulee tuplasti sokeria.
Ei ketokakussa ole sokeria.
Vierailija kirjoitti:
Ekana jättää sokerin, alkoholin ja vehnän pois. Syö täysjyvätuotteita, palkokasveja, kasviksia, protskua, sieniä, pähkinöitä ja hyviä rasvoja.
Kunpa se olisikin niin helppoa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nouseeko verensokeri jotenkin eri lailla, jos
A) syön pienen kakkupalan 4 tunnin kuluttua ateriasta
Tai
B) sama kuin edellä, mutta syön juuri ennen kakkupalaa 3 isoa porkkanaa?
Toki kolmas teoreettinen vaihtoehto on, että syön vain ne kolme porkkanaa ja jätän kakkupalan syömättä. Mutta se tuskin tulee kyseeseen, jos kakkupala jo on edessäni.
Kakkupalat eivät kuulu diabeetikon ruokavalioon. Joten syö ne porkkanat vaan.
2-tyypin diabeetikolta ei ole tietääkseni yleisesti ottaen kohtuullinen sokeripitoisenkaan elintarvikkeen syönti täysin kiellettyä (varmista omalta osaltasi tämä vaikka kysymällä omalta hoitajaltasi). Itse ainakin syön kakkupalan hyvällä omalla tunnolla kerran viikossa kahvilassa käydessäni, mutta kotiin en tällaisia herkkuja osta muuta kuin jos tulee vieraita. Juhlatilanteissa ei myöskän tarvitse kieltäytyä sokeripitoisista herkuista kunhan muistaa kohtuullisuuden. Jos mittailee säännöllisesti sokeriarvojaan oppii kyllä itse arvioiaan mikä elintarvike ja kuinka paljon syötynä nostaa liikaa sokeriarvoa. Itse kuulun niihin 2-tyypin diabeetikkoihin jolla pysyy sokeriarvot hyvin kurissa ilman lääkitystä noudattamalla ruokavaliota ja kroppani kestää nyt hyvin myös kohtuullisesti syötynä sokeripitoisetkin herkut (ylimääräiset kilotkin olen onnistunut pudottamaan sen jälkeen, kun 2-tyypin diabetes todettiin).
Kohtuus on erilainen eri ihmisten mielestä. Joillekin kohtuus on pikkuinen pulla, joillekin herkkuöveri. Kun ” saahan diabeetikko joskus herkutella kohtuudella”.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Insuliiniresistenssi?
Elimistö tuottaa vielä insuliinia, mutta hitaanlaisesti eikä se kunnolla tehoa. Insuliinia erittyy sitten liikaa, ja se tiputtaa sokerit muutaman tunnin kuluttua usein liiankin alas.
Vaikka tyypin 2 diabetekseen käytettävät lääkkeet eivät liian matalaa sokeria aiheuttaisikaan, elintavat eli liiallinen hiilihydraattien saanti aiheuttaa.
Mulla oli tuo resistenssi korkea verikokeissa ja nyt pitää laittaa ruokavalio kuntoon ennen kuin diabetes 2 iskee. En vielä ole diabeetikko kuitenkaan.
Mitä verikokeita tehtiin? Mitattiinko insuliinia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Insuliiniresistenssi?
Elimistö tuottaa vielä insuliinia, mutta hitaanlaisesti eikä se kunnolla tehoa. Insuliinia erittyy sitten liikaa, ja se tiputtaa sokerit muutaman tunnin kuluttua usein liiankin alas.
Vaikka tyypin 2 diabetekseen käytettävät lääkkeet eivät liian matalaa sokeria aiheuttaisikaan, elintavat eli liiallinen hiilihydraattien saanti aiheuttaa.
Mulla oli tuo resistenssi korkea verikokeissa ja nyt pitää laittaa ruokavalio kuntoon ennen kuin diabetes 2 iskee. En vielä ole diabeetikko kuitenkaan.
Mitä verikokeita tehtiin? Mitattiinko insuliinia?
HOMA-IR ja insuliini. Tuo homa oli yli raja-arvojen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Insuliiniresistenssi?
Elimistö tuottaa vielä insuliinia, mutta hitaanlaisesti eikä se kunnolla tehoa. Insuliinia erittyy sitten liikaa, ja se tiputtaa sokerit muutaman tunnin kuluttua usein liiankin alas.
Vaikka tyypin 2 diabetekseen käytettävät lääkkeet eivät liian matalaa sokeria aiheuttaisikaan, elintavat eli liiallinen hiilihydraattien saanti aiheuttaa.
Mulla oli tuo resistenssi korkea verikokeissa ja nyt pitää laittaa ruokavalio kuntoon ennen kuin diabetes 2 iskee. En vielä ole diabeetikko kuitenkaan.
Mitä verikokeita tehtiin? Mitattiinko insuliinia?
HOMA-IR ja insuliini. Tuo homa oli yli raja-arvojen.
Oli siinä vielä glykeemi ja HbA1c
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ekana jättää sokerin, alkoholin ja vehnän pois. Syö täysjyvätuotteita, palkokasveja, kasviksia, protskua, sieniä, pähkinöitä ja hyviä rasvoja.
Kunpa se olisikin niin helppoa!
Minä olen tehnyt herkkuja karppausohjeilla, jos on tehnyt mieli herkutella. Muutenhan saa syödä aika normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ekana jättää sokerin, alkoholin ja vehnän pois. Syö täysjyvätuotteita, palkokasveja, kasviksia, protskua, sieniä, pähkinöitä ja hyviä rasvoja.
Kunpa se olisikin niin helppoa!
Minä olen tehnyt herkkuja karppausohjeilla, jos on tehnyt mieli herkutella. Muutenhan saa syödä aika normaalisti.
No ei kyllä saa syödä normaalisti!
Miten korvaat mökillä paistetut letut + jäätelön ja mansikkahillon?
Kesän ekan mansikkakermakakun?
Tuoreet croissantit?
Karjalanpiirakat, korvapuustit, minttukrokanttisuklaan ja kermatoffeen? Lakritsijäätelön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ekana jättää sokerin, alkoholin ja vehnän pois. Syö täysjyvätuotteita, palkokasveja, kasviksia, protskua, sieniä, pähkinöitä ja hyviä rasvoja.
Kunpa se olisikin niin helppoa!
Minä olen tehnyt herkkuja karppausohjeilla, jos on tehnyt mieli herkutella. Muutenhan saa syödä aika normaalisti.
No ei kyllä saa syödä normaalisti!
Miten korvaat mökillä paistetut letut + jäätelön ja mansikkahillon?
Kesän ekan mansikkakermakakun?
Tuoreet croissantit?
Karjalanpiirakat, korvapuustit, minttukrokanttisuklaan ja kermatoffeen? Lakritsijäätelön?
Ehkä jollain surkeilla korvikkeilla.
Tyhmä tyhmä tyhmä tauti!
Te lihavat, joilla etenkin suku diabetes-rikkaita, älkää ikinä saako tätä tautia! Kaikki lihavat eivät sairastu ja moni hoikka sairastuu, mutta lihavuus on niin iso riskitekijä, että hälytyskellojen pitää soida ja lujaa! Itse pystyin runsaalla liikunnalla ja hieman terveemmällä ruokavaliolla viivästyttämään tautia ehkä 10 vuodella, mutta olisi pitänyt vieläkin sitkeämmin laihduttaa 10 ylikiloa pois jo vuosia sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ekana jättää sokerin, alkoholin ja vehnän pois. Syö täysjyvätuotteita, palkokasveja, kasviksia, protskua, sieniä, pähkinöitä ja hyviä rasvoja.
Kunpa se olisikin niin helppoa!
Minä olen tehnyt herkkuja karppausohjeilla, jos on tehnyt mieli herkutella. Muutenhan saa syödä aika normaalisti.
No ei kyllä saa syödä normaalisti!
Miten korvaat mökillä paistetut letut + jäätelön ja mansikkahillon?
Kesän ekan mansikkakermakakun?
Tuoreet croissantit?
Karjalanpiirakat, korvapuustit, minttukrokanttisuklaan ja kermatoffeen? Lakritsijäätelön?
Karppiresepteissä on ohjeita kakkuihin ja lettuihin. Kyllähän marjoja saa syödä, koska matala GI. Minä laitan jäisiä pakastemarjoja kookosmaitoon ja sekoitan sauvasekoittimella. Se riittää mulle jäätelöstä. Ei edes tee enää mieli sokeriherkkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ekana jättää sokerin, alkoholin ja vehnän pois. Syö täysjyvätuotteita, palkokasveja, kasviksia, protskua, sieniä, pähkinöitä ja hyviä rasvoja.
Kunpa se olisikin niin helppoa!
Minä olen tehnyt herkkuja karppausohjeilla, jos on tehnyt mieli herkutella. Muutenhan saa syödä aika normaalisti.
No ei kyllä saa syödä normaalisti!
Miten korvaat mökillä paistetut letut + jäätelön ja mansikkahillon?
Kesän ekan mansikkakermakakun?
Tuoreet croissantit?
Karjalanpiirakat, korvapuustit, minttukrokanttisuklaan ja kermatoffeen? Lakritsijäätelön?
Kyllähän porkkanatikut aina minttukrokanttisuklaan päihittää.
Onko oikeasti tosi, että gluteenittomasta lettujauhosta tehdyt letut nostaa verensokeria vähemmän kuin vehnäjauhoista tehdyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ekana jättää sokerin, alkoholin ja vehnän pois. Syö täysjyvätuotteita, palkokasveja, kasviksia, protskua, sieniä, pähkinöitä ja hyviä rasvoja.
Kunpa se olisikin niin helppoa!
Minä olen tehnyt herkkuja karppausohjeilla, jos on tehnyt mieli herkutella. Muutenhan saa syödä aika normaalisti.
No ei kyllä saa syödä normaalisti!
Miten korvaat mökillä paistetut letut + jäätelön ja mansikkahillon?
Kesän ekan mansikkakermakakun?
Tuoreet croissantit?
Karjalanpiirakat, korvapuustit, minttukrokanttisuklaan ja kermatoffeen? Lakritsijäätelön?
Karppiresepteissä on ohjeita kakkuihin ja lettuihin. Kyllähän marjoja saa syödä, koska matala GI. Minä laitan jäisiä pakastemarjoja kookosmaitoon ja sekoitan sauvasekoittimella. Se riittää mulle jäätelöstä. Ei edes tee enää mieli sokeriherkkuja.
Ei ainakaan perunajauho ole yhtään terveellisempää kuin vehnäjauho. Eikös noissa karppileivonnaisissa kuitenkin perunajauho ole yleinen aines?
Kakkupalat eivät kuulu diabeetikon ruokavalioon. Joten syö ne porkkanat vaan.