Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyypin 2 diabetes ja ruokavalio

Vierailija
02.01.2026 |

Mitä ihmettä sitä pystyy syömään, kun nopeita hiilihydraatteja tulvii ovista ja ikkunoista ja sokerit nousee ja insuliiniresistenssi vaan pahenee! 
Miten paljon hiilihydraatteja pystytte syömään aterioilla? Täällä jo 40 hhgrammaa on näköjään liikaa, eikä sokeria ja vehnäjauhoja tai suklaata saisi syödä ikinä yhtään. Rasittavaa kytätä joka suupalaa.

Kommentit (1589)

Vierailija
1541/1589 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko oikeasti tosi, että gluteenittomasta lettujauhosta tehdyt letut nostaa verensokeria vähemmän kuin vehnäjauhoista tehdyt?

Kannattaa aina tarkistaa glykeeminen indeksi tai mitata, miten oma keho reagoi. Esimerkiksi tapiokatärkkelyksellä on korkea glykeeminen indeksi.

Vierailija
1542/1589 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ekana jättää sokerin, alkoholin ja vehnän pois. Syö täysjyvätuotteita, palkokasveja, kasviksia, protskua, sieniä, pähkinöitä  ja hyviä rasvoja. 

Kunpa se olisikin niin helppoa!

Minä olen tehnyt herkkuja karppausohjeilla, jos on tehnyt mieli herkutella. Muutenhan saa syödä aika normaalisti. 

No ei kyllä saa syödä normaalisti!

Miten korvaat mökillä paistetut letut + jäätelön ja mansikkahillon?

Kesän ekan mansikkakermakakun?

Tuoreet croissantit?

Karjalanpiirakat, korvapuustit, minttukrokanttisuklaan ja kermatoffeen? Lakritsijäätelön?

Karppiresepteissä on ohjeita kakkuihin ja lettuihin. Kyllähän marjoja saa syödä, koska matala GI. Minä laitan jäisiä pakastemarjoja kookosmaitoon ja sekoitan sauvasekoittimella. Se riittää mulle jäätelöstä. Ei edes tee enää mieli sokeriherkkuja.

Ei ainakaan perunajauho ole yhtään terveellisempää kuin vehnäjauho. Eikös noissa karppileivonnaisissa kuitenkin perunajauho ole yleinen aines?

Manteli- ja kookosjauhoa olen käyttänyt. Lisäksi voi käyttää vaikka kaurajauhoa tai kikhernejauhoa piirakan pohjaan. Kikherne sopii diabeetikolle. Karppaajat eivät taida käyttää kikherneitä. Netistä löytyy kaikenlaisia ohjeita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1543/1589 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ekana jättää sokerin, alkoholin ja vehnän pois. Syö täysjyvätuotteita, palkokasveja, kasviksia, protskua, sieniä, pähkinöitä  ja hyviä rasvoja. 

Kunpa se olisikin niin helppoa!

Minä olen tehnyt herkkuja karppausohjeilla, jos on tehnyt mieli herkutella. Muutenhan saa syödä aika normaalisti. 

No ei kyllä saa syödä normaalisti!

Miten korvaat mökillä paistetut letut + jäätelön ja mansikkahillon?

Kesän ekan mansikkakermakakun?

Tuoreet croissantit?

Karjalanpiirakat, korvapuustit, minttukrokanttisuklaan ja kermatoffeen? Lakritsijäätelön?

Karppiresepteissä on ohjeita kakkuihin ja lettuihin. Kyllähän marjoja saa syödä, koska matala GI. Minä laitan jäisiä pakastemarjoja kookosmaitoon ja sekoitan sauvasekoittimella. Se riittää mulle jäätelöstä. Ei edes tee enää mieli sokeriherkkuja.

Ei ainakaan perunajauho ole yhtään terveellisempää kuin vehnäjauho. Eikös noissa karppileivonnaisissa kuitenkin perunajauho ole yleinen aines?

Ei kyllä ole. Manteliijauho tai kookosjauho on tavallisin käytetty jauho. En yleensä tee lettuja, koska gluteeniton taikina on vähän hankalammin koossa pysyvä. Teen yleensä vohveleita, ne on siistimpi paistaakin. Kakkupohjan teen mantelijauhosta, yleensä teen juustokakun. Teen myös jäätelöä itse, se vasta on hyvää vastavalmistettuna.

Vierailija
1544/1589 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nouseeko verensokeri jotenkin eri lailla, jos 

A) syön pienen kakkupalan 4 tunnin kuluttua ateriasta

Tai 

B) sama kuin edellä, mutta syön juuri ennen kakkupalaa 3 isoa porkkanaa?

Toki kolmas teoreettinen vaihtoehto on, että syön vain ne kolme porkkanaa ja jätän kakkupalan syömättä. Mutta se tuskin tulee kyseeseen, jos kakkupala jo on edessäni.

Kakkupalat eivät kuulu diabeetikon ruokavalioon. Joten syö ne  porkkanat vaan.

2-tyypin diabeetikolta ei ole tietääkseni yleisesti ottaen kohtuullinen sokeripitoisenkaan elintarvikkeen syönti täysin kiellettyä (varmista omalta osaltasi tämä vaikka kysymällä omalta hoitajaltasi). Itse ainakin syön kakkupalan hyvällä omalla tunnolla kerran viikossa kahvilassa käydessäni, mutta kotiin en tällaisia herkkuja osta muuta kuin jos tulee vieraita. Juhlatilanteissa ei myöskän tarvitse kieltäytyä sokeripitoisista herkuista kunhan muistaa kohtuullisuuden. Jos mittailee säännöllisesti sokeriarvojaan oppii kyllä itse arvioiaan mikä elintarvike ja kuinka paljon syötynä nostaa liikaa sokeriarvoa. Itse kuulun niihin 2-tyypin diabeetikkoihin jolla pysyy sokeriarvot hyvin kurissa ilman lääkitystä noudattamalla ruokavaliota ja kroppani kestää nyt hyvin myös kohtuullisesti syötynä sokeripitoisetkin herkut (ylimääräiset kilotkin olen onnistunut pudottamaan sen jälkeen, kun 2-tyypin diabetes todettiin).

Nyt joku tulkitsee tämän niin, että kakkua saa syödä vapaasti. 

Mulla ei ole diabetesta, on ollut rd 25 vuotta sitten ja kyllä mun verensokeri nousee (leipomon) sokeria ja vehnää sisältävien kakkujen syömisestä reilusti. Itse tehdyistä kakuista ei nouse, koska niihin ei tule vehnäjauhoja eikä sokeria.

Kohtuullisuus kaikessa ja säännöllisesti sokeriarvojaan mittaava 2-tyypin diabeetikko kyllä tietää miten paljon oma kroppa sietää sokeripitoisia tuotteita. Sokeria pahempi 2-tyypin diabeetikollekin ovat kovat rasvat.

Vierailija
1545/1589 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole edelleenkään sisäistänyt kohtuutta. 
Aamupalaksi sokerilääkkeet, 2 porkkanaa, lasi rasvatonta maitoa, pieni munakas,  näkkäriä ( 30 g hh; virhe, liian paljon leipää!), Bebecol-margariinia,  nektariini ( virhe; liikaa hh tälle aterialle!), 0,25 dl pähkinöitä ja 4 palaa suklaata ( taas iso virhe; piti ottaa vain 1 pala). Tietenkin sokerit nousi yli 10: een. Ja siis heti aamupalasta lähtien olen siivonnut, joten en edes heittäytynyt sohvalle löhöämään vaan olen liikkunut koko ajan. 
Itseäni vaan voin syyttää, mutta ei kyllä ruokavaliossa pysyminen tahdo onnistua kun olen liian lepsu itselleni.

Ei auta kuin mittailla vaan sokereita, eiköhän shokkihoito jossain vaiheessa auta!
 

Vierailija
1546/1589 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nouseeko verensokeri jotenkin eri lailla, jos 

A) syön pienen kakkupalan 4 tunnin kuluttua ateriasta

Tai 

B) sama kuin edellä, mutta syön juuri ennen kakkupalaa 3 isoa porkkanaa?

Toki kolmas teoreettinen vaihtoehto on, että syön vain ne kolme porkkanaa ja jätän kakkupalan syömättä. Mutta se tuskin tulee kyseeseen, jos kakkupala jo on edessäni.

Kakkupalat eivät kuulu diabeetikon ruokavalioon. Joten syö ne  porkkanat vaan.

2-tyypin diabeetikolta ei ole tietääkseni yleisesti ottaen kohtuullinen sokeripitoisenkaan elintarvikkeen syönti täysin kiellettyä (varmista omalta osaltasi tämä vaikka kysymällä omalta hoitajaltasi). Itse ainakin syön kakkupalan hyvällä omalla tunnolla kerran viikossa kahvilassa käydessäni, mutta kotiin en tällaisia herkkuja osta muuta kuin jos tulee vieraita. Juhlatilanteissa ei myöskän tarvitse kieltäytyä sokeripitoisista herkuista kunhan muistaa kohtuullisuuden. Jos mittailee säännöllisesti sokeriarvojaan oppii kyllä itse arvioiaan mikä elintarvike ja kuinka paljon syötynä nostaa liikaa sokeriarvoa. Itse kuulun niihin 2-tyypin diabeetikkoihin jolla pysyy sokeriarvot hyvin kurissa ilman lääkitystä noudattamalla ruokavaliota ja kroppani kestää nyt hyvin myös kohtuullisesti syötynä sokeripitoisetkin herkut (ylimääräiset kilotkin olen onnistunut pudottamaan sen jälkeen, kun 2-tyypin diabetes todettiin).

Nyt joku tulkitsee tämän niin, että kakkua saa syödä vapaasti. 

Mulla ei ole diabetesta, on ollut rd 25 vuotta sitten ja kyllä mun verensokeri nousee (leipomon) sokeria ja vehnää sisältävien kakkujen syömisestä reilusti. Itse tehdyistä kakuista ei nouse, koska niihin ei tule vehnäjauhoja eikä sokeria.

Kohtuullisuus kaikessa ja säännöllisesti sokeriarvojaan mittaava 2-tyypin diabeetikko kyllä tietää miten paljon oma kroppa sietää sokeripitoisia tuotteita. Sokeria pahempi 2-tyypin diabeetikollekin ovat kovat rasvat.

… kyllä tietää, vaan jos ei usko ja pitää aina vaan testata uudestaan, josko tänään pystyn syömään KAKSI täytekakkupalaa JA mustikkapiirakkaa JA jäätelöä sokereiden nousematta. En pystynyt. Vähän aikaa taas uskon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1547/1589 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nouseeko verensokeri jotenkin eri lailla, jos 

A) syön pienen kakkupalan 4 tunnin kuluttua ateriasta

Tai 

B) sama kuin edellä, mutta syön juuri ennen kakkupalaa 3 isoa porkkanaa?

Toki kolmas teoreettinen vaihtoehto on, että syön vain ne kolme porkkanaa ja jätän kakkupalan syömättä. Mutta se tuskin tulee kyseeseen, jos kakkupala jo on edessäni.

Kakkupalat eivät kuulu diabeetikon ruokavalioon. Joten syö ne  porkkanat vaan.

2-tyypin diabeetikolta ei ole tietääkseni yleisesti ottaen kohtuullinen sokeripitoisenkaan elintarvikkeen syönti täysin kiellettyä (varmista omalta osaltasi tämä vaikka kysymällä omalta hoitajaltasi). Itse ainakin syön kakkupalan hyvällä omalla tunnolla kerran viikossa kahvilassa käydessäni, mutta kotiin en tällaisia herkkuja osta muuta kuin jos tulee vieraita. Juhlatilanteissa ei myöskän tarvitse kieltäytyä sokeripitoisista herkuista kunhan muistaa kohtuullisuuden. Jos mittailee säännöllisesti sokeriarvojaan oppii kyllä itse arvioiaan mikä elintarvike ja kuinka paljon syötynä nostaa liikaa sokeriarvoa. Itse kuulun niihin 2-tyypin diabeetikkoihin jolla pysyy sokeriarvot hyvin kurissa ilman lääkitystä noudattamalla ruokavaliota ja kroppani kestää nyt hyvin myös kohtuullisesti syötynä sokeripitoisetkin herkut (ylimääräiset kilotkin olen onnistunut pudottamaan sen jälkeen, kun 2-tyypin diabetes todettiin).

Nyt joku tulkitsee tämän niin, että kakkua saa syödä vapaasti. 

Mulla ei ole diabetesta, on ollut rd 25 vuotta sitten ja kyllä mun verensokeri nousee (leipomon) sokeria ja vehnää sisältävien kakkujen syömisestä reilusti. Itse tehdyistä kakuista ei nouse, koska niihin ei tule vehnäjauhoja eikä sokeria.

Kohtuullisuus kaikessa ja säännöllisesti sokeriarvojaan mittaava 2-tyypin diabeetikko kyllä tietää miten paljon oma kroppa sietää sokeripitoisia tuotteita. Sokeria pahempi 2-tyypin diabeetikollekin ovat kovat rasvat.

Kyllä se sokeri on pahempi myrkky ainakin silloin, kun kokesterolilääkkeillä ldl pysyy alle yhdessä.

Vierailija
1548/1589 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nouseeko verensokeri jotenkin eri lailla, jos 

A) syön pienen kakkupalan 4 tunnin kuluttua ateriasta

Tai 

B) sama kuin edellä, mutta syön juuri ennen kakkupalaa 3 isoa porkkanaa?

Toki kolmas teoreettinen vaihtoehto on, että syön vain ne kolme porkkanaa ja jätän kakkupalan syömättä. Mutta se tuskin tulee kyseeseen, jos kakkupala jo on edessäni.

Kakkupalat eivät kuulu diabeetikon ruokavalioon. Joten syö ne  porkkanat vaan.

2-tyypin diabeetikolta ei ole tietääkseni yleisesti ottaen kohtuullinen sokeripitoisenkaan elintarvikkeen syönti täysin kiellettyä (varmista omalta osaltasi tämä vaikka kysymällä omalta hoitajaltasi). Itse ainakin syön kakkupalan hyvällä omalla tunnolla kerran viikossa kahvilassa käydessäni, mutta kotiin en tällaisia herkkuja osta muuta kuin jos tulee vieraita. Juhlatilanteissa ei myöskän tarvitse kieltäytyä sokeripitoisista herkuista kunhan muistaa kohtuullisuuden. Jos mittailee säännöllisesti sokeriarvojaan oppii kyllä itse arvioiaan mikä elintarvike ja kuinka paljon syötynä nostaa liikaa sokeriarvoa. Itse kuulun niihin 2-tyypin diabeetikkoihin jolla pysyy sokeriarvot hyvin kurissa ilman lääkitystä noudattamalla ruokavaliota ja kroppani kestää nyt hyvin myös kohtuullisesti syötynä sokeripitoisetkin herkut (ylimääräiset kilotkin olen onnistunut pudottamaan sen jälkeen, kun 2-tyypin diabetes todettiin).

Nyt joku tulkitsee tämän niin, että kakkua saa syödä vapaasti. 

Mulla ei ole diabetesta, on ollut rd 25 vuotta sitten ja kyllä mun verensokeri nousee (leipomon) sokeria ja vehnää sisältävien kakkujen syömisestä reilusti. Itse tehdyistä kakuista ei nouse, koska niihin ei tule vehnäjauhoja eikä sokeria.

Kohtuullisuus kaikessa ja säännöllisesti sokeriarvojaan mittaava 2-tyypin diabeetikko kyllä tietää miten paljon oma kroppa sietää sokeripitoisia tuotteita. Sokeria pahempi 2-tyypin diabeetikollekin ovat kovat rasvat.

… kyllä tietää, vaan jos ei usko ja pitää aina vaan testata uudestaan, josko tänään pystyn syömään KAKSI täytekakkupalaa JA mustikkapiirakkaa JA jäätelöä sokereiden nousematta. En pystynyt. Vähän aikaa taas uskon.

Uskomatonta porukkaa!

Onneksi en ole diabeteshoitaja! Hermot menisi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1549/1589 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole edelleenkään sisäistänyt kohtuutta. 
Aamupalaksi sokerilääkkeet, 2 porkkanaa, lasi rasvatonta maitoa, pieni munakas,  näkkäriä ( 30 g hh; virhe, liian paljon leipää!), Bebecol-margariinia,  nektariini ( virhe; liikaa hh tälle aterialle!), 0,25 dl pähkinöitä ja 4 palaa suklaata ( taas iso virhe; piti ottaa vain 1 pala). Tietenkin sokerit nousi yli 10: een. Ja siis heti aamupalasta lähtien olen siivonnut, joten en edes heittäytynyt sohvalle löhöämään vaan olen liikkunut koko ajan. 
Itseäni vaan voin syyttää, mutta ei kyllä ruokavaliossa pysyminen tahdo onnistua kun olen liian lepsu itselleni.

Ei auta kuin mittailla vaan sokereita, eiköhän shokkihoito jossain vaiheessa auta!
 

Tee keto siemenleipää. Siihen tulee monenlaista siementä, kananmunia ja öljyä. Koko leivässä on vaan 12 g hiilareita. Tänään söin yhden viipaleen, päälle avokadoa ja lisäksi kaksi keitettyä kananmunaa. 

Vierailija
1550/1589 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nouseeko verensokeri jotenkin eri lailla, jos 

A) syön pienen kakkupalan 4 tunnin kuluttua ateriasta

Tai 

B) sama kuin edellä, mutta syön juuri ennen kakkupalaa 3 isoa porkkanaa?

Toki kolmas teoreettinen vaihtoehto on, että syön vain ne kolme porkkanaa ja jätän kakkupalan syömättä. Mutta se tuskin tulee kyseeseen, jos kakkupala jo on edessäni.

Kakkupalat eivät kuulu diabeetikon ruokavalioon. Joten syö ne  porkkanat vaan.

2-tyypin diabeetikolta ei ole tietääkseni yleisesti ottaen kohtuullinen sokeripitoisenkaan elintarvikkeen syönti täysin kiellettyä (varmista omalta osaltasi tämä vaikka kysymällä omalta hoitajaltasi). Itse ainakin syön kakkupalan hyvällä omalla tunnolla kerran viikossa kahvilassa käydessäni, mutta kotiin en tällaisia herkkuja osta muuta kuin jos tulee vieraita. Juhlatilanteissa ei myöskän tarvitse kieltäytyä sokeripitoisista herkuista kunhan muistaa kohtuullisuuden. Jos mittailee säännöllisesti sokeriarvojaan oppii kyllä itse arvioiaan mikä elintarvike ja kuinka paljon syötynä nostaa liikaa sokeriarvoa. Itse kuulun niihin 2-tyypin diabeetikkoihin jolla pysyy sokeriarvot hyvin kurissa ilman lääkitystä noudattamalla ruokavaliota ja kroppani kestää nyt hyvin myös kohtuullisesti syötynä sokeripitoisetkin herkut (ylimääräiset kilotkin olen onnistunut pudottamaan sen jälkeen, kun 2-tyypin diabetes todettiin).

Nyt joku tulkitsee tämän niin, että kakkua saa syödä vapaasti. 

Mulla ei ole diabetesta, on ollut rd 25 vuotta sitten ja kyllä mun verensokeri nousee (leipomon) sokeria ja vehnää sisältävien kakkujen syömisestä reilusti. Itse tehdyistä kakuista ei nouse, koska niihin ei tule vehnäjauhoja eikä sokeria.

Kohtuullisuus kaikessa ja säännöllisesti sokeriarvojaan mittaava 2-tyypin diabeetikko kyllä tietää miten paljon oma kroppa sietää sokeripitoisia tuotteita. Sokeria pahempi 2-tyypin diabeetikollekin ovat kovat rasvat.

Älä viitsi valehdella. Rasva ei nosta verensokeria, se ei ole haitallista 2tyypin diabeetikolle riippumatta kovuudesta.

Suomessa tosin "kova rasva" on tappava ihan kaikille :D:D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1551/1589 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pilkot kaalia 2 litran kattilaan joko pieni kaali ja puolet isosta.  Annat kypsyä pikkuhiljaa ja lisäät pilkotun sipulin ja yhden perunan kuoritun.  Sitten pilkot sinne paprikan ja porkkanan . Ja  paistettua jauhelihaa hiukan . Vain hiukan.  Annat rauhassa kypsyä ja lisäät ripauksen pippuria . Suolaa ei tarvi paljon alle puoli t-  lusikallista.  Suola turvottaa.  Voit lisätä tomaattimurska purkista puolet . Se antaa makua. Kun olet syönyt ensin niin sitten lisää hiukan vettä seuraavaksi kun lämmität loput niin saat lisää keittoa .  Ei juuri sokeria. Keittämällä turvallista. Valmis mauste pusseissa sekoituksista on sokeria älä niitä käytä.  Oluessa ei ole sokeria kuin joissain siirappia lue purkista.  Pussikeittoon,  niissä on sokeria jonkun verran voi lisätä kattilaan porkkanaraastetta , paprika viipaleita ja spagettia pätkimällä.  Ne kypsyy hiljalleen siinä , hämmennä välillä.   Sitten se omena . Ja puristettu appelsiini. Kuiva valkoviini vähiten sokeria.  Koska banaani on pakollinen niin se käy lättytainaan sokerin sijasta. Ja sen voi muussata maustamattomaan jogurttiin.  Ihmisen on pakko syödä hedelmiä vitamiinien takia. Esimerkiksi päärynä viipaleiksi lautaselle ja hunaja loraus. 

Vierailija
1552/1589 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta paketti keksiä suklaapatukka ja päälle jäätelöä . 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1553/1589 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nouseeko verensokeri jotenkin eri lailla, jos 

A) syön pienen kakkupalan 4 tunnin kuluttua ateriasta

Tai 

B) sama kuin edellä, mutta syön juuri ennen kakkupalaa 3 isoa porkkanaa?

Toki kolmas teoreettinen vaihtoehto on, että syön vain ne kolme porkkanaa ja jätän kakkupalan syömättä. Mutta se tuskin tulee kyseeseen, jos kakkupala jo on edessäni.

Kakkupalat eivät kuulu diabeetikon ruokavalioon. Joten syö ne  porkkanat vaan.

2-tyypin diabeetikolta ei ole tietääkseni yleisesti ottaen kohtuullinen sokeripitoisenkaan elintarvikkeen syönti täysin kiellettyä (varmista omalta osaltasi tämä vaikka kysymällä omalta hoitajaltasi). Itse ainakin syön kakkupalan hyvällä omalla tunnolla kerran viikossa kahvilassa käydessäni, mutta kotiin en tällaisia herkkuja osta muuta kuin jos tulee vieraita. Juhlatilanteissa ei myöskän tarvitse kieltäytyä sokeripitoisista herkuista kunhan muistaa kohtuullisuuden. Jos mittailee säännöllisesti sokeriarvojaan oppii kyllä itse arvioiaan mikä elintarvike ja kuinka paljon syötynä nostaa liikaa sokeriarvoa. Itse kuulun niihin 2-tyypin diabeetikkoihin jolla pysyy sokeriarvot hyvin kurissa ilman lääkitystä noudattamalla ruokavaliota ja kroppani kestää nyt hyvin myös kohtuullisesti syötynä sokeripitoisetkin herkut (ylimääräiset kilotkin olen onnistunut pudottamaan sen jälkeen, kun 2-tyypin diabetes todettiin).

Nyt joku tulkitsee tämän niin, että kakkua saa syödä vapaasti. 

Mulla ei ole diabetesta, on ollut rd 25 vuotta sitten ja kyllä mun verensokeri nousee (leipomon) sokeria ja vehnää sisältävien kakkujen syömisestä reilusti. Itse tehdyistä kakuista ei nouse, koska niihin ei tule vehnäjauhoja eikä sokeria.

Kohtuullisuus kaikessa ja säännöllisesti sokeriarvojaan mittaava 2-tyypin diabeetikko kyllä tietää miten paljon oma kroppa sietää sokeripitoisia tuotteita. Sokeria pahempi 2-tyypin diabeetikollekin ovat kovat rasvat.

Kyllä se sokeri on pahempi myrkky ainakin silloin, kun kokesterolilääkkeillä ldl pysyy alle yhdessä.

Omin db kurssilla joskus. Kyllä kovat rasvat on se kaikkein pahin.  Tietysti myös pullan puputus.

Kakksodn on metabolinen sairaus, ei joku sokeriarvo. Maksa ja munuaiset on kovilla myös. Verisuonet, joita rasva tukkii.

Vierailija
1554/1589 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nouseeko verensokeri jotenkin eri lailla, jos 

A) syön pienen kakkupalan 4 tunnin kuluttua ateriasta

Tai 

B) sama kuin edellä, mutta syön juuri ennen kakkupalaa 3 isoa porkkanaa?

Toki kolmas teoreettinen vaihtoehto on, että syön vain ne kolme porkkanaa ja jätän kakkupalan syömättä. Mutta se tuskin tulee kyseeseen, jos kakkupala jo on edessäni.

Kakkupalat eivät kuulu diabeetikon ruokavalioon. Joten syö ne  porkkanat vaan.

2-tyypin diabeetikolta ei ole tietääkseni yleisesti ottaen kohtuullinen sokeripitoisenkaan elintarvikkeen syönti täysin kiellettyä (varmista omalta osaltasi tämä vaikka kysymällä omalta hoitajaltasi). Itse ainakin syön kakkupalan hyvällä omalla tunnolla kerran viikossa kahvilassa käydessäni, mutta kotiin en tällaisia herkkuja osta muuta kuin jos tulee vieraita. Juhlatilanteissa ei myöskän tarvitse kieltäytyä sokeripitoisista herkuista kunhan muistaa kohtuullisuuden. Jos mittailee säännöllisesti sokeriarvojaan oppii kyllä itse arvioiaan mikä elintarvike ja kuinka paljon syötynä nostaa liikaa sokeriarvoa. Itse kuulun niihin 2-tyypin diabeetikkoihin jolla pysyy sokeriarvot hyvin kurissa ilman lääkitystä noudattamalla ruokavaliota ja kroppani kestää nyt hyvin myös kohtuullisesti syötynä sokeripitoisetkin herkut (ylimääräiset kilotkin olen onnistunut pudottamaan sen jälkeen, kun 2-tyypin diabetes todettiin).

Nyt joku tulkitsee tämän niin, että kakkua saa syödä vapaasti. 

Mulla ei ole diabetesta, on ollut rd 25 vuotta sitten ja kyllä mun verensokeri nousee (leipomon) sokeria ja vehnää sisältävien kakkujen syömisestä reilusti. Itse tehdyistä kakuista ei nouse, koska niihin ei tule vehnäjauhoja eikä sokeria.

Kohtuullisuus kaikessa ja säännöllisesti sokeriarvojaan mittaava 2-tyypin diabeetikko kyllä tietää miten paljon oma kroppa sietää sokeripitoisia tuotteita. Sokeria pahempi 2-tyypin diabeetikollekin ovat kovat rasvat.

Et tiedä, mitä puhut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1555/1589 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni vanhetessa syö enemmän kuin nuorena ei ehtinyt .  Jos jättää tupakan lihoo heti 10-30 kiloa .  Tulee herkut tilalle . Leivokset. Kääretorttu.  Karkit .  Sipsit.  Öljyssä liotetut munkit ja pähkinät .  Lihoo ja paisuu .  Juustoja ja mehuja.   Toiset kuolee kofeiiniin valmiskahvit.   Kermat.   Osta nyt ihmeessä vähäkofeiinista ja vähän kermoja .  Syö porkkanoita . 

Vierailija
1556/1589 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nouseeko verensokeri jotenkin eri lailla, jos 

A) syön pienen kakkupalan 4 tunnin kuluttua ateriasta

Tai 

B) sama kuin edellä, mutta syön juuri ennen kakkupalaa 3 isoa porkkanaa?

Toki kolmas teoreettinen vaihtoehto on, että syön vain ne kolme porkkanaa ja jätän kakkupalan syömättä. Mutta se tuskin tulee kyseeseen, jos kakkupala jo on edessäni.

Kakkupalat eivät kuulu diabeetikon ruokavalioon. Joten syö ne  porkkanat vaan.

2-tyypin diabeetikolta ei ole tietääkseni yleisesti ottaen kohtuullinen sokeripitoisenkaan elintarvikkeen syönti täysin kiellettyä (varmista omalta osaltasi tämä vaikka kysymällä omalta hoitajaltasi). Itse ainakin syön kakkupalan hyvällä omalla tunnolla kerran viikossa kahvilassa käydessäni, mutta kotiin en tällaisia herkkuja osta muuta kuin jos tulee vieraita. Juhlatilanteissa ei myöskän tarvitse kieltäytyä sokeripitoisista herkuista kunhan muistaa kohtuullisuuden. Jos mittailee säännöllisesti sokeriarvojaan oppii kyllä itse arvioiaan mikä elintarvike ja kuinka paljon syötynä nostaa liikaa sokeriarvoa. Itse kuulun niihin 2-tyypin diabeetikkoihin jolla pysyy sokeriarvot hyvin kurissa ilman lääkitystä noudattamalla ruokavaliota ja kroppani kestää nyt hyvin myös kohtuullisesti syötynä sokeripitoisetkin herkut (ylimääräiset kilotkin olen onnistunut pudottamaan sen jälkeen, kun 2-tyypin diabetes todettiin).

Nyt joku tulkitsee tämän niin, että kakkua saa syödä vapaasti. 

Mulla ei ole diabetesta, on ollut rd 25 vuotta sitten ja kyllä mun verensokeri nousee (leipomon) sokeria ja vehnää sisältävien kakkujen syömisestä reilusti. Itse tehdyistä kakuista ei nouse, koska niihin ei tule vehnäjauhoja eikä sokeria.

Kohtuullisuus kaikessa ja säännöllisesti sokeriarvojaan mittaava 2-tyypin diabeetikko kyllä tietää miten paljon oma kroppa sietää sokeripitoisia tuotteita. Sokeria pahempi 2-tyypin diabeetikollekin ovat kovat rasvat.

… kyllä tietää, vaan jos ei usko ja pitää aina vaan testata uudestaan, josko tänään pystyn syömään KAKSI täytekakkupalaa JA mustikkapiirakkaa JA jäätelöä sokereiden nousematta. En pystynyt. Vähän aikaa taas uskon.

Uskomatonta porukkaa!

Onneksi en ole diabeteshoitaja! Hermot menisi!

Ajatteletko, että terveydenhuollossa olisi tasapainoisia terveitä potilaita?

Vierailija
1557/1589 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhan ajan perusruokaan ei laiteta sokeria . Kaiva vanhat ohjeet esiin.  

Vierailija
1558/1589 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan muumaahoitajat ei viitsi mitään tehdä vaan teettää muilla ja potilailla kaiken.  Tee se itse tyyli.  Mittaa itse kokeile itse varaa itse kokeile itse .  Leikkauspotilaat haavat aukeilee kotiin vaan heti vaikka oikeasti ei saa.  Pidä itse kirjaa arvoista ja mittaa itse verenpaineesi.  Ollaan kohta kaikki sähköistetty niin ettei mitään elävää . Etänä vaan tee se itse.  

Vierailija
1559/1589 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelevä potilas on äkkiä sängyssä kun lyödään diapam piikki.  

Vierailija
1560/1589 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nouseeko verensokeri jotenkin eri lailla, jos 

A) syön pienen kakkupalan 4 tunnin kuluttua ateriasta

Tai 

B) sama kuin edellä, mutta syön juuri ennen kakkupalaa 3 isoa porkkanaa?

Toki kolmas teoreettinen vaihtoehto on, että syön vain ne kolme porkkanaa ja jätän kakkupalan syömättä. Mutta se tuskin tulee kyseeseen, jos kakkupala jo on edessäni.

Kakkupalat eivät kuulu diabeetikon ruokavalioon. Joten syö ne  porkkanat vaan.

2-tyypin diabeetikolta ei ole tietääkseni yleisesti ottaen kohtuullinen sokeripitoisenkaan elintarvikkeen syönti täysin kiellettyä (varmista omalta osaltasi tämä vaikka kysymällä omalta hoitajaltasi). Itse ainakin syön kakkupalan hyvällä omalla tunnolla kerran viikossa kahvilassa käydessäni, mutta kotiin en tällaisia herkkuja osta muuta kuin jos tulee vieraita. Juhlatilanteissa ei myöskän tarvitse kieltäytyä sokeripitoisista herkuista kunhan muistaa kohtuullisuuden. Jos mittailee säännöllisesti sokeriarvojaan oppii kyllä itse arvioiaan mikä elintarvike ja kuinka paljon syötynä nostaa liikaa sokeriarvoa. Itse kuulun niihin 2-tyypin diabeetikkoihin jolla pysyy sokeriarvot hyvin kurissa ilman lääkitystä noudattamalla ruokavaliota ja kroppani kestää nyt hyvin myös kohtuullisesti syötynä sokeripitoisetkin herkut (ylimääräiset kilotkin olen onnistunut pudottamaan sen jälkeen, kun 2-tyypin diabetes todettiin).

Nyt joku tulkitsee tämän niin, että kakkua saa syödä vapaasti. 

Mulla ei ole diabetesta, on ollut rd 25 vuotta sitten ja kyllä mun verensokeri nousee (leipomon) sokeria ja vehnää sisältävien kakkujen syömisestä reilusti. Itse tehdyistä kakuista ei nouse, koska niihin ei tule vehnäjauhoja eikä sokeria.

Kohtuullisuus kaikessa ja säännöllisesti sokeriarvojaan mittaava 2-tyypin diabeetikko kyllä tietää miten paljon oma kroppa sietää sokeripitoisia tuotteita. Sokeria pahempi 2-tyypin diabeetikollekin ovat kovat rasvat.

Kyllä se sokeri on pahempi myrkky ainakin silloin, kun kokesterolilääkkeillä ldl pysyy alle yhdessä.

Omin db kurssilla joskus. Kyllä kovat rasvat on se kaikkein pahin.  Tietysti myös pullan puputus.

Kakksodn on metabolinen sairaus, ei joku sokeriarvo. Maksa ja munuaiset on kovilla myös. Verisuonet, joita rasva tukkii.

Rasva ei ole syyllinen veisuonitukoksiin, se on se sokeri ja tärkkelys eli ravinnon glykeeminen kuorma, joka aiheuttaa tulehduksen verisuoniin ja aiheuttaa sv-tauteja (Halton ym. 2006) Siihen tulehtuneeseen suoneen sitten alkaa elimistö itse kerätä niitä korjausaineita, kuten Ldl-partikkeleita ja tyydyttymätöntä kasvirasvaa, joka on kemiallisen rakenteensa vuoksi helposti hapettuvaa. Jos kehossa ei ole tulehdusta, verisuonet pysyy terveenä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi seitsemän