Tyypin 2 diabetes ja ruokavalio
Mitä ihmettä sitä pystyy syömään, kun nopeita hiilihydraatteja tulvii ovista ja ikkunoista ja sokerit nousee ja insuliiniresistenssi vaan pahenee!
Miten paljon hiilihydraatteja pystytte syömään aterioilla? Täällä jo 40 hhgrammaa on näköjään liikaa, eikä sokeria ja vehnäjauhoja tai suklaata saisi syödä ikinä yhtään. Rasittavaa kytätä joka suupalaa.
Kommentit (1188)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yhtään pullaa koko viikkoon! Miten muilla sujuu höttöhiilareiden välttely?
Ei mitenkään. En ole vaivautunut edes ottamaan selvää mitä saa syödä ja mitä ei. Elämän suuri nautinto on syöminen enkä sitä ala rajoittamaan diabeteksen takia.
Syöminen tosiaan on nautinto, mutta en halua insuliinihoitoa ( joka häämöttää tulevaisuudessa, mikäli en muilla keinoin saa sokereita kuriin. Kaikki mahdolliset tablettilääkkeet on jo käytössä, paitsi ateriatabletti , enkä sitä haluaisi, kun altistaa liian matalille sokereille).
Eli on vähän pakko vahtia syömisiä. Ei ole hauskaa, mutta ehkä vanhempana kiitän itseäni, jos mitenkään olen elintavoilla pystynyt pitämään jalat tallella, munuaiset ilman dialyysihoitoa ja silmät näkevinä.
Olen varsinainen herkuttelija, mutta ehkä opin syömään niin, että sokerit ei nouse pilviin.
Vierailija kirjoitti:
Koira kyllä tykkää kun pääsee useammin lenkille! Yritän viedä sen edes pienelle kävelylle aina aterian jälkeen jos olen kotona. Se virkistää kyllä itseänikin.
Sitten pitää vaan lisätä lenkkejä. Äsken aterian jälkeen kotijumppaa ja TV:n ääressä en ole tänään loikoillut yhtään. Hau!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yhtään pullaa koko viikkoon! Miten muilla sujuu höttöhiilareiden välttely?
Ei mitenkään. En ole vaivautunut edes ottamaan selvää mitä saa syödä ja mitä ei. Elämän suuri nautinto on syöminen enkä sitä ala rajoittamaan diabeteksen takia.
Syöminen tosiaan on nautinto, mutta en halua insuliinihoitoa ( joka häämöttää tulevaisuudessa, mikäli en muilla keinoin saa sokereita kuriin. Kaikki mahdolliset tablettilääkkeet on jo käytössä, paitsi ateriatabletti , enkä sitä haluaisi, kun altistaa liian matalille sokereille).Eli on vähän pakko vahtia syömisiä. Ei ole hauskaa, mutta ehkä vanhempana kiitän itseäni, jos mitenkään olen elintavoilla pystynyt pitämään jalat tallella, munuaiset ilman dialyysihoitoa ja silmät näkevinä.
Olen varsinainen herkuttelija, mutta ehkä opin syö
Mikä ihmeen ateriatabletti?
Vierailija kirjoitti:
Voitko kertoa vähän lisää, sinä 24 vuotta vhh:lla? Mitä olet syönyt ja syöt esimerkiksi tänään? Tai yleensä? Kiinnostaa.
Kerroin jo tuolla aiemmin, että: syön ihan tavallista kotiruokaa, paitsi etten syö perunaa, riisiä, pastaa, puuroa enkä leipää, enkä pullaa enkä keksiä. Muu perhe syö niitä, mutta olen kouluttanut itseni siihen, että ne eivät sovi mun haimalle. Niiden sijaan syön vihersalaatteja, kaikkia kaaleja eri tavoilla valmistettuna, kaikkia vihreitä lehtivihanneksia ja omasta metsästä ja puutarhasta kerättyjä marjoja 10% rasvaa sisältävän jugurtin kanssa. Käytän paljon pakastevihanneksia varsinkin näin talvella. Kuituja saan siis runsaasti jo tästä. Säädän ruokia niin, etten esim. laita kaalilaatikkoon riisiä, enkä syö vehnäjauhokastikkeita, vaan korvaan sen esim. pestolla. Syön usein jälkiruuaksi pari palaa tummaa suklaata tai pienen jugurtin marjoilla ja/tai pähkinöillä. Juhliin teen kakut ja leivonnaiset mantelijauhoista.
Tänään söin töissä lounaaksi vihersalaattia ja kaksi paistettua munaa, vinaigrettekastikkeella, eli oliiviöljyä ja omenaviinietikkaa sekaisin, jälkkäriksi n. 30g pala hyvää juustoa. Päivälliseksi tein jauheliha-kasvispaistosta eli paistetun jauhelihan joukkoon puoli kiloa tärkkelyksettömiä pakastevihanneksia, vähän kermaa, tomaattipyrettä ja mausteita. Tämä kelpasi kyllä muillekin, eikä kukaan kysynyt perunoita kyytipojaksi. Lisäksi vihersalaatti, jota puolet lautasesta. Jälkkäriksi n. 1,5 dl jugurttia "linnunsiemenseoksella".
Joskus syön siemennäkkäriä, mutta joskus menee viikkoja, etten syö. Juhlissa syön mitä tarjotaan, valitsen verensokerin kannalta parhaat palat. En käytä alkoholia, enkä juo sokerijuomia, kahvin jätin vuosi sitten, kun se alkoi vaikuttaa uneen. Juon paljon yrttiteetä ja vihreää teetä, ehkä pari litraa päivässä. Olen myös pätkäpaastolla 16:8 tai 18:6 tyylillä, se laskee insuliinitasoja hyvin.
Ja lopuksi, minä rakastan hyvää ruokaa, mitä paremmin se on tehty, sitä enemmän nautin. Syön paljon myös ulkona, aina on löytynyt sopiva annos, vaikka grillikioskilta, kun osaa valita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitko kertoa vähän lisää, sinä 24 vuotta vhh:lla? Mitä olet syönyt ja syöt esimerkiksi tänään? Tai yleensä? Kiinnostaa.
Kerroin jo tuolla aiemmin, että: syön ihan tavallista kotiruokaa, paitsi etten syö perunaa, riisiä, pastaa, puuroa enkä leipää, enkä pullaa enkä keksiä. Muu perhe syö niitä, mutta olen kouluttanut itseni siihen, että ne eivät sovi mun haimalle. Niiden sijaan syön vihersalaatteja, kaikkia kaaleja eri tavoilla valmistettuna, kaikkia vihreitä lehtivihanneksia ja omasta metsästä ja puutarhasta kerättyjä marjoja 10% rasvaa sisältävän jugurtin kanssa. Käytän paljon pakastevihanneksia varsinkin näin talvella. Kuituja saan siis runsaasti jo tästä. Säädän ruokia niin, etten esim. laita kaalilaatikkoon riisiä, enkä syö vehnäjauhokastikkeita, vaan korvaan sen esim. pestolla. Syön usein jälkiruuaksi pari palaa tummaa suklaata tai pienen jugurtin m
Sulla on hyvät ruuat ja olet ymmärtänyt ravinnon merkityksen. Etkä itke "herkkujen" perään. Arvostan!
Minä kyllä itken herkkujen perään, mutta pyrin pitämään herkkuhetkiä vain satunnaisesti ja suunnitellusti.
ei tule mitään. Finelin mukaan syöty 2500 kcal, hiilihydraatteja 190 grammaa.
Ei tästä tule mitään. Kaloritavoitteeni on 1900 kcal/vrk ja hiilaritavoite alle 180 g selvästi.
Jatkan finelin täyttämistä, huomenna uusi yritys.
Vierailija kirjoitti:
ei tule mitään. Finelin mukaan syöty 2500 kcal, hiilihydraatteja 190 grammaa.
Ei tästä tule mitään. Kaloritavoitteeni on 1900 kcal/vrk ja hiilaritavoite alle 180 g selvästi.
Jatkan finelin täyttämistä, huomenna uusi yritys.
Tulik syötyä herkkuja?
Mitä enemmän muka yritän, sitä enemmän menee poskelleen. Tänään finelin mukaan kaloreita 3010 kcal ja hiilinydrtaatteja 280 g. Minunhan piti vähentää kumpiakin, mutta näköjään päivä päivältä vaan lisääntyvät. Jospa nyt ekana vähentäisin sen suklaan siihen yhteen konvehtiin päivässä. Ihan tarkkaan tiedän, mikä on ruokavaliossa pielessä, mutta on se vaan tahdon heikkoutta, kun en tee, mitä pitää.
Silloin tällöin voi olla tankkauspäivä, kunhan ei tule tavaksi.
Tänään uusi alku, jälleen. Yritän lisätä liikuntahetkiä. Täältä saatu paras neuvo on ollut 10 minuutin liikunta aterian jälkeen. Olen erittäin vakuuttunut sen tehosta. Toki yritän välttää myös vehnäjauhoja.
Kasvisten lisäystä täällä opetellaan. Lautasmalli oli jotenkin unohtunut, nyt taas käytössä.
Minkälaista liikuntaa porukka harrastaa? Minä yritän aloittaa tauon jälkeen lihaskuntoliikkeet kävelyn lisäksi.
Kesällä paljon pyöräilyä, talvella enemmän kävelyä, hiihto on tauolla, kun ei ole vielä latuja. Outo talvi, kun lunta on niin vähän.
Onko näkkäri parempi kuin ruisleipä?
Suurin osa minun liikunnasta on koiran kanssa kävelyä. Talvella tykkään hiihtää jos on kivat kelit. Yritän käydä myös kuntosalilla mutta siitä on vaikea saada pysyvää rutiinia.
Vierailija kirjoitti:
Onko näkkäri parempi kuin ruisleipä?
Ei tietenkään, leipäähän ne on molemmat.
Onpa appelsiinissa paljon hiilihydraatteja, kahdessa appelsiinissa yhteensä 48 grammaa! Punnitsin appelsiinit.
Vierailija kirjoitti:
Mitä enemmän muka yritän, sitä enemmän menee poskelleen. Tänään finelin mukaan kaloreita 3010 kcal ja hiilinydrtaatteja 280 g. Minunhan piti vähentää kumpiakin, mutta näköjään päivä päivältä vaan lisääntyvät. Jospa nyt ekana vähentäisin sen suklaan siihen yhteen konvehtiin päivässä. Ihan tarkkaan tiedän, mikä on ruokavaliossa pielessä, mutta on se vaan tahdon heikkoutta, kun en tee, mitä pitää.
Ei ole tahdon heikkoutta, vaan johtuu hormoneista. Mulla nälkään auttoi vain syöminen tai sitten ketoosi. Myös vesipaastolla (hormonaalinen) nälkä katoaa. Vatsa toki kurnii, jos on tyhjä, mutta sitä pystyn kestämään.
Koira kyllä tykkää kun pääsee useammin lenkille! Yritän viedä sen edes pienelle kävelylle aina aterian jälkeen jos olen kotona. Se virkistää kyllä itseänikin.