Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyypin 2 diabetes ja ruokavalio

Vierailija
02.01.2026 |

Mitä ihmettä sitä pystyy syömään, kun nopeita hiilihydraatteja tulvii ovista ja ikkunoista ja sokerit nousee ja insuliiniresistenssi vaan pahenee! 
Miten paljon hiilihydraatteja pystytte syömään aterioilla? Täällä jo 40 hhgrammaa on näköjään liikaa, eikä sokeria ja vehnäjauhoja tai suklaata saisi syödä ikinä yhtään. Rasittavaa kytätä joka suupalaa.

Kommentit (1092)

Vierailija
781/1092 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää keskustelu on ollut aika silmiä avaava. Mä en nimittäin ole saanut mitään ohjeistusta syömiseen. Soitti mulle joku hoitaja joka selitti, että hiilaria ei saa syödä, mutta ei oikein mitään muuta. Yritin kysellä vähän esimerkkejä, mutta ne oli osastoa "jätät pullan pois päiväkahvilta ja syöt palan ruisleipää tilalla". En ikinä ole syönyt mitään pullaa välipalaksi. Maitotuotteista ei sanottu mitään! Syön joka päivä raejuustoa ja rahkaa, en ole tiennyt, että niitä ei saisi syödä. Mun diabetes löytyi sattumalta työterveydessä, kun aina väsytti. Olen sairastanut nyt kohta 5 vuotta. Lääkityksenä on metformiini, verenpainelääke ja kolesterolilääke, ei muuta. En edes tiedä mikä on insuliiniresistenssi, pitänee googlata.

Kerran vuodessa on kontrollilabrat ja koska pitkä sokeri on ollut 42-48, ei mulle anneta mitään aikoja mihinkään. Itse katon netistä tulokset. Koska sokerit on niin hyvät, en pääse edes silmäkuvaukseen.

En ole saanut ohjeistusta sokerien mittaamiseen. Itse hankin silloin laitteen ja joskus olen mitannut aamusokereita, kun googlailin alussa hoito-ohjeita. Nyt ne on olleet nousussa, n.6,3 joka aamu. Ennen oli alle 6. En tiedä mitään sokerin jatkuvasta mittaamisesta. Siis jotain aterian yhteydessä tehtäviä? Mulla on piikkikammo, joten mittaaminen on tosi hankalaa taistelua.

Vierailija
782/1092 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvältä kuulostaa aamupala. Pitikö hyvin nälkää?

Itse asiassa nälkä lähti ja on edelleen poissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
783/1092 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka toinen suomalainen aikuinen on lihava. Rasvamaksa ja diabetes 2 täysin elintaso sairauksia. Uskomatonta että ihmisiä ei kiinnosta oma terveys.

Että mua ottaa päähän nää tämmöset kommentit. Mua ei ole mikään muu kiinnostanutkaan kunnes 40v. yksi lääkäri alkoi epäillä, että mulla on kehossa liikaa testosteronia kun en laihdu ja kroppakin on kuin lihavalla miehelle. Kappas, kun sain antiandrogeeniset hormonipillerit niin paino putosi 20kg ihan samalla lailla syömällä kuin ennenkin ja enää ei ole diabeteslääkkeitä, ei verenpainelääkkeitä ja kolesterolikin normaali. Sitä ennen sain vain kuulla, kuinka olen laiska ja varmasti syön enemmän kuin mitä kerron ravitsemusterapeutille.

Onko sulla polykystiset munasarjat PCO?

Vierailija
784/1092 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Finelin ruokapäiväkirjaa kokeilen, kätevä tosin puuttuu monta:

- Miten lisään vitamiinit ja ravintolisät
- Kotimaiset järvikalat ja säilykkeet

- Surimi

Yllätyin että rasvoista tuli 80% energiasta (oliiviöljy, pähkinät, maksa) pehmeitä 85%, hiilareita 90g, energiaakin ok. 

Makean kanssa ei kannata tapella eli täyskielto kerralla niin viikon kahden päästä helpottaa. Höttöhiilareissa peruna esim ei mitään järkeä syödä, mauttomia ja halparuokaa. Maito eri muodoissa toinen älytön suomalainen ja vain suomalainen itsensätuhoamistapa!

Vierailija
785/1092 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos syö kovin hiilaritietoisesti, niin onko vaikea saada täyteen se nykyisin suositeltu kuitumäärä? Suoliston tärkeydestä puhutaan nykyään paljon. Itseäni tuoreena diabeetikkona hämmentää, pitääkö minun priorisoida tuo kuitujen saanti vai liiallisten hiilihydraattien välttely. 

Minä ainakin saan liikaa kuituja, kun lähes kaikki kasvikseni ovat kurkkua, salaattia ja yrttejä. Suurimmalle osalle muista olen allerginen, siksi noin. Lopputulos on, että ulos toisesta päästä tulee papanoita. Kuituja on siis ilmeisesti liikaa.

Ei, vaan papanat ovat merkki, ettet ole juonut tarpeeksi.

Kuitenkin, jos syön kurkun ja salaatin sijaan paistettua kurpitsaa, tuotos muuttuu pehmeäksi ja yhtenäiseksi, vaikka joisin saman määrän v

Kurpitsa on pääasiassa vettä. 

Vierailija
786/1092 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen sanoo ettei terveys nyt mistään kyssäkaalista voi olla kiinni.  Olen 80 enkä ole ikinä maistanutkaan.  Kaalilaatikko taviskaalista on hyvää. (Sekään ei sovi kaikkien vatsalle.)

Ihmetellyr noita mantelijauhoja ja kookosöljyjä,  ne on hifistelyä tosiaan.  Ilman niitä monilla ihmisillä ei ole diabetestä.  Tai että pitsapohja jostain kukkakaalista ja juustosta.   No, ainakin yksi näyttää elantonsa tienaavan, useamman keittokirjan julkaissut näistä  ja inhoaa perinteisiä suomalaisia ruoka-aineita.

Mitä vikaa kookosöljyssä? Parempaa kun kotimaiset  prosessoidut öljyt.

Käytän ihovoiteena,hammastahnana, hiuksiin hoitoaineena ja ennenkaikkea ravinnossa.

Kookosöljyssä on kovaa rasvaa!  Hyviä Omega 3  rasvoja sen sijaan on mm rypsiöljyssä, omega 3 - rasvat vähentävät verihiutaleiden yhteentakeruvuutta eli ovat verisuoniystävällisiä.

Vierailija
787/1092 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää keskustelu on ollut aika silmiä avaava. Mä en nimittäin ole saanut mitään ohjeistusta syömiseen. Soitti mulle joku hoitaja joka selitti, että hiilaria ei saa syödä, mutta ei oikein mitään muuta. Yritin kysellä vähän esimerkkejä, mutta ne oli osastoa "jätät pullan pois päiväkahvilta ja syöt palan ruisleipää tilalla". En ikinä ole syönyt mitään pullaa välipalaksi. Maitotuotteista ei sanottu mitään! Syön joka päivä raejuustoa ja rahkaa, en ole tiennyt, että niitä ei saisi syödä. Mun diabetes löytyi sattumalta työterveydessä, kun aina väsytti. Olen sairastanut nyt kohta 5 vuotta. Lääkityksenä on metformiini, verenpainelääke ja kolesterolilääke, ei muuta. En edes tiedä mikä on insuliiniresistenssi, pitänee googlata.

Kerran vuodessa on kontrollilabrat ja koska pitkä sokeri on ollut 42-48, ei mulle anneta mitään aikoja mihinkään. Itse katon netistä tulokset. Koska sokerit on niin hyvät, en pääse edes silmä

Ei tarvitse jättää raejuustoa ja rahkaa syömättä, ne on ihan hyviä proteiinin lähteitä. Proteiinin saantia ei kuitenkaan ole hyvä määrättömästi lisätä ja ainakin, jos krea-arvo lähtee nousemaan kovasti, sitten proteiinia on syytä rajoittaa ravitsemusterapeutin ohjeiden mukaisesti. Mutta syö raejuustoa ja rahkaa ihan huoleti, tuskin niitä kilokaupalla syöt.

Jos pitkäsokeri on yli 42, tuohon lääkitykseen voisi lisätä esim sglt2-estäjän, joka suojaa munuaisia. Jos paastosokerisi on nousussa eli korjeampi kuin ennen, pyydä päästä labrakokeisiin ja pyydä lisälääkettä, jos pitkä sokerinen yli  42.

Mittaa välillä 1,5-2 tunnin kulutta aterian jälkeen sokerit, sokerin pitäisi olla tuolloin selvästi alle 10. Kokeile esim sellaisen aterian jälkeen, jolloin olet syönyt paljon hiilareitav( esim makaronilaatikko + useampi leipäpala + maitoa ja jälkkäriksi hedelmiä), niin huomaat, nouseeko sokeri enemmän kuin sen jälkeen, kun olet jättänyt ateriasta leivän ja ison perunamäärän pois. Opit pikku hiljaa, mikä ruoka nostaa sokereita liikaa.

Mittaa sokeri keskisormenpään syrjästä, ei alapinnan keskeltä, ei satu niin paljon. 

Vierailija
788/1092 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran vuodessa on kontrollilabrat ja koska pitkä sokeri on ollut 42-48, ei mulle anneta mitään aikoja mihinkään. Itse katon netistä tulokset. Koska sokerit on niin hyvät, en pääse edes silmä

Jos seuraavissa labroissa LDL-kolesteroli on yli 1.8, tarvitset lisälääkitystä ( ezetimibe statiinin lisäksi), ja jos tupakoit ja olet ylipainoinen, tai suvussa on paljon sepelvaltimotautia, sitten LDL-tavoitetaso on alle 1,4.

Vierailija
789/1092 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Insuliiniresistenssi: insuliinia kyllä erittyy , kun syö jotain hiilihydraattipitoista, mutta elimistö ei pysty käyttämään sitä samalla tavalla hyväksi kuin terveillä. Verensokeri kerkiää nousta, ennen kuin insuliini alkaa vaikuttaa, joten  insuliinia voi erittyä liikaa. Esim makean ruoan syönnin jälkeen voi parin tunnin kuluttua verensokeri laskea liian matalalle, jolloin pitää taas syödä ja ihminen lihoo.

Vierailija
790/1092 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämmöistä tää "hoito" on.   Kaikki on pidemmän päälle omasta aktiivisuudesta ja asiaan perehtymisestä kiinni, lääkäri toimi reseptiautomaattina.

Lisäksi eri kunnissa on eri resurssit.  

Hämäävintä kuitenkin mielestäni on lääkärien keskenään eriävä ymmärrys ja tiedot asiasta.

t. kokemusta on

Vierailija
791/1092 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettele laskemaan ruokien hiilarimäärät ( ei ole vaikeaa, jos olet sen verran fiksu, että osaat lukea ja laskea) netistä löytyvien taulukoiden avulla, Kun syöt aterialla max 40 hiilihydraattigrammaa ja pidät vuotokauden hiilihydraattimäärät jossain 130 g- 180 g tasossa, ja välttelet sokeriherkkuja, voi olla, että sokerit pysyy hyvällä tasolla.

Vierailija
792/1092 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä tyydy siihen, että sokerit on tyydyttävällä tasolla vaan pyri parempaan!

Sokerin jatkuva mittaus on välttämätön ( vaikka ei aina saatavilla), jos käytössä on monipustoinen insuliinihoito esim Libre-systeemillä. Olishan se kyllä kiva kaikille diabeetikoille, kun konkreettisesti näkisi sokeripiikit karkin syönnin jälkeen ( ja ehkä sitten rajoittaisi niitä karkkeja), mutta turhan kallis.

Vierailija
793/1092 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen sanoo ettei terveys nyt mistään kyssäkaalista voi olla kiinni.  Olen 80 enkä ole ikinä maistanutkaan.  Kaalilaatikko taviskaalista on hyvää. (Sekään ei sovi kaikkien vatsalle.)

Ihmetellyr noita mantelijauhoja ja kookosöljyjä,  ne on hifistelyä tosiaan.  Ilman niitä monilla ihmisillä ei ole diabetestä.  Tai että pitsapohja jostain kukkakaalista ja juustosta.   No, ainakin yksi näyttää elantonsa tienaavan, useamman keittokirjan julkaissut näistä  ja inhoaa perinteisiä suomalaisia ruoka-aineita.

Mitä vikaa kookosöljyssä? Parempaa kun kotimaiset  prosessoidut öljyt.

Käytän ihovoiteena,hammastahnana, hiuksiin hoitoaineena ja ennenkaikkea ravinnossa.

Kookosöljyssä on kovaa rasvaa!  Hyviä Omega 3 &nbs

Älä jaksa.

Vierailija
794/1092 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla todettiin diabetes (työterveydessä sivulöydös) reilu pari vuotta sitten. Kävin pari kertaa tk:n diabeteshoitajan vastaanotolla ja sain sokeriarvoihin mittausvehkeet. Googletin itse kaiken mahdollisen tiedon asiasta ja arvot eivät laskeneet metformiinillä ollenkaan, niin sain lisäksi kaksi muuta lääkettä, joiden ansiosta arvot normaalit. Lääkäriä en ole nähnyt asian tiimoilta ollenkaan. Asiointi tk:een on netin kautta ja puhelimitse. Kantaan tulee vuosittain kommentti kontrolliverikokeista ja verenpainemittauksista. 
Sairauksien hoito ja niiden saaminen tasapainoon vaatii sen, että ottaa itse mahdollisimman hyvin asioista selvää. Netistä onneksi löytyy paljon asiasivustoja. Ja todellakin rahkaa ja raejuustoa voi syödä. Itsekin syön vähäsokerisia rahkoja. Raejuustosta en tykkää.

Vierailija
795/1092 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka toinen suomalainen aikuinen on lihava. Rasvamaksa ja diabetes 2 täysin elintaso sairauksia. Uskomatonta että ihmisiä ei kiinnosta oma terveys.

Että mua ottaa päähän nää tämmöset kommentit. Mua ei ole mikään muu kiinnostanutkaan kunnes 40v. yksi lääkäri alkoi epäillä, että mulla on kehossa liikaa testosteronia kun en laihdu ja kroppakin on kuin lihavalla miehelle. Kappas, kun sain antiandrogeeniset hormonipillerit niin paino putosi 20kg ihan samalla lailla syömällä kuin ennenkin ja enää ei ole diabeteslääkkeitä, ei verenpainelääkkeitä ja kolesterolikin normaali. Sitä ennen sain vain kuulla, kuinka olen laiska ja varmasti syön enemmän kuin mitä kerron ravitsemusterapeutille.

Onko sulla polykystiset munasarjat PCO?

On, mutta koska mulla on aina ollut normaali kierto ja lapsetkin sai alkunsa ihan helposti niin ei se asia varmaan koskaan tullut esille. Sittemmin olen ymmärtänyt, että kaikki mun paino-ongelmat ja monet muut asiat on liittyneet juuri tähän, mutta tosiaan olin 40v. ennenkuin joku lekuri hoksasi tän asian. Itse en ollut koskaan ajatellutkaan asiaa. Kuulemma nimikin on muuttumassa, koska ne polykystiset ovariotkin on vain seuraus, ei syy. Noh, nyt olenkin elämäni kunnossa.

Vierailija
796/1092 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä sulle tietoa verensokerin mittauksista: https://diabetes.fi/diabetestietoa/tyypin-2-diabetes/verensokeriseurant…

Vierailija
797/1092 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kovasti näistä vinkeistä. Tutustun asiaan tarkemmin. En ole oikein ajatellut koko asiaa, kun TK:ssa sanotaan vain viestillä, että kaikki labrat on hyviä ja verenpaine myös (syötän tiedot semmoseen taulukkoon kerran vuodessa, kotona seuraan enemmän) eikä ole tarvetta lääkärille tai mihinkään muutoksiin. Mutta mä en ole ylipainoinen, olen oikeastaan aika laiha, enkä muuttanut syömistä yhtään silloin, kun sairastuin. Olin silloin 64v. nyt olen eläkkeellä jo.

Vierailija
798/1092 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kovasti näistä vinkeistä. Tutustun asiaan tarkemmin. En ole oikein ajatellut koko asiaa, kun TK:ssa sanotaan vain viestillä, että kaikki labrat on hyviä ja verenpaine myös (syötän tiedot semmoseen taulukkoon kerran vuodessa, kotona seuraan enemmän) eikä ole tarvetta lääkärille tai mihinkään muutoksiin. Mutta mä en ole ylipainoinen, olen oikeastaan aika laiha, enkä muuttanut syömistä yhtään silloin, kun sairastuin. Olin silloin 64v. nyt olen eläkkeellä jo.

Jos et ole ylipainoinen ja sokeritkin hyvällä tolalla näin vähällä lääkityksellä, lienee kyse kiltistä taudista , mutta jos suvussa on paljon laihoja diabeetikoita, voi olla kyse jostain perinnöllisestä diabetestyypistä. 

Vierailija
799/1092 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kerran vuodessa on kontrollilabrat ja koska pitkä sokeri on ollut 42-48, ei mulle anneta mitään aikoja mihinkään. Itse katon netistä tulok

Älä tyydy siihen, että sokerit on tyydyttävällä tasolla vaan pyri parempaan!

Sokerin jatkuva mittaus on välttämätön ( vaikka ei aina saatavilla), jos käytössä on monipustoinen insuliinihoito esim Libre-systeemillä. Olishan se kyllä kiva kaikille diabeetikoille, kun konkreettisesti näkisi sokeripiikit karkin syönnin jälkeen ( ja ehkä sitten rajoittaisi niitä karkkeja), mutta turhan kallis."

Jos on lääkehoitoinen diabetes, niin silloin ei ole väliä kuinka usein mittailee sokereita. Pitää vain käydä säännöllisesti verikokeissa mittaamassa pitkä sokeri, munuaisarvot ja kolesteroli. Jos taas on insuliini käytössä, niin silloin pitää mitata verensokeri säännöllisesti.

Vierailija
800/1092 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin tuoreena diabeetikkona kiittelen hyvistä neuvoista. Tuntuu, että tämän asian kanssa on vähän tuuliajolla. Toisaalta välillä meinaa unohtaa koko diabeteksen.

Ajattelen, että hyvä olisi luoda jotain selviä rutiineja niin ei tarvitsisi joka päivä muistuttaa itseään. Esim. että edes aamupala olisi aina terveellinen, ei montaa hedelmää kerrallaan, herkkupäivä kerran viikossa jne. Ja sitten niitä sokerijarruja aterioille (proteiini, rasva, kuitu).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kaksi