Tyypin 2 diabetes ja ruokavalio
Mitä ihmettä sitä pystyy syömään, kun nopeita hiilihydraatteja tulvii ovista ja ikkunoista ja sokerit nousee ja insuliiniresistenssi vaan pahenee!
Miten paljon hiilihydraatteja pystytte syömään aterioilla? Täällä jo 40 hhgrammaa on näköjään liikaa, eikä sokeria ja vehnäjauhoja tai suklaata saisi syödä ikinä yhtään. Rasittavaa kytätä joka suupalaa.
Kommentit (1092)
Vierailija kirjoitti:
Insuliiniresistenssi on se varsinainen sairaus, korkeat sokerit sen oire.
Meillä vain lääkitään sokerit alas, mutta juurisyy jää.
Netistä löytyy etsivälle tietoa.
Näin on. Yllättävän huonosti diabetestä ymmärretään.
Ins.resistenssiä vpi parantaa vähähiilihydraattisella ruokavaliolla ja keskikehorasvan laihdutuksella.
Tsemppiä kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En rupea hifistelemään, vaan syön ihan tavallista halpaa ruokaa. Mantelijauhot on niin kalliita, että ei kiitos. Pakstekasvikset kelpaavat kaikki, mutta mitään maa-artisokkia tai muita outoja juureksia ei kiitos minulle. Ei niitä kyllä lähikaupassa myydäkään. Enkä todellakaan pilaa kalasoppaa millään kyssäkaalilla! Liian paljon menee näpertelyyn, jos eivät tavalliset ruokakaupan tuotteet kelpaa.
Ihan tavalliset ruokakaupan tuotteet kyllä käy, missä sä outoja juureksia jo näät? Ja mantelitkin voi jauhaa ihan itse kotona 😆
Voi hyvänen aika! Eikö teillä ole muuta tekemistä kuin jauhaa manteleita ( jotka nekään eivät nyt niin kovin halpoja ole) ? Pitemmän päälle arki on tavallista arkea, jolloin syödään nopeaa ja halpaa arkiruokaa, silloin voi unohtaa kaiken ihme kikkailun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ins.resistenssiä vpi parantaa vähähiilihydraattisella ruokavaliolla ja keskikehorasvan laihdutuksella.
Tsemppiä kaikille.
Se on turha itkeä silloin, kun maito on jo kaatunut eli diabetes on jo puhjennut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä kaikille.
Se on turha itkeä silloin, kun maito on jo kaatunut eli diabetes on jo puhjennut.
Eihän ole turha itkeä. Jo puhdenneen diabeteksenkin saa elintavoilla kuriin. Eli sokerinsyönti pois. Liikuntaa lisää. Laihdutusta, jos tarvitsee. Pitkät ateriavälit, ei puputusta koko ajan, jolloin niin sokeri kuin insuliinikin on korkealla jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä kaikille.
Eihän ole turha itkeä. Jo puhdenneen diabeteksenkin saa elintavoilla kuriin. Eli sokerinsyönti pois. Liikuntaa lisää. Laihdutusta, jos tarvitsee. Pitkät ateriavälit, ei puputust
Helppoja neuvoja, mutta pitkäkestoinen toteutus on niin kamalan vaikeaa. Yritän kovasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ei ole ammuttu alas, päinvastoin saatu lisää vahvistusta ketodieettitutkimuksista. Ketoilijoiden verisuoniplakki lisääntyi moninkertaisesti verrattuna jopa epäterveellistä hiilariruokavaliota noudattaviin ihmisiin. Täysin metabolisesti terveitä ketoilijoita olivat."
Eli suo siellä, vetelä täällä.
Kun saat sokeriarvosi priimaksi jättämällä hiilarit, niin vastapainoksi saat kovista rasvoista verisuoniplakit.
Kumman valitset? Siinäpä pulma.
Plakit saa liuotettua ottamalla pientä annosta Aspiriinia, 80 mg kerralla.
Ei ne jo syntyneet plakit enää asperiinilla irtoa! Todella vaarallisia neuvoja täällä.
Ford Brewer on eri mieltä.
Jos syö kovin hiilaritietoisesti, niin onko vaikea saada täyteen se nykyisin suositeltu kuitumäärä? Suoliston tärkeydestä puhutaan nykyään paljon. Itseäni tuoreena diabeetikkona hämmentää, pitääkö minun priorisoida tuo kuitujen saanti vai liiallisten hiilihydraattien välttely.
Vierailija kirjoitti:
Jos syö kovin hiilaritietoisesti, niin onko vaikea saada täyteen se nykyisin suositeltu kuitumäärä? Suoliston tärkeydestä puhutaan nykyään paljon. Itseäni tuoreena diabeetikkona hämmentää, pitääkö minun priorisoida tuo kuitujen saanti vai liiallisten hiilihydraattien välttely.
Pidä ainakin kuitujen saannista huolta ja jätä höttöhiilarit pois.
Lääkkeiden poisjättämisestä pitää puhua lääkärin kanssa olipa db tai verenpaibe.
Kumpikaan ei ole parantunut vaikka arvot olisivat normalisoituneet. Mutta kukin tekee mitä tykkää.
Vierailija kirjoitti:
"Mikä on edullinen mittaustapa? Tuo sensori jatkuvaan mittaukseen olisi hyvä, mutta halvimmillaan netistä hankittunakin n. 1200€/vuosi on liikaa. Sensoria kännyn kanssa uhteensopivanakaan ei saa alta 50€/kpl.
Voiko veren sokeriarvot tunnistaa ilman mittaria?"
Et voi tunnistaa verensokeriarvoja ilman mittausta.
Apteekista saa verensokerimittarin noin 40 eurolla. Liuskat erikseen siihen maksavat noin 40 euroa 50 liuskaa. Eli yksi mittauskerta maksaa 80 senttiä.
Jos mittaat kerran viikossa, se maksaa vuodessa 40 euroa (plus se alkusijoitus mittarin arvo 40 euroa).
Jos mittaat kaksi kertaa viikossa, maksaa se vuodessa 80 euroa.
Jos mittaat joka päivä aamupaaston ja yhden kerran jonkin aterian jälkeen, maksaa se
365 päivää kertaa 2 mittausta ja yksi mittaus on 80 senttiä = 584 euroa.
Jos mittaat vaikkapa kolmesti viikossa aamupaaston ja ruuan jälkeen
En ole varsinaisesti eri mieltä. Haluan kuitenkin lisätä, että korkean ja alhaisen verensokerin voi tunnistaa olotilasta. Itse tunnen molemmat. Toki noin välillä 4-9 olevista verensokeriarvoista en osaa sanoa yhtään mitään pelkän tuntemukseni perusteella.
Vierailija kirjoitti:
"Mutta silloin ei pääse selville, mikä ruoka itsellä nostaa liikaa sokereita, niin näitä ymmärtää sitten välttää."
No pääseehän selville. Kun alussa syöt ne sun yleisimmät päivälliset, lounaat ja aamupalat ja mittailet 2 h tuloksen niistä.
Silloin näet heti ensirykäisyllä, nostaako sulla peruna, riisi, pasta, puuro ja leipä sokereita kuinka paljon. Ja millaiset yhdistelmät eivät nosta niin paljon.
Sitten kun sulla on joku kokonaiskuva, mikä nostaa ja mikä ei, niin sit voi mitata harvemmin noita 2 h aterianjälkeisiä arvoja.
Mulla esimerkiksi peruna ja puuro nostaa verensokerin liian ylös.
Pelkkä 2 h arvo ei kerro kaikkea. Itselläni raskausaikana tehty sokerirasitustesti nosti verensokeria seuraavasti: 4,5 - 8,7 - 3,1. Eli 2 h arvo oli alhainen, liiankin alhaalla, mutta verensokeri oli kuitenkin käynyt jossain ysin pinnassa. Juuri tuon tunnin arvon mittauksen alla olin tuntenut sellaisen haljun olon, joka tulee, kun verensokeri laskee, eli todennäköisesti verensokerini oli tuolloin jo lähtenyt laskuun eli ollut vähän korkeanpi kuin 8,7.
Diabetesta minulla ei toki tuolloin ollut, mutta osa lääkäreistä sanoo, että raskaana ihminen on insuliiniresistentti ihan biologisista syistä. Joka tapauksessa, 2 h arvo ei kerro koko totuutta.
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin saan liikaa kuituja, kun lähes kaikki kasvikseni ovat kurkkua, salaattia ja yrttejä. Suurimmalle osalle muista olen allerginen, siksi noin. Lopputulos on, että ulos toisesta päästä tulee papanoita. Kuituja on siis ilmeisesti liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten sitä hiilihydraatin määrää lasketaan? Luenko esim. puuropaketin kyljestä ja sitten ynnäilen päivän mittaan? Miten saan kätevimmin selville, paljonko esim. banaanissa on hiilihydraattia?
Ratkaisin itse tuon niin, että jätin viljat ja hedelmät kokonaan pois. Ei tarvi punnita eikä laskea. Joistakin usein syömistäni asioista sitten laskin, että paljonko tietyssä määrässä on, jotta voin jatkossa arvioida sitä summittaisesti ilman punnitsemista ja laskemista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sitä hiilihydraatin määrää lasketaan? Luenko esim. puuropaketin kyljestä ja sitten ynnäilen päivän mittaan? Miten saan kätevimmin selville, paljonko esim. banaanissa on hiilihydraattia?
Banaani ja viinirypäle on ne hedelmät, joita ei diabetikon kannata syödä ollenkaan.
Harmi. Nuo ovat melonien ohella ainoat hedelmät, joille en ole allerginen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin saan liikaa kuituja, kun lähes kaikki kasvikseni ovat kurkkua, salaattia ja yrttejä. Suurimmalle osalle muista olen allerginen, siksi noin. Lopputulos on, että ulos toisesta päästä tulee papanoita. Kuituja on siis ilmeisesti liikaa.
Salaatissa ei juuri kuituja ole. Jos haluaa yhtä paljon kuituja kuin mitä on yhdessä ruusleipäsiivussa, pitää syödä monta salaatinkerää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos toisesta päästä tulee papanoita, kuituja on ihan liian vähän ja ummetus vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan papanat ovat merkki, ettet ole juonut tarpeeksi.
Pitää vaan totutella olemaan ilman herkkuja. Joulumässyilyn jälkeen on taas vaikeaa, mutta kyllä tähän muutamassa päivässä ehkä tottuu.
En osta yleensä kotiin herkkuja, mutta -60 prosentin hävikki alennukset on pahoja samoin kuin klo 20 jälkeen puoleen hintaan myytävät paistopistetuotteet, silloin voi tulla pahoja hutiostoksia.