Tyypin 2 diabetes ja ruokavalio
Mitä ihmettä sitä pystyy syömään, kun nopeita hiilihydraatteja tulvii ovista ja ikkunoista ja sokerit nousee ja insuliiniresistenssi vaan pahenee!
Miten paljon hiilihydraatteja pystytte syömään aterioilla? Täällä jo 40 hhgrammaa on näköjään liikaa, eikä sokeria ja vehnäjauhoja tai suklaata saisi syödä ikinä yhtään. Rasittavaa kytätä joka suupalaa.
Kommentit (1092)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
""Toisaalta joillakin voi olla myös paha insuliiniresistenssi, mutta verensokeri ei nouse yli diabeteksen rajan, koska haima pystyy kompensoimaan sen lisäämällä insuliinin eritystä lopun ikää. "
Eihän tämmöisillä sitten ole sitä insuliiniresistenssiä.
Onhan. Silloin tarvitaan vain enemmän insuliinia, jotta glukoosi saadaan soluihin sisään."
Eihän vaan jossain kohtaa solu kieltäytyy ottamasta sokeria, vaikka haima tuottaisi miljoona kiloa sitä insuliinia. Solu pistää sille sokerin tulolle stopin, vaikka insuliini sitä yrittäisi avaamaan porttinsa sokerille.
Sellaista tilannetta ei tule koskaan. Insuliini toimii aina jotenkin vaikkakin vajaavaisesti. Muuten tilanne olisi sama kuin, että insuliinia ei erittyisi lainkaan. Ihminen kuolee silloin yhdessä päivässä.
Jos ihminen kuolisi yhdessä päivässä ilman insuliinia, silloin ykköstyypin diabeetikkoja ei olisi, koska he kuolisivat ennen diagnoosia.
Diabetikon pitää opiskella tavallisessa käytössä olevien ruokien hiilihydraatit.
banaani on n.20 hh
omena 10hh
maitolasi 10hh
keitetty riisi 15 hh/ 1dl.
kananmunan kokoinen peruna 10 hh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei täysjyväsyys hiilareihin vaikuta.
Googleta "täysjyvä diabetes". En ole koskaan laskenut hiilareita ja diabeteksen toteamisesta (lääkitys + ruokavalio) vuodessa paasto- sekä pitkäsokeri normaalit. Ei tarvi laskea, jos on normaalilla järjellä varustettu, niin osaa syödä monipuolisesti, niin se riittää. Monella vatsan alueen rasva estää normaalin aineenvaihdunnan. Monella on vuodesta toiseen diabetes huonolla hoidolla ja ruumiinrakenne tynnyrimallia. Jotain ihmettä ilmeisesti odotetaan.
En minä ainakaan odottanut mitään ihmettä 99-senttisen vyötäröni kanssa, vaan laihdutin vuosikausia samoin kuin aiemminkin. Hampaat irvessä pinnistelin. Se vain ei tuottanut mitään tulosta, toisin kuin normaalipainoisena. En kertakaikkiaan pystynyt syömään niin vähän, että olisin laihtunut. Nälkä löi lopulta yli kerta toisensa jälkeen. Ketoruokavalio sitten poisti ongelman kuudessa viikossa ja sen jälkeen aloin laihtua, siis jatkaen ketoruokavaliota.
"Jos ihminen kuolisi yhdessä päivässä ilman insuliinia, silloin ykköstyypin diabeetikkoja ei olisi, koska he kuolisivat ennen diagnoosia."
Ykköstyypin diabetes kehittyy kuitenkin sen verran hitaasti, että insuliinin eritys ei ehdi kokonaan loppua ennen kuin pääsee hoitoon ja saa insuliinia.
Ihan hyvin, jätät vain valkouset sokerit pois ja tilalle muuta. En syö perunoita, pastaa, riisiä (joskus), enkä leipää muutakun täysjyvä paahtoleipää. Tilalle vaikka uunikasviksia, punajuuri raastetta yms.. Sehän riippuu mikä sulla nostaa ne sokerit korviin. Mulle pahin on peruna ja kaura. Eikä ruis passaa. Se selviää kun mittaat sokereita ja laitat ylös mitä söit. Kaikki me ollaan yksilöitä mitä kellekin sopii. Periaatteessa voit syöt ihan normaalisti MUTTA kohtuudella kaikkia, toki hiilareita vähemmän. Juo vettä tarpeeksi, se laskee sokereita ja auttaa maksaa ym suodattamaan lääkkeet. Labrassa se katsotaan aina. Mm avokadokin laskee sokereita, ja on muitakin kasviksia.. Fb:ssaon diabetesliiton ryhmä, kannattaa liittyä, sieltä saa tukea ja mm hyviä ruoka ohjeita..
Helppo homma; jos sokeri on 1,5-2 tunnin kuluttua ruokailusta koholla eli tasoa 9-10 tai yli, ruoassa on ollut joko liikaa hiilihydraatteja tai sitten vääränlaisia esim sokeria. Liikunta laskee sokereita, mutta siitä on hyvä lähteä, että ruokavalio on kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvin, jätät vain valkouset sokerit pois ja tilalle muuta. En syö perunoita, pastaa, riisiä (joskus), enkä leipää muutakun täysjyvä paahtoleipää. Tilalle vaikka uunikasviksia, punajuuri raastetta yms.. Sehän riippuu mikä sulla nostaa ne sokerit korviin. Mulle pahin on peruna ja kaura. Eikä ruis passaa. Se selviää kun mittaat sokereita ja laitat ylös mitä söit. Kaikki me ollaan yksilöitä mitä kellekin sopii. Periaatteessa voit syöt ihan normaalisti MUTTA kohtuudella kaikkia, toki hiilareita vähemmän. Juo vettä tarpeeksi, se laskee sokereita ja auttaa maksaa ym suodattamaan lääkkeet. Labrassa se katsotaan aina. Mm avokadokin laskee sokereita, ja on muitakin kasviksia.. Fb:ssaon diabetesliiton ryhmä, kannattaa liittyä, sieltä saa tukea ja mm hyviä ruoka ohjeita..
Sepä se. Herkkuja siis ei voi syödä ja se rassaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos syö kovin hiilaritietoisesti, niin onko vaikea saada täyteen se nykyisin suositeltu kuitumäärä? Suoliston tärkeydestä puhutaan nykyään paljon. Itseäni tuoreena diabeetikkona hämmentää, pitääkö minun priorisoida tuo kuitujen saanti vai liiallisten hiilihydraattien välttely.
Minä ainakin saan liikaa kuituja, kun lähes kaikki kasvikseni ovat kurkkua, salaattia ja yrttejä. Suurimmalle osalle muista olen allerginen, siksi noin. Lopputulos on, että ulos toisesta päästä tulee papanoita. Kuituja on siis ilmeisesti liikaa.
Ei, vaan papanat ovat merkki, ettet ole juonut tarpeeksi.
Kuitenkin, jos syön kurkun ja salaatin sijaan paistettua kurpitsaa, tuotos muuttuu pehmeäksi ja yhtenäiseksi, vaikka joisin saman määrän vettä. Minusta siis syy on jossakin muualla kuin veden juomisessa. Lisäksi juon vettä tarpeeksi, puolisentoista litraa päivässä.
monissa tuotteissa on laskettu valmiiksi hiilihydraattipitoisuudet ja merkitty pakkaukseen.
1tl sokeria on 3 hh.
Vierailija kirjoitti:
Pitää vaan totutella olemaan ilman herkkuja. Joulumässyilyn jälkeen on taas vaikeaa, mutta kyllä tähän muutamassa päivässä ehkä tottuu.
En osta yleensä kotiin herkkuja, mutta -60 prosentin hävikki alennukset on pahoja samoin kuin klo 20 jälkeen puoleen hintaan myytävät paistopistetuotteet, silloin voi tulla pahoja hutiostoksia.
Kävin eilen salilta tullessa kaupassa ja en kyllä edes katsonut paistopisteen suuntaan koska mikään niistä tuotteista ei edistä terveyttäni tai hyvinvointiani millään tavalla.
Löysin punalaputetun kanasalaatin ja herkullisia vadelmia :)
Vierailija kirjoitti:
En rupea hifistelemään, vaan syön ihan tavallista halpaa ruokaa. Mantelijauhot on niin kalliita, että ei kiitos. Pakstekasvikset kelpaavat kaikki, mutta mitään maa-artisokkia tai muita outoja juureksia ei kiitos minulle. Ei niitä kyllä lähikaupassa myydäkään. Enkä todellakaan pilaa kalasoppaa millään kyssäkaalilla! Liian paljon menee näpertelyyn, jos eivät tavalliset ruokakaupan tuotteet kelpaa.
Niin, elämä on valintoja täynnä. Toiset arvottaa terveytensä korkeammalle kuin toiset, ilmeisesti. Jokainen täysipäinen ja kykeneväinen on kuitenkin ihan itse vastuussa omasta terveydestään. Turha valittaa, jos ei saa aikoja tai hoitoja, mikäli kyse on elintapasairaudesta. Ja yllättävän moni sairaus juontaa juurensa huonoista elintavoista.
Mikäli Suomessa ei olisi näin paljon päihteiden väärinkäyttäjiä ja terveyttään laiminlyöviä ihmisiä, meillä ei olisi hätä päivää terveydenhuollon resursseissa.
Toinen sanoo ettei terveys nyt mistään kyssäkaalista voi olla kiinni. Olen 80 enkä ole ikinä maistanutkaan. Kaalilaatikko taviskaalista on hyvää. (Sekään ei sovi kaikkien vatsalle.)
Ihmetellyr noita mantelijauhoja ja kookosöljyjä, ne on hifistelyä tosiaan. Ilman niitä monilla ihmisillä ei ole diabetestä. Tai että pitsapohja jostain kukkakaalista ja juustosta. No, ainakin yksi näyttää elantonsa tienaavan, useamman keittokirjan julkaissut näistä ja inhoaa perinteisiä suomalaisia ruoka-aineita.
Kannatan kotimaisia ruokaraaka-aineita. Että ihan perusruoalla sinnittelen. Kyllä tässä pärjää, vaikka paljon pitää karsia, mutta tyhmä-minä vasta opettelee olemaan katsomatta paistopisteeseen kauppareissulla. Karkkihylly ei onneksi enää houkuttele.
Valintoja tehtävä joka päivä ja ihminen pystyy siihen, mitä tahtoo. Siispä yritän edelleen siirtyä terveempään elämään. Perustetveesti syön muutenkin, eli pitääbopetella vaan herkuista kieltäytymään. Se nyt ei ole aina ihan helppoa, mutta yritän. Luulisin, että sillä jo sokerit tasaantuu.
Aamupala:
Kourallinen pähkinöitä hh arviolta 5 g
Porkkana hh 5 g
3 dl turkkilaista jogurttia hh 15 g
Mustaherukoita 1 dl hh 5 g
Hillojämät ( vähäsokerinen) hh 5 g
Olisko tuossa paljon korjattavaa?
Vierailija kirjoitti:
Aamupala:
Kourallinen pähkinöitä hh arviolta 5 g
Porkkana hh 5 g
3 dl turkkilaista jogurttia hh 15 g
Mustaherukoita 1 dl hh 5 g
Hillojämät ( vähäsokerinen) hh 5 g
Olisko tuossa paljon korjattavaa?
Tuossa ei ole leipää eikä puuroa!
Hyvältä kuulostaa aamupala. Pitikö hyvin nälkää?
Vierailija kirjoitti:
Toinen sanoo ettei terveys nyt mistään kyssäkaalista voi olla kiinni. Olen 80 enkä ole ikinä maistanutkaan. Kaalilaatikko taviskaalista on hyvää. (Sekään ei sovi kaikkien vatsalle.)
Ihmetellyr noita mantelijauhoja ja kookosöljyjä, ne on hifistelyä tosiaan. Ilman niitä monilla ihmisillä ei ole diabetestä. Tai että pitsapohja jostain kukkakaalista ja juustosta. No, ainakin yksi näyttää elantonsa tienaavan, useamman keittokirjan julkaissut näistä ja inhoaa perinteisiä suomalaisia ruoka-aineita.
Mitä vikaa kookosöljyssä? Parempaa kun kotimaiset prosessoidut öljyt.
Käytän ihovoiteena,hammastahnana, hiuksiin hoitoaineena ja ennenkaikkea ravinnossa.
Vierailija kirjoitti:
Joka toinen suomalainen aikuinen on lihava. Rasvamaksa ja diabetes 2 täysin elintaso sairauksia. Uskomatonta että ihmisiä ei kiinnosta oma terveys.
Että mua ottaa päähän nää tämmöset kommentit. Mua ei ole mikään muu kiinnostanutkaan kunnes 40v. yksi lääkäri alkoi epäillä, että mulla on kehossa liikaa testosteronia kun en laihdu ja kroppakin on kuin lihavalla miehelle. Kappas, kun sain antiandrogeeniset hormonipillerit niin paino putosi 20kg ihan samalla lailla syömällä kuin ennenkin ja enää ei ole diabeteslääkkeitä, ei verenpainelääkkeitä ja kolesterolikin normaali. Sitä ennen sain vain kuulla, kuinka olen laiska ja varmasti syön enemmän kuin mitä kerron ravitsemusterapeutille.