Tyypin 2 diabetes ja ruokavalio
Mitä ihmettä sitä pystyy syömään, kun nopeita hiilihydraatteja tulvii ovista ja ikkunoista ja sokerit nousee ja insuliiniresistenssi vaan pahenee!
Miten paljon hiilihydraatteja pystytte syömään aterioilla? Täällä jo 40 hhgrammaa on näköjään liikaa, eikä sokeria ja vehnäjauhoja tai suklaata saisi syödä ikinä yhtään. Rasittavaa kytätä joka suupalaa.
Kommentit (1092)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rasvaisen ruoan jälkeen verensokeri voi olla pitkään koholla, pitäisi mitata vasta 2 tunnin kuluttua.
Tämä on totta, samoin runsaan Proteiinin jäljeen, koska molemmat pysyvät vatsalaukussa kauemmin, kuin hiilihydrastiti. Siksi ne nostavat verensokeria. Runsas rasvan syönti, varsinkin ns kovien rasvojen, lisää myös insuliiniresistenssiä.
Siis oletko sä mitannut tämän itse ihan?
Kunhan mussuttaa perustellakseen sokeri- ja lääkekoukkunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites teillä peruna, riisi ja pasta nostavat sokeria? Mitä on arvot 2 h jälkeen?
Se piikin korkeus siinä on se tärkeä tekijä joka jää näin harvoin mittaavilta kokonaan huomiotta. Nimenomaan se korkea sokeripiikki aiheuttaa elimistössä niitä ongelmia.
Eikö sen sokeripiikin näe 2 h arvosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rasvaisen ruoan jälkeen verensokeri voi olla pitkään koholla, pitäisi mitata vasta 2 tunnin kuluttua.
Tämä on totta, samoin runsaan Proteiinin jäljeen, koska molemmat pysyvät vatsalaukussa kauemmin, kuin hiilihydrastiti. Siksi ne nostavat verensokeria. Runsas rasvan syönti, varsinkin ns kovien rasvojen, lisää myös insuliiniresistenssiä.
Höpö höpö. Rasva nostaa vähiten makroravinteista verensokeria, proteiini vähäsen ja hiilihydraatit paljon.
Paljonko hiilihydraatit nostavat keskimäärin terveellä verensokeria?
"Hong Kongissa eletään pisimpään ja siellä syödään yli 400g punaista lihaa per päivä. Sardiniassa ei myöskään syödä kasvispainotteisesti."
Siellä on hyvä terveydenhuolto. S uo lis tosyövät kuitenkin hyvin yleisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites teillä peruna, riisi ja pasta nostavat sokeria? Mitä on arvot 2 h jälkeen?
Se piikin korkeus siinä on se tärkeä tekijä joka jää näin harvoin mittaavilta kokonaan huomiotta. Nimenomaan se korkea sokeripiikki aiheuttaa elimistössä niitä ongelmia.
Et näe koska siinä 2h aikana se verensokeri muuttuu jatkuvasti.
Esimerkkinä se voi vaikka posahtaa 1h kohdalla 15 tuntumaan ja laskee siitä sitten nopeasti. 2h kohdalla mittaamalla jää tuo piikki huomaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Rasva nostaa vähiten makroravinteista verensokeria, proteiini vähäsen ja hiilihydraatit paljon.
Eiköhän se ole henkilökohtaista. Sokerirasituskokeessa pitäisi 2h arvo olla alle 7,8 terveellä.
Vierailija kirjoitti:
"Hong Kongissa eletään pisimpään ja siellä syödään yli 400g punaista lihaa per päivä. Sardiniassa ei myöskään syödä kasvispainotteisesti."
Siellä on hyvä terveydenhuolto. S uo lis tosyövät kuitenkin hyvin yleisiä.
Harvinaisempia siellä syövät on kuin Suomessa. Koko lihan karsinogeenisuus on täyttä puppua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siten, että 2 h arvo aterian jälkeen on alle 7,4.
Joillakin on jopa niinkin alhainen aterian jälkeinen 2 h arvo, että se alkaa vitosella. Joillakin alkaa kutosella.
Ja paastoverensokerista. Jos paastoverensokeri on alle 3,5, niin se on jo normaaliarvon ulkopuolella eli liian alhainen. Normaali verensokeri terveillä on aamupaastossa 3,5-6,0.
Jos on esidiabetes, aamupaasto on 6,1 - 6,9.
Jos on kakkostyyppi, aamupaasto on 7 ja siitä ylöspäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis oletko sä mitannut tämän itse ihan?
Kunhan mussuttaa perustellakseen sokeri- ja lääkekoukkunsa.
Voitte jättää hoitamaatta diabeteksenne mutra älkää sitten surko menetettyjä silmiä ja jalkoja vaan muistakaa edelleen pilkata lääkehoidossa olevia ja diabeteksensä hoitavia.
Jokainen tekee valintansa itse, tekin, jotka ette ymmärrä ettei db ole vain joku sokeriarvo. Syötte kovia rasvoja tukkien jäykistyneet verisuonenne. Kun ei lääkkeet kelpaa
Mul on sama. Kun olin 28-v, melkein 29-v, se iski. - v. Olen kohta 50-v vammainen nainen. Lääkkeillä ja ruokavaliolla elän. Kyllä me diabeetikot voimme syödä paljonkin. Kasviksia, marjoja, salaatteja yms paljon. Mun lempparit on mustikka, myös pensas, 🍓 ja metsämansikka, normaali kurkku, 🍐, 🍍, omenat, yms. Kun olen esim McDonald's:Issa syömässä, tilaan aina joko 9 kananugettia valkosipulidipeillä tai sen ihanan uuden pienen wrapin, mihin tulee salaattia, 🐔 paloja ja jotakin hyvää dippiä. Se on se, joka maksaa 2,50 €/kpl. Kerran tilasin 3. En tilaa juomaa sieltä ikinä, tuon aina oman. Hyvin on mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et näe koska siinä 2h aikana se verensokeri muuttuu jatkuvasti.
Esimerkkinä se voi vaikka posahtaa 1h kohdalla 15 tuntumaan ja laskee siitä sitten nopeasti. 2h kohdalla mittaamalla jää tuo piikki huomaamatta.
Miten raskaasti oikein syötte? Olen mittaillut puolen tunnin, tunnin päästä. Puolen tunnin päästäkin ollut enintään 10
Se kiltisti lääkkeensä syövä ja tautinsa hoitava kevyellä ruokailulla
Onkohan kohta se makkarakeiton vetäissyt lenkkeijä paikalla. Kiinnostaa, mikä hänen 2 h arvonsa on, kun siinä keitossa on perunaa.
"Voitte jättää hoitamaatta diabeteksenne mutra älkää sitten surko menetettyjä silmiä ja jalkoja vaan muistakaa edelleen pilkata lääkehoidossa olevia ja diabeteksensä hoitavia.
Jokainen tekee valintansa itse, tekin, jotka ette ymmärrä ettei db ole vain joku sokeriarvo. Syötte kovia rasvoja tukkien jäykistyneet verisuonenne. Kun ei lääkkeet kelpaa "
Ei täällä kukaan lääkkeitä mielestäni pilkkaa. Kyseenalaistetaan vain se, että onko kovat rasvat niin pahasta, mitä väitetään. Ja yritetään hoitaa siis verensokeriarvoja ruokavaliolla ensin, ennenkuin otetaan lääkkeet.
Kova rasva on kaikille ja kakkosdiabeetikoille pahaksi. Jokainen saa syödä vaikka kilon sianlihaa päivässä ei se minulle kuulu mutta ei pitäisi "tietäjänä" saarnata muita samaan.
"Miten raskaasti oikein syötte? Olen mittaillut puolen tunnin, tunnin päästä. Puolen tunnin päästäkin ollut enintään 10
Se kiltisti lääkkeensä syövä ja tautinsa hoitava kevyellä ruokailulla"
Mikä on sun kevyt ruokailu, jossa arvo on maksimissaan 10 puolen tunnin päästä?
Vierailija kirjoitti:
Mul on sama. Kun olin 28-v, melkein 29-v, se iski. - v. Olen kohta 50-v vammainen nainen. Lääkkeillä ja ruokavaliolla elän. Kyllä me diabeetikot voimme syödä paljonkin. Kasviksia, marjoja, salaatteja yms paljon. Mun lempparit on mustikka, myös pensas, 🍓 ja metsämansikka, normaali kurkku, 🍐, 🍍, omenat, yms. Kun olen esim McDonald's:Issa syömässä, tilaan aina joko 9 kananugettia valkosipulidipeillä tai sen ihanan uuden pienen wrapin, mihin tulee salaattia, 🐔 paloja ja jotakin hyvää dippiä. Se on se, joka maksaa 2,50 €/kpl. Kerran tilasin 3. En tilaa juomaa sieltä ikinä, tuon aina oman. Hyvin on mennyt.
Mitä siinä wrapissa on muuta kuin salaattia?
Oletko mitannut 2 h arvosi mäkkäriaterian jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Kova rasva on kaikille ja kakkosdiabeetikoille pahaksi. Jokainen saa syödä vaikka kilon sianlihaa päivässä ei se minulle kuulu mutta ei pitäisi "tietäjänä" saarnata muita samaan.
Millä tavalla se on pahaksi? Onko siis täysrasvainen juusto ja punainen maito pahasta?
Kannattaa temppuilla syömisten kanssa niin kauan että ensimmäiset vauriot ehtii alkaa ja sitten kinastella db-hoitajan kanssa kun minä tiedän paremmin kun netissä peruskoulun käynyt kirsti osaa paremmin ja neuvoo hyviä luontoistuotteita.
Kirjoita chatgpt kysymys: miksi kovat rasvat ovat pahaksi
Saat selvityksiä. Ja kun sitten huomioit että diabetes kovettaa verisuonien joustavuutta, siksi kolesterolitavoitteet ovat diabeetikoilla vielä alhaisemmat kuin muilla.
Lisäksi tutkitaan jalkojen valtimot tarkastusten yhteydessä, munuaisarvot labrassa, kolmen vuoden välein silmänpohjankuvaus, parin vuoden välein sydänfilmi. Myös verenpaine lääkitään ja tarkkaillaan.