Tyypin 2 diabetes ja ruokavalio
Mitä ihmettä sitä pystyy syömään, kun nopeita hiilihydraatteja tulvii ovista ja ikkunoista ja sokerit nousee ja insuliiniresistenssi vaan pahenee!
Miten paljon hiilihydraatteja pystytte syömään aterioilla? Täällä jo 40 hhgrammaa on näköjään liikaa, eikä sokeria ja vehnäjauhoja tai suklaata saisi syödä ikinä yhtään. Rasittavaa kytätä joka suupalaa.
Kommentit (1092)
Vierailija kirjoitti:
Hyvää keskustelua täällä. Itse olen se joka on turhan paljon tuudittautunut siihen että metformiini pitää tilanteen tasapainossa. Paljon voisin vielä itse tehdä.
Sitä jotenkin tuudittautuu siihen, että kun on lääkkeet käytössä ja sokerit suhteellisen tyydyttävät, kaikki on kunnossa. Vaikka kaikkialla toitotetaan terveiden elintapojen tärkeydestä, näköjään oikeasti menee aikaa, ennen kuin itse sisäistää, että minun täytyy tehdä hyviä valintoja oman hyvinvointini vuoksi. Ei pakosta vaan ihan vapaaehtoisesti itseni vuoksi.
Juuri kamppailen kovasti sitä, menenkö jääkaapille, kun mieli tekee syömistä, vaiko jatkan romaanin lukemista ilman lisäiltapalaa, kun iltapalan jo söin eikä oikeasti ole nälkä.
En koe tätä lainkaan helpoksi.
Vierailija kirjoitti:
Tuossahan oli paljon hyviä ohjeita: kasvisten lisäys ja liikunta! Mitä sontaa muka?
Rasvan välttäminen oli huono neuvo. Ihminen tarvitsee rasvaa.
Toiseksi siinä kehotettiin vaihtamaan karkit hedelmiin ja marjoihin. Karkkien sokeri on puoliksi glukoosia, puoliksi fruktoosia. Glukoosi on se, jolla ihminen käy (paitsi jos käy ketoaineilla pitkän ketoosin kohdalla). Fruktoosi sen sijaan on myrkky, joka haittaa solujen mitokondrioiden toimintaa. Hedelmien ja marjojen sokeri on fruktoosia, joten samalla sokerimäärällä saat niistä enemmän haitallista fruktoosia kuin karkista.
On parempi pitää myös hedelmien ja marjojen käyttö pienenä, jos on kakkostyypin diabetes.
Vierailija kirjoitti:
Diabeteslääkkeet eivät ole mitään pahiksia. On turhaa uhkarohkeutta pitkittää niiden aloitusta silloin, kun diabeteksen diagnoosin raja-arvot ylittyvät, eli yli 7 oleva paastosokeri labrakokeissa, yli 11.1 oleva sokerirasituskokeen arvo tai pitkäsokeri HbA1c 48 tai yli.
Lääkkeillä on hyvä painaa sokeritasot nopeasti alas, mutta niiden syöminen pitkän päälle on silkkaa typeryyttä. 2 tyypin diabetes menee remissioon kun ei hiilihydraatteja syö. Lääkkeiden syöminen jotta voi jatkaa epäterveellistä HH-mättöä taas on järjetöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvää keskustelua täällä. Itse olen se joka on turhan paljon tuudittautunut siihen että metformiini pitää tilanteen tasapainossa. Paljon voisin vielä itse tehdä.
Sitä jotenkin tuudittautuu siihen, että kun on lääkkeet käytössä ja sokerit suhteellisen tyydyttävät, kaikki on kunnossa. Vaikka kaikkialla toitotetaan terveiden elintapojen tärkeydestä, näköjään oikeasti menee aikaa, ennen kuin itse sisäistää, että minun täytyy tehdä hyviä valintoja oman hyvinvointini vuoksi. Ei pakosta vaan ihan vapaaehtoisesti itseni vuoksi.
Juuri kamppailen kovasti sitä, menenkö jääkaapille, kun mieli tekee syömistä, vaiko jatkan romaanin lukemista ilman lisäiltapalaa, kun iltapalan jo söin eikä oikeasti ole nälkä.En koe tätä lainkaan helpoksi.
Pysy lujana! Ruokaa syödään vain nälkään!
Minulla suolistohormoni lopetti nämä liikunnassa liian alas menevät sokeriarvot. Minulla koko ikäni niitä , ehkä enteili iäkkäänä puhkeavaa, eikä ne loppuneet metformiin. Diabetestä on viittä eri lastua ainakin, siis kakkosta. Db -hoitaja kyllä tiesi tuonkin että joillakin menee liian alaskin vaikka väitetään ettei kakkosessa menisi. Teroitti että autolla ajaessa ole tarkka ja tunnista ajoissa , pidä autossa hätävara-napattavaa.
Tosin minulla ei koskaan mitään korkeita arvoja, kymmenen pinnassa ollut korkeimmillaankin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Diabeteslääkkeet eivät ole mitään pahiksia. On turhaa uhkarohkeutta pitkittää niiden aloitusta silloin, kun diabeteksen diagnoosin raja-arvot ylittyvät, eli yli 7 oleva paastosokeri labrakokeissa, yli 11.1 oleva sokerirasituskokeen arvo tai pitkäsokeri HbA1c 48 tai yli.
Lääkkeillä on hyvä painaa sokeritasot nopeasti alas, mutta niiden syöminen pitkän päälle on silkkaa typeryyttä. 2 tyypin diabetes menee remissioon kun ei hiilihydraatteja syö. Lääkkeiden syöminen jotta voi jatkaa epäterveellistä HH-mättöä taas on järjetöntä.
Miksi jankutat. Minulla on arvotbok mutta lääkäri pitää tärkeänä jatkaa lääkitys eikä lähteä pelleilemään.
Mikä on koulutuksesi esiintyä asiantuntijana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossahan oli paljon hyviä ohjeita: kasvisten lisäys ja liikunta! Mitä sontaa muka?
Rasvan välttäminen oli huono neuvo. Ihminen tarvitsee rasvaa.
Toiseksi siinä kehotettiin vaihtamaan karkit hedelmiin ja marjoihin. Karkkien sokeri on puoliksi glukoosia, puoliksi fruktoosia. Glukoosi on se, jolla ihminen käy (paitsi jos käy ketoaineilla pitkän ketoosin kohdalla). Fruktoosi sen sijaan on myrkky, joka haittaa solujen mitokondrioiden toimintaa. Hedelmien ja marjojen sokeri on fruktoosia, joten samalla sokerimäärällä saat niistä enemmän haitallista fruktoosia kuin karkista.
On parempi pitää myös hedelmien ja marjojen käyttö pienenä, jos on kakkostyypin diabetes.
Diabeteslääkäri osaa onneksi neuvoa ettei hedelmiä tule syödä paitsi korkeintaan sitruunaa. Sen sijaan neuvoonsa syödä lääkkeitä että voi 'elää normaalisti' tulee suhtautua varauksella. Sama kuin alkoholistin ryyppäyksen jatkaminen mahdollistettaisiin lääkkeillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi jankutat. Minulla on arvotbok mutta lääkäri pitää tärkeänä jatkaa lääkitys eikä lähteä pelleilemään.
Mikä on koulutuksesi esiintyä asiantuntijana?
Jokainen vastaa omista valinnoistaan. Ihan sama kuoletko ennenaikaisesti vai et. Kaikki tiedot taudin hoidosta lääkkeittä ja oikeasti terveellisistä elämäntavoista on saatavillasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku toimii toisella ja joku toisella. Jos DM on hyvässä tasapainossa, silloin sen ihmisen diabeteshoito toimii erinomaisesti. Ei kaikkien tarvitse luopua kaikista hiilareista pysyäkseen kunnossa.
Miksi kenenkään pitäisi luopua kaikista hiilareista? Mistä olet saanut tuollaisen neuvon?
Vähän siltä kuulostaa, kun lukee täältä ohjeita.
No ei pidä. Hiilareira tarvii keho, mutta höttöhiilarit vaan pitää jättää pois. Eikö tämä nyt ole selvä jokaiselle, kun asiasta on rummutettu vuosikymmeniä. Valkoinen vilja pois ruokavaliosta.
Ei keho oikeastaan tarvitse hiilareita. Ne eivät kuitenkaan kohtuudella käytettyinä haittaa.
Ihminen ei tarvitse hiilihydraattia ravinnostaan lainkaan eikä hiilihydraattien mässytys kuulu ihmisen ruokavalioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paskat ohjeet. Parempi on syödä lihaa ja eläinrasvaa jolloin hiilihydraatit on nollassa.
Ihmiset eivät oikein usko tuota siksi, että yhdessä hiilihydraattien kanssa käytettyinä nuo ovat epäterveellisiä. Meille on vuosikymmeniä tolkutettu, että vika olisi punaisessa lihassa ja rasvassa, vaikka tosiasiassa vika on hiilihydrateissa. Olemme olleet maanviljelijöitä jo niin kauan, että luulemme viljapohjaista ravintoa ihmiselle luontaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat tuolla pitkän päälle? Ei kai kukaan lopeta sokerilääkkeitään muutoin kuin lääkärin määräyksestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat tuolla pitkän päälle? Ei kai kukaan lopeta sokerilääkkeitään muutoin kuin lääkärin määräyksestä?
Fiksu lopettaa sen kun sokeritasot pysyy kunnossa ruokavaliolla. Toki pitää muistaa että sitä mitä ei pysty mittaamaan ei pysty parantamaankaan. Lääkärin ohjeilla voi pyyhkiä persettä jos mittaukset kertoo asian tilan.
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan eli sata vuotta sittenSuomessa syötiin melkein pelkkiä hiilihydraatteja ( leipää, perunaa, puuroa), kun muutakaan ei ollut, mutta hiilihydraatit olivat tuolloin pääosin runsskuituisia ja kasviksia syötiin paljon (omasta peltotilkusta saatuja). Ja lihavia eivät olleet muut kuin isojen talojen isännät. Ei kyllä ollut paljoa tyypin 2 duabetestakaan. Tai mistä tietää, vaikka olisi ollutkin, kun ihmiset muutenkin kuolivat nuorempina. Geeniperimänme on hiilihydraateilla kasvatettu, lieneekö tälläkin vaikutusta nykyiseen diabetes-tulvaan.
Tuolloin ruokaa oli vähemmän tarjolla, joten ihmiset saivat vähemmän hiilihydraatteja ja energiaa ylipäätään. Nyt energiaa tulee jatkuvasti yli tarpeen, jolloin keho ei pysty käyttämään varastoitua sokeria. Se aiheuttaa ongelmia.
Geeniperimämme on metsästäjä-keräilijän. Siksi meille sopii paremmin kasvis-liha -ruokavalio kuin runsaasti viljaa sisältävä ruokavalio.
Fiksu noudattaa lääkärin ohjeita! Nykyiset sokerilääkkeet eivät ainoastaan laske sokereita vaan suojaavat munuaisia ja estävät sydäntapahtumia.
Vierailija kirjoitti:
Minulla suolistohormoni lopetti nämä liikunnassa liian alas menevät sokeriarvot. Minulla koko ikäni niitä , ehkä enteili iäkkäänä puhkeavaa, eikä ne loppuneet metformiin. Diabetestä on viittä eri lastua ainakin, siis kakkosta. Db -hoitaja kyllä tiesi tuonkin että joillakin menee liian alaskin vaikka väitetään ettei kakkosessa menisi. Teroitti että autolla ajaessa ole tarkka ja tunnista ajoissa , pidä autossa hätävara-napattavaa.
Tosin minulla ei koskaan mitään korkeita arvoja, kymmenen pinnassa ollut korkeimmillaankin
Ihminen pärjää jopa alle yhden menevillä sokeriarvoilla kun on rasva-adaptoitunut ja käy ketoneilla. HH:t nollaan ja ei sokerit vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Fiksu noudattaa lääkärin ohjeita! Nykyiset sokerilääkkeet eivät ainoastaan laske sokereita vaan suojaavat munuaisia ja estävät sydäntapahtumia.
Munuaisvaivat ja sydäntapahtumat eivät vaivaa kun ei hiilihydraatteja mätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan eli sata vuotta sittenSuomessa syötiin melkein pelkkiä hiilihydraatteja ( leipää, perunaa, puuroa), kun muutakaan ei ollut, mutta hiilihydraatit olivat tuolloin pääosin runsskuituisia ja kasviksia syötiin paljon (omasta peltotilkusta saatuja). Ja lihavia eivät olleet muut kuin isojen talojen isännät. Ei kyllä ollut paljoa tyypin 2 duabetestakaan. Tai mistä tietää, vaikka olisi ollutkin, kun ihmiset muutenkin kuolivat nuorempina. Geeniperimänme on hiilihydraateilla kasvatettu, lieneekö tälläkin vaikutusta nykyiseen diabetes-tulvaan.
Kesät tehtiin peltotöitä ja talvet rämmittiin pokasahan kanssa metsätöissä, kyllä silloin sai hiilareita syödä, nyt Wolttikuski tuo ruuatkin ovelle ettei tarvitse kauppaan kävellä, on jonkin verran eroa kulutuksessa.
Hyvä lihaskunto auttaa tasaamaan
Aliravitsemus sikiöaikana aiheuttaa sydänongelmia loppuiäksi. Eli ne, joiden äidit olivat odotusaikana kärsineet nälkää, saivat sitten sydänvaivoja ja moni lopulta kuoli niihin. Tästä eräs (muistaakseni brittiläinen) mies teki tutkimuksen Helsingin neuvolatietoja käyttäen. Kun hän esitteli tuloksiaan, Uuden-Seelannin porukat sanoivat tietävänsä sen jo - he olivat havainneet saman lampailla.
Vierailija kirjoitti:
Onko tässäkin 6keskustelussa suurimpia tietäjiä he joilla ei ole sokeriarvojen eikä yleensä terveyden kanssa mitään häikkää?
Minulla todellakin on häikkää ja siksi olen yrittänyt perehtyä aiheeseen eri lähteistä. Omaakin kokemusta on paljon. Ketoosi auttoi minua saamaan verensokeria kohdalleen, ei sillä kuitenkaan kannata koko elämää olla yhtäjaksoisesti.
Jos ei jaksa punnita ja laskea, on helpompaa jättää sokerit kokonaan pois. Toki jos jaksaa selvittää joka kasviksen kohdalla hiilarimäärät, noitakin voi syödä.
Huom. juuresten hiilaripitoisuus on suurempi kypsennettynä kuin raakana. Erityisesti peruna on keitettynä tärkkelystä, joka hajoaa nopeasti sokeriksi ohutsuolessa.