Oliko sen Sveitsin tulipalon syy ihan puhdas ajattelemattomuus?
Jotenkin sain sellaisen käsityksen että tulen kanssa oli oltu varomattomia.
Kommentit (586)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ällöttää, että 14-vuotiaat ja yli 30-vuotiaat samassa baarissa juhlimassa.
Mafian paritusputka oli. Hyvä että kärähti.
Nyt vois tuon edellisen kirjoittaja vähän miettiä kirjoittamisiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netissä leviää videoita joissa ryhmä juhlijoita nostaa shamppanjapulloja kattoon kohti ja pullon kaulaan kiinnitetyt räiskeputket (tai mikä lie nimeltään - paksuhko putki joka suihkuttaa kipinöitä kuin tähtisädetikuista) suihkuttaa kipinöitä matalaan kattoon kiinnitettyihin akustisiin vaahtopaneeleihin. Hetkessä koko paneeli tulessa.
Toisen kulman video näyttää miten tuli leviää ihan parissa sekunnissa usean metrin matkalle.
näköjään, löytyy tiktokista
Löytyy ihan jokaisesta mediasta is ja il mukaanlukien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi mies (sveitsiläinen pankkiiri) meni yksin repimään lukossa ollutta palo-ovea auki ulkoa päin, ja saikin lopulta ja ainakin 10 nuorta pääsi siitä turvaan. Kädet siteissä makaa nyt sairaalassa.
Nuorisojoukko vain videoi, että olisi medialle tiketitokkia. Eikä kukaan mennyt auttamaan.
Älä sano ettei kukaan nuori auttanut. Yksi meni sisään ja auttoi kaverin ulos mutta kuoli itse. Yksi meni 2 krt sisään eikä saanut vammoja. Yksi pelasti tyttöystävänsä mutta on nyt itse koomassa..
Missä tästä on ollut? Linkkiä?
Nuoret on varmasti odottaneet, että baarin henkilökunta kertoo mitä tehdä ja pitääkö poistua ja alkavan sammuttaa ja ohjata tilannetta. Jos kukaan ei tee mitään jäädään seisomaan ja ihmettelemään. Eikä alkuun tuli edes näkynyt kaikille ja metelin ja musiikin yli tuskin kuuluikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi mies (sveitsiläinen pankkiiri) meni yksin repimään lukossa ollutta palo-ovea auki ulkoa päin, ja saikin lopulta ja ainakin 10 nuorta pääsi siitä turvaan. Kädet siteissä makaa nyt sairaalassa.
Nuorisojoukko vain videoi, että olisi medialle tiketitokkia. Eikä kukaan mennyt auttamaan.
Älä sano ettei kukaan nuori auttanut. Yksi meni sisään ja auttoi kaverin ulos mutta kuoli itse. Yksi meni 2 krt sisään eikä saanut vammoja. Yksi pelasti tyttöystävänsä mutta on nyt itse koomassa..
Blickin nettisivuilla oli ekoina päivinä niitä haastatteluita
Pitäisi selvittää mistä exitistä omistaja nainen pääsi ulos ja oliko se exit kenenkään muun tavoitettavissa
Ihmettelen, ettei palokunta rikkonut niitä ikkunoita. Vai onko tuo video ulkoapäin otettu heti leimahduksen jälkeen, jolloin palokunta ei ollut vielä paikalla? Eikä palokunta aukonut lukossa ollutta poistumisovea, vaan se pankkiiri. Palokunta oli paikalla kuitenkin kolmessa minuutissa. Kukahan palokunnan hälytti? Se omistaja, joka itse luikki pakoon ensimmäisten joukossa? Sanoiko omistaja edes pakomatkallaan lähellä olijoille, että nyt pitää poistua?
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, ettei palokunta rikkonut niitä ikkunoita. Vai onko tuo video ulkoapäin otettu heti leimahduksen jälkeen, jolloin palokunta ei ollut vielä paikalla? Eikä palokunta aukonut lukossa ollutta poistumisovea, vaan se pankkiiri. Palokunta oli paikalla kuitenkin kolmessa minuutissa. Kukahan palokunnan hälytti? Se omistaja, joka itse luikki pakoon ensimmäisten joukossa? Sanoiko omistaja edes pakomatkallaan lähellä olijoille, että nyt pitää poistua?
Niimpä mua ihmetyttää ettei missään mediassa ole näkynyt mitä palokunta teki. Jos kerran nuoret kuvasi pihalla miksei kuvannut palokunnan tekemisiä? Kuinka nopeasti palokunta sammutti tulen, menikö kukaan palokunnan jäsenistä paikkaan sisälle, (no ehkei se enää auttanut kun ne oli jo kuollut ketkä oli)
Tämä on muutaman vuoden takaa. Jengi vaan nauraa kun liekit nielee sekunneissa koko mestan, joka on ilman liekkejäkin oikea paloturvallisuuden irvikuva.
Näiden omistajien kaikki sometilit oli poistettu heti paon jälkeen. Sometileillä oli kommentteja, joissa arvosteltiin puutteita baarin paloturvallisuudessa. Niillä oli myös kuvia remontista, jonka uudet omistajat teettivät ostettuaan tilan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselleon tullut monien paikalla olleiden haastatteluja facebook reelseihin. Toki ovat ranskaksi tai italiaksi, niin pitää ymmärtää kieltä.
Portsarikln ilmeisesti kuoli kun yritti pelastaa porukkaa sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Näiden omistajien kaikki sometilit oli poistettu heti paon jälkeen. Sometileillä oli kommentteja, joissa arvosteltiin puutteita baarin paloturvallisuudessa. Niillä oli myös kuvia remontista, jonka uudet omistajat teettivät ostettuaan tilan.
Minkä paon?
daily mail kuvat uhreista,nettilehti uk. palomiehet ja ambulanssit tuli paikalle mutta palo nopea. silminnäkijä haastiksia ja videoo youtubessa kun laitat svitzerland fire hakusanan.
monella ainoa jäljelle jäänyt oli hampaat. silminnäkijät myös traumatisoitui.osa varmaan luuli että tuli oli efekti tai valo.
heti kun jotain tapahtuu,heti ulos. kaikki poikkeava kipinä tai käytös muilta on syy evakoitua ja pelastaa itsensä.
osa pelasti kavereitaan vetämällä ulos käsistä.
Vierailija kirjoitti:
daily mail kuvat uhreista,nettilehti uk. palomiehet ja ambulanssit tuli paikalle mutta palo nopea. silminnäkijä haastiksia ja videoo youtubessa kun laitat svitzerland fire hakusanan.
monella ainoa jäljelle jäänyt oli hampaat. silminnäkijät myös traumatisoitui.osa varmaan luuli että tuli oli efekti tai valo.
heti kun jotain tapahtuu,heti ulos. kaikki poikkeava kipinä tai käytös muilta on syy evakoitua ja pelastaa itsensä.
osa pelasti kavereitaan vetämällä ulos käsistä.
Ymmärsin sen selostuksen niin, ettei ollut hampaat ainoat jäljelle jääneet, vaan kun yritti pelastaa mustan savun keskeltä palaneita ihmisiä, vain valkoiset hampaat erottuivat.
Vierailija kirjoitti:
Suomen systeemissä on hyvää ja huonoa, niin myös Sveitsin.
Muistaako joku vielä, miten Suomessa paloi vajaa vuosi sitten koko hostelli ja kolme ihmistä kuoli? Joku typerys oli säilyttänyt nuotiosta kerättyä kuumaa tuhkaa päärakennuksen yhteydessä olevassa varastossa. Ihmisillä ei nykyään useinkaan ole mitään käditystä tulen vaarallisuudesta.
Järjestyshenkilölle olis voinut tulla mieleen, että lasipullojen kuskaaminen toisen hartioilla istuen on vaarallista ihan sinällään. Jos joku olisi kaatunut, niin melkoinen sotku siitäkin olis tullut: sirpaleita ja kipinöitä.
Oli hommattu jo kauan ennen Temua.